Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vålerenga 2025 - vurdering av stallen
Edit. Prøvde å sitere Anhenrik som skrev:

Hvis man skal stole på transfermarket så fikk vi 75 000€ for det første lånet til Polen og trolig tilsvarende for lånet til Ungarn. Skal vi tippe på et salg denne gangen?
——————

Det er veldig spennende, men lurer på hvordan de regner. De dekker de full lønn for oss og gir oss i tillegg 75k Euro? Da får vi jo faktisk en hel del tilbake. 
Vi må jo bare håpe han fortsetter å storspille og at de benytter seg av opsjonen i frykt for at noen andre byr mer. Det kan selvfølgelig skje.
Svar
Tviler sterkt på at Gyør vil løse ut opsjonen til Bitri. Det er en liten klubb i ungarsk målestokk. Ser fyren er Verdt 500k på TM og han ville isåfall blitt den med nest størst verdi i klubben. Men det kan kanskje være en fordel for oss? Godt spill i den ligaen vil jo få andre til å bli interssertSmile

Det som haster aller mest nå er å få en ny VB og en venstrebeinet midtstopper. Ønsker meg to klassespillere på de posisjonene og da skal vi være vanskelig å ha med å gjøre. Kjøre litt samme opplegg som FFK i år.

Vi er og nødt til å tenke langsiktig, kjøper vi en ny venstre ving vil det gå på bekostning av Thorvaldsen. På høyre har vi Obasi. En god og skadefri forsesong og de kan fort få sitt gjennombrudd.
Svar
(12-28-2024, 02:20 AM)Østblokka Skreiv: Bare tull at vi liksom skal trenge ny spiss.

Det må du få lov til å mene, men hvilke av våre spisser har prestert på øverste nivå?
Jeg kan godt gi deg det svaret.
I tillegg vil vi ligge mye bakpå i kommende sesong vil jeg tro, og hvilke av våre spisser har fart, kan kontre og score? 
Kan svare deg der og jeg.
Hvilke av våre spisser kan gjøre ting på egenhånd, uten å bli servert foran mål?
Den kan jeg også svare deg på.

Poenget er vel at vi har ingen spisser som har prestert på øverste nivå, og ingen av dem har noen rå spisskompetanse utover å være innenfor motstanders 5-meter. Der kommer vi ikke til å være like mye kommende sesong for å si det sånn.
Svar
https://www.tv2.no/sport/fotball/elitese.../17243347/

TV2 kårer 50 beste i Eliteserien. Nå er topp 50 kanskje litt drøyt i en serie på 16 lag, vi snakker vel da om at Topp 50 er øvre tredjedel. Men tror at om vi skal ha en bra sesong i 2025 så må vi nok ha 3-4 spillere inne på Topp 30 på en sånn liste. Nå er jo selve lista i seg selv subjektiv da, så akkurat rangering og rekkefølge på enkeltspillere er det sikkert mulig å være uenig i. Likevel så sier den litt om hvor lista ligger.

Ut fra dagens tropp tror jeg Bjørdal og Jones har potensial til å klatre inn på topp 30. Hvis Bjørdal er skadefri og Jones tar nye steg. Men vi trenger mer.
Svar
Bra oppsummering av stallen av anhenrik.
Hva tror folket dagens stall vil holde til i eliteserien?
Vi vil forhåpentligvis forsterke oss litt, men det vil nok gjelde de andre også.
Jeg tipper vi vil ende på en plass fra 10 til 14 med dagens utgangspunkt.
Svar
(12-29-2024, 03:14 PM)Oldtimer Skreiv: Bra oppsummering av stallen  av anhenrik.
Vi vil forhåpentligvis forsterke oss litt, men det vil nok gjelde de andre også.

Tja, om premisset ditt er status quo nå og så kjører vi sesong så tror jeg vi er godt inn i nedrykks gjørma fordi vi er så tynne defensivt. Uten noen forsvarere inn tipper jeg 15. plass 

Olsen og Jarlen er gode nok i seg selv, men med en av dem ute en kamp eller flere så har vi kun hammer å sette inn. 

Backene er heller ikke gode nok for å komme så veldig høyt på tabellen tror jeg. 

