09-09-2024, 08:34 AM
(09-08-2024, 02:43 PM)kaktus Skreiv: Horn Myhre har hatt en fantastisk utvikling og virkelig synd for oss at han forlot oss, men vi kunne ikke love han spilletid som indreløper med den troppen vi hadde på den tiden.
Før han forlot oss så kjempet han mot Bjørdal, Osame og Odin Holm om spilletid på de to indreløperplassene. I 2021 hadde ingen seriøse trenere prioritert Horn Myhre over to av de tre.
Tja. På det tidspunkt var Odin 18 år og burde absolutt ikke spilt så mye som han gjorde.
Odin spilte 67 kamper for oss i Eliteserien i perioden 2021-2023. Personlig mener jeg at Odin ble misbrukt av Fagermo. Fagermo hadde egentlig bare to typer midtbanespillere. En sentral 6'er og to like indreløpere som løp alt de orket. Odin var ingen av delene. Sliter med å huske at Odin var god for oss i noe annet enn glimtvis. Og det Fagermo mente var et supertalent sitter i dag på benken i Skottland og spiller knapt fotball. 243 minutter har det blitt i Premier League i Skottland siden han dro.
Men jeg mener vel også å huske at konkurransen var litt annerledes enn du sier. FHM var vel først og fremst en 6'er han og. Der spilte OJ. Og også Tobias Christensen fikk en del spilletid på midtbanen. Fagermo ga seg vel heller aldri på at Osame var indreløper, noe alle kunne se at han ikke var.
Det er absolutt ikke bra å gi alle unggutter masse spilletid tidlig. Noen takler det kanskje, andre gjør det ikke. Jeg mener i hvert fall at Fagermoball ikke var særlig utviklende for Odin. Det som skilte Odin fra andre talenter var jo kreativiteten, noe han aldri fikk vist fram i den stramme 433 som er den eneste formasjonen Fagermo kan. Fagermo tilpasset aldri spillestilen til spillermaterialet han hadde, det var spillerne som måtte tilpasse seg hans måte å spille på. Det var vel også litt av FHMs problem. Han passet ikke helt inn i den måten å spille på. Selv om alle kunne se han var god. Var jo derfor de fant en plass til han på backen.
Men all ære til FHM. Han ønsket å spille midtbane, fordi han mente det var hans beste posisjon. Og dro et annet sted og utviklet seg videre der i stedet. Sånn er det noen ganger.