(Igår, 10:49 AM)idle76 Skreiv: Tja, det er nå sånn demokrati virker. Det finnes historier om at en gruppe folk har meldt seg inn i lokallag av partier for å få dem til å snu i enkeltsaker, og for å skifte side/vippe flertall i kommunestyrer.
Det er forresten ingen som stopper noen fra å foreslå vedtektsendringer f.eks. om at man må ha vært medlem i mer enn et år for å få stemmerett. Men det minsker mulighetene for å få flere medlemmer inn, og dermed påvirkningsmuligheten. Et tveegget sverd.
B/G-styret ("Sport" som de kaller seg) er svært udemokratiske. Jeg hadde vært flau av å være Bodø/Glimt-supporter som bodde et annet sted i landet, og meldt meg ut av klubben.
En annen løsning ville jo så klart vært om alle norske klubber la sitt årsmøte på samme dag. Da vil i hvert fall muligheten for at samme folk vil være til stede på flere årsmøter reduseres.
Så jeg er helt enig. Det er sånn det fungerer. Det er et potensielt problem der, men det er veldig teoretisk. I hvert fall frem til nå.
Det beste verktøyet mot dette er jo likevel å få medlemsdemokratiet til å faktisk fungere da. Ved at folk møter opp på disse møtene. Det er så klart mye mer vanskelig å påvirke et årsmøte med 1000 deltakere enn et med 28.
Så vi bør møte tullpratet fra Bodø på samme måte som Stoltenberg ville møte Putin. Trusselen mot medlemsdemokratiet må møtes med mer demokrati, ikke mindre.
For det er like teoretisk mulig at Bodø skyter seg selv i foten her. Om plutselig 1000 kinesere melder seg inn i Bodø/Glimt og den kinesiske stat chartrer 5 fly til Bodø så trenger de medlemmene som er med digitalt.
Så Glimtledelsen prater tull, de ser spøkelser på høylys dag. Men det å kuppe et årsmøte er likevel en reell mulighet, selv om den innbilte trusselen bare er et vikarierende motiv for å ekskludere de som er uenige. Skal de bruke dette som grunn så må de også kunne dokumentere at de har hatt en veldig høy økning i antall medlemmer som ikke er bosatt i/har røtter i Bodø. Og fram til de eventuelt legger fram noe sånt så er det bare tull og tøys.