Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(02-10-2025, 02:26 PM)Leksa Skreiv:
(02-10-2025, 01:18 PM)JackBlack Skreiv:
(02-10-2025, 12:33 PM)Leksa Skreiv:
(02-10-2025, 12:21 PM)JackBlack Skreiv:
(02-10-2025, 12:19 AM)papajoao Skreiv: Vel, det er enstemmighet blant analytikere om at Borch var den beste spilleren i hele OBOS. Hans defensive prestasjon har trukket mye oppmerksomhet, så han ville være nærmere å forlate for å være for god enn ikke god nok.

Merkelig nok er han høyt vurdert blant fagfolk (speidere, trenere), mens ikke fult så høyt blant synserne. 
Spesielt pussig når folk begynner å ta frem kroppspråket hans som et bevis for at vistnok selv skal vite at han ikke er god nok.

Selvfølgelig vanskelig for meg å se hva som foregår inne i skallen hans. Kroppsspråk er det tydeligste språket og jeg synes ikke det oser selvtillit av fyren. Skulle gjerne sett han med kassa litt mer frem som kaptein i kamper. På den annen side er det få som viser med kroppsspråket sitt at han elsker VIF mer enn Borch. Uansett, jeg synes ofte man kan lese på spillernes kroppsspråk hva slags innstilling de har til omgivelsen på banen. Der av «han er på i dag»..

sorry ass. 
Dette er synsing med meget svakt empirisk grunnlag.
Det er klart det er synsing og jeg kan jo ikke få noe annet enn, som du kaller det; «svakt empirisk grunnlag» som supporter enn å observere treninger, kamper og til dels media. Hvis vi skal henge oss opp i ordboka så sier jeg: «Jeg tror Borch kjenner sine begrensninger».
Håper selvfølgelig jeg er en dårlig iakttager og at han freser nedover sidelinja til våren der han sprudler av energi, mot og uforutsigbarhet.

Du er ikke aleine om å se hverken treninger, kamper, medier etc. 
Likevel er påstanden om et svakt kroppspråk en påstand som er umulig å hverken bekrefte eller avkrefte. Ergo svakt empirisk grunnlag. 
Men skal man vurdere hans kvaliteter burde man i det minste anerkjenne hans rolle i laget. Han er ikke den offensive backen som flyr opp og ned linja. 

Ingen som snakker om kommende landslagsspiller, men eliteserienivå? Helt klart.
Svar
(02-10-2025, 02:15 PM)Caanradi Skreiv: Rart om det ikke skjer noe denne uka. Kanskje lander det en i dag for medisinsk test. Har inntrykk av det ofte skjer på mandager. Og så blir han presentert i morgen. Gjerne ny venstre back.

Og så en til senere i uka...(?)

Får håpe du har rett i det. Men jeg skjønner ikke dette med venstreback. Vi kommer jo mye bedre ut av det med en ny høyreback.

Hos meg er Pallas venstreback, Hedenstad backup. Siden Borch, uansett hva man mener om han, er skadet så trenger vi en ny høyreback. Og har Hedenstad som backup også på den. Så kan vi håpe han nigerianeren overbeviser på prøvespillet. Det er jo litt å kaste bort alles tid hvis vi henter inn en ny venstreback samtidig som vi har han på prøvespill. Jeg skjønner at han kanskje ikke kommer med tanke på 2025-sesongen. Men likevel. 

Hørte han ikke var all verdens i treningskampen mot Skeid. Men jeg husker at de fleste avskrev Jan Lecjaks også etter en kamp. Samme Lecjaks har kontrakt på Kypros ut mai da, om vi fortsatt skulle være interessert.
Svar
(02-10-2025, 12:54 PM)NilsDN Skreiv:
(02-10-2025, 11:56 AM)Østenga Skreiv: Ikke for å "glaze" Joao, som startet denne diskusjonen, men han bruker nok mer troverdige kilder enn sofascore. Han har mye erfaring med scouting og bruker mye tid på det, du får heller vente på kilden enn å anta at det er feks sofascore ratings som brukes (som man forøvrig ikke burde legge veldig mye i)

Jeg har ikke egentlig diskutert saken med Joao.

