Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025
Kamptråder blir nå brukt til å diskutere diverse overganger. 
Så da opprettes denne.

Overgangsvinduet for sommeren 2025 er 12.juli til 2.september
Den 13.juli har vi spilt 14 runder i serien og cupen er ferdig med semifinalene (ja, tullingene i Nøff har satt opp semi i juli og finale i desember).
Innen 2.september er vi ferdig med runde 20 av eliteserien.

En strategi med å vente på å plukke opp folk til etter at andre land har stengt sine vindu, betyr i praksis å hente folk for sesongen 2026.
Får vi problemer utover våren og "må hente noen" så må denne/disse inn så tidlig som overhodet mulig.

Det vi vet er at Promise blir spilleklar fra 21.august 2025.
Dersom han skal spille eliteserie i 2025 så må han meldes inn i Troppen før vinduet stenger.
Og dersom han skal inn må en annen av "de frie spillerne" ut så vi står igjen med 9.
Evt. skal han ikke inn i Troppen og blir henvist til Vålerenga 2 ut 2025.
Siste er kanskje mest sannsynlig. Vi har henta 4 såkalte frie spillere før denne sesongen som er i Troppen.
De må vel være tiltenkt å være en del av stallen for 2025.
Ambina og Obasi skal ingen steder.
Da er vi på 6.
Skal Promise inn, så må minst 1 av Rijks, Brajanac og Lange ut....

Og den/de som går ut må altså erstattes av en forbundsutviklet spiller (registrert i 3 hele sesonger for klubb i Norge i perioden fra året personen fylte 12 til året personen fylte 21).
Det kryr ikke av "kriseløsninger" hvis vi trenger en spiss som oppfyller krav om forbundsutviklet.
I hvert fall når vi legger til at vi ikke kaster millioner rundt oss de siste årene.

Grensen på 9 frie spillere gjør det også utfordrende hvis noen skulle dukke opp med et monsterbud på Riisnæs.
For Riisnæs må da også erstattes av en forbundsutviklet spiller.

Oppsummeringen er vel at i sommervinduet skjer det neppe mye spennende.
Men skulle det skje ting, altså "offer too good to refuce", så blir det fort dominobevegelser.
Svar
(04-08-2025, 07:48 AM)Loffen Skreiv: Oppsummeringen er vel at i sommervinduet skjer det neppe mye spennende.
Men skulle det skje ting, altså "offer too good to refuce", så blir det fort dominobevegelser.

Enig i mye. Men jeg tror det kommer til å skje en del spennende der jeg da. Vi er nødt til å rydde i troppen.

Promise, Obasi, Ambina - ingen av disse tre kommer til å dra. Med mindre det kommer store bud.
Pallas, Sørensen, Tshiembe - kom før sesongstart og blir nok neppe solgt.
Vinicius - er på lån, vi ønsker å kjøpe han permanent.
Lange, Brajanac, Rijks - av disse bør vel 2 stykker ut, kanskje alle 3.

Lange - han kan erstattes av Elias Hagen. Vi har veldig mange midtbanespillere.

En av Brajanac eller Rijks ut, eller kanskje begge - vi kan hente en ny utenlandsk spiss. Har også vært snakket om Josh King, han har kontrakt frem til sommeren. Men han er 33 og håper vi dropper det, har ikke helt tro på sånt lenger. Samtidig så hevder han seg greit i et lag som ligger midt på tabellen i Frankrike da, så helt håpløst er det kanskje ikke. Fast spill i Frankrike er tross alt bedre enn Børvens tribunetilværelse i Tyrkia.

Hvis vi signerer Vinicius så ligger vel kanskje også Pallas dårlig an. Vi bør ikke ha to utenlandske som konkurrerer om en plass. I dag har vi det på venstreback og på spissplass.

Så jeg kan vel se for meg at det blir litt action i sommer jeg da. Hvis vi velger å selge et par fra Lange, Brajanac, Rijks, så kommer det jo noen kroner inn for dem. Bitri får vi forhåpentligvis også noe for. Kanskje sommeren 2025 er tidspunktet der endelig Rosted og King kommer? Finner vi noen flere afrikanere, f.eks. en spiss?
Svar
Vil heller kvitte meg med Hagen enn Lange...
Svar
(04-08-2025, 08:31 AM)NilsDN Skreiv:
(04-08-2025, 07:48 AM)Loffen Skreiv: Oppsummeringen er vel at i sommervinduet skjer det neppe mye spennende.

