Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vålerenga sesongen 2023
#41
Tjernås er ute og mener at et nedrykk vil være den svakeste prestasjonen av noen klubb i moderne tid ut fra forutsetningene.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/GM9bvq...oderne-tid

Selv om jeg vanligvis tar det Tjernås mener med en klype med salt så har han nok et poeng her.

At vi ikke får et større oppsving under Bakke enn vi faktisk har fått er jo også med på å vise hvor svak denne stallen faktisk er. Når to, faktisk ganske gode trenere, ikke klarer å få mer ut av det enn de gjør så er det nok ikke bare treneren. Så skal det jo sies at Fagermo har satt sammen stallen da og at Bakke bare har arvet den.

Og ansvaret for det ligger ene og alene på styret i fotballklubben. Det sportslige er deres eneste ansvar. At de ikke har kompetansen selv til å vurdere dette betyr at de må skaffe seg den på andre måter. Det er vel et spørsmål til neste års årsmøte hva de faktisk har gjort for å kvalitetssikre dette gjennom å innhente andre meninger. Og hvis de ikke har gjort noen verdens ting annet enn å stole på Fagermo så er det faktisk en aldri så liten skandale.

Så de har i stedet kjørt en modell der trener også er øverste sportslige leder og har sannsynligvis stolt blindt på hans vurderinger. De har ikke klart å gjøre en nøktern og objektiv vurdering på stallens styrker og svakheter. Og de har ikke klart å sette en organisasjon som skal fange det opp heller. Og sannsynligvis har de gitt Fagermo beskjed om å gjøre to ting på en gang og som ikke lar seg kombinere. Han skal både ha resultater, men han skal skaffe dem med å bruke en stor del unggutter.

Det er jo helt åpenbart at dette ikke er godt nok for en klubb som har vedtatt en plan om å være Topp 4 hvert år. Det morsomme her er at jeg husker en eller annen sending TV2 hadde før sesongen. Der deltok JJ fra oss og Bakke fra LSK. Bakke forteller da om da han kommer inn i LSK etter nedrykket. Og han sier til styret der at det de har fått se på banen er en gjenspeiling av det arbeidet som styret der har gjort.

Og som en skjebnens ironi så er det mulig at Bakke etter sesongen må delta i en etter sesongen sending også. Da for et Vålerenga som har rykket ned. Så spørs det da om han vil si det samme da.
Svar
#42
Er jo ikke helt den samme stallen da.vi fikk inn fire helt nye, men erfarne spillere I  sommer. Dessverre bare Illic som har overbevist. 
Jeg var en av de som var veldig lunkne når Bakke kom, og er enda mere lunken nå. Ønsket meg noe helt annet.
Svar
#43
(10-31-2023, 01:19 PM)Oldtimer Skreiv: Er jo ikke helt den samme stallen da.vi fikk inn fire helt nye, men erfarne spillere I  sommer. Dessverre bare Illic som har overbevist. 
Jeg var en av de som var veldig lunkne når Bakke kom, og er enda mere lunken nå. Ønsket meg noe helt annet.

Stallen er jo nogen lunde lik da. Hagen for Odin, Ilic for Jatta, Bitri og Kreutz for, vel egentlig Heggheim og JTN. 

Helt enig om Bakke. Det var morsomt å ta han fra undulatene, men jeg også ønsket meg noe helt annet. Men vi får se. Å snu den gjengen der i løpet av en sommer tror jeg er en stor oppgave. Og vi hadde en mulighet til å kjøpe oss ut av det, men valgte ikke å ta den heller. En spiss-spiss sammen med Ilic tror jeg hadde redda oss. Men ikke en liksomspiss som Ofkir.
Svar
#44
(10-31-2023, 12:00 PM)NilsDN Skreiv: (...)
Og ansvaret for det ligger ene og alene på styret i fotballklubben. Det sportslige er deres eneste ansvar. At de ikke har kompetansen selv til å vurdere dette betyr at de må skaffe seg den på andre måter. Det er vel et spørsmål til neste års årsmøte hva de faktisk har gjort for å kvalitetssikre dette gjennom å innhente andre meninger. Og hvis de ikke har gjort noen verdens ting annet enn å stole på Fagermo så er det faktisk en aldri så liten skandale.