Joao kom med sitt innlegg om Borch etter meg. Hans påstand var at analytikerne var enstemmig i at Borch var beste spiller i OBOS.  I hvert fall defensivt sånn jeg tolker påstanden hans.

Det var ehauger som kommenterte at han også hadde sett statistikk. Da ga jeg en generell kommentar at den type (offentlig) statistikk bør leses med en klype salt. Uavhengig av om det er NTB som egentlig ikke har noen kriterier i sin karaktersetting, eller om det er Sofascore som måler litt av hvert.

Jeg mener Borch er alt for treig. Både på selve forflyttinga og på en del andre ting. Se en spiller som Magnus Wolf Eikrem. Han er, eller i hvert fall var, blant de beste i Eliteserien. Han er god i en serie som går på Eliteserienivå, ikke like god lenger når tempoet skrus opp. For det er jo det som egentlig skiller de beste fra de nest beste. Evnen til å ta de rette valgene og forstå situasjonene raskt nok. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men en god forsvarer vil jo som regel ikke toppe statistikker over de som vinner flest dueller og sånt. Fordi en god forsvarer vil lese spillet og sørge for at duellen ikke blir nødvendig.

Og det er det jeg mener med statistikk. En forsvarer som løper opp gjennombrudd etter gjennombrudd og setter inn taklinger i siste øyeblikk er ikke nødvendigvis de beste. De beste er de som sørger for at det ikke skjer, med å ta et skritt fram her, ta et skritt tilbake der, flytte seg litt til høyre og venstre og sette en motspiller i pasningsskyggen, være der ballen lander, er de som er best. Og det er ikke like lett å få fram i en statistikk, for det føres ikke statistikk over de tingene som aldri skjer. Derfor har jeg ikke noe særlig tro på å kåre de beste spillerne ut fra statistikk alene. Statistikk kan så klart brukes, men det er bare et av verktøyene.

Det Nils sier her er veldig viktig: Statistikk er grunnlaget for analyse, men den kan og bør ikke være analysen i seg selv. Hvis det var tilfelle, ville Samuel Pedro, som hadde en stor sesong med Jerv, spilt i ES i 2024, men det faktum at han var en sta og vanskelig fyr å jobbe med endte med å sende ham langt unna.

Åpenbart veier Borchs svakheter, isolert sett, mye større vekt enn hans positive bidrag, som er utvannet i ting som knapt sees eller har innvirkning. Hans feil som resulterer i skudd på mål eller hans treghet/dårlighet i luftdueller er ting som trekker mye mer oppmerksomhet enn hans overgangsspill, interceptions og nøkkelpasninger. En annen viktig ting er at vi må forstå spillet hans i OBOS i sammenheng med at laget, der han spilte i forsvarsrekka av 3, har en rolle som forsvarer og bygger mer enn å støtte back. Videre har hans høye antall foroverpasninger, progressive pasninger og nøkkelpasninger mye å gjøre med Jones' prestasjon. I dag, med Sørensen som den nye «Jones» til venstre, er det vanskelig å vite hvordan han ville klare seg (nå med skaden, enda mindre).

Så det er underforstått at for å spille på elitenivå, må han vise et høyere nivå enn i OBOS, og det er riktig. Å være best i OBOS er som å være den høyeste dvergen i sirkuset, spesielt i fjor hvor få lag presenterte noe som helst verdt, men jeg tror bestemt han kan prestere godt i ES.

Når det gjelder Pallas, er han et veldig interessant tilfelle av en spiller som har de riktige tingene på de rette stedene som gleder trenerne, så jeg forstår rekrutteringen hans veldig godt.

