Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3.33 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VAR Tråden
Anbefaler alle å lytte til siste episode av Rabona. Handler om fotballtinget, VAR og veien videre.

Morten Kokkim er med i podcasten. Syntes han virker veldig dyktig. Ikke bare i podcasten, men på grunn av innsatsen og jobben han har gjort rundt cupen og VAR. Hvis det er mulig å få han i NTF som erstatter for eksempelvis Cato Haug, så ville det vært en meget god oppgradering.
Svar
(03-04-2025, 10:24 AM)mestah Skreiv: Anbefaler alle å lytte til siste episode av Rabona. Handler om fotballtinget, VAR og veien videre.

Morten Kokkim er med i podcasten. Syntes han virker veldig dyktig. Ikke bare i podcasten, men på grunn av innsatsen og jobben han har gjort rundt cupen og VAR. Hvis det er mulig å få han i NTF som erstatter for eksempelvis Cato Haug, så ville det vært en meget god oppgradering.

Det som er noe dritt er jo at denne saken skaper litt uheldige allianser. Dessverre er jeg enig med deg i at vi bør støtte en LSK-kar her.

Uansett så mener jeg vel at arbeidet mot dette med cupen må organiseres litt også. Hvis de vinner fram der så er det ikke så lenge til argumentene mot den gamle cupen snus på hodet. Da er det ikke lenger problematisk å spille fotball i desember og det hadde jo vært fint å runde av sesongen med cupfinalen spilt i mai. Altså at vi skal over på en høst-vår serie. Det er bare en naturlig forlengelse av argumentene som ble brukt for å snu cupen nå. Viktig å harmonisere kalenderen for å hjelpe europalagene, noe som så klart blir enda enklere hvis det kan legges opp til seriestart tidlig i august og så en lang lang vinterferie midt i.

Så cupen bør boikottes. Og det bør lages noen alternative utredninger av fagfolk for hvordan man kan øke cupens status og dermed inntekter, med bl.a. det å spille på tradisjoner. Så her bør NSA leie inn Trond Blindheim eller tilsvarende for å lage en utredning om det. Det finnes sikkert også massevis av fagfolk som også er fotballsupportere og som kunne tenke seg å delta i noe sånt.
Svar
LSK med mistillit mot Cato Haug

https://www.vg.no/sport/i/63vgP0/lillest...-cato-haug
Svar
Selv om jeg er enig med årsmøtet så syns jeg dette er feil måte å gjøre det på. Det burde vært et styrevedtak og kommet sammen med flere klubber.
Svar
(03-05-2025, 11:11 AM)ehauger Skreiv: Selv om jeg er enig med årsmøtet så syns jeg dette er feil måte å gjøre det på. Det burde vært et styrevedtak og kommet sammen med flere klubber.

Jeg er vel litt der selv. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se for meg at de samme 19 klubbene som sa nei til VAR også sier ja til et sånt forslag. Samtidig tror jeg det er viktig at noen klubber gjør et sånt vedtak, sånn at det ikke er noen tvil. 

Men hvis Trump får vilja si og vi blir russere her alle sammen er nok Cato Haug fort en leder som bør passe på å ha vinduene igjen. 

Forhåpentligvis går det ikke sånn. Men hvis det er tilstrekkelig med store klubber som har et sånt vedtak så kan han ikke være en samlende leder for NTF. Og det i seg selv diskvalifiserer han jo.
Svar
https://www.an.no/var-vedtaket-var-en-se...-4-2124103

Sitat: "flertallet av fans som enten er for VAR (rundt 60 prosent)".

Dette finnes det tall for. Og dette er jo feilinformasjon.

I VAR-rapporten er det altså kun 24 prosent av "alle som kjenner VAR" som er for VAR.

Eller mener han de 28 prosentene av alle som har sett minst en fotballkamp på stadion siste 12 månedene som støtter VAR. For det er også ganske langt fra 60 prosent.
Svar
(03-05-2025, 02:50 PM)mestah Skreiv: https://www.an.no/var-vedtaket-var-en-se...-4-2124103

I VAR-rapporten er det altså kun 24 prosent av "alle som kjenner VAR" som er for VAR.

Eller mener han de 28 prosentene av alle som har sett minst en fotballkamp på stadion siste 12 månedene som støtter VAR. For det er også ganske langt fra 60 prosent.

Det er nok litt ulike tall ute og går. Men hele tallgrunnlaget finner du i VAR-rapporten som et vedlegg.

