Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(02-04-2025, 02:56 PM)mestah Skreiv: Offensivt er jeg fornøyd om vi henter Promise. Jeg har ikke sett hverken kamper eller treninger så langt, så dette er kun basert på rapporten fra Stenzenga, samt trenerne sine rapporter til media. Hvis Promise er så god som det sier så blir jeg overrasket om vi henter spissen også, med mindre han da tar over plassen til Rijks eller Mo.

Ja, vi kunne trengt en erstatter til Jones. Men Obasi skal få spille mye i år. Og Strand kan spille HK. Sørensen kan også spille HK når har vi Riisnæs eller Thorvaldsen på VK. Så det er ingen mangel på kanter egentlig. Det er heller forsvaret som mangler spillere.

Vi trenger absolutt en VB til også, så positivt om vi kan hente en 19-åring omtrent gratis som kan få tid på seg til å finne seg til rette. Men om ingen forsvinner ut så blir det tydelig at vi helst trenger en norsk midtstopper til. Om HK da også forsvinner ut så trenger vi altså to norske stoppere. Det er ikke bare, bare å hente norske stoppere til en ok pris - som også er gode nok til å løfte laget.

Men, en annen mulighet er selvfølgelig at HK signerer ny kontrakt og at vi i stedet for å hente en ny stopper heller løfter opp en spiller fra ungdomsavdelingen til å blir fjerdevalget på stopperplass. I så fall forutsetter vel det at enten Granli eller Renshusløkken har imponert i pre-season. Noen som har noe innsikt i hvordan de har prestert?

Spissen er jo jevngammel med Promise. Så blir i så fall en problemstilling til sommeren, ikke nå.

Jeg minner om at vi rykket ned fordi vi ble mest opptatt av å gi unggutta spilletid. Jeg håper vi ikke gjør samme tabben en gang til. Å gå inn i sesongen med Kiil Olsen og Jarl som 1.valg og med uprøvde Kjelsen som 3.valg og en enda mindre testet spiller bak der igjen er i mine øyne oppskriften på undergang. Eller i hvert fall nedrykkstrid Smile

Ingen spillere spiller 30 x 90 minutter. Selv om Obasi klarer seg bra så kommer han til å bli sliten og må byttes ut. Du kan regne med at i løpet av 90 minutter så er 5 spillere involvert i angrepsrekka alene. Så vi trenger en miks av 6-7 spillere her. Vi er minimum 1 spiller unna tallmessig vil jeg si.

Og ja det er så klart mulig å bruke Strand og andre. Men hver gang vi gjør et sånt kompromiss så blir vi svekket. Så vi kan ikke gjøre så mange av dem samtidig. Det blir litt som å gå inn i en bar. Hver for seg smaker det meste bra. Blander du alt sammen samtidig så er det ikke like bra.
Svar
Så vidt jeg har fått med meg så ser Promise i dag bedre enn Obasi når Obasi kom som trolig vil si at Promise ikke får særlig mange minuttene i år. De fleste hadde vel avskrevet Obasi men de trenger jo tydeligvis en del tilvenning. Så spørs det hvordan Promise håndterer overgangen.
Svar
Storm Kolbjørnsen trener med Haugesund

https://www.h-avis.no/fkh-tester-ny-keep...62-1817809
Svar
Måtte vært mye bedre å kvitta oss med Storevik, og beholdt Storm Kolbjørnsen.
Svar
(02-05-2025, 09:12 AM)Oldtimer Skreiv: Måtte vært mye bedre å kvitta oss med Storevik, og beholdt Storm Kolbjørnsen.

Det kan jo være snakk om et utlån og ikke en permanent overgang.

Jeg er egentlig litt uenig. Jeg mener at Storevik er for god til å tilbringe hele karrieren på vår benk. Nå har han lojalt tatt et par pliktår på benken vår. Jeg har i hvert fall ikke fått med meg noen klaging over det. Hvis han ønsker å skifte klubb så synes jeg vi skal la han få lov til det. Han kom gratis til oss.

Det betyr igjen at vi trenger en ny reservekeeper. Hvis det ikke blir Storevik så tror jeg likevel vi trenger en bedre keeper enn Storm Kolbjørnsen er i øyeblikket. Det tenker jeg er en passende oppgave for en keeper midt i 30 årene. Eller det kan fortsette å være Storevik, hvis han heller vil bli.

