Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
#20
(10-08-2024, 09:17 AM)NilsDN Skreiv:
(10-07-2024, 05:04 PM)Bohem33 Skreiv: Spiss: Braja 
Reserver: Rijks 
Kommentar: 
Jeg deler bekymringen til de som er usikre på om spissene våre har eliteserienivået inne. Men jeg synes de bør få en sjanse. Vi bør helt klart ha spisser i kikkerten, men vente med å signere noen til vi ser hvordan det har gått. 
Å hente inn et førstevalg foran Braja og Rijks tror jeg ikke er lurt før vi vet hva de har å by på. 
Men uteblir målene må vi være klare allerede i sommervinduet 

Tror ikke det er noen lur strategi. Sommervinduet er i virkeligheten et høstvindu. Med samme terminliste som i år så vil vi ha spilt 17 kamper før vinduet åpner og 21 før det stenger igjen. Det høres litt 2023 ut. Da fant vi en spiss som scoret 9 ganger på 13 eliteseriekamper i høstvinduet, noe som fortsatt ikke var nok til å holde plassen. 

Sammenlikner jeg troppen nå med troppen vi startet 2023 med så er vel forskjellen at dagens tropp er jevnere og har bedre dekning. Mens 2023-troppen hadde enkeltspillere som var bedre enn de beste vi har i dag. Og så gikk det jo ikke strålende i 2023 heller da. 

I en god VG Lupen stil skal gi terningskast til de ulike delene sånn som det ser ut akkurat i dag så får keeper en 3'er, forsvar en 3'er, midtbane en sterk 4'er og angrep en 2'er. Så gir jeg Bakke&Myhre en 4'er. Og da er jeg på 16 som er et sted mellom 10-13 på tabellen i VG Lupen-terminologi. Og det er vel også omtrent der jeg mener vi er pr i dag. Vi er rundt HamKam, Sarpsborg, Sandefjord nivå.

Jeg tror det er viktig å huske litt tilbake og lenger enn 2023. Når våre beste spillere heter Osame, Dønnum, Strandberg, Tollås Nation og liknende så har vi fortsatt ligget og vaket rundt midt på tabellen. Vi er veldig langt unna det der nå.

Samtidig så skal det ikke enormt mye til for at vi blir en god del bedre. Jeg føler at fundamentet er en del bedre nå enn det mens Fagermo fikk holde på. Men vi er likevel nødt til å få inn 3-5 ganske klare førstevalg. Ellers kan vi fort ende opp med å spille OBOS i 2026 igjen. Og vi er definitivt ikke gode nok til at vi kan bruke første halvdel av sesongen til prøving og feiling. 

Vi har en ganske klar tendens til å ta av etter noen seire og overvurdere oss selv. Neste år så spiller vi ikke kamper mot Sandnes, Levanger og Åsane. De dårligste lagene vi møter neste år er bedre enn de beste vi har møtt i år. Og de beste lagene vi møter neste år er en god del bedre enn dem igjen. Det er vi nødt til å ta inn over oss og forberede oss på det. Alt annet er å lure seg selv.

Er Brajanac god nok for å være fast spiss i eliteserien? Det er det store spørsmålet som Bakke og Myhre må bruke resten av sesongen og sesongoppkjøringen på å avklare. Han ble utvilsom hentet for å være det. 
Han har 9 mål på 10 kamper som isolert sett er gode tall selv for Obos. I de kampene var han dårlig i starten og fikk sitt første mål i kamp 3. 
Fra kamp tre har han 9 mål på 506 minutter som er litt bedre enn ett mål i timen. 

Så kan man innvende at han også skårte 9 mål i førstedivisjon i Danmark (riktignok på 16 kamper) for så å ikke levere i superligaen. Så kan man jo håpe at han blir bedre når han får mer tid i laget og coaching det neste halvåret fram til seriestart. 

Jeg tror Rijks er en fin utfordrer, men det er ingen ting nå som tyder på at man går inn i sesongen med Rijks som nummer en og Braja som nummer to. Så vurderes ikke Braja som god nok blir Rijks tredjevalg og det er bedre dekning enn vi trenger. Da bør Rijks få dra videre enten på lån eller gjennom et salg. 
Jeg tror trenerne har troa på spissene vi alt har, men har vi muligheten til å gjøre et kupp på overgangsmarkedet så er de nok ikke mer låst i planene enn at de kaster seg rundt og går for det. Men om vi som du skriver skal hente 4-5 spillere ville jeg ikke begynt på spissplass. 

Ellers er nok alt og alle enige med oss at vi er syltynne i forsvar. Etter min mening er de tre viktigste signeringene vi gjør å styrke backer og stoppere. Det gjør ingenting om vi signerer fire nye i forsvar. Våre faste stoppere er av høyere kvalitet enn våre backer, men vi har på et vis bedre dekning på back enn på stopper plass. Det er ikke den samme kvalitetsforskjellen på Jukle Borch og Hedenstad som er det er på Jarl Olsen og Hammer per nå. 

Venstre kant er neste posisjon jeg ville tenkt på, men går vi for en stjerne her må vi skyve Strand og Riisnæs tilbake til midtbanen. 

Sammenlignet med 2023 tror jeg kollektivet er bedre nå, vi har utvilsomt færre stjerner, men troppen virker mer sultne og harmonisk. 
Jeg ville heller gitt en 2-er til forsvaret enn angrepet. Der er vi syltynne. 
I angrep mener jeg Jones kunne spilt seg inn på svært mange eliteserielag og at Strand ikke er så ille om det er sånn man vil ha formasjonen. Med en defensiv duracell som ving og ikke en mer tradisjonell offensiv ving. 

Om trenerne er enige i at sjøeng kun fortjener en 3-er bør vi definitivt hente en ny førstekeeper og la Storevik få reise videre. 
Det er ikke så lenge siden folk mente at han var en klassekeeper, men etter ett frispark han kanskje kunne tatt så blir folk skeptiske. 
Kanskje trenger han en bedre trener, hva med å hente Gjermund tilbake? 

Min største bekymring er hvor lenge det har vært klart at vi trenger en stopper uten at vi har gjort stort med det. For all del Jarl var en klassesignering, Bitri var ikke det og at vi tør være så sårbare er helt utrolig. Tenk om Olsen eller Jarl hadde fått en skade og vært ute noen uker, da ville vi vært i skikkelige vanskeligheter.
Svar


Meldinger i denne tråden
RE: Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25 - av Bohem33 - 10-08-2024, 10:37 AM

Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: hmchrist, 7 Gjest(er)