Så de har i stedet kjørt en modell der trener også er øverste sportslige leder og har sannsynligvis stolt blindt på hans vurderinger. De har ikke klart å gjøre en nøktern og objektiv vurdering på stallens styrker og svakheter. Og de har ikke klart å sette en organisasjon som skal fange det opp heller. Og sannsynligvis har de gitt Fagermo beskjed om å gjøre to ting på en gang og som ikke lar seg kombinere. Han skal både ha resultater, men han skal skaffe dem med å bruke en stor del unggutter.

Spot on.
Det er kalt inn til medlemsmøte onsdag 15.november
Noen bør åpne munnen og konfrontere styrets leder med akkurat dette,

Styrets leder ble, sammen med halvparten av medlemmene, valgt for 2 nye år nå i våres.
Full vårrengjøring i 2024 er derfor ikke mulig hvis de ikke selv velger å trekke seg...
Svar
#45
(11-02-2023, 01:27 PM)Loffen Skreiv:
(10-31-2023, 12:00 PM)NilsDN Skreiv: (...)
Og ansvaret for det ligger ene og alene på styret i fotballklubben. Det sportslige er deres eneste ansvar. At de ikke har kompetansen selv til å vurdere dette betyr at de må skaffe seg den på andre måter. Det er vel et spørsmål til neste års årsmøte hva de faktisk har gjort for å kvalitetssikre dette gjennom å innhente andre meninger. Og hvis de ikke har gjort noen verdens ting annet enn å stole på Fagermo så er det faktisk en aldri så liten skandale.

Så de har i stedet kjørt en modell der trener også er øverste sportslige leder og har sannsynligvis stolt blindt på hans vurderinger. De har ikke klart å gjøre en nøktern og objektiv vurdering på stallens styrker og svakheter. Og de har ikke klart å sette en organisasjon som skal fange det opp heller. Og sannsynligvis har de gitt Fagermo beskjed om å gjøre to ting på en gang og som ikke lar seg kombinere. Han skal både ha resultater, men han skal skaffe dem med å bruke en stor del unggutter.

Spot on.
Det er kalt inn til medlemsmøte onsdag 15.november
Noen bør åpne munnen og konfrontere styrets leder med akkurat dette,

Styrets leder ble, sammen med halvparten av medlemmene, valgt for 2 nye år nå i våres.
Full vårrengjøring i 2024 er derfor ikke mulig hvis de ikke selv velger å trekke seg...

Det er vel noe som heter mistillitsforslag? 

Årsmøtet har jo vedtatt en plan om Topp 4 hvert år. Alle skjønner at topplasseringer ikke bare kan vedtas på årsmøter, kampene må faktisk spilles på banen også. Men her er det veldig berettiget å spørre dette styret hva de faktisk har gjort for å kvalitetssikre at stallen er god nok til å kjempe der den skal være. For her er avviket mellom forventning og faktiske resultater veldig stort. Det er mer enn bare stang ut. 

Planen er laget av klubben selv og ble vedtatt i 2022. Hvis man i 2023 faktisk mener at målene der er totalt urealistiske, så er det også litt merkelig. Og selv om det kanskje er vanskelig å forutse 2025 sesongen i mars 2022, så burde ikke situasjonen i 2023 være fundamentalt annerledes enn året før. 

Det er kanskje ikke styrets skyld at de mangler den sportslige kompetansen. Men det er likevel deres ansvar at dette blir gjort. Og kan de ikke selv gjøre det, så må de faktisk få noen andre til å gjøre det. Det er ikke verre enn det. Hvis de ikke har det så mangler de jo rett og slett verktøy for å kunne evalulere om Fagermo gjør en god jobb eller ikke. Og det er jo litt pussig at styret i klubben, som styrer klubben mellom årsmøtene, ikke engang innser at de mangler kunnskap for å kunne vurdere ansattes jobb. 

Og at de ikke har den direkte sportslige kompetansen betyr heller ikke at de ikke kan se på organisasjonsform i det sportslige. Siden vi kronisk underpresterer så er det absolutt berettiget å stille spørsmål om den. Også her kan det hentes inn folk som kan gjøre denne evalueringen, det er heller ikke noe man må gjøre selv. Jeg tipper at en sånn sak veldig fort ville funnet ut at hovedtreneren, som burde bruke 100% av tiden sin på Eliteserielaget, egentlig brukte 50% av tiden sin på alt mulig rart annet.
Svar
#46
Graff aktuell som Espeseths arvtaker

https://www.nettavisen.no/sport/nettavis...95-1412217
Svar
#47
(11-03-2023, 12:42 AM)NilsDN Skreiv: Graff aktuell som Espeseths arvtaker

https://www.nettavisen.no/sport/nettavis...95-1412217

Skeptisk.