Men at vi beholder helt den samme stallen er urealistisk da. Jokke har lovet oss forsvarsspillere så det kommer nok og selv om vi får inn en stopper eller to som ikke er god nok til å utkonkurrere Jarl eller Olsen så vil de fortsatt gjøre laget mye bedre fordi man må ha mer enn 11 spillere. 

Så tror jeg nok vi fort vil miste noen spillere som vil svekke oss og. Jones og Bjørdal har det vært en del spekulasjoner rundt. Hagen kan fort forsvinne fordi veien til spilletid kan bli lang selv om han er en god spiller. Storevik blir jeg nesten mindre overrasket om drar enn blir. Riisnæs kan fort bli solgt så avhenger mye av hvem vi henter selvsagt. 

Mister vi Riisnæs, Hagen, Ofkri (og Bitiri) og får inn en stopper og en back som er omtrent på nivå med stopperne vi nå har så har vi nok fort gått ned i kvalitet spiller for spiller, men vi har styrket oss voldsomt med tanke på balanse i stallen og da tror jeg vår kjære syvende plass er realistisk. 

Jeg har troa på at vi mister en spiller eller to som det gjør vondt å miste, men at vi styrker oss betraktelig defensivt og at vi signerer minst en stjerne som det blir store forventinger til og fort noen spennende spillere som kan slå igjennom. Jeg tror ikke vi kommer til å være i nedrykks kampen, men heller ikke at vi er helt oppe å lukter på medalje. 
Jeg tror det blir et steg på veien mot stabilitet som Graff snakker om ( Jakten på stabilitet  / Vålerenga) og at det viktigste i år er å etablere oss som et skikkelig eliteserielag igjen. 
Så er det om å gjøre å ha litt stang inn som gjør at man kommer til Europa helst innen tre sesonger og at man da klarer å ha suksess der for å få tatt neste steg og være med helt i toppen. 

Det blir spennende hva som skjer med Brann og Molde etter trenerbytte kanskje blir det et lite vakuum vi kan utnytte. 
Det er ikke utenkelig at deg lugger litt for dem begge, bodø er i en helt egen liga ressursmessig og vinner nok neste år og trolig mye klarere enn i år. Men at FFK kan få problemer med å gjenskape suksessen overrasker ikke og viking og rbk er ofte overvurderte og kan fort klappe litt sammen. 
Resten av lagene skal ikke ha noen særlig bedre forutsetninger enn oss tenker jeg, men det blir viktig å treffe på oppkjøring og overgangsmarkedet. Vi har ikke råd til en like dårlig oppkjøring som i fjor. Men treffer vi like godt med overgangsvinduet som vi gjorde i sommer så ser det lyst ut.
Svar
(12-29-2024, 03:14 PM)Oldtimer Skreiv: Bra oppsummering av stallen  av anhenrik.

Uten solide forsterkninger så er vi vel 10-15 et sted. 

Det er lite X-faktor og de som har er muligens et år eller to for unge. 

Det er jo en grunn til at jeg la ut den oversikten over de beste i Eliteserien. Det virker som om mange bare tror vi skal gå rett opp og sloss i toppen. Men stallen i øyeblikket er dårligere enn den som rykket ned. I hvert fall er toppene lavere, selv om den er bedre balansert. 

Så utgangspunktet er jo ganske bra. Det er solid, ikke spektakulært. 4 spillere inn som er bedre enn de vi har og vi kan sloss i gruppa bak de aller beste. Ingen inn og vi sloss mot nedrykk. 2-3 og vi er vel et sted i mellom.
Svar
Som nevnt helt urealistisk at vi gå inn i sesongen så tynne bakover på banen. Dagens stall hadde gitt grunnlag for bekymring, men det er helt urealistisk scenario.

Eliteserien neste år har 5 lag som skal være bedre enn oss; Glimt, RBK, Molde, Brann og Viking. Bak dem føler jeg det er anybodys game. Bekymret for nedrykk er jeg ikke.

Når det gjelder spillere på vei ut, så håper og tror jeg det kun er Jones som er aktuell for et salg. Hvorfor vi skulle slippe Bjørdal som er vær beste spiller for underkant av 10
millioner gir absolutt ingen mening. Ja, jeg vet han ble med ned og ikke sutret seg vekk - men han har kontrakt ut 2026 og det forplikter.

