Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De andre 2024
(07-22-2024, 06:04 PM)Glennsoe Skreiv: Et VAR som fungerer slik det er meningen kan være et ok verktøy, Norsk Fotball har lagt seg på First Price nivå og har fått VAR light tilbake..

Godt skrevet. VAR vil bare bli bedre, og det å ville skrotet det etter bare 2 sessonger (er det vel) blir for radikalt. Man må gi det en sjanse. Men har vel på følelsen at uansett hvor godt det blir, så er dem som er motstandere nå, fortsatt mot. På grensen til autisme. Hva blir det.neste? Vekk med linjedommere?

(07-22-2024, 02:46 PM)mestah Skreiv:
(07-22-2024, 12:33 PM)Wild Touch Skreiv: He he.... det er derfor jeg har sammenlignet dere med Motvind. Det er HELT feil. Dere må slutte å bruke feil argumenter, slutte å ødelegge fotballkamper, så kan vi heller ta en voksen diskusjon når den tid kommer. En avstemning, siden du er så opptatt av demokratiske beslutninger (forsiktig hva du ønsker deg, for på det nåværende tidspunkt har pro VAR flertall)

Hvor har du det fra at det er flertall for VAR i Norge?

Forresten fint at du kan bestemme hva som er "feil argumenter". Det gir rom til en god diskusjon..
Det ble sagt på TV'n igår, og jeg har sett grafikk på det også. 10 imot og 22 for eller ingen mening. Hvordan du leser fra det at "mot VAR" har flertall, det sliter jeg med å se.

Bare for å få klarhet; vi spiller cup finale mot Molde, vi leder 1-0, det er 2 min igjen av kampen, og vi er HELT på felgen. Eriksen bruker hånd aktivt/med vilje og tar med seg ballen i 16 m våres og scorer. Så bryter VAR inn og sier dem har sett noe galt. Kamera zoomer inn på mestah på tribune som får lov å velge bort VAR eller godkjenn scoringen..... hva gjør du?
Svar
Det er ikke flertall for VAR i Norge Wild Touch. Det er bare medlemsdemokratiet som ikke er like utviklet over alt. Det er rett og slett ikke en kultur for p vøre medlem av klubben og møte på årsmøtet.

Supportere er alt fra sterkt imot til nøytral hvis du ser bort fra han ene i Tromsø.

Vi, Brann, Rosenborg, LSK, Godset, HamKam, Lyn, Stabæk og Start har alle stemt fram forslag på å være i mot. De 7 som var i Eliteserien i fjor er langt over 50% av tilskuerne i Eliteserien i fjor..

Og jeg ville godkjent scoringen.
Svar
(07-22-2024, 06:48 PM)NilsDN Skreiv: Det er ikke flertall for VAR i Norge Wild Touch. Det er bare medlemsdemokratiet som ikke er like utviklet over alt. Det er rett og slett ikke en kultur for p vøre medlem av klubben og møte på årsmøtet.

Supportere er alt fra sterkt imot til nøytral hvis du ser bort fra han ene i Tromsø.

Vi, Brann, Rosenborg, LSK, Godset, HamKam, Lyn, Stabæk og Start har alle stemt fram forslag på å være i mot. De 7 som var i Eliteserien i fjor er langt over 50% av tilskuerne i Eliteserien i fjor..

Og jeg ville godkjent scoringen.

Svar på begynnelsen: det er heller ikke flertall for "mot VAR"

Svar på siste del: du er så radikal ja.... trist
Svar
(07-22-2024, 06:48 PM)NilsDN Skreiv: Det er ikke flertall for VAR i Norge Wild Touch. Det er bare medlemsdemokratiet som ikke er like utviklet over alt. Det er rett og slett ikke en kultur for lit vøre medlem av klubben og møte på årsmøtet.

Supportere er alt fra sterkt imot til nøytral hvis du ser bort fra han ene i Tromsø.

Nå gjør du det samme som de superkule trønderne med hatter gjorde i går - snakker på vegne av andre. Ingen her, inkludert meg selv vet hvordan en slik måling ville gått. Det eneste vi vet er at ved forrige møte var det flertall for VAR. De som er nøytrale er åpenbart tilhenger av VAR ellers ville man agert. Jeg ser også at VAR ikke fungerer i norsk eliteserie, men i Champions League fungerer det optimalt. Om det skal fungere optimalt i Norge må det utvikles; ikke skrinlegges. 

VAR er 100% kommet for å bli og spørsmålet nå er i hvilken form det kommer i med tiden og om vi skal være i forkant å utvikle det som vi vil, eller velge å vente til UEFA innfører krav om var. Stort sett lønner det seg å angripe situasjoner og ikke vente på at man får det kastet på seg. Sverige angrep Covid, Norge stengte ned. Til slutt endte tallene relativt likt uansett.

