Igår, 03:26 PM
(Igår, 02:55 PM)mestah Skreiv: Er forresten helt uenig i premisset ditt om at resultat er viktigere enn alt. For meg er resultater mindre viktig enn å forsvare fotballdemokratiet. Slike maktsyke idrettsledere har vi nok i av i fotballen, og det gjør meg kvalm uansett om de er i UEFA, FIFA eller B/G. De står for alt annet enn jeg vil at min klubb skal stå for.
Helt helt enig. Denne saken dreier seg ikke om VAR lenger, men om hvem som bestemmer i norsk fotball.
Jeg tror isolert sett det er helt til å leve med norsk fotball at den er uten VAR. Og jeg tror det er helt til å leve med for tilskuere at scoringer sjekkes. At det ikke er ønskelig er så sin sak. Men det er sannsynligvis til å leve med.
Men VAR-protestene ble avblåst i fjor da det kom en plan for hvordan VARs fremtid skal avgjøres. Fotballdemokrati i praksis kalte Klaveness det da. Og nå har planen blitt fulgt, det har kommet en VAR rapport. Alle toppklubber har en mening om VAR forankret i medlemsmassen. Problemet nå er at den meningen er ikke NFF enig i.
Hva de gjør og ikke gjør i Bodø følger jeg ikke så veldig tett. Men i fjor sommer ønsket deler av dem å fjerne styreleder for å straffe VAR-demonstranter alt for strengt. Ikke så rart han har utviklet en liten redsel for medlemsdemokratiet.
https://www.an.no/vil-kaste-glimt-toppen...-4-2018304
Når det gjelder VARs framtid så har vel Norsk Toppfotball sitt møte i dag, der 19 klubber vil stemme nei og 13 klubber vil stemme ja til å fortsette med VAR. Norsk Toppfotballs innstilling vil veie tungt, i følge NFF da, når NFF skal gjøre sin innstilling til Fotballtinget i mars. Der skal NFF si om de anbefaler sine medlemmer, breddeklubbene, om å stemme ja eller nei til VAR.
Første utfordring blir da møtet i NTF. Der vil flertallet av medlemmene stemme nei. Noe annet vil være helt sjokkerende. Men om styret i NTF vil følge dette er litt mer uklart. For styret i NTF består av representanter for Ranheim, FFK, Sarpsborg, AaFK, Glimt, Viking og Odd. Så selv om det er 19-13 blant de 32 medlemmene mot VAR er det 5-2 i styret for.
Det er vel derfor litt usikkert hva NTF vil skrive i sin innstilling til NFF. En litt mer tvetydig innstilling fra et VAR-positivt styre kan åpne for at NFF vil anbefale sine medlemmer å si ja til VAR likevel, og å gjemme seg bak en litt utydelig innstilling fra NTF. Til syvende og sist spiller det ingen rolle, for saken avgjøres der den minst av alt hører hjemme. Nemlig hos breddeklubbene i norsk fotball.
Og igjen, dette er klubber som sannsynligvis ikke har noe forhold til VAR, representantene derfra er sannsynligvis i mange tilfeller ikke bundet opp av noe vedtak i sine klubber og står dermed fritt til å stemme etter eget hode. I hvert fall mange av dem.
Og stemmer de ja til fortsatt VAR så blir det garantert bråk. Da bør norsk toppfotball og norsk breddefotball skille lag. Profesjonelle norske klubber med omsetning i mangehundremillionersklassen noen av dem kan jo ikke leve med å bli styrt av et tilfeldig utvalg av breddeklubber i viktige saker.
Og så har vi jo så klart alle disse udemokratiske påfunnene som har dukket opp underveis. Glimts frykt for egne medlemmer. Mossestyret som stiller kabinettspørsmål, Løken som dukker opp på årsmøter. Og potensielt Norsk Toppfotball som ikke følger flertallet av sine egne medlemmers syn. Og potensielt NFF som vil gjemme seg bak norske breddeklubbers avgjørelse.
Så det lukter en del bråk i norsk fotball fremover ja...