Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024
(02-20-2024, 11:21 AM)NilsDN Skreiv:
(02-20-2024, 12:38 AM)hmchrist Skreiv: Jeg tror (eller håper) at ting tar tid fordi man legger lista såpass høyt at det ikke er selvsagt at de aktuelle spillerne vil til en OBOS-klubb. Så må vi gjerne ta noen andre-, tredje- eller fjerdevalg. Men, det er greit å bruke tid på å sjekke ut førstevalget først, og ta oss tid til å jobbe oss nedover lista, fremfor å fylle stallen med femtevalg som står og klorer på døra, fordi man skal ha spillere klare med en gang.

Vel, jeg begynner å bli litt mer tvilende jeg nå.

Vi skal etter sigende ha inn 5-6 spillere. Men vi skal ikke ha 5-6 spillere med lik profil. Vi skal ha inn noen trygge valg og vi skal ha inn noen som har mer potensial. At vi ikke har klart å finne de som skal krydre troppen er kanskje forståelig. Det er jo prøvespillere og sånt. At vi ikke har klart å finne bærebjelkene begynner å bli litt mer kritisk nå.

Min påstand er at vi rykket ned i 2023 fordi vi rett og slett manglet spillere. Vi manglet midtstopper, 6'er og (fungerende) spiss fra sesongstart. Når vi fikk dem inn, så la vi om stilen. Når vi spilte 532/352 så manglet vi spissmakker til Ilic og ble for endimensjonale.

Det peker mer og mer i retning av at det samme skjer igjen. Vi mangler forsvarere og angrepsspillere. Vi må ha inn noen solide, trygge og kanskje litt kjedelige spillere som får jobben gjort. Og så kan vi toppe det med noen litt mer spennende spillere med et større potensial. Jeg synes de to afrikanske spillerne vi har med til Marbella har spennende CV'er. Men det er samtidig også spillere som kommer til å bruke tid.

En preseason er viktig. Men den er også i ulike faser. Den starter med fysisk overbelastning for å få opp fysikken. I denne fasen er det ikke like viktig med antall spillere og sånt. Men den avsluttes med mindre fysisk trening for å få opp overskudd og i denne fasen trener laget på spillestil og kollektive bevegelser. De spillerne vi henter er endten midt i sin sesong, eller de kommer ut av en intensiv treningsperiode i sin egen klubb. Da er det også viktig å ha de spillerne man ønsker på plass når vi skal trene mindre på fysikk og mer på fotball.

For i selve sesongen er det begrenset med tid til å øve inn nye ting. I vår tropp er det en del spillere som skal spille i OBOS og en del som skal spille i PostNord. Det er to kamper i uka, på ulike dager, og det er vanskelig å trene inn nye ting når en del av gruppa er opptatt med kampforberedelser, og den andre kjører lette restitusjonsøkter.

Det går som regel greit å hente inn en spiller eller to også helt på tampen av et overgangsvindu. Det er lettere å komme inn som spiller nummer 10 eller 11 i et ellers fungerende lag. Men vi ligger langt bak dette i øyeblikket.

Så kort fortalt så har vi ikke nå lenger noe tid til somling. Nå må all den harde innsatsen rundt spillerlogistikken som det påstås legges ned faktisk begynne å gi håndfaste resultater. Sånn troppen er pr i dag er vi ikke gode nok til å rykke opp. Og vi begynner å få begrenset med tid til å gjøre noe med det.

Skal vi rykke opp har vi en veldig begrensa tabbekvote. Vi tåler kanskje 4-5 tap, men ikke så mye mer. Bakke og Jokke har ingen tabbekvote igjen. Den brukte de opp i 2023. Så nå må de klare å få orden på det her. Hvor vanskelig kan det være å finne spillere som er gode nok til å spille på norsk nivå 2?