24% er for VAR som i dag, 18% er i mot. Resten mener enten at VAR bør videreutvikles før de tar stilling eller vet ikke. 
Men det gjelder hele befolkningen. Så blir jo folk kort fortalt mer og mer negative til VAR jo mer fotball de ser live.

Problemet ligger litt i tallene da. Siden de som kun ser fotball på TV er såpass mange flere enn de som er på stadion så blir forholdene litt annerledes. Hvis 100 000 ser en kamp på TV og 10 000 ser samme kamp på stadion så utgjør et prosentpoeng av TV-titterne 10 prosentpoeng av de som er fysisk tilstede.

Men der ligger jo også noe av makten i denne saken. For det er jo ganske logisk at det å se en kamp fra tribunen må gi en annen opplevelse enn det å se det på TV. Og mye av dette igjen er så klart atmosfæren. Hvis hele Blokka holdt seg hjemme og det i stedet kom et tilsvarende antall tilskuere på langsidene så blir det ikke atmosfære. Altså faller mye av poenget med å gå å se kampen fra tribunene bort. Faller poenget med å se kampene live bort så blir det veldig negativt.

Det er vel her VAR-tilhengerne og VAR-motstanderne ikke helt skjønner hverandre. For VAR ødelegger kanskje litt, men ikke så veldig mye av en TV-opplevelse. Det samme kan jo sikkert også sies om litt mer sjelløse stadioner. Stemninga blir ikke så vanvittig mye bedre på f.eks. Kristiansund stadion om VAR fjerns. Men det ødelegger veldig mye på stadion der det er mye folk. 

Så TV vs stadion har mye å si. Bygd vs by har også mye å si. De som kommer kun for å se fotball blir ikke plaget. De som kommer for å få en opplevelse blir plaget. 

Det blir et dilemma. Å holde seg borte hadde kanskje fått Eliteserielagene til å snu. Problemet er at en boikott ikke har noen hensikt, siden klubbene allerede har snudd. Og fotballedere fra fjorder og fiskevær rundtomkring de skjønner ikke det her. Og hvis de gjør så tror jeg de driter i det. 

Men å boikotte cupen har mye for seg. For så langt jeg har skjønt så går ikke inntekter fra cupen direkte til lagene som spiller. Pengene går inn til NFF som igjen fordeler dem ut til klubbene basert på hvor langt de har kommet, ikke basert på hvor mange det var som så akkurat den kampen de spilte. Men mulig jeg har misforstått det der litt, jeg tar høyde for det. Men jeg tror det er sånn. Og siden det er sånn at det lavest rangerte laget har hjemmebane så betyr jo det bortebane for Eliteserielag i samtlige kamper mot lag i OBOS og lavere. Da er det kioskinntekter og sånt de smålagene får. Og det trenger vi ikke gi dem. Så å droppe cupen får kun en minimal økomomisk konsekvens for topplagene, men en veldig stor en for breddeklubbene. De får ikke kioskinntektne sine og det blir mindre penger å fordele.

Og så burde vi kreve VAR fra første kvalikrunde i cupen, så de kan brenne pengene sine på det.
Svar
(03-05-2025, 03:54 PM)NilsDN Skreiv:
(03-05-2025, 02:50 PM)mestah Skreiv: https://www.an.no/var-vedtaket-var-en-se...-4-2124103

Det er nok litt ulike tall ute og går. Men hele tallgrunnlaget finner du i VAR-rapporten som et vedlegg.

Det er akkurat de tallene jeg selv referer til, og det er ingen tall der som tilsier at 60 prosent er for VAR. Uansett hvilken befolkningsgruppe eller supportergruppe man snakker om. 

Man kan unnskylde det med at det finnes ulike tall, men så forskjellige tall finnes det ikke. Dette er feilinformasjon. Eller jug.
Svar
Ref tv mot stadion så er min erfaring at VAR er like ødeleggende på tv. Det å bli foret med 50 repetisjoner av VAR-hendelsen mens man venter på en avgjørelse er fullstendig drepen for engasjement og interesse.

De to tingene man trenger VAR for er offside og holding i feltet. Ellers har dommerne etter min mening stort sett grei kontroll. Offside kan tas med ki-verktøy som kan ta en riktig avgjørelse der og da uten at man trenger noen for å se gjennom dette på tv i ettertid.

Når det gjelder holding i feltet på cornere synes jeg det er like mye av dette nå som før VAR. Det virker som dette blir sett på som greit.
Svar
Josimar med sak om medlemsdemokrati.

https://josimar.no/artikler/medlemsdemok...ing/32309/
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 12 Gjest(er)