Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De andre 2024
(07-22-2024, 12:33 PM)Wild Touch Skreiv: He he.... det er derfor jeg har sammenlignet dere med Motvind. Det er HELT feil. Dere må slutte å bruke feil argumenter, slutte å ødelegge fotballkamper, så kan vi heller ta en voksen diskusjon når den tid kommer. En avstemning, siden du er så opptatt av demokratiske beslutninger (forsiktig hva du ønsker deg, for på det nåværende tidspunkt har pro VAR flertall)

Hvor har du det fra at det er flertall for VAR i Norge?

Forresten fint at du kan bestemme hva som er "feil argumenter". Det gir rom til en god diskusjon..
Svar
(07-22-2024, 02:46 PM)mestah Skreiv:
(07-22-2024, 12:33 PM)Wild Touch Skreiv: He he.... det er derfor jeg har sammenlignet dere med Motvind. Det er HELT feil. Dere må slutte å bruke feil argumenter, slutte å ødelegge fotballkamper, så kan vi heller ta en voksen diskusjon når den tid kommer. En avstemning, siden du er så opptatt av demokratiske beslutninger (forsiktig hva du ønsker deg, for på det nåværende tidspunkt har pro VAR flertall)

Hvor har du det fra at det er flertall for VAR i Norge?

Forresten fint at du kan bestemme hva som er "feil argumenter". Det gir rom til en god diskusjon..

Regner med at han mener det er flertall for VAR blant klubbene i ES+OBOS, slik det var ved forrige korsvei. Så vidt jeg husker det manglet det en eller to klubber for å vippe flertallet mot VAR. 
Det kommer i løpet av året når klubbene skal ha årsmøter.
Svar
(07-22-2024, 01:23 PM)idle76 Skreiv:
(07-22-2024, 12:04 PM)JohnF Skreiv: Så er det så klart ikke sånn at VAR kan brukes nedover i divisjonssystemet, men i de store turneringen på internasjonalt nivå kommer det til å brukes.

Noe som endrer fotballen til det verre. 

Regler endres for å gjøre VAR bedre, men gjør det MYE vanskeligere å være dommer uten VAR. Offsidereglene er vanskelige nok fra før, men før kunne dommeren bruke skjønn på om man hadde en fordel av å være i offside. Nå er det tåspissen som avgjør, uavhengig av fordel eller ikke.

Handsreglene, med sin "unaturlig stilling ut fra kroppen", er mye vanskeligere å tolke enn viljehands ("hånd søker ball") som det var i gamle dager.

Bruken av slow-mo gjør i tillegg til at det gjør fotball til en ikke-kontaktsport. Mer som basket, mindre som håndball. Noen liker det, jeg hater det. Det har blitt mye mer av det vi før kalte filming i boks enn før. Mye, mye mer. Men nå kalles det ikke filming fordi det er såkalt "kontakt". Hvordan lett tror du dette er å håndheve i 4.div eller for G15?

Jeg er på dommernes side i VAR-saken. De tror de får en enklere jobb, men de glemmer at lista legges milevis høyere for hva de skal prestere. Jeg glemmer lett en dommerfeil, selv straffer, men jeg glemmer ikke VAR-feil. Jeg er fortsatt forbanna på at svenskene røyk mot Ukraina i EM2020 fordi VAR mente at Danielsson skulle ha rødt kort selv om han tydelig var før Besedin på ballen. Og at VAR ga oss flere uriktige straffer mot Stabæk på Nadderud i fjor etter å ha misset handsen til Bakenga. VAR er minst like dårlig som en dommer er, men det er mye mindre forståelig at det feiler.

Og at det skal bli så mye bedre har jeg ingen tro på av 2 grunner:
1. Det blir bare verre og verre, selv om de endrer reglene over. Jeg ser mest engelsk og tysk fotball med VAR, og det er minst en hoderystende avgjørelse hver eneste kamp.
2. VAR vil aldri kunne bli så raskt at vi får beholde selve øyeblikket. Det er de aller kjæreste i fotball, og en av de få tinga som gjør fotball bedre enn alle de andre ballidrettene.

Alt du nevner som negativt her med VAR, har stort sett ingenting med hvordan systemet VAR kan være.
En ting er det tekniske og oppsett av et minimum av kamera og mennesker til å håndtere dette. En annen ting er hvordan det skal eller kan brukes.

Som jeg har nevnt tidligere, må det være en felles plattform på alle arenaer for at man skal kunne bruke dette. Her er vi enige, i Norge fungerer det ikke likt fordi forutsetningene er så forskjellige. KFUM hjemme er noe annet enn Vålenga hjemme som et eksempel.