Hvis vi låner ut Kolbjørnsen så vil jeg jo tro at det da blir under nasjonal utlånsordning for spillere under 22 (han blir 21 senere i år). Som igjen betyr at vi kan hente han tilbake utenfor ordinære overgangsvinduer. Det vil jo da i så fall være aktuelt hvis Sjøeng blir alvorlig skadet og vi trenger en ny reservekeeper for Storevik/ny som det da er rimelig å tro at vil bli forfremmet til midlertidig førstekeeper.

Haugesund trenger en ny keeper etter Selvik og hvis f eks Kolbjørnsen skal inn og sloss om plassen som 1.keeper i Haugesund på utlån fra oss så er jo det bra for han. Og så lenge det er snakk om et utlån så er det jo også bra.

Hvis det ikke er snakk om et utlån så kan jeg egentlig også forstå Kolbjørnsen. Keeperplassen er spesiell. Det er bare 1 keeper i hvert lag. Så lenge vi har Sjøeng så blir det tøft for Kolbjørnsen å ta den plassen. Men jeg mener jo også at keepere er i en veldig spesiell situasjon. Emilio Martinez, som blir kåret til beste keeper i verden, satt jo stort sett på benken fram til han var 27-28. Så det viser jo at det er ikke fullstendig krise for en keeper å ikke spille fast fra veldig ung alder.

(02-05-2025, 12:48 AM)Grimm Skreiv: Så vidt jeg har fått med meg så ser Promise i dag bedre enn Obasi når Obasi kom som trolig vil si at Promise ikke får særlig mange minuttene i år. De fleste hadde vel avskrevet Obasi men de trenger jo tydeligvis en del tilvenning. Så spørs det hvordan Promise håndterer overgangen.

Promise, hvis vi henter han, kan ikke signeres før til sommeren når han blir 18. Men han kan tilvenne seg noe med å være her på turistvisum. 

Tror uansett at det alltid skal legges inn et år til akklimatisering for unge afrikanske spillere. Mer etablere spiller, som Ambina, trenger ikke like lang tid. Selv om de trenger tid de også. Så henter vi Promise eller han spissen så er det nok først og fremst med tanke på 2026. 

Det er jo stort sett sånn her og andre steder. Disse unge spillerne trenger et år. Så er det unntak fra det igjen, som Baidoo i Sogndal. Men det er i hvert fall greit å planlegge ut fra at de trenger et års tid.
Svar
Vil ha et par forsvarspillere på plass asap.
En norsk og en utenlandsk kanskje?
Svar
Håper vi får inn en skikkelig god høyreback som går rett inn i elveren.
Det er på den plassen det virkelig brenner.
Svar
Om Storm og Kjelsen forsvinner så blir man jo litt trist, har hørt i mange år om at de er fantastiske talenter som vi etter hvert vil få mye glede av så har det ikke gått fullt så fort som ønsket for noen av dem selv om de fortsatt er unge og lovende begge to.
Storm var veldig uheldig med skader og Kjelsen fikk ikke helt det gjennombruddet vi håpet i fjor.
Utlån er selvsagt helt gull så spørs det hvor motivert spilleren selv og mottakende klubb er for den ideen.

Ellers enig med Oldtimer at en kvalitetshøyre back inn hadde vært gull. Og veldig gjerne en stopper og som virkelig var med å pushe Olsen og Jarlen.

Når det gjelder Promise så er ikke problemet med utenlandskvoten så stor. Han trenger ikke være spilleberettiget for a-laget før neste vindu. Jeg tenker mye kan skje i sommervinduet, da vet vi mer om spissene våre, og mange andre og kan vurdere hvem av de utenlandske som bør være med videre. Kanskje er alt Ambina solgt for en fantasisum eller kanskje har Sjøvold gjort plassen til sin?
Kanskje trenger han ikke være spilleberettiget denne sesongen i det hele tatt, om konkurransen om utenlandskvota er stor. Kanskje holder det at han etter å signeres i sommer kan trene med laget og spille 2. lags fotball et halvt år og så være klar for fullt fra sesongstart 2026.

