Avstemning Stem på alt du tror
Du har ikke tillatelse til å avgi stemme i denne avstemmingen.
Vi vinner 5-1
3.45%
2 3.45%
Vi taper 5-1
0%
0 0%
Vi vinner med annet resultat
29.31%
17 29.31%
Det blir uavgjort
5.17%
3 5.17%
Vi taper med annet resulat
0%
0 0%
Rijks starter
20.69%
12 20.69%
Thorvaldsen starter
0%
0 0%
Jukle starter
15.52%
9 15.52%
Strand starter
8.62%
5 8.62%
Vaflene smaker tran
17.24%
10 17.24%
Totalt 58 stemmer 100%
* Du stemte på dette valget. [Vis resultater]

Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5-1. 1-5? Moss - Enga Lør kl 16.00 Kamptråd i Tippeform
#1
Husker dere 5-1 kampen?

Året var 1989, 3302 personer hadde kjøpt billett til 16 runde i tippeligaen og Moss maltrakterte oss.
Som dere husker lå vi på tredjeplass etter halvspilt serie (det er kanskje mer imponerende enn å være nummer en i obos), men høsten var ikke vår venn og det ble kun ett poeng på de siste 11 kampene og kvalikplass. Heldigvis klarte vi uavgjort mot Djerv 1919 så vi berget plassen.
Vålerenga - Moss FK - 20.08.1989 00.00 - Norges Fotballforbund

Da ble det nytt år i Eliteserien og nye oppgjør mot Moss året etter. Det gikk heller ikke så kjempebra.
Folk gikk mann av huse og hele 433 personer fant veien inn på Meløs stadion (jeg er litt usikker på om de opererte med antall solgte billetter og månedsabonnement da) Henning Berg var stille og Tidemandsen måtte igjen plukke fem baller ut av nettet. Vi hadde tapt 5-1 mot Moss for andre år på rad.
Moss FK - Vålerenga - 07.10.1990 00.00 - Norges Fotballforbund

Joa vi havnet over dem på tabellen til slutt, men begge lag rykket ned. Og Moss har vel nesten vært nede siden. Jada jada de mest pirkete av dere kommer vel på fem unntak rundt tusenårsskifte. Fra 2011 til 2022 var de i andre divisjon (nivå 3) med unntak av 2017 når de var i tredje div (nivå 4) så gikk det bedre.
Ok da, det har skjedd litt siden da og forrige kamp mot kråkene var hyggeligere.
Vålerenga - Moss - 09.06.2024 19.00 - Norges Fotballforbund

Fem ulike målskårere og tre attenåringer, det har vi vel ikke noe i mot å gjenta.
Hvem vil vinne 5-1 denne gangen?

Før forrige kamp sa vi at Ranheim ikke har tapt siden sist de møtte oss. Sånn er det for Moss og. Før sesongen så de fleste på Stabæk, xxx og kanskje Bryne som tre av våre aller største utfordrere. Og alle de har kråkene sablet ned i løpet av de fire siste kampene. De vant 4-1 borte mot Stabæk sist, 1-0 hjemme mot xxx, 4-1 borte mot Åsane og 1-0 hjemme mot Bryne.

Jada 4-1 borte mot Åsane er ikke så imponerende, skikkelig lag vinner 5-1 der, men selv vi måtte ha hjelp av et selvmål på slutten for å fikse det. Ser man på de fire kampene før de tapte 5-1 mot oss så hadde de da også fire seire på rad.

Moss er mye flinkere på å tette igjen på hjemmebane enn bortebane. 7 mål har de sluppet inn på 8 kamper hjemme, 17 mål på 8 kamper har de sluppet inn borte. Men den store forskjellen er vel at de enda ikke har møtt oss hjemme. 
Like fullt er hjemmestatistikken deres imponerende med seks seire en uavgjort og ett tap, det er 3 poeng bedre enn oss det. Nå er ikke bortestatistikken vår så ille heller 5 2 1 står det der, vi har sluppet inn to mål mindre enn jeg skulle ønske og står med 19-11 på bortebane. 

Det er to formlag som møtes. På våre siste ti har vi åtte seire en uavgjort og ett tap.
Så det er sannelig ikke lett å spå hvem som skal vinne denne kampen fem en.