Det som bekymrer meg mest er at vi snakker om at vi kanskje henter en back, en kant og en midtbanespiller. Han ene prøvespilleren er jo midtbane. 
Sånn jeg ser det er det (i tillegg til keeper) der troppen vår er sterkest. Betyr det at vi har gitt opp å finne folk der skoen virkelig trykker (spiss og stopper) eller at noen flere (les Håkans, Bjørdal, Strand) er på vei ut? 

Det siste vi trenger nå er at enda flere av de vi har og særlig de rutinerte forsvinner. 

Misforstå meg rett, spillere som går rett inn i elvern er alltid bra. Men troppen ser veldig ubalansert ut og henter vi flere der vi er sterkest blir den mer ubalansert, jeg håper ikke vi gjør det fordi det er der vi finner noen og at vi så omskolerer de vi har (feks riisnæs) til plassene vi trenger. 

Det andre som bekymrer meg er tida. 

Ja jeg skjønner at det er dritt å rykke ned, og at fort hele Illic summen er borte fordi vi budsjetterer med en del inntekter fra spillersalg + at vi måtte kutte 20 mill pga nedrykket. Vi presset prisen maks og fikk godt betalt for han så hurra for det. Men nå brenner det på dass. Og hva tjener vi egentlig på halvt års utlån? 

Men si Heggebø plutselig dukket opp, han er sikkert ikke realistisk lenger men for eksempeltsskyld da hadde det hjulpet betraktelig. Da kunne jeg sett for meg en angrepsrekke med ekstrem fart i Håkans og mye spennende fra Jones samt talenter på benken. Nederlenderen er sikkert en fin back up spiss, men jeg er redd det er i overkant mye ansvar for han å bære å skulle sørge for 15 mål + selv. Han virker mer som en tilrettelegger som vel aldri har skårt veldig mange mål selv. 
Med en ny spiss så hadde vi kun virkelig trengt en stopper. Kanskje er det prøvespillern, om han glir rett inn i laget så kan vi puste igjen. Så vil vi jo gjerne ha ytterligere 3 til, men da har vi i hvert fall ett fullverdig lag og mangler mest konkurranse og bredde på noen plasser.
Svar
Vålerenga var enige om en overgang for den georgiske landslagsstopperen Aleksandre Kalandadze (22), men overgangen gikk i vasken i tolvte time etter at spilleren trakk seg, ifølge TV 2s opplysninger.
– Det var et slag i magen, sier sportssjef Joacim Jonsson til TV 2.

-Arilas på twitter.
Skal ikke se bort ifra at vi hadde landa denne uten nedrykket..
Spent på hvem som da er nestemann på lista!
Svar
(02-20-2024, 02:23 PM)Hvalkjøtt Skreiv: Vålerenga var enige om en overgang for den georgiske landslagsstopperen Aleksandre Kalandadze (22), men overgangen gikk i vasken i tolvte time etter at spilleren trakk seg, ifølge TV 2s opplysninger.
– Det var et slag i magen, sier sportssjef Joacim Jonsson til TV 2.

-Arilas på twitter.
Skal ikke se bort ifra at vi hadde landa denne uten nedrykket..
Spent på hvem som da er nestemann på lista!

Det står en del mer her https://www.tv2.no/sport/valerenga-smell.../16477048/ 
– Det var et slag i magen, såpass ærlig skal vi være, sier sportssjef Joacim Jonsson til TV 2 om overgangen som strandet.
– Det var klart mellom klubbene, spilleren hadde takket ja, og så snudde han i tolvte time og ville vente til i sommer, sier han

Jonsson sier de har jobbet med andre alternativer på stopperplass samtidig som dette.
– Vi må ikke starte på nytt, men det var noe vi var veldig nære. Det er et tøft marked, sier han.
Svar
Hva i all verden er det som skjer!?

Det er jo all grunn til bekymring nå.
At vi ikke har landet flere spillere med så kort tid til seriestart.
Mildt sagt det begynner å haste..
Svar
Sogndal kan innkassere seier i første runde allerede.

