(12-29-2024, 10:05 PM)anhenrik Skreiv: Som nevnt helt urealistisk at vi gå inn i sesongen så tynne bakover på banen. Dagens stall hadde gitt grunnlag for bekymring, men det er helt urealistisk scenario.
Eliteserien neste år har 5 lag som skal være bedre enn oss; Glimt, RBK, Molde, Brann og Viking. Bak dem føler jeg det er anybodys game. Bekymret for nedrykk er jeg ikke.
Når det gjelder spillere på vei ut, så håper og tror jeg det kun er Jones som er aktuell for et salg. Hvorfor vi skulle slippe Bjørdal som er vær beste spiller for underkant av 10
millioner gir absolutt ingen mening. Ja, jeg vet han ble med ned og ikke sutret seg vekk - men han har kontrakt ut 2026 og det forplikter.
Elisa Hagen tror jeg ingen står i kø for å hente etter en sesong med skader. Det samme gjelder Risnæs, i hvert fall ikke de summer vi kunne ønske oss for ham.
Tipper få ut - Jones når eller til sommeren med en god vårsesong.
Ja, vi kommer til å hente spillere så klart. Men det er forskjell på å tette hullene og å forsterke seg.
Og jeg må vel også si at jeg håper vi rydder litt i stallen i tillegg.
Ofkir og Bitri ser vi neppe igjen. Fasika og Kamara har reist. Personlig så mener jeg at vi bør se om vi kan finne noen som vil overta Bully, som jeg helt har mistet troen på. Og også Borch, som er litt synd å si. Men som virker å ha mista det. Elias Hagen er også en spiller som jeg sliter litt med å skjønne at vil lykkes her. I den sentrale midtbanerollen så har vi Ambina, Sjøvold på vei opp, pluss at også Jarl kan spille der.
A-stallen har i tillegg i tillegg Usman og Apold Aasen, begge 2007-modeller. Det virker litt utopisk å tro at vi skal klare å få gitt dem noe særlig med spilletid, når vi har Jones og Thorvaldsen som er 2006 og Obasi som er 2005. Her bør vi kanskje vurdere et utlån på minst en av dem.
Jeg mener vi alt i alt har et ganske bra utgangspunkt med den stallen vi har i dag. Med unntak av stopper og venstreback så har vi i hvert fall god dekning. Som er et stort fremskritt for en klubb som rykka ned fordi det rett og slett
manglet spillere i nøkkelposisjoner. En annen fordel vi har er at vi fortsatt har mange utenlandsplasser åpne. Vi har Lange, Brajanac, Rijks, Ambina og Obasi, så vi har plass til 4 til. Og en tredje fordel er at vi også har talentene. Riisnæs og Jones som presterte i 2024. Sjøvold, Thorvaldsen, Hammer Kjelsen og Obasi er vel nærmest i heatet bak dem igjen.
Så jeg tenker at hvis vi skal gjøre en skikkelig opprydding i stallen så er det vel følgende som bør vurderes.
Borch, dessverre, men jeg tror ikke han er god nok.
Bully. Morsom fyr og utvilsomt et stort talent. Men har ikke spilt fotball på årevis. Han er jo ikke i veien for noen da, så han må gjerne bli og prøve å komme tilbake.
Elias Hagen. Kanskje litt urettferdig, men er sannsynligvis ikke førstevalget i en posisjon der vi har god dekning. Og har fortsatt en bra CV, så vi kan få litt penger for han.
Hammer Kjelsen, selges hvis han ikke signerer ny kontrakt. Lånes ut hvis han gjør det.
Lån ut minst en av de yngste angriperne.
En av Brajanac eller Rijks. Vi trenger en ny spiss og må trolig utenlands for å finne en. Og da trenger vi ikke 3 utenlandske spillere som skal sloss om en posisjon.
Ofkir og Bitri ser vi nok heller aldri igjen.