Våre to siste kamper har vi vunnet uten å overbevise, det er jo overbevisende i seg selv at man klarer det. Vi hadde to dansker fra start sist med Lange og den enda lengre Brajanac. Den korteste av dem gjorde en god figur og hadde en assist, mens Brajanac brant to store sjanser og hadde vel ikke den beste dagen på jobben. Ikke ulikt Illics debut, han ble jo ok etter hvert. Men det vil overraske meg mye om ikke den flyvende hollender får tillit fra start på lørdag.
Risnæs og Jones var etter min mening bleike i første, men spilte seg kraftig opp i andre og skåret begge to. Så kan man jo lure på hvorfor vi ikke bruker Lange som ving og Riisnæs som midtbane. Bjørdal har vært bedre, men han fikk en assist og leder da på serivtørlista (8) over Jukle (7). Kanskje får Jukle tillit fra start igjen og muligheten til å utligne eller gå forbi.

Jones har seks mål og like mange målpoeng som Rijks (8). Rijks har ingen assist, kanskje det er på tide å få det nå på lørdag? Strand trenger ett mål for å tangere Håkans som ikke lenger er blant oss. Kamara og Bjørdal trenger to for å tangere Håkans. Om det er vi som vinner 5-1 denne gangen bør det være gode muligheter for å pynte litt på statistikken. De skarpeste av dere har nå skjønt at Bjørdal er vår klare poengkonge med 11 målpoeng.
Så var det tabellen da. Jeg liker tabellen. Vi er ett poeng over Moss og bak Moss er det hele tre poeng ned til Egersund som er øverst av kvallik plassene. Bryne er nummer fire fem poeng bak oss og Sogndal, Stabæk og xxx er hele 7 poeng bak oss. Med seier lørdag får vi med andre ord en skikkelig luke til de andre. Og selv med tap vil vi ligge klart på direkte opprykk.

Moss er et skikkelig griselag. Mot oss fikk fem gulkledte gult kort. De har en med fem gule, to med fire gule og fire med tre gule så det er mange suspensjoner i vente. 
Heldigvis har klubben tatt dette på alvor og funnet tiltak. 
De går inn for å endre karantene reglene  Moss FK, OBOS-ligaen | Fem MFK-spillere i faresonen – Myhre ønsker regelendring (moss-avis.no)

Ser man på oddsen så gir de utenlandske i snitt 2 for borteseier som vil tilsi 50 % sjanse om oddsen er fair. 
Oddsen for at vi tar poeng er 1,28 (tilsvarer 78 % om fair odds). 
Dere er vel mer interessert i 5-1 oddsen vil jeg tro. Den er 143,5 om det er i Moss sin favør og 57,8 om det er i vår favør, men her svinger den fra 40 til 81 på de jeg fant i farta. 

Av de som ikke startet sist banker nok Rijks, Strand, Jukle og Thorvaldsen hardt på døra. Hvor mange av de starter? 

Et annet stort spørsmål er om Jones signerer ny kontrakt før kampen i følge Jokke er vi svært nærme enighet om forlengelse. Hjemme mot Moss fikk han både mål og assist stiger han i verdi om han gjentar suksessen? 

Og vår gamle helt Osame er på medesinsk sjekk i Frankrike på jobb som fast servitør for en annen gammel helt Illic. Går den overgangen i orden så får vi omtrent like mange penger som vi nå fikk for Håkans. Det bør holde til 194 444 pølser i vafler om prisen inne på stadion er den samme som i Goebua utenfor (54 kroner). 

Alternativt kan man plukke med seg noe annet når man først er på Meløs. Hva med en av backene deres? 
Høyre backen Marius Andresen er 24 år og på utgående kontrakt. Han har to mål og seks assist på 15 kamper, han kommer fra Skedsmo og Lørenskog så han lengter sikkert tilbake til Oslogryta eller det stadig utvidede storOslo. 
Eller venstrebacken da amerikaneren Ian Hoffman 22 år som behersker begge backplassene. 4 mål og 3 assist, men litt mindre hodesterk enn sin back kollega. Han har takket nei til ny kontrakt med Moss og Tromsø har vært interessert. Men de kan vel ikke signere alle backer vel? 
En back som kan spille på begge sider ville jo vært en drøm å ha inn i stallen vår. Jeg tror kontrakten hans går ut i løpet av neste år, men om det er januar juli eller desember vet jeg ikke. 
Å svekke en konkurrent gjør vel heller ikke noe selv om jeg stadig sliter med å ta Moss helt på alvor med tanke på å hindre at vi rykker opp. At de kan slå oss lørdag er det ingen tvil om, men tror vi at de kan havne over oss til slutt? 

