Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
Gode betraktninger det, om en av de tre forsvinner så er det fort Rijks som er klart lengst unna laget av de tre.

Trenerne har jo vist ganske tydelig at Braja er førstevalg og at de ønsker en Illic type som han i langt større grad er enn det Rijks er.

Om vi har råd til å ha en back up spiss på utenlandskvota er jeg usikker på selv om jeg liker Rijks veldig godt. Han trenger (som alle andre) spilletid så man kan tenke at det er vinn vinn å låne han ut et halvt eller helt år til en passende klubb og så vurdere hva man vil gjøre etter det. Men da må vi jo få inn Carew, Håvard Nielsen eller en annen norsk spiss først.

Vi liker godt å dempe forventingene til overgangsvinduet og si at vi ikke har penger, at spillerne er for dyre og at det har vært mye stang ut på forsøket på å hente spillere.
Men jeg forventer at vi får en signal signering eller to for å vise at vi mener alvor. Kjartasson var en sånn i 2020, Layoni i 2021, Strandberg i 2022
og Ofkir var en sånn i 2023, alle var det store forventinger til selv om ingen av dem var store suksesser.

Lange er (som du og andre har vært inne på før) en veldig god spiller som spiller fast, men en vi ikke ville blitt særlig svekket av å miste. Får vi det rette budet for han tror jeg absolutt klubben er lydhør, men all den tid han styrker 11 ern og ikke bare stallen så jobber man neppe aktivt med å kvitte seg med han.
Ambina var blant våre best i fjor, men på sikt burde man jo kunne forvente at Hagen og Sjøvold sammen kunne fylle den rollen. Hadde Hagen fortsatt som i kampen mot godset rett etter at han kom så tror jeg ikke Ambina ville vært her nå. Men å kvitte seg med en av de beste fordi to andre kanskje kan bli bra der føles som feil medisin for å redusere antallet på utenlandskvota.

Vi har satt oss litt i en kattepine ved å neppe se på utenlandskvota som noe stort problem etter å ha arvet en tropp fra Fagermo hvor det var svært få på den lista.

Vi ville aldri henta inn en backup spiss nå som var på utenlandskvota og ikke var et veldig stort talent. Men vi kan ikke kvitte oss med Rijks før vi har en annen som kan fylle den rollen.

Det virker i hvert fall som Sørensen og Pallas skal rett inn på laget, det er bra. For hadde de og vært backup ville det vært helt merkelig bruk av kvota.

Bitiri er jeg ikke bekymret for. Jeg har ingen tro på at de reserverer noen plass til han eller at han eller klubben har noe særlig ønske eller plan om at han skal spille mer for oss.
Han står ikke engang som utlånt på sidene våre, men han har kontrakt i 1,5 år til så noen planer må vi vel ha om de ikke benytter opsjonen.
Svar
(02-05-2025, 02:41 PM)VIF123 Skreiv: Vi har fortsatt plass til 2 utenlandske spillere, så det er jo uansett rom for action.
Carl Lange er vår kreative motor – han var virkelig i fyr og flamme mot S08 i helga! Han er en av våre viktigste spillere, så vi kan ikke slippe ham. Han må bli værende. Mees eller Brajanac kan sikkert selges, men da må vi ha en klar oppgradering av kvaliteten der. Blir spennende å se hvilke valg som gjøres framover. Mulig vi må opp med lommeboka for noen norske kvalitetspillere på enkelte plasser og da er nok utenlandsproffer som vil hjem kanskje enklest å lande.

Altså jeg er ikke uenig i det. 

Men vi er nødt til å ta litt kyniske valg overfor våre utenlandske spillere. Mer kyniske enn mot norske. 

Spørsmålene må bli: Er vi bedre med Lange og en norsk spiller i en annen posisjon totalt sett? Eller er vi bedre med en av de andre midtbanespillerne og en utenlandsk spiller totalt sett? Svaret på det vil jo så klart variere ut fra hvem og hvor god denne andre spilleren er. Og så klart tilsvarende spørsmål om de andre. 

Tenker det også er noen norske som vil være aktuelle for oss. Kanskje en spiller som Rasmus Eggen Vinge kan være et alternativ for oss på høyrekanten? Ikke at jeg nødvendigvis mener han er den beste norske. Men han er kanskje både norsk og i vår prisklasse. Fortsatt forholdsvis ung, sannsynligvis ikke så veldig happy med sesong nummer 2 i OBOS og må ikke flytte på seg så langt. 

Ellers er jeg vel enig i at utenlandsproffer med hjemlengsel er enklere. Problemet at det er ikke så mange av dem i de posisjonene vi trenger. Håvard Nielsen har jo tatt over rollen etter Carew som spilleren som aldri kommer hjem. Men han ville jo så klart vært veldig bra inn for Jones. Målfarlig kant eller midtspiss.
Svar
Skjønner virkelig ikke hvordan noen her inne kan mene at det å miste Lange ikke ville svekket oss nevneverdig. Han er den eneste spilleren vi har som bryter ut av det triste og grå enga-mønsteret med støttepasninger og sidelengs. I tillegg til at han er en som bryter ut av mønsteret vårt er han dyktig på å diktere. Det er også muligheter for at han vil ta store steg i år ettersom han aldri har spilt på et så høyt nivå som han skal kommende sesong.
Svar
https://www.vif-fotball.no/nyheter/styrk...utviklinga
Kan det hende noen av prøvespillerne blir testet ut med tanke på den nye satsingen VIF har på U21?
At spillerne ikke direkte tar en plass på utlendingskvota på A-laget men at de får testet seg og avklimatisert seg på denne arenaen før en eventuell overgang til A-laget?
Kjenner ikke til reglene rundt dette så ikke arrester meg om spørsmålet er helt idiotisk Smile
Svar
(02-05-2025, 03:48 PM)Mr.Saeterhagen Skreiv: https://www.vif-fotball.no/nyheter/styrk...utviklinga
Kan det hende noen av prøvespillerne blir testet ut med tanke på den nye satsingen VIF har på U21? 
At spillerne ikke direkte tar en plass på utlendingskvota på A-laget men at de får testet seg og avklimatisert seg på denne arenaen før en eventuell overgang til A-laget?
Kjenner ikke til reglene rundt dette så ikke arrester meg om spørsmålet er helt idiotisk Smile

Om det er noen trøst så er jeg i så fall like idiotisk for jeg har også tolket det sånn. 