Til slutt er jeg veldig fornøyd med Jim Holm Larsens prestasjon, da alt så langt har gitt mening i hans bidrag til laget. Brajanac er ikke drømmen 9, men han er ikke inkompetent, Lange er en utmerket spiller som bidrar mye i alle faser av spillet, så jeg tror på tilnærmingen hans så langt.
Svar
(02-10-2025, 03:15 PM)JackBlack Skreiv:
(02-10-2025, 02:26 PM)Leksa Skreiv:
(02-10-2025, 01:18 PM)JackBlack Skreiv:
(02-10-2025, 12:33 PM)Leksa Skreiv:
(02-10-2025, 12:21 PM)JackBlack Skreiv: Merkelig nok er han høyt vurdert blant fagfolk (speidere, trenere), mens ikke fult så høyt blant synserne. 
Spesielt pussig når folk begynner å ta frem kroppspråket hans som et bevis for at vistnok selv skal vite at han ikke er god nok.

Selvfølgelig vanskelig for meg å se hva som foregår inne i skallen hans. Kroppsspråk er det tydeligste språket og jeg synes ikke det oser selvtillit av fyren. Skulle gjerne sett han med kassa litt mer frem som kaptein i kamper. På den annen side er det få som viser med kroppsspråket sitt at han elsker VIF mer enn Borch. Uansett, jeg synes ofte man kan lese på spillernes kroppsspråk hva slags innstilling de har til omgivelsen på banen. Der av «han er på i dag»..

sorry ass. 
Dette er synsing med meget svakt empirisk grunnlag.
Det er klart det er synsing og jeg kan jo ikke få noe annet enn, som du kaller det; «svakt empirisk grunnlag» som supporter enn å observere treninger, kamper og til dels media. Hvis vi skal henge oss opp i ordboka så sier jeg: «Jeg tror Borch kjenner sine begrensninger».
Håper selvfølgelig jeg er en dårlig iakttager og at han freser nedover sidelinja til våren der han sprudler av energi, mot og uforutsigbarhet.

Du er ikke aleine om å se hverken treninger, kamper, medier etc. 
Likevel er påstanden om et svakt kroppspråk en påstand som er umulig å hverken bekrefte eller avkrefte. Ergo svakt empirisk grunnlag. 
Men skal man vurdere hans kvaliteter burde man i det minste anerkjenne hans rolle i laget. Han er ikke den offensive backen som flyr opp og ned linja. 

Ingen som snakker om kommende landslagsspiller, men eliteserienivå? Helt klart.
Jeg har ikke bekreftet eller avkreftet noen ting. Bare synset rundt blant annet kroppsspråk. 
Er også fullt klar over hva slags rolle han har, og ja jeg tror den rollen er litt for mye. 
Noen ganger kan det å ta fra noen spillere ansvar frigjøre energi. Som jeg har nevnt har han tydelige og gode kvaliteter som kan gagne VIF men jeg tror ikke som spiller. Ja, han har enkelte  kamper han glimter til med noen gode crossere men han er aldri banens beste.

Nå er det bare noen uker igjen så får vi se om han holder nivået. Jeg håper selvfølgelig jeg tar feil i min synsing.
Svar
(02-10-2025, 03:38 PM)papajoao Skreiv:
(02-10-2025, 12:54 PM)NilsDN Skreiv:
(02-10-2025, 11:56 AM)Østenga Skreiv: Ikke for å "glaze" Joao, som startet denne diskusjonen, men han bruker nok mer troverdige kilder enn sofascore. Han har mye erfaring med scouting og bruker mye tid på det, du får heller vente på kilden enn å anta at det er feks sofascore ratings som brukes (som man forøvrig ikke burde legge veldig mye i)

Jeg har ikke egentlig diskutert saken med Joao.

Joao kom med sitt innlegg om Borch etter meg. Hans påstand var at analytikerne var enstemmig i at Borch var beste spiller i OBOS.  I hvert fall defensivt sånn jeg tolker påstanden hans.

