![]() |
Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - Utskriftsvennlig utgave +- VPN-forum (https://www.vpn.no/forum) +-- Forum: Vålerenga sport og fritid (https://www.vpn.no/forum/forum-1.html) +--- Forum: Vålerenga Fotball (https://www.vpn.no/forum/forum-2.html) +--- Tråd: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 (/thread-423.html) |
RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - tasse - 05-28-2025 (05-27-2025, 09:24 PM)Østblokka Skreiv: Viser han noe som helst som tilsier at han bør få den plassen de gangene han kommer inn? Rijks er ikke løsningen, vi trenger to nye spisser. Da ingen av de vi har i dag holder nivået. Mees har ikke vist noe så langt i Eliteserien. Men når den prefererte spissen viser så lite som han gjør mister jo også Mees alt av innsatsvilje og selvtillit. Og han kan vel strengt tatt ikke gjøre en dårligere jobb enn Braja, så lenge han jobber og løper. Jeg kunne forsåvidt også tenke meg å prøve Sørensen som midtspiss, med Riisnæs og Thorvaldsen som vinger (når de begge er friske). Det kunne vært spennende. Og gjerne snu trekanten på midten (som jeg vel hørte foreslått i en pod). Men da må muligens spillemønsteret i det oppbyggende spillet på kantene justeres, siden indreløperne brukes ute på kanten sammen med vingen. Det er kanskje en litt overveldende prosess for trenere med et satt system å endre på dette... Så den langsiktige løsningen er nok fortsatt å få inn en ny spiss, så får vi klare oss som best vi kan inntil det er mulig. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - NilsDN - 05-28-2025 (05-27-2025, 09:24 PM)Østblokka Skreiv: Viser han noe som helst som tilsier at han bør få den plassen de gangene han kommer inn? Rijks er ikke løsningen, vi trenger to nye spisser. Da ingen av de vi har i dag holder nivået. Bra at vi nå er enige om dette da. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - Bohem33 - 05-28-2025 Det hører vel ikke helt til rykter temaet, men jeg blir trist om Braja igjen starter mot Tromsø. Han har fått sjansen fra start i ni kamper og står med ett mål. Joda vi kan bruke han bedre og gi han bedre innlegg, og om han en sjelden gang vinner en duell er det ingen rundt. Men til nå har han vel ett godt skudd fra få meter og det er det. Vi bør jo sjekke ut egne ressurser før vi bestemmer oss for hvor mange vi skal hente. At vi trenger en spiss er åpenbart, men trenger vi to? Mees eller Sørensen må starte på topp neste kamp. Mees har kun fått sjansen i cupen, han bør få et par kamper fra start før vi avskriver han helt og det er vel fire kamper igjen til vinduet åpner. Sørensen har spilt mer spiss enn kant tidligere i karrieren så det er ingen grunn til å ikke prøve han. Han er vel en av våre toppskårere og uten at det sier så mye. Illic var bra, men Braja er ikke Illic, og selv om de har noe til felles må vi slutte å tro at vi har en slag Illic og heller få inn litt fart på topp og om nødvendig gjøre noen justeringer som passer for Mees eller Sørensen. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - papajoao - 05-28-2025 Brajanacs involvering i spillplanen er mildt sagt minimal. Det er som om vi bokstavelig talt leker med en mindre. Når vi spiller mot 3 midtstoppere da, blir det trist. Hvis du forventer at det skal skje et områdespill med en spiss som ikke deltar i den offensive konstruksjonen + en robotisk midtbanespiller som Hagen, er egentlig den eneste måten å gjøre noe på med skudd utenfor 16-meteren. Ilic alene gjorde at to karer var bekymret for ham, du hadde rom å spille rett og slett fordi hvis du forlot ham i en 1v1, var enhver ball som Borch sparket fra hvor som helst inn i straffefeltet et potensielt mål. Jeg synes kampplanen vår er dårlig. Men det er greit, poenget er at vi ikke har gode spillere til å gjennomføre denne kampplanen uansett. Jeg foretrekker en dårlig spillplan som gjennomføres fremfor et patetisk forsøk på å spille etter de ideene vi har, med dårlig gjennomføring og et skuffende resultat. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - NilsDN - 05-28-2025 (05-28-2025, 09:22 AM)Bohem33 Skreiv: Vi bør jo sjekke ut egne ressurser før vi bestemmer oss for hvor mange vi skal hente. At vi trenger en spiss er åpenbart, men trenger vi to? Det er nok litt avhengig av hvem vi henter vil jeg si. Ole Sæter uten en skikkelig backup tror jeg kan bli tynt, mens en spiss med lite skadehistorikk fort gjør at vi kanskje kan ta litt større sjanser. Dessuten så vil jeg vel si at det nok også handler litt om hvor vi er på tabellen. Vi er 5 bak FFK på 4.plass med en kamp mer spilt. 7 bak RBK på 3.plass med like mange kamper. Glimt har foreløpig bare spilt 6 kamper og tror vel at de også pusher disse lagene en plass nedover etter hvert. Sånn at vi er neppe i en Europadiskusjon inn til sommeren. Ser vi på lagene under oss så var vel seieren med Kåffa viktig. Slår vi Haugesund hjemme og borte og Kåffa hjemme så trenger vi 10 poeng på de siste 18 for å holde plassen. Hvor mye risiko vi kan ta avhenger av hvor mange flere poeng vi tar inn mot overgangsvinduet vil jeg si. For hva det er verdt så hadde vi 11 poeng etter 13 runder i 2023, mens vi nå har 11 poeng etter 9 runder. Et par seire til inn mot sommervinduet, så skal vel mye gå galt om det ender med nedrykk og katastrofe. Jeg har vanskelig å tro at Rijks er så mye dårligere enn Brajanac på trening, men det er så klart mulig at Rijks er dårligere på de tingene Bakke og Myhre prioriterer. Og med rekka Thomas Lehne Olsen, Akor Adams, Andrej Ilic og Brajanac i OBOS i minne så vil de nok ha en stor og sterk spiss på topp. Og at Rijks derfor er et 2.valg ut fra spisskompetanse og ikke ut fra at han mer objektivt sett ikke er like god som Brajanac. Jeg tror den beste kombinasjonen for oss nå i sommer er Rijks og Brajanac ut. Ole Sæter inn og en utenlandsk toppspiss inn. Toppspiss er så klart et relativt begrep, men en etablert en er det jeg mener. Ikke en vi får tilnærmet gratis fra ungdomsavdelingen i en storklubb eller finner nedover i divisjonene i Danmark. Og heller ikke en som kommer rett fra Rio, Lagos eller Cape Town kanskje og som trenger litt tid. Heller en som spiller fast i serbisk, tsjekkisk serie eller noe sånt. Hvis det ikke går så mener jeg vel at Sæter og Rijks også er en helt grei combo så lenge vi også har Apold Aasen. Det løser utenlandsproblematikken. Tror at om Sæter ikke kan spille og vi må starte med Rijks og Apold Aasen på benk så bør det også være nok til å skaffe oss 30 poeng. Jeg håper jo på noe mer spenstig så klart, men tror også det kunne fungert. Det er jo også greit å se litt i kalenderen, for vinduet er jo lenge åpent. Vi har spilt 13 serierrunder når det åpner, men det er bare 10 runder igjen når det stenger. Så det er jo alltids mulig å låne inn/kjøpe noen på tampen av vinduet om f.eks. Sæter+Rijks er plan A, men vi finner ut senere at det likevel ikke er bra nok. Jeg tror i hvert fall at Sæter er en viktig overgang for oss, i og med det er en av få posisjoner vi kan styrke med en norsk spiller på bekostning av en utenlands, det er en reell forserkning og det er sannsynligvis økonomisk gjennomførbart. Moldes Kaasa og Stabæks Andresen er sannsynligvis også overganger vi kan gjennomføre økonomisk for å få ned utenlandskvota. Da for Lange og Pallas. Og jeg tror også det kan være smart å gjøre fordi det da igjen åpner muligheten for å styrke andre pososjoner med utenlandske spillere. