01-21-2025, 09:57 AM
(01-20-2025, 01:55 PM)Wild Touch Skreiv:(01-20-2025, 10:47 AM)NilsDN Skreiv:(01-20-2025, 06:59 AM)ForrestGump Skreiv: Rettferdighet er kjernen i dette.
Det poenget som går veldig mange VAR-tilhengere hus forbi er at det VAR vi faktisk har ikke er svar på dette. VAR tar feil avgjørelse et sted mellom 1 av 3 og 1 av 4 ganger. Som sannsynligvis er en høyere feilprosent enn en hvilken som helst dommer på elitenivå.
Sorry, men det skjønner jeg ikke. Tar VAR feil 1-3 ganger, og blir gjeldene mener du, eller er det slik at VAR melder feil, og så overstyrer dommer VAR sin ingripen? Mener NFF påsto at riktige avgjørelser hadde steget med 60 % eller noe.
Du må huske på at VAR er folk. Folk tar feil. VAR er ikke annet enn en ekstra dommer som ser på en situasjon og vurderer den ut i fra de bildene og den kunnskapen de har. Det er vanskelig å si hvordan NFF regner ut dette, siden det er en best-guess. Du kan ikke, rent metodemessig, si at "korrekte avgjørelser" har steget så så mye uten å vurdere samme situasjon to ganger. Skal du finne ut om dommerne hadde "løst situasjonen rett" så måtte de ha spilt samme kamp flere ganger med samme situasjoner med og uten VAR. I tillegg veit vi ikke om andre dommere ville sett situasjonen og dømt "korrekt".
Det er forskjellige situasjoner i hver sesong og du veit ikke hvordan dommerne hadde reagert om det ikke hadde vært VAR.
En ting VAR virkelig har endret er oppfatningen av offside. Vi har gått vekk fra "ved tvil skal det angripende laget få fordel" til "nå skal vi se om vi finner feil på millimeternivå". For meg så endrer teknologien fotballens regler. Det er en utvikling jeg ikke liker.