Det var ehauger som kommenterte at han også hadde sett statistikk. Da ga jeg en generell kommentar at den type (offentlig) statistikk bør leses med en klype salt. Uavhengig av om det er NTB som egentlig ikke har noen kriterier i sin karaktersetting, eller om det er Sofascore som måler litt av hvert.

Jeg mener Borch er alt for treig. Både på selve forflyttinga og på en del andre ting. Se en spiller som Magnus Wolf Eikrem. Han er, eller i hvert fall var, blant de beste i Eliteserien. Han er god i en serie som går på Eliteserienivå, ikke like god lenger når tempoet skrus opp. For det er jo det som egentlig skiller de beste fra de nest beste. Evnen til å ta de rette valgene og forstå situasjonene raskt nok. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men en god forsvarer vil jo som regel ikke toppe statistikker over de som vinner flest dueller og sånt. Fordi en god forsvarer vil lese spillet og sørge for at duellen ikke blir nødvendig.

Og det er det jeg mener med statistikk. En forsvarer som løper opp gjennombrudd etter gjennombrudd og setter inn taklinger i siste øyeblikk er ikke nødvendigvis de beste. De beste er de som sørger for at det ikke skjer, med å ta et skritt fram her, ta et skritt tilbake der, flytte seg litt til høyre og venstre og sette en motspiller i pasningsskyggen, være der ballen lander, er de som er best. Og det er ikke like lett å få fram i en statistikk, for det føres ikke statistikk over de tingene som aldri skjer. Derfor har jeg ikke noe særlig tro på å kåre de beste spillerne ut fra statistikk alene. Statistikk kan så klart brukes, men det er bare et av verktøyene.

Det Nils sier her er veldig viktig: Statistikk er grunnlaget for analyse, men den kan og bør ikke være analysen i seg selv. Hvis det var tilfelle, ville Samuel Pedro, som hadde en stor sesong med Jerv, spilt i ES i 2024, men det faktum at han var en sta og vanskelig fyr å jobbe med endte med å sende ham langt unna.

Åpenbart veier Borchs svakheter, isolert sett, mye større vekt enn hans positive bidrag, som er utvannet i ting som knapt sees eller har innvirkning. Hans feil som resulterer i skudd på mål eller hans treghet/dårlighet i luftdueller er ting som trekker mye mer oppmerksomhet enn hans overgangsspill, interceptions og nøkkelpasninger. En annen viktig ting er at vi må forstå spillet hans i OBOS i sammenheng med at laget, der han spilte i forsvarsrekka av 3, har en rolle som forsvarer og bygger mer enn å støtte back. Videre har hans høye antall foroverpasninger, progressive pasninger og nøkkelpasninger mye å gjøre med Jones' prestasjon. I dag, med Sørensen som den nye «Jones» til venstre, er det vanskelig å vite hvordan han ville klare seg (nå med skaden, enda mindre).

Så det er underforstått at for å spille på elitenivå, må han vise et høyere nivå enn i OBOS, og det er riktig. Å være best i OBOS er som å være den høyeste dvergen i sirkuset, spesielt i fjor hvor få lag presenterte noe som helst verdt, men jeg tror bestemt han kan prestere godt i ES.

Når det gjelder Pallas, er han et veldig interessant tilfelle av en spiller som har de riktige tingene på de rette stedene som gleder trenerne, så jeg forstår rekrutteringen hans veldig godt.

Til slutt er jeg veldig fornøyd med Jim Holm Larsens prestasjon, da alt så langt har gitt mening i hans bidrag til laget. Brajanac er ikke drømmen 9, men han er ikke inkompetent, Lange er en utmerket spiller som bidrar mye i alle faser av spillet, så jeg tror på tilnærmingen hans så langt.

Enig med deg her. 
En forutsettning for at en spiller som Brajanac skal lykkes er også at han blir foret med de riktige innleggene. 
Det skjedde vesentlig oftere i kampen mot Skeid, enn i kampen mot Sarpsborg.
Svar
(02-10-2025, 03:38 PM)papajoao Skreiv: Så det er underforstått at for å spille på elitenivå, må han vise et høyere nivå enn i OBOS, og det er riktig. Å være best i OBOS er som å være den høyeste dvergen i sirkuset, spesielt i fjor hvor få lag presenterte noe som helst verdt, men jeg tror bestemt han kan prestere godt i ES.

