06-04-2024, 12:44 PM
(06-04-2024, 11:27 AM)Bohem33 Skreiv: Så ja vi er vel ganske egentlig ganske enige. Korttidslån (halvt års lån) har liten verdi.
Her mener jeg at det samme også gjelder korttids utlån. Det er sjelden man får en spiller tilbake som er bedre enn den vi sendte fra oss etter seks måneder og som samtidig er lysten til gi alt for klubben som leide han ut. Om Ofkir eller Bitiri ikke hadde lyst til være her før sesongen så tviler jeg på at lysten har økt nå.
Skal man drive med halvtårs lån tror jeg siste halvdel av sesongen er best. Han PL prøvespilleren vår har vi garantert ikke råd til om vi ikke rykker opp, men det kan godt hende han kan gjøre en innsats for oss det siste halvåret.
Etter sesongen vet man langt mer om neste sesong og har langt bedre tid til å planlegge enn midt i sesongen. Så at spillere kommer tilbake fra lån eller drar hjem etter lån i midten av sesongen er mye vanskeligere å håndtere enn om de kommer tilbake eller drar etter sesongen.
Vi kan ikke være enige om at korttidslån ikke har noe verdi, fordi det er helt situasjonsavhengig
Vil si det er smart å signere Ambina på et lån før vi kjøper han. Men hvis vi avtaler kjøpesum og lønn som ligger utenfor hva vi har råd til så virker det jo helt merkelig. For lån fungerer jo begge veier. Det fjerner noe av usikkerheten rundt det om en spiller vil fungere eller ikke. Men hvis han gjør det, så presser det jo prisen opp. Ambina ser han fungerer i laget og at laget trenger han. Da er de jo ikke dummere enn at de ber om litt ekstra.
Noe er feil i Vålerenga. Men her vet jeg ikke om det er hos Jokke feilen ligger da. Jeg er veldig skeptisk til hvor lurt det egentlig er å innføre en ny lønnsmodell når vi trenger gode spillere.
I den grad det er lov å prøve seg som sportssjef i Vålerenga her på forumet så mener jeg at Håkans ut for 10-12 millioner. Baidoo inn for 6-7 og 4-5 milloiner i ubudsjettert sign on fee for Okore og Ambina er alt vi trenger å gjøre i sommer. Så kan vi bruke de neste 10 seriekampene på å bestemme oss for om vi trenger en ekstra spiss eller ikke. Vinduet stenger ikke før runde 21 er ferdigspilt.
Jeg skjønner så klart at vi ikke kan bruke absolutt alt vi drar inn av overgangsmidler. Men i 2023 gikk vi vel 50 millioner i pluss på spillerlogistikk. I 2024 har vi solgt Ilic og kanskje Håkans, så det er nye ca 50 inn der. Vi har kjøpt Lange, Rijks og Obasi for småpenger, Kamara kom gratis og Ambina og Idumba er lånt inn.