Avstemning Jeg vet at du ikke er en sånn en, men om du skulle kastet et wienerbrød hvilken teknikk ville du valg?
Du har ikke tillatelse til å avgi stemme i denne avstemmingen.
Overarmskast
13.89%
5 13.89%
Underarmskast
0%
0 0%
Kulestøt teknikk
2.78%
1 2.78%
Slegge teknikk (med rotasjon)
2.78%
1 2.78%
Keeper utspark
2.78%
1 2.78%
Frisbee forhand
33.33%
12 33.33%
Frisbee backhand
19.44%
7 19.44%
Jeg kan ikke få et wienerbrød i hånda uten å spise det
16.67%
6 16.67%
Tåler ikke berører wienerbrød
0%
0 0%
Hva er wienerbrød?
8.33%
3 8.33%
Totalt 36 stemmer 100%
* Du stemte på dette valget. [Vis resultater]

Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
18 poeng eller skur av wienerbrød - Tippetråd Den første femtedelen av sesongen
(03-07-2025, 11:17 AM)hmchrist Skreiv: Jeg gjør det enkelt: 12 x H

Heier på deg hmchrist, det blir mange fine dager på stadion om den kupongen går inn. 

Og da kan jeg fortelle om da min oldefar (for historiens del burde jeg sagt tippoldefar) prøvde seg på tipping og (kanskje som deg) fikk 12 rette med tolv enarar (1-ere aka hjemmeseire). 

Dette var i tippingens glade barndom da kupongene ble sendt med post og det tok lang tid fra man hørte resultatet på radioen til premier ble beregnet og betalt ut. 

Alle i bøgda som fikk høre om gevinsten mente det var helt sensasjonelt at noen hadde truffet på 12 like tegn, og det tok ikke lang tid før folk begynte å overby hverandre for å kjøpe kupongen (og gevinsten). 

Min oldefar ble stresset av maset og dro til skogs for å slippe å forholde seg til alle budene. 
Da utbetalingen, kom ble det en stor skuffelse. 
Året var 1955 og 12ern ga 25 kroner. 
I dag tilsvarer det riktignok 465 kroner, men det var langt unna budene han hadde fått. 
Det er egentlig ikke så rart for i vanlig tipping er hjemmeseier det vanligste kamputfallet, men sannsynlighetsberegning var ikke det de var best på da. 

Nå er det 70 år siden så treffer du min dine tolv enarar  (1-ere) så kan vi kalle det et jubileum. 

Lykke til, du er ikke den eneste optimisten her ser jeg.
Svar
(03-05-2025, 11:54 AM)Bohem33 Skreiv: En baker fra København var i Wien i 1843, hvor han smakte wienerske croissanter. Der han fikk lisens til å lage tilsvarende i København. Han modifiserte litt og la inn fyllet innsunket i midten for at fyllet ikke skulle forsvinne om man kastet dem fra tribunen.

Men hva er egentlig den optimale kaste teknikken for wienerbrød? Kanskje må vi bestikke Markus Rooth til å ta t-bane linje fire fra Lambertseter til Helsfyr for å lære oss opp i ti ulike kasteteknikker. Er det de klassiske overarmskastene som fortsatt gjelder, våger noen å prøve underarmskast tross deres jentekaststatus, skal man legge inn rotasjon som i slegge eller er det mer kulestøtteknikken som er den mest effektive? Eller vil den nye generasjonens frisbeegolf spillere med sine forand og backhandskast regjere og være de beste på å skru bakverket rundt målet? Eller er det beste rett og slett å slippe bakverket for så sparke det avgårde som en keeper. Får vi høre et samstemt åhhh rosenbeorg nei iaha rop mens østblokka synkront og vakkert sparker godsakene til midtbanen eller lenger? Stemmer ryktene om at gårsdagens bakst er stivere og hardere og derfor er bedre å kaste eller sparke. Eller bør vi gå all inn og bake wienerbrød selv som er optimale. Kan i så fall glutenalergikere og de med cøliaki bruke de samme oppskriftene eller bør det legges inn kokkos, tipo 0-0 mel eller Tippens eget mel eller stålkanter for øke kastbarheten. Ikke vet jeg, vi må jo håpe at kasting på banen er så 2024.