Om alle arenaer kommer seg opp på et minste nivå, kan man begynne å snakke. Men, og det er et stort MEN, man er nødt til å sørge for at VAR brukes korrekt.
Her er det mange ting som spiller inn.
* Offside bør være mer enn tåa som du nevner. Luft mellom spillerne kanskje? Eller noe midt i mellom?
* Hands i feltet bør også være hånda som søker ballen, ikke omvendt. Dette bør også gjelde over hele banen selvfølgelig
* Filming bør slås ned på, spesielt om det er forsøk på å få straffespark eller straffe motspillere med kort
* Kamera over mållinja
* "Professional faults", stygge etterslenger og situasjoner utenfor dommers øyne må slås ned på

Ved å myke opp i de stive regla, vil det bli mer flyt i spillet, og misnøyen forhåpentligvis avta.
Det er viktig å starte begrensa med VAR, IKKE sånn det er idag. TV2 og NFF har jo gått "all in" uten å teste produktet godt nok.

Er sikkert en del ting jeg har glemt, men forutsetninga for å lykkes med VAR pr idag er ikke tilstede. Om premissene endres i framtiden, og det legges til rette slik at dette blir et suppliment, ikke et styrende verktøy, er jeg for VAR. Tiden får vise hva det blir til.
Svar
(07-22-2024, 02:46 PM)mestah Skreiv:
(07-22-2024, 12:33 PM)Wild Touch Skreiv: He he.... det er derfor jeg har sammenlignet dere med Motvind. Det er HELT feil. Dere må slutte å bruke feil argumenter, slutte å ødelegge fotballkamper, så kan vi heller ta en voksen diskusjon når den tid kommer. En avstemning, siden du er så opptatt av demokratiske beslutninger (forsiktig hva du ønsker deg, for på det nåværende tidspunkt har pro VAR flertall)

Hvor har du det fra at det er flertall for VAR i Norge?

Forresten fint at du kan bestemme hva som er "feil argumenter". Det gir rom til en god diskusjon..

VG gjorde en uformell utregning i mars (VAR-ometer) og snakket med toppklubbene i norge etter årsmøtene. Der får du en viss pekepinn på hvordan klubbene skal forholde seg til VAR-debatten.

Etter årsmøtene var det bestemt at 10 norske toppklubber skal jobbe aktivt for å avvikle VAR. 
På den andre siden er det 22 klubber som enten er nøytrale i debatten eller er for VAR. 

Men ser man bak disse tallene så er det betenkelig at det går igjen at det er småklubbene som er FOR var. De fleste av disse hadde et knapt flertall, i tillegg til at det var svært lavt oppmøte. Supporterne møter nemlig ikke opp på årsmøtene til f.eks Sogndal og Åsane og da er det styret som får bestemme. Ser man på de klubbene som ønsker å avvikle VAR så har supporterne møtt opp og vunnet flertall.  

I Tromsø var det styret (og styreleder) som kuppet årsmøte og klarte å få stemt ned forslaget om å "jobbe aktivt mot VAR", men der er det likevel stor motstand blant supporterne deres.
Det er et tankekors at styret i de aller fleste klubbene ønsker å beholde VAR. Har de fått økonomiske insentiver fra NFF? Ønsker de å unslippe "belastningen" det er å motarbeide forbundet? 
Man ser i det minste en tydelig trend at VAR-motstanden har økt gradvis, og at flere og flere klubber og supportere endrer mening nå. Jo større motstanden er, destod større blir presset for nye styrevedtak på neste årsmøte.
Svar
(07-22-2024, 03:14 PM)idle76 Skreiv:
(07-22-2024, 02:46 PM)mestah Skreiv:
(07-22-2024, 12:33 PM)Wild Touch Skreiv: He he.... det er derfor jeg har sammenlignet dere med Motvind. Det er HELT feil. Dere må slutte å bruke feil argumenter, slutte å ødelegge fotballkamper, så kan vi heller ta en voksen diskusjon når den tid kommer. En avstemning, siden du er så opptatt av demokratiske beslutninger (forsiktig hva du ønsker deg, for på det nåværende tidspunkt har pro VAR flertall)

Hvor har du det fra at det er flertall for VAR i Norge?

Forresten fint at du kan bestemme hva som er "feil argumenter". Det gir rom til en god diskusjon..

Regner med at han mener det er flertall for VAR blant klubbene i ES+OBOS, slik det var ved forrige korsvei. Så vidt jeg husker det manglet det en eller to klubber for å vippe flertallet mot VAR. 
Det kommer i løpet av året når klubbene skal ha årsmøter.

Antar det. Og poenget mitt er nettopp at det er feil. 

