11-13-2024, 10:06 AM
(11-12-2024, 04:11 PM)Krolla Skreiv: Som du sier så er jo ikke Thorvaldsen helt klar. Det kan det jo selvfølgelig hende at både han eller Onyebuchi er neste sesong - det er vanskelig å vite, men man kan i alle fall ikke regne med det. Så er det jo ikke slik at alternativene må være dribleving eller fri rolle ala Riisnæs. Tar gjerne et hurtigtog med en god innleggsfot.
Riisnæs vil vel være midtbane og er, slik jeg ser det, bedre som midtbane. Lange har jeg ikke sett noe særlig på vingen, og har blitt brukt på midtbanen her.
Får vi inn en klar venstreving så vil vi kunne spille flere spillere i sine beste posisjoner, som vi virkelig manglet da vi var i Eliteserien sist.
Ellers er jeg enig i at ny midtstopper er prioritet nummer 1 for å kunne ha balanse i troppen. Vi kan ikke gå inn i sesongen med 3 stoppere, der en av de (AHK) kanskje skal satses på som høyreback.
Med tanke på Juklerøds skadeproblemer og varierende form så tenker jeg at venstreback er prioritet nummer 2, vi kan faktisk ikke gå inn i en sesong i Eliteserien med kun en venstreback. Jeg synes venstreving bør være prioritet nummer 3.
Vi har klare førstevalg på spissplass, høyreving, defensiv midt, midtbane (eller i alle fall god nok konkurranse slik at vi kan spille mer eller mindre likt), stoppere og keeper, - vi mangler det på back og venstreving.
Jeg er mindre bekymret for spiss-situasjonen, men det må selvsagt erstattes om noen forsvinner. Ville ikke avskrevet hverken Brajanac eller Rijks som spisser som kan slå til i Eliteserien.
Poenget med Riisnæs/Lange som venstrekant er at vi ikke nødvendigvis MÅ ha en helt symmetrisk formasjon. Det er Fagermofotball det. Å ha en en formasjon, helst en fra 1990-tallet, og aldri endre på den eller på måten vi spiller. På høyrekanten kan Jones "alltid" være den som er lengst fremme når vi angriper langs høyre. På venstre kan det variere litt mer, om venstrebacken går, eller om det er noen andre. Avhengig av situasjon og hvem som er nærmest.
Da blir jo også Riisnæs brukt på midtbanen som du sier. Jeg er enig i at Riisnæs er bedre på midtbanen enn som en klassisk ving. Men jeg er ikke sikker på at Riisnæs er best som en boks til boks midtbanespiller heller, som er det som trengs på midten hvis vi har klassiske vinger i en 433. Å la han spille i en fri rolle, der han er litt kantspiller, litt 10'er passer nok bedre for han.
Den mest vanlige formasjonen å spille i dag, i hvert fall i de større seriene, er vel en 4231. Etterfulgt av en 433, men ikke med to klassiske vinger. Og en del lag spiller også en variant av 343/3421. Det er veldig fysisk krevende og en formasjon vi ikke har tropp til. Så noen 3-backs linje er ikke noe vi bør prøve oss på i 2025.
At folk ikke er bekymret for spissplassen skjønner jeg lite av. Rijks hadde en dårlig start, men har vist at han både er målscorer og kan bidra i spillet ellers. Mens Brajanac har gjort det han kom for, få oss opp. Men han er ingen trussel på fart, ikke på teknikk, jeg har ikke sett han skyte noen gang jeg kommer på. Han vinner få dueller og scorer stort sett tap ins etter litt klabb ogbabb i feltet. Noe han får mindre sjanse til neste år. Brajanac blir også 24 før sesongstart, så det er ikke noe enormt utviklingspotensiale der.