Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
#21
(10-08-2024, 10:37 AM)Bohem33 Skreiv: Jeg ville heller gitt en 2-er til forsvaret enn angrepet. Der er vi syltynne. 
I angrep mener jeg Jones kunne spilt seg inn på svært mange eliteserielag og at Strand ikke er så ille om det er sånn man vil ha formasjonen. Med en defensiv duracell som ving og ikke en mer tradisjonell offensiv ving. 

Om trenerne er enige i at sjøeng kun fortjener en 3-er bør vi definitivt hente en ny førstekeeper og la Storevik få reise videre. 
Det er ikke så lenge siden folk mente at han var en klassekeeper, men etter ett frispark han kanskje kunne tatt så blir folk skeptiske. 
Kanskje trenger han en bedre trener, hva med å hente Gjermund tilbake? 

Jeg vurderer det, som jeg skriver det, med utgangspunkt i dag. Dvs at spillere som Idumba og Kamara er med i regnestykket. Da mener jeg vi ikke er syltynne i forsvar. Og så må du huske at hele skalaen brukes. En 6'er på keeperplass er soleklar landslagsklasse, samt en mer en god nok backup. VG ga Brann i år en 4'er på keeperplass og de har Dyngeland, som faktisk var innom landslaget.

Når det gjelder Sjøeng så er vurderingen litt vanskelig. Hvis han var 29 så ville jeg sagt at vi trengte bedre. Men han er fortsatt bare 22 da. Jeg ville nok heller byttet ut Storvik med en enda bedre, men også enda eldre keeper. En som faktisk var happy med å være 2.keeper et år eller to, før støvlene legges på hylla. Men fortsatt god nok til å spille hvis det trengtes. Jeg vet ikke hvem som mente han var en klassekeeper? Jeg har i hvert fall ment det samme hele tiden. God på strek, god med ballen i beina, evne til å slå veldig lange pasninger som ofte er presise. Men mangler den auraen av autoritet og selvtillit som en god keeper bør ha. Og som han må skaffe seg hvis han skal ta de neste stegene. Og han gjør en og annen juniorfeil fortsatt.

Du trenger ikke bare å ha sett Premier League for å skjønne hva jeg mener. Jeg er usikker på om Sjøeng pr i dag ville benket en keeper som Haug. Og han ville definitivt ikke benket keepere som Hirschfeld, Perkins, Arni osv når de var i glansdagene. Det betyr ikke at ikke Sjøeng kan utvikle seg og bli enda bedre enn alle dem. Men jeg vurderer han ut fra i dag.

Jeg er ikke uenig i at Jones sannsynligvis hadde spilt på mange Eliteserielag. Men igjen så bruker jeg jo skalaen da. Den angrepsrekka VG vurderte hos Glimt før sesongen resulterte i en 4'er.

Så vi har 3, relativt unge, angrepsspillere i Jones, Brajanac og Rijks. Ingen har vist noe på et så høyt nivå som Eliteserien og det er litt så som så med dekning også. Gitt at et angrep med Hauge, Høgh, Espejord, Bassi osv er en 4'er, så skal du argumentere hardt for at vårt fortjener mer enn en 2'er. De har lite å vise til og det er dårlig dekning. Og da inkluderer jeg også Kamara i det, som har en flott CV, men ikke har spilt regelmessig 1.lagsfotball på snart 2 år.

Men som sagt så gjelder det å legge lista på riktig sted. Å ha unge angripere som kanskje kunne fått en del spilletid på de fleste lag på nedre halvdel i Eliteserien er ikke der lista ligger. Legger vi oss på det nivået så er det nedrykkskamp igjen i 2025.

Så hvis vi ikke gjør noen endringer i troppen, verken ut eller inn, så kommer vi til å måtte sloss hardt for en 10.plass. Så kommer vi så klart til å gjøre endringer i troppen da. Men vi kan ikke lure oss selv til å tro at det vi har i dag er bra nok til å gå rett opp og sloss i toppen. Det er det ikke i nærheten av. Men som sagt, hva vi har 1.april vet vi 1.april. Det er fortsatt neste 3 måneder til overgangsvinduet åpner, så det ikke mulig å si så mye om det nå. Vi må bare ta inn over oss at Vålerengas tropp i 2024 er dårligere enn den som rykket ned i 2023, selv om det er litt mer nyanser i det også. Skal vi unngå å havne i trøbbel igjen alt på første forsøk så må vi faktisk få inn bedre spillere. Og flere av dem. Alt annet er som sagt å lure seg selv.
Svar


Meldinger i denne tråden
RE: Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25 - av NilsDN - 10-08-2024, 11:23 AM

Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: hmchrist, 18 Gjest(er)