Igår, 11:20 AM
(Igår, 10:07 AM)Majorstuen Skreiv: Så du mener at dette ikke kan være i utfordrende i andre scenarioer? Som jeg skrev. Eksemplet er urealistisk og satt på spissen.
Altså...når det er et demokratisk valg så blir jo velgerne påvirket. Om det er bestikkelser, karismatiske ledere, misnøye med det som har skjedd siden forrige valg og sikkert veldig veldig mye mer. Demokrati er egentlig ikke et så veldig effektiv måte å finne gode ledere på. Demokratiets styrke er at demokratiet evner å fjerne ledere som ikke er gode.
Og sånn sett så blir eksempelet litt merkelig. Fordi forslaget du ber årsmøtet ta stilling til ikke kan vedtas.
https://www.vif-fotball.no/om-klubben/lo...ball-elite
Det innebærer at et enstemmig årsmøte må vedta å legge ned klubben. Eller så må 2/3 av medlemmene si ja til dette i 2 årsmøter på rad med måneder i mellom. Og da har jeg ikke engang startet på den andre siden av det, nemlig at dette vil være ulovlig måte å organisere et idrettslag på.
Men det er tilbake til det jeg sa. Det er ingen som kan kjøpe det, for det er ingen som kan selge det. Retten til å spille i Eliteserien tilhører fotballklubben, ikke AS'et. Altså blir ikke klubben kjøpt opp, medelemmene i klubben må legge ned klubben og overføre rettighetene for dette til AS'et. Som ikke er lov, men for diskusjonens del la oss anta at det er det.
Da sitter plutselig AS'et på alle rettigheter. Da gir klubben seg selv gratis til Trøim. Eller de kan gi det til et annet AS, eid av noen andre. For det er jo det med AS'er, de må eies av noen. Så da får de overta disse klubbene gratis da, det blir ingen økonomisk transaksjon. Eller AS'et kan eies av en stiftelse, for en stiftelse kan jo eie seg selv og bare velge fremtidige styrer utfra denne stiftelsens vedtekter.
Men hvorfor skulle årsmøtet i klubben gå med på det? Den eneste måten å få det gjennom på er å redusere medlemmenes makt. Altså ved å fjerne retten deres til å stemme over om klubben faktisk bare skal gi seg selv bort til en eller annen.