03-07-2025, 12:29 PM
(03-07-2025, 11:17 AM)hmchrist Skreiv: Jeg gjør det enkelt: 12 x H
Heier på deg hmchrist, det blir mange fine dager på stadion om den kupongen går inn.
Og da kan jeg fortelle om da min oldefar (for historiens del burde jeg sagt tippoldefar) prøvde seg på tipping og (kanskje som deg) fikk 12 rette med tolv enarar (1-ere aka hjemmeseire).
Dette var i tippingens glade barndom da kupongene ble sendt med post og det tok lang tid fra man hørte resultatet på radioen til premier ble beregnet og betalt ut.
Alle i bøgda som fikk høre om gevinsten mente det var helt sensasjonelt at noen hadde truffet på 12 like tegn, og det tok ikke lang tid før folk begynte å overby hverandre for å kjøpe kupongen (og gevinsten).
Min oldefar ble stresset av maset og dro til skogs for å slippe å forholde seg til alle budene.
Da utbetalingen, kom ble det en stor skuffelse.
Året var 1955 og 12ern ga 25 kroner.
I dag tilsvarer det riktignok 465 kroner, men det var langt unna budene han hadde fått.
Det er egentlig ikke så rart for i vanlig tipping er hjemmeseier det vanligste kamputfallet, men sannsynlighetsberegning var ikke det de var best på da.
Nå er det 70 år siden så treffer du min dine tolv enarar (1-ere) så kan vi kalle det et jubileum.
Lykke til, du er ikke den eneste optimisten her ser jeg.