Enig i mye. Men jeg tror det kommer til å skje en del spennende der jeg da. Vi er nødt til å rydde i troppen.

Promise, Obasi, Ambina - ingen av disse tre kommer til å dra. Med mindre det kommer store bud.
Pallas, Sørensen, Tshiembe - kom før sesongstart og blir nok neppe solgt.
Vinicius - er på lån, vi ønsker å kjøpe han permanent.
Lange, Brajanac, Rijks - av disse bør vel 2 stykker ut, kanskje alle 3.

Lange - han kan erstattes av Elias Hagen. Vi har veldig mange midtbanespillere.

En av Brajanac eller Rijks ut, eller kanskje begge - vi kan hente en ny utenlandsk spiss. Har også vært snakket om Josh King, han har kontrakt frem til sommeren. Men han er 33 og håper vi dropper det, har ikke helt tro på sånt lenger. Samtidig så hevder han seg greit i et lag som ligger midt på tabellen i Frankrike da, så helt håpløst er det kanskje ikke. Fast spill i Frankrike er tross alt bedre enn Børvens tribunetilværelse i Tyrkia.

Hvis vi signerer Vinicius så ligger vel kanskje også Pallas dårlig an. Vi bør ikke ha to utenlandske som konkurrerer om en plass. I dag har vi det på venstreback og på spissplass.

Så jeg kan vel se for meg at det blir litt action i sommer jeg da. Hvis vi velger å selge et par fra Lange, Brajanac, Rijks, så kommer det jo noen kroner inn for dem. Bitri får vi forhåpentligvis også noe for. Kanskje sommeren 2025 er tidspunktet der endelig Rosted og King kommer? Finner vi noen flere afrikanere, f.eks. en spiss?

Jeg er enig med deg i at det er på spiss plass at det er mest spennende. Rijks er den som har kniven mest på strupen, vi har neppe råd til å ha han på den frie kvota om han har samme rolle som nå (backup for Braja) kanskje forsvinner begge som du sier. For foreløpig har ikke spissene våre sett sterke ut. 
Jeg har langt mindre tro på at Lange ryker enn en av spissene, men han er vel den tredje mest sannsynlig ja. 
Ambina er nok det mest sannsynlig salget, jeg blir på ingen måte sjokka om noen blar opp godt for han. Da handler det om å se om Hagen eller Sjøvold kan fylle de skoene, det er ingen enkel oppgave. 

Ole Sæter har kontrakt ut 2026 og er et stykke bak i køen hos rosenborg. Han har spilt 16 og 7 minutter så langt. Han tror jeg trønderne gjerne kvitter seg med og at han kunne gjort en god jobb her. Han skårte 10 mål i eliteserien 2024, 8 i 2023 og 14 i 2022 selv om han omregnet til hele kamper kun spilte 15 av 30 i den av de tre sesongene da han spilt mest (om man deler minutter på 30). 

En stopper til hadde heller ikke vært å forrakte og det skjer jo alltid noe da. 
Av våre norske vil jeg tro mange sikler på Riisnæs om han fortsetter som på søndag. 

Obasi var jo en man trodde skulle ta oss med storm fra kamp en denne sesongen, men det virker som han hadde en formdupp eller kanskje skade inn mot seriestart. Håper han veldig snart er klar for å dominere. Nå kan man jo se for seg alt fra at han slår ut i full blomst i morgen og blir solgt til sommeren til at han får svært begrenset med spilletid og blir lånt ut. 

12 dager pause fra eliteserien etter onsdag med en cup kamp inne i der vil nok gjøre oss godt. Da kan vi få i gang noen av utfordrerne og kanskje stable en back eller to på beina igjen. 

Det er godt å være i en situasjon der vi ikke må selge for å klare budsjettet, men jeg tror nok ikke vi er altfor vonde å be dersom det kommer et høyt nok bud på feks Riisnæs eller Ambina.
Svar
(04-08-2025, 08:51 AM)Glennsoe Skreiv: Vil heller kvitte meg med Hagen enn Lange...

Sportslig så er det nok sånn. Men vi kan bare ha 9 utenlandske. Og nå har vi egentlig 10.

Så sånn som jeg vurderer det så er ikke Lange unik nok. Som absolutt ikke er det samme som at han ikke er god nok.