Altså, jeg tror også at Borch kan...prestere...på Eliteserienivå. Det er jo tross alt der han stort sett har spilt.

Jeg mener likevel at han bør oppgraderes. Etter startvanske så var jo OBOS i fjor en parademars etter hvert. Jeg tror hans mangel på hurtighet er det svakeste punktet. Han ble ikke satt veldig under press i OBOS i fjor, men jeg tror han vil slite mer med det i år.

Nå liker jeg i utgangspunkt personen Borch. Jeg mener bare at høyrebacken Borch ikke er god nok. Det synes jeg er synd, men det er nå likevel det jeg mener da...

For meg så var det jo bra når han kom tilbake etter nesten 2 år ute med skade. Han viste guts i kampen mot nedrykk. Viktigee assists mot Ilic. Den utgaven som vi så i OBOS var, dessverre, ikke god nok for øvre halvdel av Eliteserien. Jeg tror egentlig at Borch hadde hatt veldig godt av å spille et annet sted og konsentrere seg om sin egen fotball. Føler det blir for mye mas og tjas her. Comeback-spilleren, klubbspilleren, han som brant det viktige straffesparket, som ble kaptein og rykka opp igjen. Tror han har godt av å spille i en klubb, i hvert fall i en periode, der han er litt mer anonym.

Sånn jeg oppfatter ting, og det er godt mulig jeg oppfatter feil, så har vi større ambisjoner enn bare å overleve i Eliteserien. Jeg sier ikke vi skal opp og ta medalje første året, men de spillerne vi henter skal alle være på vei opp. Visstnok. I en sånn setting blir Borch litt for dårlig. Det er for lite tempo der. Det er ikke det samme som at han er helt ubrukelig. Det er han jo så klart ikke. Men jeg føler ikke han helt er den spilleren han var før skaden heller.
Svar
(02-10-2025, 04:51 PM)NilsDN Skreiv:
(02-10-2025, 03:38 PM)papajoão Skreiv: Então entende-se que para jogar em nível de elite, ele deve mostrar um nível mais alto do que no OBOS, e isso é correto. Ser o melhor no OBOS é como ser o anão mais alto do circo, especialmente no ano passado, quando poucas equipes apresentaram algo que valesse a pena, mas eu definitivamente acho que ele pode ter um bom desempenho no ES.

Então, eu também acredito que Borch pode...atuar...no nível da Elite Series. Afinal, é lá que ele mais toca.

Eu ainda acho que ele deveria ser promovido. Depois de um começo difícil, a OBOS do ano passado foi uma marcha de desfile. Acho que sua falta de velocidade é seu ponto mais fraco. Ele não sofreu muita pressão no OBOS ano passado, mas acho que terá mais dificuldades neste ano.

Agora, eu basicamente gosto de Borch como pessoa. Eu só acho que o lateral direito Borch não é bom o suficiente. Acho que é uma pena, mas é isso que quero dizer...

Para mim, foi bom quando ele voltou depois de quase 2 anos afastado por causa de uma lesão. Ele mostrou coragem na luta contra o rebaixamento. Assistências importantes contra Ilic. A versão que vimos no OBOS, infelizmente, não era boa o suficiente para a metade superior da Eliteserien. Na verdade, acho que Borch teria se beneficiado muito se tivesse jogado em outro lugar e se concentrado em seu próprio futebol. Sinto que há muita agitação aqui. O jogador que voltou, o jogador do clube, aquele que perdeu o pênalti importante, que se tornou capitão e foi promovido novamente. Acho que ele se beneficia de jogar em um clube, pelo menos por um período, onde ele é um pouco mais anônimo.