Jeg er ganske sikker på at livet til Øvrebø hadde vært annerledes i dag om han hadde hatt VAR i kampen mellom Barcelona og Chelsea. Linjedommeren som blåste offside på Bärlin fikk jo også gjennnomgå kraftig frem til det kom bilder som viste at han hadde rett. Bärlin var i offside.
Svar
(07-22-2024, 01:23 PM)idle76 Skreiv:
(07-22-2024, 12:04 PM)JohnF Skreiv: Så er det så klart ikke sånn at VAR kan brukes nedover i divisjonssystemet, men i de store turneringen på internasjonalt nivå kommer det til å brukes.

Noe som endrer fotballen til det verre. 

Regler endres for å gjøre VAR bedre, men gjør det MYE vanskeligere å være dommer uten VAR. Offsidereglene er vanskelige nok fra før, men før kunne dommeren bruke skjønn på om man hadde en fordel av å være i offside. Nå er det tåspissen som avgjør, uavhengig av fordel eller ikke.

Handsreglene, med sin "unaturlig stilling ut fra kroppen", er mye vanskeligere å tolke enn viljehands ("hånd søker ball") som det var i gamle dager.

Bruken av slow-mo gjør i tillegg til at det gjør fotball til en ikke-kontaktsport. Mer som basket, mindre som håndball. Noen liker det, jeg hater det. Det har blitt mye mer av det vi før kalte filming i boks enn før. Mye, mye mer. Men nå kalles det ikke filming fordi det er såkalt "kontakt". Hvordan lett tror du dette er å håndheve i 4.div eller for G15?

Jeg er på dommernes side i VAR-saken. De tror de får en enklere jobb, men de glemmer at lista legges milevis høyere for hva de skal prestere. Jeg glemmer lett en dommerfeil, selv straffer, men jeg glemmer ikke VAR-feil. Jeg er fortsatt forbanna på at svenskene røyk mot Ukraina i EM2020 fordi VAR mente at Danielsson skulle ha rødt kort selv om han tydelig var før Besedin på ballen. Og at VAR ga oss flere uriktige straffer mot Stabæk på Nadderud i fjor etter å ha misset handsen til Bakenga. VAR er minst like dårlig som en dommer er, men det er mye mindre forståelig at det feiler.

Og at det skal bli så mye bedre har jeg ingen tro på av 2 grunner:
1. Det blir bare verre og verre, selv om de endrer reglene over. Jeg ser mest engelsk og tysk fotball med VAR, og det er minst en hoderystende avgjørelse hver eneste kamp.
2. VAR vil aldri kunne bli så raskt at vi får beholde selve øyeblikket. Det er de aller kjæreste i fotball, og en av de få tinga som gjør fotball bedre enn alle de andre ballidrettene.
Enig i mye av det du skriver her (det meste faktisk). Men jeg mener likevel feilen er utførelse samt en del av regelendringene.
En åpenbar feil er at dommer må ut på sidelinjen for å se på en skjerm. Her kunne det fint vært et dommerteam i VAR-bua som tar den avgjørelsen i løpet av sekunder.
Svar
(07-22-2024, 06:50 PM)Wild Touch Skreiv:
(07-22-2024, 06:48 PM)NilsDN Skreiv: Det er ikke flertall for VAR i Norge Wild Touch. Det er bare medlemsdemokratiet som ikke er like utviklet over alt. Det er rett og slett ikke en kultur for p vøre medlem av klubben og møte på årsmøtet.

Supportere er alt fra sterkt imot til nøytral hvis du ser bort fra han ene i Tromsø.

Vi, Brann, Rosenborg, LSK, Godset, HamKam, Lyn, Stabæk og Start har alle stemt fram forslag på å være i mot. De 7 som var i Eliteserien i fjor er langt over 50% av tilskuerne i Eliteserien i fjor..

Og jeg ville godkjent scoringen.

Svar på begynnelsen: det er heller ikke flertall for "mot VAR"

Svar på siste del: du er så radikal ja.... trist

Føler ikke jeg er radikal i det hele tatt. Mer konservativ. Jeg tror at feilaktige avgjørelser over tid jevner seg ut. Noen ganger mot oss, andre ganger for. Jeg synes det var mye kulere at vi avgjorde i 95.minutt mot Start enn at en eller anen VAR skulle gitt oss en straffe der.

Det er veldig mye annet som kan gjøres. Ha en linjedommer bak hvert mål for å se ting i feltet. To dommere på banen. Sånne ting. 