Norske fotballsupportere er konservative og lite glade i endringer. Man stemte ned straffekonk om det var uavgjort, golden goal ble ingen suksess og selv ikke den super interessante tredelingen av serien ble vedtatt der vi halveis i sesongen etter all sannsynlighet ville gått inn i midtspillet og brukte halve sesongen på å finne ut om vi endte rett over eller rett under plasseringene som ville ha skapt spenning på slutten. Men heldigvis har vi lykkes med noe gøy som kan skape forvirring og uforutsigbarhet. Spør en medsupporter deg om hvordan du tror det går i cupen i år kan du vinne tid med å spørre om hun mener cupen som startet i fjor og forsetter i år eller den som starter i år og fortsetter neste år. Det er jo også langt mer spennende å delta i fjerde runde om man ikke aner hvilket lag eller trener eget lag har, eller motstanderne har neste år. Jeg har selv og mange med meg tenkt mang en gang at det var digg å gå videre til kvarten. Nå skulle jeg ønske de hadde pause tre kvart års tid og sugd litt på karamellene og sett litt europeisk fotball på tv i mellomtida. Og ser man først på TV så er 45 min altfor lenge uten påfyll av øl og snacks. Vi trenger power breaks som de har i hockeyen eller VAR pauser som nå endelig er tilbake igjen så får man tid til å pisse og. Det er bra. I Europa har de skjønt det der slipper man sånn tull med at man er i gruppe med fire lag som man møter hjemme og borte og at det er forutsigbart hvem som skal møtes etterpå igjen. Dørgende kjedelig selvfølgelig. Det er jo først ordentlig gøy når man ikke aner hvem man vil møte og alt føles som en loothbox. Alt var ikke bra , på fotballtinget demokrati ble dessverre videreført ett år til så det vil dessverre begrense hvor innovative vi kan være, men noe gøy og spennende klarer sikkert NFF å finne på i år og. Hva med stilkarakterer der forbundet i etterkant gir lagene poeng utfra fairplay ambasadørevne og hva som er best for norsk fotball? Der klubbene som er i Europa får noen ekstra poeng i serien mens kampprogrammet er tett sånn at det blir best for alle på sikt. Det er viktig å ha tillit til at de som jobber i forbundet til daglig bedre kan bedømme dette enn aksjonistsupportere. VAR kan dessverre ikke drives alene, man trenger to lag med 11 hel eller halvstatister hver for at dommerne skal få skinne. (Halvstatistene er lagene som spiller i Europa). Det er de kongeblå statistenes prestasjoner som vi vil fokusere mest på i denne konkurransen.

En klok mann (aka meg selv) skrev en gang at de første seks rundene kan bli ekstremt avgjørende.  Da møter vi viking, rosenborg og brann hjemme og sarp, fredrikstad og Kristiansud borte.

Skal man jukse litt og se på treningskampene så slo vi viking 3-1. Viking spilte uavgjort med brann og vant 2-0 mot FFK. Så da kan vi være temmelig trygge på seire mot Vikng, Brann og FFK. Sarp slo vi 1-0 så der har vi tre poeng til. Og mens vi vant 5-2 mot skeid så ble det målløst mellom skeid og rbk så da har vi 3 poeng til. Så da blir vel det store spørsmålet om hvordan det går mellom oss og KBK. Det er godt at møter med dem i hvert fall ikke skaper noen dårlige minner. 

Gratulerer du har funnet fram til der tippinga starter. Velg rett tippetegn på de 12 kampene/spørsmålene. 

1 Antall poeng første 6 kamper
H: 8 poeng eller mer
U: 5-7 poeng
B: 0-4 poeng

2 Hvem av våre spillere har flest poeng på fantasy etter 6 runder?
H: En danske (Kevin, Sørensen, Braja eller Lange)
U: En ungsau Riisnæs, Thorvaldsen, Sjøvold, Obasi eller en annen forsvarsspiller enn Kevin eller en spiller som vi per 5. mars enda ikke har signert.
B: En fra stammen Bjørdal, Strand, Ambina eller en som ikke er nevnt i de to alternativene over

3 Hvor mange mål skårer spissene våre (kun Braja og Rijks teller her) til sammen på de seks seriekampene?
H: 3 mål eller mer
U: 2 mål
B: 0-1 mål  

4 Talentduellen: Hvem av (Thorvaldsen, Obasi og Sjøvold) starter flest av de 6 seriekampene?  
H: Thorvaldsen starter fler enn både Obasi og sjøvold.
U: Obasi starter minst like mange som Thorvaldsen og flere enn Sjøvold
B: Sjøvld starter minst like mange som de to andre.
(Som dere ser er det vekta. Starer de like mange vinner Sjøvold (B) er det likt mellom Obasi og Thorvaldsen, men at de har flere enn Sjøvold vinner Obasi (U).