Jeg mener jo at utenlandske spillere må være i minst 1 av disse 3 kategoriene.

1. Rett og slett en del bedre enn norske alternativer
2. God og en spillertype/ferdigheter vi ikke finner i Norge
3. Et stort talent, større enn vi har i klubben.

Jeg mener at Lange egentlig ikke passer inn i noen her. Vi kan sette inn Hagen, vi har Sjøvold, vi har Strand og Riisnæs. Selv om det er mulig å argumentere for at Lange er litt bedre enn de jeg nevner er han ikke veldig mye bedre. Og da handler det mer om at laget totalt sett blir bedre hvis de kan hente inn en utenlandsk spiller i en annen posisjon.
Svar
Nå må vi ikke glemme at det ikke nødvendigvis er så lett å kvitte oss med spillere vi har kontrakt med
Svar
(04-08-2025, 10:53 AM)Oldtimer Skreiv: Nå må vi ikke glemme at det ikke nødvendigvis er så lett å kvitte oss med spillere vi har kontrakt med

Det er jo som regel bare et spørsmål om pris. 

Verken Brajanac, Rijks eller Lange var spesielt dyre spillere. Primært ble de kjøpt for å få oss ut av OBOS. Og de er også gode nok for midt på treet Eliteserieklubber..Om de er gode nok for enda mer gjenstår å se.

Vi skal ikke alltid stole på Transfermarkt, men i følge det nettstedet ga vi rundt 5 millioner for Brajanac. Og litt mer for Lange. Mens Rijks var en god del billigere enn det igjen. Det var vel også rundt de prisene som sto i danske medier og det gir jo mening, vi var jo i OBOS og alt. Det er sikkert verken 100% nøyaktg eller totalt skivebom. Det er penger vi bør få igjen og sannsynligvis litt til også. 

Tipper det forsvinner en del spillere fra den norske ligaen i sommer. Og hvem som har penger og behov for dem da gjenstår å se. Dessuten finnes det jo flere fotballklubber i verden enn de som holder til i Norge da. Bl.a. ble det vel nevnt her at engelske klubber vurderte Rijks. Sikkert ikke de som holder til i Premier League, men de har jo litt penger lenger ned i systemet også der.
Svar
Ok. Er ikke noen ekspert, men har ikke troa på at hverken Lange eller de to spissene våre er veldig attraktive i markedet.
Svar
Hvordan er det med Bitri? 
Han er vel i Ungarn. 
Vet ikke hvordan han gjør det men han spiller vel fast. 
Hvis noen betaler greit så løser vi vel opp en plass.
Svar
(04-08-2025, 12:34 PM)Oldtimer Skreiv: Ok. Er ikke noen ekspert,  men har ikke troa på at hverken Lange eller de to spissene våre er veldig attraktive i markedet.

Ok. Hvis AaFK ligger ann til opprykk og trenger en spiss, hvem passer vel bedre enn Brajanac?
Lange kan sannsynligvis gå inn på midtbanen til samtlige lag i Eliteserien fra 5-6 plass og nedover. 
Rijks, Nederlandsk U-landslagsspiller. Litt utvikling 1-2 år og han er veldig god.

Neida, vi kommer ikke til å bli rike. Men vi kommer til å få solgt dem. Alt til sin pris. Vi kjøpte dem jo vi. 

Men det er klart at de fleste klubber ikke har 8-10 millioner bare liggende. Men det er jo heller ikke sånn det fungerer som regel. F.eks. selger Viking en spiss ut av landet for 35 millioner. De heter en ertsatter, et ungt talent, fra f.eks. AaFK for 12-15 millioner. AaFK henter en erstatter, f.eks. Brajanac for 7-8. Så hvem som trenger hva og hvem som har penger er jo noe vi finner ut til sommeren. Men det blir jo som regel sånne kjedereaksjoner, selv om så klart ikke alt foregår internt i Norge alltid. Og klubbene og spillere er så klart bare eksempler. 

Det er jo ikke sånn at klubbene kjøper disse spillerne for å styrke seg. De skal jo bare erstatte det de mister. Så når jeg sier at Lange kan gå inn på mange midtbaner i Norge så mener jeg ikke han er en soleklar forsterkning, bedre enn det de har fra før. Men mer at de mister en spiller og må erstatte med en annen. Som helst er sånn omtrent like god.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 3 Gjest(er)