Kanskje RBK fikk et feilaktig mål løpet av 2004 og vant serien på det. Helt greit. Kanskje Bärlin var onside. Sånn er det. LSK ble vel cupmester på tidenes offsidemål mot Sarpsborg. Helt greit det og. Sånn er fotballen. Vi tapte mot LSK pga en dommer som ikke lot situasjonen gå når Kiil Olsen scora 4-2. jævlig surt så klart men man kommer over det.

Hadde VAR faktisk vært 100% korrekt så kanskje. Men det er det jo ikke. Det er jo ikke sånn at VAR tilbyr rettferdighet. Det er skjønn og noen ganger tatt ut av kontekst.Så for min del kan VAR pakke sammen. Prøv heller igjen når de har AI som dømmer offside eller ikke i sanntid. Ikke ødelegg med en First Price utgave av VAR. 

Så ja jeg hadde latt Molde fått den målet. Og jeg hadde tatt det målet for oss også om det var omvendt. Feil avgjørelser går begge veier.
Svar
(07-22-2024, 06:18 PM)Wild Touch Skreiv:
(07-22-2024, 06:04 PM)Glennsoe Skreiv: Et VAR som fungerer slik det er meningen kan være et ok verktøy, Norsk Fotball har lagt seg på First Price nivå og har fått VAR light tilbake..

Godt skrevet. VAR vil bare bli bedre, og det å ville skrotet det etter bare 2 sessonger (er det vel) blir for radikalt. Man må gi det en sjanse. Men har vel på følelsen at uansett hvor godt det blir, så er dem som er motstandere nå, fortsatt mot. På grensen til autisme. Hva blir det.neste? Vekk med linjedommere?

(07-22-2024, 02:46 PM)mestah Skreiv:
(07-22-2024, 12:33 PM)Wild Touch Skreiv: He he.... det er derfor jeg har sammenlignet dere med Motvind. Det er HELT feil. Dere må slutte å bruke feil argumenter, slutte å ødelegge fotballkamper, så kan vi heller ta en voksen diskusjon når den tid kommer. En avstemning, siden du er så opptatt av demokratiske beslutninger (forsiktig hva du ønsker deg, for på det nåværende tidspunkt har pro VAR flertall)

Hvor har du det fra at det er flertall for VAR i Norge?

Forresten fint at du kan bestemme hva som er "feil argumenter". Det gir rom til en god diskusjon..
Det ble sagt på TV'n igår, og jeg har sett grafikk på det også. 10 imot og 22 for eller ingen mening. Hvordan du leser fra det at "mot VAR" har flertall, det sliter jeg med å se.

Bare for å få klarhet; vi spiller cup finale mot Molde, vi leder 1-0, det er 2 min igjen av kampen, og vi er HELT på felgen. Eriksen bruker hånd aktivt/med vilje og tar med seg ballen i 16 m våres og scorer. Så bryter VAR inn og sier dem har sett noe galt. Kamera zoomer inn på mestah på tribune som får lov å velge bort VAR eller godkjenn scoringen..... hva gjør du?

Jeg har aldri sagt at det er flertall mot VAR. Hvor har du det fra? Jeg påpekte at det _ikke_ var flertall for VAR, som var det du hevdet. 

Åpenbart er det mange som har tatt de nøytrale klubbene til inntekt for "ja" siden, og det er jo direkte feil. Men hvis folk ikke skjønner forskjellen på nøytral og positiv, da vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare dette. 

Som sagt, det var 10 klubber som ønsket å skrote VAR. 9 klubber stilte seg positive. Og 13 klubber var nøytrale.

Motstanden mot VAR handler om at den spontane gleden forsvinner med VAR. For meg er det mye viktigere enn ett cuptrofe. Så ja, jeg velger fotball uten VAR.
Svar
(07-22-2024, 07:26 PM)Majorstuen Skreiv:  Jeg ser også at VAR ikke fungerer i norsk eliteserie, men i Champions League fungerer det optimalt. Om det skal fungere optimalt i Norge må det utvikles; ikke skrinlegges. 

VAR er 100% kommet for å bli og spørsmålet nå er i hvilken form det kommer i med tiden og om vi skal være i forkant å utvikle det som vi vil, eller velge å vente til UEFA innfører krav om var. Stort sett lønner det seg å angripe situasjoner og ikke vente på at man får det kastet på seg. 

Jeg trenger hjelp til å forstå argumentasjonen om at VAR må utvikles og at vi skal utvikle det slik vi vil. Det er da helt utenkelig at vi her, med begrensede ressurser skal få til et godt og velfungerende VAR. Tvertimot, så burde vi bare ventet til det var et verktøy som faktisk fungerte ute i verden, og deretter vurdert å ta det i bruk. 