Pelo que eu entendo, e é bem possível que eu esteja entendendo errado, temos ambições maiores do que apenas sobreviver na Eliteserien. Não estou dizendo que vamos ganhar uma medalha no primeiro ano, mas os jogadores que trouxermos devem estar em ascensão. Certamente. Nesse cenário, Borch se torna um pouco ruim. Há muito pouco ritmo aí. Isso não é o mesmo que ele ser completamente inútil. Ele claramente não é. Mas também não acho que ele seja o mesmo jogador que era antes da lesão.

EDIT: Visstnok oversetter Google Translate, som er satt til å automatisk oversette sider på norsk, automatisk det jeg skriver selv på norsk! For en dum ting.

É mais importante morrer como herói do que viver o suficiente para se tornar um vilão. As galinhas amarelas de Romerike pagaram com o rebaixamento a deificação de um jogador que era bom com os ultras e péssimo com a bola. Mas acho que essa lesão atual realmente o tira dos planos, então temos que olhar para frente e esperar os novos jogadores que chegam para elevar o nível da defesa.
Svar
(02-10-2025, 05:07 PM)papajoao Skreiv: É mais importante morrer como herói do que viver o suficiente para se tornar um vilão. As galinhas amarelas de Romerike pagaram com o rebaixamento a deificação de um jogador que era bom com os ultras e péssimo com a bola. Mas acho que essa lesão atual realmente o tira dos planos, então temos que olhar para frente e esperar os novos jogadores que chegam para elevar o nível da defesa.

Hadde jeg ikke visst det var portugisisk ville jeg sagt dette var gresk for meg.
Svar
(02-10-2025, 05:21 PM)NilsDN Skreiv:
(02-10-2025, 05:07 PM)papajoao Skreiv: É mais importante morrer como herói do que viver o suficiente para se tornar um vilão. As galinhas amarelas de Romerike pagaram com o rebaixamento a deificação de um jogador que era bom com os ultras e péssimo com a bola. Mas acho que essa lesão atual realmente o tira dos planos, então temos que olhar para frente e esperar os novos jogadores que chegam para elevar o nível da defesa.

Hadde jeg ikke visst det var portugisisk ville jeg sagt dette var gresk for meg.

Det er viktigere å dø som en helt enn å leve lenge nok til å bli en skurk. Romerikes gule kyllinger betalte med nedrykk for guddommeliggjøringen av en spiller som var god med ultras og forferdelig med ballen. Men jeg tror denne nåværende skaden virkelig tar ham ut av planene, så vi må se fremover og vente på at de nye spillerne som kommer for å heve nivået i forsvaret.

!!!!!
Svar
(02-10-2025, 05:27 PM)papajoao Skreiv: Det er viktigere å dø som en helt enn å leve lenge nok til å bli en skurk. Romerikes gule kyllinger betalte med nedrykk for guddommeliggjøringen av en spiller som var god med ultras og forferdelig med ballen. Men jeg tror denne nåværende skaden virkelig tar ham ut av planene, så vi må se fremover og vente på at de nye spillerne som kommer for å heve nivået i forsvaret.

!!!!!

Enig Smile

Det blir spennende å se hvem som faktisk dukker opp. Foreløpig så tenker jeg Pallas og Sørensen fyller noen huller. Promise er smart for fremtiden og bra at vi er interessert i prøvespillere. Afrikanske talenter har jo hatt null fokus hos oss. Som er litt rart når vi ser hvor stor suksess andre klubber har med det, ikke like rart når vi tenker på hvem som har bestemt hos oss tidligere.

Mulig jeg bare er optimist, men jeg sitter også med en følelse av at vi kommer til å ha en viss stigning. Pallas og Sørensen tror jeg er mye for penga. Så mangler vi fortsatt en back og en midtstopper. Og så tror jeg vi kanskje kan forvente oss noe med litt mer trøkk i nærmere seriestart. Spiss, høyrekant...
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: Leikvoll, Mannenigata, Vifbiff, 65 Gjest(er)