Enga bygger vel opp et passe slagkraftig lag gjennom sesongen og ender på 4-5. plass tenker jeg.
Så rykker vi opp gjennom kvalikspill mot Eliteseriens nr 14 til slutt.
Altså motsatt av sist sesong.

Så vinner vi cupen...som da vi var nede i 97.
Bare å finne en ny Carew eller Kaasa Wink
Svar
Dette lukter agent-virksomhet lang vei. Noen har snakka med noen, og når spilleren plutselig vil utsette til sommeren kan det være en større klubb som står og banker på.
Svar
(02-20-2024, 03:00 PM)MaxManus Skreiv: Hva i all verden er det som skjer!?

Det er jo all grunn til bekymring nå.
At vi ikke har landet flere spillere med så kort tid til seriestart.
Mildt sagt det begynner å haste..

Det er samme som jeg skrev om for noen dager siden, ikke enda en som takker Nei hvis noen skulle trodd det.
Svar
(02-19-2024, 07:35 PM)JohnnyJ Skreiv:
(02-19-2024, 06:31 PM)Churchill Skreiv: Har noen av dere hørt om Martin Hellan i Kongsvinger?

Bærumsgutt som dro fra Stabæk til Kongsvinger før forrige sesong, fordi han ikke ble satset på av de små blå.
Viste i fjor at han er en rask, løpsterk og offensiv høyreback. 
Imponerte veldig i OBOS-ligaen, og har også spilt seg inn på U20-landslaget.

Ser nå at Brann nettopp har meldt sin interesse. Kan fort bli en fullverdig erstatter for Møller Wolfe som de ennå ikke har klart å erstatte.

Hva er relevansen til Vålerenga her, om jeg tør spørre?

Stian Wahl, Twitter 

https://x.com/stianwahl/status/175989080...U223KzIWPg

Brann og Viking kjemper om Kongsvinger-back Martin Hellan (20). Obos-klubben har avslått totalpakke på 6-7 mill kr. 4 mill i garantert sum. Kongsvinger krever enda litt mer for å selge. Også FFK har vist interesse.

***

Var det ikke snakk om at vi hadde forhørt oss på en KIL spiller i vinter?
Svar
Det som er urovekkende er at det rykter flere spillere som ønsker seg vekk fra klubben enn rykter på nye spillere inn.
At vi ikke har fått på plass midtstopper og målgarantist på topp, gjør at jeg tror at ledelsen mener troppen er sterk nok som den er.
Vedr vår nederlender Mees Rijks er det ikke sikkert at vil bli den storscoreren vi håper og tror på. Han kan floppe totalt.


Er redd dette er et spill for galleriet, dessverre og tida renner fra oss. Vi blir mer og mer uattraktive å spille for jo lengre tid det tar.

Håkans, Bjørdal og Strand må klubben for alt det er vært klare å holde på, om ikke er krisa faktum. Vanskelig å erstatte sentrallinja.
Svar
(02-20-2024, 03:35 PM)viftab Skreiv: Det som er urovekkende er at det rykter flere spillere som ønsker seg vekk fra klubben enn rykter på nye spillere inn. 
At vi ikke har fått på plass midtstopper og målgarantist på topp, gjør at jeg tror at ledelsen mener troppen er sterk nok som den er.
Vedr vår nederlender Mees Rijks er det ikke sikkert at vil bli den storscoreren vi håper og tror på. Han kan floppe totalt.


Er redd dette er et spill for galleriet, dessverre og tida renner fra oss. Vi blir mer og mer uattraktive å spille for jo lengre tid det tar. 

Håkans, Bjørdal og Strand må klubben for alt det er vært klare å holde på, om ikke er krisa faktum. Vanskelig å erstatte sentrallinja.

Vi tror overhodet troppen er sterk nok. Det skal flere spillere inn, men ting tar tid. 
Mees Rijks er ikke tiltenkt å være the main man på top heller.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 58 Gjest(er)