4 timer siden
(4 timer siden)mestah Skreiv: Det er sikkert mye utfordringer med dagens organisering. Men PL er for meg skrekkscenarioet. Det er der hvor penger bestemmer alt. Klubber flyttes ut av byer, utenlandske eiere som mer eller mindre gir f*** i klubben sin. Billettpriser som er helt spinnville. Supportere som har 0 påvirkning på klubben eller idretten.
Kan vi unngå alt dette om vi velger en slik modell?
Og hva betyr dette i så fall for breddeidretten. Vil det ha konsekvenser for de? For jo da, toppfotballen er viktig den. Men det er ikke i nærheten av så viktig som breddeidretten (for meg).
Det vil jo forstatt være sånn at Norges Idrettsforbunds lover gjelder så klart. Så du får ikke situasjoner der noen eier en klubb. Den delen vil bli som før.
Problemet, sånn som jeg ser det, er at NFF ikke forvalter produktet norsk fotball spesielt bra kommersielt. Det er uviktig for dem, fordi deres hovedmål er ikke best mulig serie. Men best mulig spillere til egne landslag.
Mens klubbene ønsker høyest mulig inntekter og omsetning. I motsetning til spillerne kan jo ikke de melde overgang til større serier.
At penger er en viktig faktor i toppfotball kommer vi nok ikke utenom. Det må gjøres en mye bedre jobb der. Litt av ansvaret ligger så klart hos klubbene selv. Men de mangler noen som kan hype norsk klubbfotball generelt. Det gjør ikke NFF.