5 NFF har lovet å restarte VAR-computeren og ikke skru den av før oppdateringen er ferdig. Så det er vel tvilsomt om folk vil merke VAR i noen særlig grad denne sesongen.  – Jeg er overrasket hvis Eliteserien blir ferdigspilt i år sa Hytten, men det var før han viste at NFF skal oppdatere computeren. Blir det store VAR protester i første runde?
H: Minst en kamp blir stoppet og ikke spilt ferdig samme dag på grunn av VAR
U: Det blir store protester og minst en speaker advarer mot faren for at kampen må avbrytes, men alle kamper spilles ferdig dagen som de er satt opp.
B: Det blir ingen avbrutte kamper eller store trusler om avbrutte kamper første serierunde.

6 Hvor mange kamper holder vi nullen?
H: 2 eller flere kamper
U: 1 kamp
B: Ingen kamper

7 Mees Rijks kommer fra Nederland og er bedre enn Zinedine Zidane, men får har starte noen kamper eller omganger de første seks rundene?
H: Han starter minst en kamp,
U: han starter minst en omgang, men ingen fra start
B: har starter ingen kamper eller 2. omganger.  

8 Hvor mange målpoeng (mål og assist) får vår danske kvartett til sammen på de seks kampene (Kevin, Lange, Brjaja, Sørensen) ?
H: 6 eller flere ,
U: 4-5 målpoeng
B: 3 eller færre målpoeng

9 Hvor mange mål skårer vi på corner?
H: 2 eller flere
U: 1
B: Ingen  

10 Antall solgte billetter på våre tre hjemmekamper (vi møter Viking, Rosenborg og Brann).
(I fjor hadde vi et snitt på 9 093 høyeste var 16 556 og laveste 6 711)
H: Mer enn 47 000
U: 45 000 – 47 000
B: Mindre enn 45 000  

11 Hvem av våre har flest målpoeng etter 6 kamper. 
H Braja
U Sørensen, Bjørdal, Thorvaldsen, Riisnæs eller Obasi
B En annen spiller (inkludert ny spiller) 

12 hvor mange mål skårer vi på de seks kampene?
H: 8 eller flere
U: 6-7 mål
B: 5 eller færre mål

Skriv gjerne de tolv tippetegnene dine uten kampnummer så det er lett for meg å kopiere. Tippefristen er før avspark første seriekamp. Har du levert tidligere er det lov å redigere innlegget ditt og endre det før seriestart.
Det er bra med liv i tråden så kommenter gjerne hva du tror om serieåpninga i tillegg til tippetegnene.
Lykke til!

Deilig med fire svar på en time, fortsetter vi i samme tempo nærmer vi oss tusen tippere før sesongen starter. 

Vi kårer vinner etter 6 runder, men det er gode muligheter for flere tippekonkurranser videre og da drar man med seg poenga. 

I fjor vant Gelik med kun ett poeng foran Oldtimer

H
H
H
H
U
H
U
U
U
B
U
U
Svar
1H
2B
3H
4U
5U
6H
7H
8H
9U
10B
11H
12H
Svar
H
H
H
H
B
U
B
H
H
H
B
H
Svar
U
H
H

H
U
U

H
H
U

B
U
H
Svar
HHH UUH UHH BUH
Svar
Takk Bohem!
Mine svar:
H
H
H

H
B
U

H
U
H

U
U
H
Svar
H
U
H
U
U
H
H
H
H
H
H
H
Svar
H
B
H
H
U
H
H
H
H
U
U
H
Svar
Nå har RBK nest lavest odds for å ta gullet hos NT. Vi har fortsatt 100 i odds.
Glimt er selvsagt favoritter med 1,5
Brann og Molde har 10
Viking 15

Jeg ville mye heller satt trygda på glimt til 1,5 enn rbk til 7,5
At vår stall er tynn og at vi har sett litt dårligere ut de siste treningskampene bekymrer meg litt.

Her kommer uansett mine tips

U
H
H
H
U
U
B
U
B
U
U
H

Og har du levert inn kupongen allerede, for så å komme på bedre tanker så er det helt lov å redigere innlegget sitt og endre på tipsene helt fram til kampstart første kamp i første runde. Det vil si lørdag 29. mars klokka 1600
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 4 Gjest(er)