Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eliteserien 2025
(04-05-2025, 01:09 PM)Caanradi Skreiv: Sikkert Nogueira som ikke er klar. Er vel ikke klar før tidligst kampen mot RBK. I forhold til arbeidstillatelse.

Når HamKam kan slå Særp 7-1 borte, så burde vi klare 2-1...så tipper det. Selv om vel Særp har et litt sterkere lag i år. Få dem ned på jorda igjen etter en brukbar start mot et middelmådig Molde.

Han er spilleklar på NFF sine sider, og jeg tror ikke det går gjennom før arbeidstillatelsen er på plass. 
Så regner med at han er i tropp i morgen.
Svar
(04-05-2025, 02:31 PM)Gøypålandet Skreiv:
(04-05-2025, 01:09 PM)Caanradi Skreiv: Sikkert Nogueira som ikke er klar. Er vel ikke klar før tidligst kampen mot RBK. I forhold til arbeidstillatelse.

Når HamKam kan slå Særp 7-1 borte, så burde vi klare 2-1...så tipper det. Selv om vel Særp har et litt sterkere lag i år. Få dem ned på jorda igjen etter en brukbar start mot et middelmådig Molde.

Han er spilleklar på NFF sine sider, og jeg tror ikke det går gjennom før arbeidstillatelsen er på plass. 
Så regner med at han er i tropp i morgen.

Så bra! Godt å høre. Bare jeg som er en avventende pesimist Wink
Svar
Rosenborg er ikke ute de første 15, og de driter også i stilleaksjonen. Når ikke alle gjør det, har det ingen effekt. Bare å drite i det i morgen.
Svar
https://www.vg.no/sport/i/W0AJLa/slik-er...-faatt-nei

Ti eliteserieklubber har fått tillatelse til bruk av pyroteknikk på kamper.
Rosenborg, Tromsø og Vålerenga fikk avslag, men de to sistnevnte har anket.
Kun KFUM og Bodø/Glimt har valgt å ikke søke.
Vålerenga fikk bot for pyrobruk under serieåpningen.

Enn så lenge er én klubb bekreftet bøtelagt for pyrobruk denne sesongen. Vålerenga ble straffet av Norges Fotballforbund med 37.500 kroner i bot fordi supporterne brukte fyrverkeri under serieåpningen mot Viking.

Tilsvarende problematikk var det i Oslo foran cupfinalene på slutten av forrige sesong. En søknad fra Norges Fotballforbund ledet da til en omfattende prosess. Brann- og redningsetaten i Oslo avslo først søknaden og sto deretter fast på vedtaket sitt da Vålerenga anket.

Saken ble så sendt til Oslo kommunes klagenemnd. Der endte NFF opp med å få medhold, til tross for at byrådssekretariatet for miljø og samferdsel hadde innstilt på at klagen skulle avvises.
Svar
Fra reddit

Norges Fotballforbund har gitt Strømsgodset en pekefinger som følge av bruk av pyrotekniske effekter under serieåpningen mot Rosenborg.

NB! NTB meldte først at Godset var ilagt bot på 5.000 kroner. Dette er ikke riktig. NFF har kun besluttet å gi Godset en irettesettelse. Dette er mulig når boten ellers ville vært på under 7.500 kroner, slik som i dette tilfellet.

Bakgrunnen er at klubbens supportere antente totalt tolv nødbluss under den aktuelle kampen.

Strømsgodset er blant klubbene i Eliteserien som har dispensasjon og tillatelse til å bruke pyroteknikk under hjemmekampene. Den lokale brann- og redningsmyndigheten har imidlertid kun gitt tillatelse til maksimalt ti nødbluss.

To av nødblussene i RBK-kampen ble dermed antent utenfor rammene av dispensasjonsordningen og er således ulovlig bruk.

Norges Fotballforbund har skjerpet regimet for pyrobruk under kamper foran 2025-sesongen. I første serierunde endte også Vålerenga opp med en solid bot på 37.500 kroner.