Elisa Hagen tror jeg ingen står i kø for å hente etter en sesong med skader. Det samme gjelder Risnæs, i hvert fall ikke de summer vi kunne ønske oss for ham.

Tipper få ut - Jones når eller til sommeren med en god vårsesong.
Svar
(12-29-2024, 10:05 PM)anhenrik Skreiv: Elisa Hagen tror jeg ingen står i kø for å hente etter en sesong med skader.

Mulig Engas damelag kan være interessert.
Svar
(12-29-2024, 10:05 PM)anhenrik Skreiv: Som nevnt helt urealistisk at vi gå inn i sesongen så tynne bakover på banen. Dagens stall hadde gitt grunnlag for bekymring, men det er helt urealistisk scenario.

Eliteserien neste år har 5 lag som skal være bedre enn oss; Glimt, RBK, Molde, Brann og Viking. Bak dem føler jeg det er anybodys game. Bekymret for nedrykk er jeg ikke.

Når det gjelder spillere på vei ut, så håper og tror jeg det kun er Jones som er aktuell for et salg. Hvorfor vi skulle slippe Bjørdal som er vær beste spiller for underkant av 10
millioner gir absolutt ingen mening. Ja, jeg vet han ble med ned og ikke sutret seg vekk - men han har kontrakt ut 2026 og det forplikter.

Elisa Hagen tror jeg ingen står i kø for å hente etter en sesong med skader. Det samme gjelder Risnæs, i hvert fall ikke de summer vi kunne ønske oss for ham.

Tipper få ut - Jones når eller til sommeren med en god vårsesong.

Ja, vi kommer til å hente spillere så klart. Men det er forskjell på å tette hullene og å forsterke seg.

Og jeg må vel også si at jeg håper vi rydder litt i stallen i tillegg. 

Ofkir og Bitri ser vi neppe igjen. Fasika og Kamara har reist. Personlig så mener jeg at vi bør se om vi kan finne noen som vil overta Bully, som jeg helt har mistet troen på. Og også Borch, som er litt synd å si. Men som virker å ha mista det. Elias Hagen er også en spiller som jeg sliter litt med å skjønne at vil lykkes her. I den sentrale midtbanerollen så har vi Ambina, Sjøvold på vei opp, pluss at også Jarl kan spille der. 

A-stallen har i tillegg i tillegg Usman og Apold Aasen, begge 2007-modeller. Det virker litt utopisk å tro at vi skal klare å få gitt dem noe særlig med spilletid, når vi har Jones og Thorvaldsen som er 2006 og Obasi som er 2005. Her bør vi kanskje vurdere et utlån på minst en av dem.

Jeg mener vi alt i alt har et ganske bra utgangspunkt med den stallen vi har i dag. Med unntak av stopper og venstreback så har vi i hvert fall god dekning. Som er et stort fremskritt for en klubb som rykka ned fordi det rett og slett manglet spillere i nøkkelposisjoner. En annen fordel vi har er at vi fortsatt har mange utenlandsplasser åpne. Vi har Lange, Brajanac, Rijks, Ambina og Obasi, så vi har plass til 4 til. Og en tredje fordel er at vi også har talentene. Riisnæs og Jones som presterte i 2024. Sjøvold, Thorvaldsen, Hammer Kjelsen og Obasi er vel nærmest i heatet bak dem igjen.

Så jeg tenker at hvis vi skal gjøre en skikkelig opprydding i stallen så er det vel følgende som bør vurderes.

Borch, dessverre, men jeg tror ikke han er god nok.
Bully. Morsom fyr og utvilsomt et stort talent. Men har ikke spilt fotball på årevis. Han er jo ikke i veien for noen da, så han må gjerne bli og prøve å komme tilbake.
Elias Hagen. Kanskje litt urettferdig, men er sannsynligvis ikke førstevalget i en posisjon der vi har god dekning. Og har fortsatt en bra CV, så vi kan få litt penger for han.
Hammer Kjelsen, selges hvis han ikke signerer ny kontrakt. Lånes ut hvis han gjør det.
Lån ut minst en av de yngste angriperne.
En av Brajanac eller Rijks. Vi trenger en ny spiss og må trolig utenlands for å finne en. Og da trenger vi ikke 3 utenlandske spillere som skal sloss om en posisjon. 
Ofkir og Bitri ser vi nok heller aldri igjen.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 4 Gjest(er)