I "VAR-omkampen" var det 10 klubber som ønsket å skrote VAR. Det var 9 klubber som stilte seg positive til VAR. Og 13 klubber var nøytrale. 

Det betyr altså ikke at det er et flertall for VAR, slik det antydes. Hvis dette var en avstemming om å innføre VAR, så ville det altså ikke blitt innført. Det er viktig å ta med seg.
Svar
VAR er på vei ut og hvis NTF/NFF ønsker å bevare noe VAR så er de nødt til å legge om kursen radikalt.

De klubbene som har vedtak mot VAR kommer ikke til å endre dette. De klubbene som ikke har det, kommer etter hvert til å få det. 

Så hvis NTF/NFF legger om noe nå, så kan de kanskje bevare noe av VAR og reintrodusere noe hvis/når det blir bedre. Alternativt gjør de ingen ting, VAR-motstanderne får til slutt flertall og hele greia fjernes. Hvis det da i fremtiden skulle dukke opp i en form som er mer akseptabel så vil det likevel ikke bli innført i og med at et flertall av klubbene vil være bundet av vedtak mot.
Svar
(07-22-2024, 02:46 PM)mestah Skreiv:
(07-22-2024, 12:33 PM)Wild Touch Skreiv: He he.... det er derfor jeg har sammenlignet dere med Motvind. Det er HELT feil. Dere må slutte å bruke feil argumenter, slutte å ødelegge fotballkamper, så kan vi heller ta en voksen diskusjon når den tid kommer. En avstemning, siden du er så opptatt av demokratiske beslutninger (forsiktig hva du ønsker deg, for på det nåværende tidspunkt har pro VAR flertall)

Hvor har du det fra at det er flertall for VAR i Norge?

Forresten fint at du kan bestemme hva som er "feil argumenter". Det gir rom til en god diskusjon..

Fordi det er det. Følger du ikke med??
Svar
(07-22-2024, 04:29 PM)Wild Touch Skreiv:
(07-22-2024, 02:46 PM)mestah Skreiv:
(07-22-2024, 12:33 PM)Wild Touch Skreiv: He he.... det er derfor jeg har sammenlignet dere med Motvind. Det er HELT feil. Dere må slutte å bruke feil argumenter, slutte å ødelegge fotballkamper, så kan vi heller ta en voksen diskusjon når den tid kommer. En avstemning, siden du er så opptatt av demokratiske beslutninger (forsiktig hva du ønsker deg, for på det nåværende tidspunkt har pro VAR flertall)

Hvor har du det fra at det er flertall for VAR i Norge?

Forresten fint at du kan bestemme hva som er "feil argumenter". Det gir rom til en god diskusjon..

Fordi det er det. Følger du ikke med??

Det er du som tar feil her så kanskje du skal begynne å følge med. 

Du kan jo begynne med å lese innlegget mitt litt over her, også kan du klatre ned fra den høye hesten din etterpå.
Svar
For å dra dere forbi den "JOHO!" - "NÆHÆI!" diskusjonen deres så må dere bli enige i å hvordan man teller. Om man bruker VG: https://www.vg.no/sport/fotball/i/4o5W69...eholde-var så blir det et flertall for - 10 mot 22. Ser man på den andre siden, så siterer jeg ovenfra her:

(07-22-2024, 03:22 PM)JohnnyJ Skreiv: VG gjorde en uformell utregning i mars (VAR-ometer) og snakket med toppklubbene i norge etter årsmøtene. Der får du en viss pekepinn på hvordan klubbene skal forholde seg til VAR-debatten.

Etter årsmøtene var det bestemt at 10 norske toppklubber skal jobbe aktivt for å avvikle VAR. 
På den andre siden er det 22 klubber som enten er nøytrale i debatten eller er for VAR. 

Men ser man bak disse tallene så er det betenkelig at det går igjen at det er småklubbene som er FOR var. De fleste av disse hadde et knapt flertall, i tillegg til at det var svært lavt oppmøte. Supporterne møter nemlig ikke opp på årsmøtene til f.eks Sogndal og Åsane og da er det styret som får bestemme. Ser man på de klubbene som ønsker å avvikle VAR så har supporterne møtt opp og vunnet flertall.  

I Tromsø var det styret (og styreleder) som kuppet årsmøte og klarte å få stemt ned forslaget om å "jobbe aktivt mot VAR", men der er det likevel stor motstand blant supporterne deres.
[...]

Det kan også være verdt å merke seg at flere av klubbene som er for VAR hos VG har kjørt supporteraksjoner mot VAR i år.
Svar
Et VAR som fungerer slik det er meningen kan være et ok verktøy, Norsk Fotball har lagt seg på First Price nivå og har fått VAR light tilbake..
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 12 Gjest(er)