For klubbens del er det perfekt at de spiller et halvt eller helt år der og akklimatiserer seg, opplever mindre press enn om de er i a-stallen og stadig blir utelatt fra kamptropper og innhopp. 
Da kan de være med på noen a-lags treninger når de tar nivået og det er lettere å fase dem inn når de er i form framfor at de presterer dårligere i starten fordi de ikke er i toppform. Og det er sikkert enklere å først sosialiseres inn med andre unge som er på lignende stadier i karrieren sin enn med de mest rutinerte på laget. 

Det vil også være en nyttig pekepinn både for spillere og trenere på hvordan det jobbes andre steder. 

Det store spørsmålet er hvordan spillerne selv og talentene vil se på en sånn ordning. Frister det å flytte til Norge for å spille ett år på 2. laget hos oss eller vil man da heller velge en annen klubb der man raskere får debutere. Det vil sikkert variere fra spiller til spiller og hvor stort talentet er. Om spilleren er klar for å herje i eliteserien fra dag en er ingenting bedre enn det selvsagt. Men at det er grunnmodellen tror jeg er klokt.
Svar
(02-05-2025, 03:48 PM)Mr.Saeterhagen Skreiv: https://www.vif-fotball.no/nyheter/styrk...utviklinga

Vi kan ha så mange utenlandske spillere vi vil. Vi kan bare ikke registrere flere enn 9 av dem i troppen vår. Den delen er jeg helt sikker på. Men om vi ønsker å betale ut lønn til 100 utenlandske spillere så står vi fritt til å gjøre det.

Så er jeg litt mindre sikker på dette med kamptropper mellom 1.lag og 2.lag. Men det virker jo fornuftig at vi kan registrere utenlandske spillere kun i kamptroppen til 2.laget. Så jeg regner med det er sånn.

Ellers synes jeg det er bra at vi nå revurderer talentsatsinga vår og ikke bare ukritisk går for den løsningen som gir flest stjerner i NFFs akademiklassifisering.

(02-05-2025, 03:04 PM)Bohem33 Skreiv: Vi har satt oss litt i en kattepine ved å neppe se på utenlandskvota som noe stort problem etter å ha arvet en tropp fra Fagermo hvor det var svært få på den lista.

Vi tok den enkle, og riktige spør du meg, veien ut av OBOS. Vi hadde bare Kreutz så vi kunne hente inn mange utenlandske. De var gode nok, de var billige og de fikk jobben gjort.

Nå har vi rykket opp, jobben er gjort, behovene er annerledes.

Vi må bare droppe begreper som "gjort seg fortjent til en sjanse". Vi har ikke den luksusen at vi kan forholde oss til sånne metafysiske begreper. Så lenge vi tar de valgene vi tar ut fra hva som vi tror er best for oss i framtiden og bare det så blir det best. Fotballen er sånn sett ganske kynisk begge veier. Spillere drar så fort noe bedre dukker opp. Vi må også derfor kvitte oss med spillere så fort noe bedre dukker opp. Vi kan ikke være snilleste gutten i klassen her.

Altså, jeg liker jo spillerne våre. Jeg er bare ikke så naiv at jeg tror at de ikke drar så fort noe bedre dukker opp. Jeg forventer ikke at de er lojale, jeg bare mener vi må ha samme tilnærming. I fjor var i fjor og i år er i år. Vi er en divisjon høyere opp enn for et år siden. De som gjorde den jobben har fått lønn for jobben de gjorde. Vi har de under kontrakt så vi skal så klart fortsette å lønne dem om de blir her. Men om de ønsker å gå videre så er ikke det verdens undergang for verken dem eller for oss.
Svar
Regner med vi da kan(!) om vi vil ha f.eks. alle 3 prøvespillerne registrere de i troppen for U21, se hvordan de tar nivået og Norge som ny destinasjon? La de trene med A-laget og ha en kamphverdag med spillere/motstandere på tilnærmet samme alder? Vålerenga 2 var vell en salig miks med spillere i alle aldre? Hvis de da tar nivået raskt og tilvenning går bra så er det rett opp på A-lag så fort sjansen byr seg?

Kan vi eventuelt da signere Promise om vi vil som pr nå under 18 for en tropp på U21? La han spille seg varm i trøya første halvår u21 eller eventuelt sesongen ‘25 for så og signere A-lagskontrakt?

Må ærlig innrømme jeg ikke har snøring på dette! Så derfor synsing fra min side?
Svar
Nei. Kan ikke signere afrikanske spillere under 18. Regel fra FIFA/UEFA for å beskytte barn.

Vi kan signere en afrikaner under 18 som allerede bor her da.

Men det er sikkert alt i alt en veldig bra regel.
Svar
Flere store klubber var interessert her, dette er en knallsignering.
Svar
(02-05-2025, 09:05 PM)Stenzenga Skreiv: Flere store klubber var interessert her, dette er en knallsignering.

Oioi!
Har vi en i sekken?

Forsvarsspiller?
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: Åndalsnes, 81 Gjest(er)