(11-20-2024, 09:44 AM)mestah Skreiv: Liker Rijks som type, men for meg er det ingen tvil om at per nå er Brajanac best av de to. Og da gir det ikke mening for meg å kvitte seg med Brajanac, men beholde Rijks.
Når det gjelder alternativene bak de to, så skjønner jeg ikke hvorfor noen vil beholde Kamara. Han virker som en fantastisk type, og får masse skryt for treningsarbeidet og profesjonaliteten. Men han holder jo ikke nivået i OBOS, så hvorfor han skal være med opp et nivå det skjønner jeg ikke. Vi har to store talenter i Usman og Apold-Aasen, og da vil jeg heller at de to er tredje og fjerdevalget vårt.
Helt enig angående Mo og Mees. De bør gå inn i sesongen som første- og andrevalg. Hvis ingen av de overbeviser i vårsesongen, kan vi gå for et nytt førstevalg i sommervinduet.
Men vi bør absolutt ha tre spisser i stallen. Tredjevalget synes jeg enten bør være en ung, fremadstormende (a la Usman/Apold-Aasen) som spiller fast for VIF 2, eller en erfaren spiss a la Kamara. Vedkommende bør også ha noen kvaliteter som de andre spissene mangler, for eksempel ekstrem fart og fysikk, og kanskje viktigst av alt må han akseptere å være bakerst i køen.
Egentlig føler jeg at å beholde Kamara ikke hadde vært så dumt. 3 mål og 3 målgivende på 711 OBOS-minutter fra en som har spilt mye kant, er ikke så verst. Samtidig er jeg usikker på om fortsatt holder ES-nivå. Sesongen '25 kommer nok uansett altfor tidlig for Taha Usman og Apold-Aasen. Send én på utlån og la én spille 3.div.
Så jeg lander vel på at det optimale er å hente et nytt tredjevalg.
(11-20-2024, 01:07 PM)NilsDN Skreiv:(11-20-2024, 10:18 AM)ehauger Skreiv: Poenget mitt var ikke at vi skulle hente han, men om han har egenskaper som står tilbake eller er bedre enn det de spillerne vi har. Han har 10 mål i Eliteserien i år. Er det faktisk så ufattelig uvirkelig at de to vi har ikke skal kunne score ti mål (en av dem)?
Så jeg håper i hvert fall at vi har lært noe av det nedrykket og sørger for å ha nok spillere som er gode nok. Vi er nødt til å være forberedt og ikke gjøre som Fagermo, ha kun plan A. Og plan B er å få plan A til å fungere. Hvis ikke spissplassen gir rundt 20 seriemål i 2025 så kommer vi til å få problemer. Om vi tror vi kan få det av Brajanac og Rijks, så er det jo fair det. Men for meg er det alt for mye risiko. Fasiten får vi i desember 2025.
Verdt å nevne at det per nå er tre lag som kan bli seriemestere.
Branns toppscorer Aune Heggebø har 11 mål
Glimts toppscorer Kasper Høgh står med 10 mål
Langt Hår Rosa Sko (Viking) har scoret 11 mål
Det beste er selvfølgelig å ha en spiss som scorer i bøtter og spann, men å si at vi MÅ ha en spiss som putter rundt 20 mål faller vel på sin egen urimelighet?
Det vil imidlertid bety at vi er avhengig av flere mål fra vinger og midtbane. Vi bør kunne forvente en del mål fra Jones og kanskje også en del fra Riisnæs. Bak der Bjørdal, Lange og Elias.
Men jeg skjønner godt at vi ser etter en mer målfarlig midtbanespiller/indreløper.