Igår, 02:47 PM
(Igår, 12:48 PM)Wild Touch Skreiv: At NFF vil gjøre noe drastisk kommer an på hvordan man ser det. Men hadde dem sagt NEI til VAR ville det etter min mening vært drastisk, nemlig å gå imot resten av europa og utvikling av fotballen.
At "publikum" ikke vil ha VAR blir for teit å si. Det er endel supportere som ikke vil ha det, hvor mange % for eller imot vil vi nok aldri få vite. Det er i snitt ca 7000- 8000 tilskuere på våre kamper, har du spurt alle de?
Nei, jeg har ikke spurt dem. Til gjengjeld har det blitt gjennomført en undersøkelse i VAR-rapporten
34% av de som regelmessig er på kamp er imot VAR, mot 14% av de som kun ser TV. 25% av de som regelmessig er på kamp er for, mens 38% ikke har bestemt seg. Det oppgis ikke andel av folk som er positive/nøytrale av de som kun ser TV.
Jeg er mot VAR i den form vi har det nå, men jeg vil ikke kategorisk si at jeg er mot alle typer VAR i all fremtid. Jeg ville vært mer positiv til VAR om VAR faktisk ga 100% korrekte avgjørelser. Men det gjør det ikke.
Derimot er det jo så klart mulig å tenke seg en framtid der flere kameraer er i bruk, spillere utstyres med GPS målere og f.eks. offsideavgjørelser tas av AI i løpet av brøkdelen av et sekund. Jeg er ikke teknologifiendlig og det er godt mulig at AI/VAR kan erstatte en linjedommer på offsideavgjørelser 100%. Og at mennesker kun er involvert hvis det er snakk om frispark, straffespark, om handsregelen brytes, osv.
Men VAR av i dag gjør feil på alle nivåer, ikke bare vår versjon av First Price VAR. Men feilet også i f eks Mark Curcurellas handssituasjon i kvartfinalen i EM i sommer. Og det er ikke noe billigversjon av VAR som brukes i så store mesterskap. Også Premier League oppgir en feilprosent på ca 25% av alle VAR avgjørelser.
Når det gjelder kritikken mot NFF som sådan så mener jeg den er helt på sin plass. NFF bør ikke styre toppfotballen i Norge.
Det er også helt riktig at NFF er forferdelig inkonsekvente. Det er 10 år siden NFF mente det beste var å innføre sluttspill og en hel masse greier. I 2024 mener de at serien i dag er riktig. Landslagstrenerne hevder jo også å ha "løsningen" på alle problemer. Men de er diametralt motsatt. Den ene ville spille serien høst-vår som i Europa og spille på kunstgress. Han vi har nå har lagt kunstgress for hat.
Jeg mener NFF er mye mer opptatt av hvordan norsk fotball kan legge til rette for at NFFs lag, dvs landslagene, kan presetere. Enn de er opptatt av hvordan norske fotballklubber kan gjøres mer konkurransedyktige. De er villige til å ofre cupen for å kunne legge mer til rette for et par lag som spiller gruppespill i Europas C-turnering. Og at norske toppklubber er mest tjent med et endelig brudd med NFF, sånn som i England der det er Premier League og ikke FA som bestemmer over toppserien. Personlig tror jeg norsk fotball i sin helhet er mye bedre tjent med å bevare sine tradisjoner og heller bygge cupen opp. Mye mer enn en ørliten fordel det vil gi et par norske lag i en B eller C turnering i et enkeltår.
Og sånn er det. Det er argumenter for og argumenter mot alle typer endringer. Hvilket ståsted hver og en til slutt lander på er da avhengig av hvordan de ulike argumentene vektlegges. Og det er det jeg kanskje aller mest har problemer med NFF og deres beslutningsprosesser. De vektlegger ikke alle argumenter. Det er ikke en samlet vurdering. Og hvilke kriterier de faktisk prioriterer varierer nærmest fra gang til gang. Det eneste jeg kan si er at de stort sett er for løsninger de mener gjør Norge bedre i stand til å konkurrere internasjonalt, uten å ta særlig hensyn til hvilke konsekvenser det har for både publikum og for norsk fotball som "produkt".
Når de var for Hypercube's forslag om en serie med diverse sluttspill i 2014 så var argumentet at det ville være bra for landslaget. Når de til stadighet ønsker å kunne ned på antall lag i Eliteserien så er argumentet at det er bra for landslaget. Når de vil ha VAR så er argumentet at det vil være bra for landslaget og norske dommere internasjonalt (og at gravide dommere skal ha et møtested). Når de vil rasere cup'en så er argumentet at det er bra for norske klubber i Europa, som indirekte er bra for landslaget.
Og ut fra det så mener jeg konklusjonen må være at norske toppklubber ikke er tjent med å bli styrt av en organisasjon som kun ser på dem som et middel til å nå sine egne mål. Så de bør bryte ut og styre seg selv. NFF er jo veldig glade i å se til Danmark når det gjelder antall lag og sånt. Men de er ikke like ivrige etter å kommunisere at det i Danmark er Divisjonsforeningen som styrer den profesjonelle fotballen, mens DBU Bredde styrer breddefotbalen. Her røres alt sammen til en salig miks, der alt skal gjennom et fotballting og frivillige fotballedere skal si sin mening alt fra boikott av VM, om det skal være VAR en serie 8 nivåer eget A-lag og til tidspunktet en cupfinale de aldri når uansettt bør spilles på våren eller om høsten.