Svar
14.400 solgte til kampen mot Rosenborg. At det blir stappfullt er det ingen tvil om.
Svar
Fra tv2.no

Et nytt regelverk gjør nemlig at du i løpet av sesongen kan pådra deg litt flere gule kort, uten å nødvendigvis måtte stå over så mange kamper.

I norsk fotball har regelverket tidligere vært at du må stå over én kamp når du har samlet opp fire gule kort. Deretter har du tidligere måttet stå over ved annet hvert gule kort.

Nå har dette gått opp til hvert fjerde gule kort. Det betyr at du må stå over en kamp når du får 4, 8 og 12 kamper – og så videre
Svar
Bra endring, men de burde gjort noe med de første 4 også. F.eks. slik som England - karantene for 4 gule i løpet av de første 15 første. Hvis du unngår dette så får du karantene først ved 8 gule gjennom sesongen. At man må stå over runde 30 fordi man får gult nr 4 i runde 29 er tett på latterlig
Svar
Dere synes virkelig dette er bra?
Dere vil ha flere stygge taklinger og proffesional faults, for det er det som blir resultatet.
Flere spillere ute med skader, og enhver overgang stoppet.
Er det virkelig slik fotball dere vil ha ?
Svar
(Igår, 12:38 AM)Oldtimer Skreiv: Dere synes virkelig dette er bra?
Dere vil ha flere stygge taklinger og proffesional faults, for det er det som blir resultatet.
Flere spillere ute med skader, og enhver overgang stoppet.
Er det virkelig slik fotball dere vil ha ?

Jeg deler ikke denne bekymringen.
Utfordringen med gult kort er at du kan få gult for å si "idiot", for å spille bort ballen og for en knallhard takling som er på grensen til rødt.
Hva som gir gult er ofte veldig opp til dommerens skjønn og hvor dommer legger listen. Dermed stor variasjon fra kamp til kamp.
Å måtte stå over på slutten av sesongen for å ha fått totalt 4 gule mener jeg er helt tullete.
Grensen burde øke når man har kommet et stykke ut i sesongen.

I tillegg mener jeg at direkte rødt bør gi minimum 2 kamper uansett men der både 3 og 4 kamper må ilegges oftere.
Det er sånn man får bort stygt spill.

Eliteserien 2024 viser følgende:
1 mann fikk 8 gule
6 fikk 7 gule
8 fikk 6 gule

Så 14 mann ville med årets regler slippe karantene i kamp 2.
Det er helt greit.

Så teller jeg 20 mann som endte på 5 gule.
Det er vel her det interessante begynner. Jeg orker ikke sjekke når disse 20 fikk gult nr 5 men alle kan jo ikke ha fått det i runde 30.
Så ja, flertallet av disse 20 måtte spille med mindre risiko i de siste rundene.
Det betyr ikke at de unnlot å være på grensen.
Det kan også bety at de la såpass bånd på seg selv for å være helt sikker på å ikke at (en svak) dommmer dro fram kortet.
For lag som kjemper i toppen og i bunnen er spillere som legger bånd på seg selv ikke bra i det hele tatt.
Og som sagt, når man er et gult unna så er det opp til dommeren. Og her er det jo store forskjeller...

Nå blir jo ikke første grensen endret.
Det er synd.
39 mann endte på 4 gule og 1 karantene
59 mann endte 3 gule og måtte passe seg på slutten.
Det er særlig her jeg gir opp reglene.
Disse 59 med 3 gule er ikke stygge spillere.
Men måtte passe seg på slutten.

Uansett, bra endring dette.
Med disse reglene i fjor er det altså 14 mann som har en tendens til å plukke opp gule som slipper billigere unna.
Så er det ytterligere 59 som endte på 4 og 5 som kanskje kan tenkes å lettere "ta et gult for laget" i de siste rundene.
Det lever jeg bra med..
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 2 Gjest(er)