For å komme i stemning og høre hvor ræva bortetribunen i Moss virkelig er så anbefaler jeg igjen stang ut podkast episode 49 der kan dere høre mosse supporter Christian Thuesen som har svart belte i nedrykk og kjøpte tre flybiletter for å se moss mot odd 3. Om jeg husker riktig. 

Ellers er det vel ikke lenge til vpn slipper ny podkast episode der vi får lære mer om ligaen vi spiller i år med tv2 ekspert Robin Berntsen ute nå: https://open.spotify.com/episode/0XDnDfq...5-TGZ78wPA 
Kanskje vil han ha mer enn en vålerenga spiller på årets lag? Kollegaen hans i tv2 fant kun plass til Bjørdal  Dette er vårens lag i OBOS-ligaen (tv2.no)

Dette nærmer seg vel tidens utsolgt-sesong både hjemme og borte. For tre kvarter siden ble billettene til hjemmekampen mot Lyn lagt ut og da jeg var inne ti over 12 var det 5032 før meg i køen. Det er godt man har sesongkort. 

Til østblokka har vi nå solgt tusen flere sesongkort/abonnement enn i fjor. Mer enn 2750 har nå abb eller sesongkort meldte Aalbu på twitter i går. 

Og fra Moss og de fleste andre steder er de helt i sjokk over hvor mye kok det ble da de la ut billetter til kampen mot oss. 
Har aldri opplevd lignende sier de de fleste steder. 
Det går rykter om svartebørs priser på 80 000 og billettansvarlig som angrer på for enkle promokoder og som måtte stoppe salget. 
2 minutter tok det før bortefeltet var utsolgt 
Full kok og fullt sjukehus 
moss vålerenga utsolgt - Google-søk

Det meste er gjemt bak betalingsmurer med Glennsoe har delt en sak som innlegg 379 i Obostråden 

Klanen har måttet sette opp båt for buss for å få plass til alle som vil til stankens hjemsted 
Alt du trenger å vite om Moss (a) - Klanen, Vålerengens Idrettsforenings uavhengige supporteres klubb
Det er spådd overskyet og mellom 18 og 22 grader under kampen. Vil du ha en øl i sola før kamp er det lurt å være tidlig ute fra 0500 til 0900 er det meldt om sol uten sky, så blir det gradvis flere skyer på himmelen, men du slipper i det minste regn om vi kan stole på Vidar Theisen og vennene hans. 

Dette er jo hverdagskost for oss da. Det var flere tilskuere på vår siste kamp en mandag i fellesferien mot Ranheim enn på alle eliteseriekamper samme runde. Og årets mest sette kamp blir kampen vi spilte borte mot Lyn. 

Et bilde sier mer enn tusen ord sies det og alle som ser vår talsmann (Sandvik) skjønner av vi er inne i en god periode. 
Her snakker han om var som folket er mot  Stor undersøkelse: Flertallet av fotballinteresserte vil ikke ha dagens VAR-løsning i norsk fotball – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan 
Her har NFF sovet i timen, de burde jo kontre med hvor mange på verdensbasis som er positive til eller nøytrale til at vi har VAR i Norge. Det tror jeg de kunne fått noen gode tall ut av. 

Dette blir et pinlig kort innlegg for å starte en kamptråd så vi får ta et lite blikk på de andre kampene for å øke lengden med noen tegn sånn at vi får bestått på arbeidskravet. 

Hva har Fors, Hay, Borch, Emsis, Haruna, Ambina og Lynum til felles? 
Jo de går glipp av klassikeren Enga-Raufoss om de får kort på lørdag. Raufoss møter Reka og han kan jo terge på deg seg en pærestein så det er vel mer overraskende om ingen av dem får kort enn om alle gjør det. 
Kanskje vil noen av dem av rent taktiske grunner pådra seg kort så de slipper å komme til Oslo og bli fraranet merkeklær, men den frykten er nok ubegrunnet. For Felleskjøpet klær regnes ikke som merkeklær i denne sammenhengen. 