Men når det gjelder spillere vi skal hente som skal bidra i år så er det et stort pluss om de er norske. Nå som et av overgangsvinduene er lukket synker muligheten for at noen av de utenlandske vi har blir solgt videre før sesongen.
Svar
(02-05-2025, 12:35 PM)Bohem33 Skreiv: Når det gjelder Promise så er ikke problemet med utenlandskvoten så stor. Han trenger ikke være spilleberettiget for a-laget før neste vindu. Jeg tenker mye kan skje i sommervinduet, da vet vi mer om spissene våre, og mange andre og kan vurdere hvem av de utenlandske som bør være med videre. Kanskje er alt Ambina solgt for en fantasisum eller kanskje har Sjøvold gjort plassen til sin?
Kanskje trenger han ikke være spilleberettiget denne sesongen i det hele tatt, om konkurransen om utenlandskvota er stor. Kanskje holder det at han etter å signeres i sommer kan trene med laget og spille 2. lags fotball et halvt år og så være klar for fullt fra sesongstart 2026.

Enig i det. Men vi har jo likevel et problem med utenlandskvota bare litt fram i tid.

Personlig så tror jeg ikke Ambina blir solgt og jeg er litt usikker på hvor aktuell han egentlig vil være. Våre tradisjonelle "kunder" er jo klubber som ser til Norden for litt talent. Og Ambina blir 24 i år og er litt utenfor talentalderen. Han blir jo da solgt som ferdigvare og da er nok ikke de største klubbene interessert. Dessuten tror jeg han må prestere litt over tid for å være aktuell. Han er ikke typen som er outstanding i enkeltkamper, men mer en som i så fall må følges litt over tid. Han kan så klart etablere seg på landslaget da og da blir det noe litt annet.

Men alt i alt så får vi jo velge å tro at klubben har en plan. I dag har vi 7 utenlandske. Promise blir nummer 8, spissen blir nummer 9 om vi henter han og venstrebacken blir nummer 10. Bitri eier vi fortsatt og sånn sett blir han da nummer 11. Og om vi henter inn et par etablerte så blir de i så fall nummer 12 og 13. 

Så sånn som det er så tror jeg ikke at Obasi og Ambina blir solgt midtveis i sesongen. Jeg tror ikke Pallas og Sørensen bli det heller. Så eventuelle exiter kommer fra gruppa Lange, Brajanac og Rijks. 

Jeg synes det er bra at vi fyller på med litt afrikanske talenter. Så vi kan egentlig dele utenlandskvoten i to ulike kategorier. Der den ene er talenter som er på vei opp og den andre er mer etablerte spillere som er her for å bli. Og jeg mener vi alltid gjør lurt i å ha en utenlandsplass ledig. På den måten kan vi alltid hente en spiller inn som erstatter for en skade eller et salg av en norsk spiller, uten at vi nødvendigvis må kvitte oss med en annen i samme vindu. I hvert fall tenker jeg at det er lurt ut av et vintervindu, kanskje ikke like nødvendig ut av et sommervindu. Da har vi tross alt noen måneder på oss.

Jeg vet ikke hvor gode Pallas og Sørensen er, så skal ikke felle noen dom over dem. Men jeg sitter vel med følelsen av at Lange, Brajanac og kanskje også Rijks var spillere vi hentet til OBOS fordi vi de var billige og vi kun hadde Kreutz på utenlandskvota. Nå føler jeg vel at de egentlig er litt til hinder for at vi kan hente inn enda bedre spillere.

Personlig tror jeg i hvert fall at ikke alle av gruppa Lange, Brajanac og Rijks er her ved seriestart.
Svar
Vi har fortsatt plass til 2 utenlandske spillere, så det er jo uansett rom for action.
Carl Lange er vår kreative motor – han var virkelig i fyr og flamme mot S08 i helga! Han er en av våre viktigste spillere, så vi kan ikke slippe ham. Han må bli værende. Mees eller Brajanac kan sikkert selges, men da må vi ha en klar oppgradering av kvaliteten der. Blir spennende å se hvilke valg som gjøres framover. Mulig vi må opp med lommeboka for noen norske kvalitetspillere på enkelte plasser og da er nok utenlandsproffer som vil hjem kanskje enklest å lande.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 24 Gjest(er)