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - Bohem33 - 05-28-2025 (05-28-2025, 11:24 AM)NilsDN Skreiv:(05-28-2025, 09:22 AM)Bohem33 Skreiv: Vi bør jo sjekke ut egne ressurser før vi bestemmer oss for hvor mange vi skal hente. At vi trenger en spiss er åpenbart, men trenger vi to? Jeg tror at om vi henter Ole Sæther så er det for å la han spille så mye som han kan. Da har vi en tro på at han vil bli stjerrnespissen vår på sikt og at han kan få orden på skadeproblematikken. Fra 22 til 24 har han 32 mål i serien og det er langt over hva vi er vant til. I de tre sesongene har han vært involvert i 54 kamper av potensielt 90 og om man regner om spilletid til hele kamper (deler på 90) så er han rett under 35. Så da spiller han halvparten eller en tredjedel avhengig av hvordan man regner. Det gjør skåringssnittet mer imponerende, men også bekymringen for om vi kan forvente at han skal spille det meste. Det ville vært en drøm å henta han som super reserve og en ny Illic som første valg, men jeg tror nok at Sæter er førstevalget om han kommer og at vi fort må klare oss med Braja eller Rijks som backup og som du skriver et håp om at Aasen på sikt er det nye andrevalget. Det fine med Sæter er alderen hans. Han er 29 så få utenlandske er interessert selv om han bøtter inn mål for oss, samtidig kan være god i fire år til minst. En som kan være god i år, men fort er enda bedre neste år passer jo bra når man ligger litt sånn middels til på tabellen. Nedrykksfaren er på ingen måte over, men helt kriser er det ikke nå og samtidig er drømmen om Europa veldig fjern. Om ny spiss og Promise og noen av unggutta (Sjjøvold) kan bruke høsten på å spille seg inn og så dominere totalt neste år kan det bli veldig gøy. Det gjør jo en kandidat som King mindre aktuell tenker jeg. Vi er jo programforplikta til å ha rykter om han. Men verdien av å få inn en sånn spiller nå er mindre enn om vi hadde hatt fem poeng mer eller mindre. Jeg tror ikke noe på at King kommer, men gjør han det så har vi neppe en topp spiss vi veldig mange år. Av andre mål for vindu så håper jeg at vi har en plan og midler nok til å bruke opsjonen på brassen vår selv om han ikke herja for kåffa. Pallas, Hagen, Braja, Rijks og kanskje Lange er det ingen ulykke om forsvinner om det kommer et tilbud og vi har en plan for erstattere. Obasi er jeg veldig spent på hva de tenker om. Neste store salg trenger vi vel ikke før neste år om jeg forstår planene deres riktig. Der er vel Riisnæs og Thorvaldsen nærmest. Det hadde vært en drøm om Thorvaldsen hadde en skadefri sommer og høst og kunne snurra rundt med backer som han gjorde i andre mot kåffa. Da kan han fort være veldig attraktiv etter sesongen eller i neste sommervindu og med maks flaks så har vi fått i gang promise/obasi nok til at vi ikke blir svekket av at han drar. Aasen er også spennende, men litt lengre unna kanskje. Mens Stian Sjøvold tror jeg ville klart seg veldig bra nå om han fikk litt tillit over tid. Stopper har vi snakket om lenge, vi har kun tre. Men det er jo ganske bra nivå på de tre vi har. Men per nå er det vel bare Ambina og Bjørdal som virker uerstattelige og sistnevntes skade er vel noe av grunnen til at vi har vært bleike i det siste. Jeg tror at både tabellposisjonen vår og de fleste posisjonene på banen er det svensken vil kalle mellanmjølk Det er ikke helt krise, men det er heller ikke veldig bra. Vi har en veldig bra defensiv midtbane i Ambina og vi har en god midtbanespiller i Bjørdal. Samtidig er det bare på spiss plassen jeg tenker at det er krise. Det betyr at finer man den rette spilleren så er spilleren interessant nesten uansett hvilken plass han er på. Er det en ving er det synd for sørensen, er det en midtbane er det synd for lange er det en back er det synd for Pallas Vi kan leve med at de fortsetter og vi kan leve med at de drar. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - NilsDN - 05-28-2025 (05-28-2025, 12:51 PM)Bohem33 Skreiv: Neste store salg trenger vi vel ikke før neste år om jeg forstår planene deres riktig. Sånn jeg forstår dem så er budsjettet 30 millioner pluss på spillerlogistikk. Så om vi kjøper for 20 og selger for 50, eller kjøper for 120 og selger for 150 er sånn sett det samme. Men spillerkjøp handler jo mest om likviditet da. Om vi har 10 millioner i en spiller eller 10 millioner på konto er nøyaktig det samme. Så lenge vi har likviditet til det da. Og må vi nå selge noen av våre beste for å finansiere nye kjøp så kan vi like gjerne bare pakke sammen og legge ned. Vi har en milliardær som backer oss og nå må han det. Så viktig at Graff, Jokke, Bakke eller hvem som helst nå ikke skal leke flinkis og si at vi klarer oss fint, vi bare selger Ambina, Riisnæs eller noen andre. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - Bohem33 - 05-28-2025 (05-28-2025, 01:21 PM)NilsDN Skreiv:(05-28-2025, 12:51 PM)Bohem33 Skreiv: Neste store salg trenger vi vel ikke før neste år om jeg forstår planene deres riktig. Det burde vel i hvert fall være sånn. Men vi har vel ikke garantier for å få lov til å bruke av overskuddet til nye kjøp. Så det blir vel litt opp til hva Magni sport/Trøim tenker Han er vel på mange måter likviditeten vår, så prøver man å stå på egne bein blir den biten fryktelig mye vanskeligere enn nå. De sa vel da Jones ble solgt at da hadde vi nådd målet for salg i år. Men om det betyr at det er automatikk i at dersom vi selger Thorvaldsen for 20 mill i sommer så har vi 20 mill å hente spillere for det er jeg usikker på. Jeg tipper det da blir en vurdering av hva Magni har tro på og hvordan budsjettet ser ut for øvrig. Vi har vel mindre cup inntekter enn forventet, men bedre tilskuer tall så det skulle man tro var pluss i boka. Så tyder vel det meste på at tilskuersnitter vårt vil dale utover sommeren og høsten, hvordan det ser ut på sponsor sida er jeg usikker på. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - NilsDN - 05-28-2025 (05-28-2025, 01:31 PM)Bohem33 Skreiv: Det burde vel i hvert fall være sånn. Men vi har vel ikke garantier for å få lov til å bruke av overskuddet til nye kjøp. Jeg tror ikke det er noe automatikk, men jeg tror ikke de er noe problem heller. Klubben har forpliktet seg til et budsjett som klubben må levere. Og hvis det ikke er store negative avvik på andre poster så bør de jo i utgangspunktet kunne bruke de mer penger hvis det kommer mer penger inn. Formelt er spillersalg inntekter som klubben har 'gitt bort' til AS'et så de disponerer dem. Men hvis de ikke vil bruke pengene kan de heller ikke kreve et salg så lenge klubben leverer det de har lovet. Men jeg tviler sterkt på at de sitter og bruker jus og kontrakter mot hverandre, det der ordner de opp på kammerset. Tilskuere og cupen har i det store og hele lite å si. Tror våre billetter i snitt blir solgt for 120 kroner. Så 3000 ekstra publikum i snitt på 15 hjemmekamper er ikke mer enn ca 5 millioner. Ikke lite penger, men ikke enorme summer heller. Og da snakker vi om en publikumsøkning på 25-30% i snitt som er ganske massiv. Cupen gir også lite penger. Finale og semifinale gir jo litt, men det er ikke de helt store økonomiske forskjellene å bli slått ut i 1.runde vs 4.runde. Men ja, vi nådde målet for salg og vi hadde et tak på kjøp. Hvis taket på kjøp skal heves så må vi enten øke målet for salg med tilsvarende eller så må Trøim inn. RE: Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025 - Oldtimer - 05-28-2025 Oe Sæter fra start i dag, og flott scoring nå. Er nok ren utopi at vi kan hente han i sommer, like greit å legge den ballen død. |