Våre rivaler Egersund spiller hjemme mot saftkokerne og er knappe favoritter. En uavgjort der hadde vært aldeles nydelig. Bryne spiller borte mot Levanger og der er det dødt løp på oddsen. Alt annet enn borteseier der er det bare å takke og bukke for. Ranheim har hjemmekamp mot xxx og nå er det virkelig på tide at urettferdigheten utjevner seg og at de får betalt for ballinnehav og høy Xg, jeg tror på hjemmeseier. Så må vi vente helt til dagen etter for å se vestkantgutta gjøre opp seg i mellom når stabæk tar turen inn til byen for å spille bortekamp. Stakkars Stabæk det er vel enklere å finne ut hvilken bane poden skal spille på Norway cup neste match enn hvilken hjemmebane Lyn har valgt den dagen. Jeg tipper hjemmeseier til Lyn på walk over. Det er også til å leve med for oss. Men skulle stabæk finne veien så er fortsatt Lyn favoritter på oddsen temmelig nøyaktig like store favoritter som vi er borte mot Moss. 
For en runde det er. Faktisk gir ingen av favorittene under 2 i odds i skrivende stund. Det er helt ellevilt. 
 
Da ender vi fort opp med å være 4 poen foran Moss, 6 poeng foran Egersund, 7 poeng foran Bryne, 9 poeng foran Sogndal og Lyn, og 10 poeng foran Stabkæk og xxx. Helt OK det.  
Prøv selv:  1. Divisjon » Table calculator (worldfootball.net) 

Synes dere at det er for kjedelig å se på andre Obos kamper så kan jeg anbefale FFK mot KFUM som spilles søndag kl 17. Som kjent møter vi FFK i kvarten og KFUM i semifinalen i cupen så det jo greit å ha studert styrker og svakheter, ikke at jeg tror noen av dem blir noen særlig match for oss da. 

Heldigvis sover ikke NFF hele tida, i dag innførte de en ny regel som vi for første gang får befatning med i kampen mot Moss. 
Kun kapteinen får lov til å prate med dommeren (om keeper er kaptein velges visekaptein) 
- Bedre dialog mellom dommer og kaptein - Norges Fotballforbund
Det kan da vel ikke skape flere gule kort for moss det vel? 

Hvem blir vår kaptein? Borch eller vrakes han for å få plass til Jukle? 

Da gjenstår det vel bare å ønske alle god kamp, årets toppoppgjør i Obosligaen 

For å korte ned ventetiden er det bare å se målene og verdens eldste maskotter forrige møte mot Moss 
https://youtu.be/p94Ps5El8tc?feature=shared 

eller stemninga om du foretrekker det 

https://youtu.be/DHF_DfttxLA?feature=shared 

Go vaffel!
Svar
#2
Herlig lesning en fredags morgen. Du har en briljant penn, BoHem(ma). Er du forresten en hjemmekjær svenske? Sånn egentlig Wink
Bo hemma och resa til Moss for korv i vaffel och tre poeng.

Tipper dette blir en god lørdag for Rijks og Brajanac. 3-1 til Enga.
Synd å bryte med 5-1 mønsteret, men men...
Svar
#3
Kjøper gjerne billett, om noen har :/
Svar
#4
Fotballpodkasten Rabona mener å vite at Strand starter i dag. Da antar jeg at Ambina og Bjørdal er de to andre på midten. 
Alle kombinasjoner av Jukle Borch og Hedenstad er mulige å se for seg, men jeg holder en knapp på at Jukle nå er klar igjen og velges fra start. 
Rijks og Jones tror jeg og er ganske sikre, men velges Riisnæs eller Lange som kant? 

Til Dagsavisen innrømmer Bakke at klubben har problemer. 
Luksusproblemer. Når det gjelder spissene våre. Brajanac som de kaller for Mo er en litt annen type enn de to andre med mer duellkraft i boks. Han synes selv at han gjorde en godt figur i debuten selv om han hadde ønsket seg en skåring. Det er viktig for oss å få han i gang sier Bakke. Mitt tips er at han får sjansen igjen neste kamp, men at vi bruker Rijks mot Moss. Kamera skryter av nykommeren og Bakke sier Ola har vært god på trening. 