Det har jo vært katastrofe i 2 år, og det har vel aldri vært så mye snakk om dommeravgjørelser noensinne, utifra det jeg kan huske.
Svar
Med utvikling sikter jeg ikke til å legge masse ressurser og tid på selve produktet VAR, men det å finne sin egen retning. England startet jo med «clear and obvious», men har etter dette sakte men sikkert peilet inn på noe som fungerer helt ok. I CL merker t man ikke at var der med et unntak.
Svar
(07-22-2024, 06:18 PM)Wild Touch Skreiv:
(07-22-2024, 06:04 PM)Glennsoe Skreiv: Et VAR som fungerer slik det er meningen kan være et ok verktøy, Norsk Fotball har lagt seg på First Price nivå og har fått VAR light tilbake..

Godt skrevet. VAR vil bare bli bedre, og det å ville skrotet det etter bare 2 sessonger (er det vel) blir for radikalt. Man må gi det en sjanse. Men har vel på følelsen at uansett hvor godt det blir, så er dem som er motstandere nå, fortsatt mot. På grensen til autisme. Hva blir det.neste? Vekk med linjedommere?



Man kan jo snu på det og si at å innføre en VAR i Eliteserien som ikke når Premier League VAR til anklene en gang, når VAR i PL fortsatt er ræva etter fem sesonger, blir for radikalt.

I EM funket VAR "perfekt" og likevel stemte 73% i VAR-debatten på NRK at EM ødelegges av VAR. Her er det snakk om en turnering man ser hjemme i stua og hvor flesteparten ikke har et lag de holder med i nærheten av like mye som norske fotballfans holder med sine lag. Gevinsten av å fjerne VAR er mindre, VAR funker i henhold til regelboka og likevel synes seerne at VAR blir ødeleggende.

VAR, sånn som det funker i dag, kommer alltid til å så tvil om såpass mange mål at det blir netto en negativ opplevelse. Scoringen mot Start på overtid er et fint eksempel på det. Et mål som hadde blitt stående også med VAR, men det er nok tvil der til at den euforiske følelsen ikke hadde vært i nærheten av det samme om man fryktet for at VAR skulle inn og fjerne målet. Her er det forskjell på VAR og mållinjeteknologi, hvor sistnevnte bare har fordeler ved seg, ettersom avgjørelsen kommer like fort eller til og med fortere enn det den hadde gjort uten mållinjeteknologi. Det er så og si ingen motstand mot mållinjeteknologi av denne grunnen.

Selvfølgelig ønsker vi Vålerenga-fans at ting som tilbakespillet tidligere i kampen skal gå i vår favør, men det er ikke akkurat sånn at VAR bidro med så veldig mye pro-Vålerenga i fjor i Eliteserien heller. Det var heller motsatt og på urettferdig vis mener i alle fall jeg.

Det røde til Juklerød i derbyet var utrolig strengt når man ser taklingen i full kontekst og for en som brukte hele dagen på å dra til Skien for å se Odd-VIF, så var det en helt jævlig opplevelse.

Hadde faktisk heller sett en "kamp" som det ble på Lerkendal i går, enn det jeg fikk oppleve mot Odd. Ikke bare på grunn av sju minutter på å bekrefte et gyldig mål for Odd, som sugde hele entusiasmen fra kampen, men også for straffespark til Odd og andre gule + utvisning til Hedenstad. "Forbrytelsen" var at han landet feil i en luftduell som ble forårsaket av Odd-spilleren og som null og niks reagerte på som en potensiell straffe. Det skulle det selvfølgelig heller aldri ha vært.

Det er natt og dag å gå på kamp i Eliteserien i fjor kontra OBOS i år på grunn av VAR. Det er en utrolig stor befrielse i OBOS å slippe å tenke på at "her kan VAR komme og ødelegge" når vi scorer et mål. Faktisk er det også en befrielse å slippe å "håpe" på at VAR skal komme inn og redde oss når det blir baklengsmål også, for i 98/100 tilfeller, så er det bare et falskt håp.

Får man semi-automatisk offside på like kjapt nivå som mållinjeteknologi, først da kan jeg bli villig til å innføre det, men det er vi ikke i nærheten av, selv i EM, der det er chip i ballen og uendelig mange kameravinkler. Men det er mange mange år til og det kommer ikke til å bli utviklet eller innført først i Norge uansett.

Vi får kose oss uten VAR i OBOS i år og satse på at djevelskapen er fjernet innen vi spiller i Eliteserien til neste år.

Forøvrig er jeg mot sabotasje som VAR-protest og synes det funker bedre med å holde seg unna i enkelte kamper eller omganger for å vise hvor kjedelig norsk fotball blir, uten de som brenner aller mest for den.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 7 Gjest(er)