02-10-2025, 03:38 PM
(02-10-2025, 12:54 PM)NilsDN Skreiv:(02-10-2025, 11:56 AM)Østenga Skreiv: Ikke for å "glaze" Joao, som startet denne diskusjonen, men han bruker nok mer troverdige kilder enn sofascore. Han har mye erfaring med scouting og bruker mye tid på det, du får heller vente på kilden enn å anta at det er feks sofascore ratings som brukes (som man forøvrig ikke burde legge veldig mye i)
Jeg har ikke egentlig diskutert saken med Joao.
Joao kom med sitt innlegg om Borch etter meg. Hans påstand var at analytikerne var enstemmig i at Borch var beste spiller i OBOS. I hvert fall defensivt sånn jeg tolker påstanden hans.
Det var ehauger som kommenterte at han også hadde sett statistikk. Da ga jeg en generell kommentar at den type (offentlig) statistikk bør leses med en klype salt. Uavhengig av om det er NTB som egentlig ikke har noen kriterier i sin karaktersetting, eller om det er Sofascore som måler litt av hvert.
Jeg mener Borch er alt for treig. Både på selve forflyttinga og på en del andre ting. Se en spiller som Magnus Wolf Eikrem. Han er, eller i hvert fall var, blant de beste i Eliteserien. Han er god i en serie som går på Eliteserienivå, ikke like god lenger når tempoet skrus opp. For det er jo det som egentlig skiller de beste fra de nest beste. Evnen til å ta de rette valgene og forstå situasjonene raskt nok. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men en god forsvarer vil jo som regel ikke toppe statistikker over de som vinner flest dueller og sånt. Fordi en god forsvarer vil lese spillet og sørge for at duellen ikke blir nødvendig.
Og det er det jeg mener med statistikk. En forsvarer som løper opp gjennombrudd etter gjennombrudd og setter inn taklinger i siste øyeblikk er ikke nødvendigvis de beste. De beste er de som sørger for at det ikke skjer, med å ta et skritt fram her, ta et skritt tilbake der, flytte seg litt til høyre og venstre og sette en motspiller i pasningsskyggen, være der ballen lander, er de som er best. Og det er ikke like lett å få fram i en statistikk, for det føres ikke statistikk over de tingene som aldri skjer. Derfor har jeg ikke noe særlig tro på å kåre de beste spillerne ut fra statistikk alene. Statistikk kan så klart brukes, men det er bare et av verktøyene.
Det Nils sier her er veldig viktig: Statistikk er grunnlaget for analyse, men den kan og bør ikke være analysen i seg selv. Hvis det var tilfelle, ville Samuel Pedro, som hadde en stor sesong med Jerv, spilt i ES i 2024, men det faktum at han var en sta og vanskelig fyr å jobbe med endte med å sende ham langt unna.
Åpenbart veier Borchs svakheter, isolert sett, mye større vekt enn hans positive bidrag, som er utvannet i ting som knapt sees eller har innvirkning. Hans feil som resulterer i skudd på mål eller hans treghet/dårlighet i luftdueller er ting som trekker mye mer oppmerksomhet enn hans overgangsspill, interceptions og nøkkelpasninger. En annen viktig ting er at vi må forstå spillet hans i OBOS i sammenheng med at laget, der han spilte i forsvarsrekka av 3, har en rolle som forsvarer og bygger mer enn å støtte back. Videre har hans høye antall foroverpasninger, progressive pasninger og nøkkelpasninger mye å gjøre med Jones' prestasjon. I dag, med Sørensen som den nye «Jones» til venstre, er det vanskelig å vite hvordan han ville klare seg (nå med skaden, enda mindre).
Så det er underforstått at for å spille på elitenivå, må han vise et høyere nivå enn i OBOS, og det er riktig. Å være best i OBOS er som å være den høyeste dvergen i sirkuset, spesielt i fjor hvor få lag presenterte noe som helst verdt, men jeg tror bestemt han kan prestere godt i ES.
Når det gjelder Pallas, er han et veldig interessant tilfelle av en spiller som har de riktige tingene på de rette stedene som gleder trenerne, så jeg forstår rekrutteringen hans veldig godt.
Til slutt er jeg veldig fornøyd med Jim Holm Larsens prestasjon, da alt så langt har gitt mening i hans bidrag til laget. Brajanac er ikke drømmen 9, men han er ikke inkompetent, Lange er en utmerket spiller som bidrar mye i alle faser av spillet, så jeg tror på tilnærmingen hans så langt.