Ellers er det bare velstand, utsolgt mot Lyn og by kontrakt på Jones. Sånt liker vi.

——
Så feil kan man ta. 
Brajanac starter på topp 
Lange som ving 
Samme backer som sist. 

Kom igjen Enga!
Svar
#5
(08-03-2024, 10:44 AM)Bohem33 Skreiv: Ellers er det bare velstand (...)

Håper virkelig disse ordene står ved lag klokka 18 i dag. 
Har dessverre en kjip magefølelse i dag. Håper jo det skyldes hva jeg spiste til frokost og ikke en reel clairvoyance...
Om vi ikke vinner mot Moss er det ingen katastrofe. Ingen grunn til å selge unna spillere eller sparke trenere. Klarer vi U er vi fortsatt serieledere. Taper vi ligger vi fortsatt på direkte opprykksplass. 
Vinner vi er det virkelig bare velstand, selv om Moss skulle by på motstand og seieren ikke skulle være blant de vakreste.
Svar
#6
(08-03-2024, 03:25 PM)hmchrist Skreiv:
(08-03-2024, 10:44 AM)Bohem33 Skreiv: Ellers er det bare velstand (...)

Håper virkelig disse ordene står ved lag klokka 18 i dag. 
Har dessverre en kjip magefølelse i dag. Håper jo det skyldes hva jeg spiste til frokost og ikke en reel clairvoyance...
Om vi ikke vinner mot Moss er det ingen katastrofe. Ingen grunn til å selge unna spillere eller sparke trenere. Klarer vi U er vi fortsatt serieledere. Taper vi ligger vi fortsatt på direkte opprykksplass. 
Vinner vi er det virkelig bare velstand, selv om Moss skulle by på motstand og seieren ikke skulle være blant de vakreste.

Enig, jeg liker Lange som ving, men skjønner virkelig ikke hvorfor ikke Rijks får starte. 
Mo (Braja) var skuffende sist, men skal selvsagt få sjanser til å komme i gang, men kunne de ikke gitt han sjansen mot Ranheim og Levanger og Rijks mot Moss og Lyn. 
Håper inderlig han motbeviser meg kraftig og fikser hattrick før pause, men om det lugger håper jeg ikke vi venter med bytter til det er tyve min igjen. 
Når det er sagt så var vi mye bedre i andre enn første sist og begge vingene som åpne svakt putta i andre. Så kanskje kanskje kanskje har treneren våre rett i blant. 
Det er i hvert fall veldig lenge siden jeg har sett en sterkere benk.
Svar
#7
(08-03-2024, 03:25 PM)hmchrist Skreiv:
(08-03-2024, 10:44 AM)Bohem33 Skreiv: Ellers er det bare velstand (...)

Håper virkelig disse ordene står ved lag klokka 18 i dag. 
Har dessverre en kjip magefølelse i dag. Håper jo det skyldes hva jeg spiste til frokost og ikke en reel clairvoyance...
Om vi ikke vinner mot Moss er det ingen katastrofe. Ingen grunn til å selge unna spillere eller sparke trenere. Klarer vi U er vi fortsatt serieledere. Taper vi ligger vi fortsatt på direkte opprykksplass. 
Vinner vi er det virkelig bare velstand, selv om Moss skulle by på motstand og seieren ikke skulle være blant de vakreste.

Liker ikke uttaket av laget idag, og tror vi dessverre kan gå på en taktisk blemme.
Riisnæs er vår beste spiller, og mest kreative - skal spille.
Braj på topp viste ingenting som tilsier at han skal starte på bekostning av Rijks.

Strand er greit inn, han trenger vi idag. Men danskene burde vært satt på benken i stedenfor nevnte to.
Svar
#8
Tror planen er å møte Moss på det de er gode på (fysikk). La Moss jobbe hardt og så hive innpå våre raske teknikere tidlig i andre omgang.
Svar
#9
Moss med ballen mest,vi er som Øyvind leonedsen,best uten ball

Ja da ! Ny kontrakt og nytt mål !!
Svar
#10
Hva er deres tanker så langt om vår nye "spydspiss" Brajanac?
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)