Håndteringa av egotrynene i Alpin- og Langrennsmiljøet har jo vært vanskelig, men det har vært mye støy.
Svar
#48
Graff ny DL:
https://www.vif-fotball.no/nyheter/graff...fotball-as
Jeg likte han som mediasjef. Ryktene skal ha det til at han var en del av årsaken til den økonomiske bakrusen årene etter han stakk til NøFF, men...
Han kjenner i det minste klubben og har sikkert mange tanker om hvor skoen trøkker.
Det som trekker ned er at han er innleid DL. Gjør meg skeptisk til hvor lenge han har tenkt å bli. Evt er han klassisk ryddegutt med et mandat. Og så tar noen andre over når han er ferdig.
Spennende blir det uansett.
Velkommen tilbake!
Svar
#49
Ja, velkommen tilbake. Nå må også klubbstyret våkne opp litt, sånn at de kan få på plass en daglig leder som er ansatt av klubben.

Siden klubb og AS i følge samarbeidsavtelen skal ha samme daglig leder, så kan jo ikke vedkommende få den rollen. Men de kan og bør ansette en som gjør mye av de samme oppgavene. Hvis klubbstyret skal ha mulighet til å gjøre det beste for klubben, så må de også ha folk som kan gjøre oppgavene. De kan ikke bare overlate det til AS'et.

Skal dette samarbeidet mellom klubb og AS faktisk fungere, så må klubb og AS pushe hverandre til å bli bedre. Det har jo vært et samarbeidsproblem mellom klubb og investor helt siden Spetalens tid. Før lå jo problemet i at Vålerenga var både en eliteserieklubb og en breddeklubb og det var altfor mange å forholde seg til.

Problemet etter at VFE ble dannet har jo at inntil helt nylig så har jo AS'et hatt alt for få å forholde seg til. Og sånn har det vært siden vi fikk inn Deila. Så det bør derfor ansettes en slags sporstlig administrativ leder. Som kan være sjefen til både JJ og til Bakke som egentlig burde være likestilte. JJ fulltid på spillerlogistikk, Bakke fulltid på trenerrollen.

Så får denne nye personen jeg foreslår være en slags ryddegutt som sørger for at trener og spillerlogistkk får gode arbeidsforhold og som også sørger for at AS'et og Trøim får servert informasjon om det sportslige presentert på en måte som de forstår. Og som i tillegg også løser det som måtte være av praktiske oppgaver som er nødvendig for at styret i fotballklubben, som tross alt er i fulle jobber ved siden av vervet, også får den informasjonen de trenger for å fatte beslutninger.

Jeg skjønner så klart at folk er forskjellige, men jeg vil jo tro at det i hvert fall ikke er i møterommene mange av trenerne er sterkest. Og det trenger de ikke heller, så lenge de er gode på treningsfeltet. Men hvis klubben skal få mest mulig ut av samarbeidet med AS'et så kan de ikke alltid spille på bortebane hvis det er i møterommene avgjørelsene fattes. Og at det derfor trengs en klar og tydelig stemme fra klubben i sånne fora.

Ikke minst ser vi eksempler på dette helt nylig. For Trøim så har det egentlig ikke vært noenting mellom Espeseth og Fagermo. Han må i stor grad forholde seg til den virkelighetsbeskrivelsen som Espeseth gir han. Og hvis han ønsker å dobbeltsjekke noe av det Espeseth sier så må han ringe klubbens trener. Noe vi vet at han også har gjort.
Svar
#50
(11-03-2023, 11:09 AM)NilsDN Skreiv: Siden klubb og AS i følge samarbeidsavtelen skal ha samme daglig leder, så kan jo ikke vedkommende få den rollen. Men de kan og bør ansette en som gjør mye av de samme oppgavene. Hvis klubbstyret skal ha mulighet til å gjøre det beste for klubben, så må de også ha folk som kan gjøre oppgavene. De kan ikke bare overlate det til AS'et.

Du skriver vel her at de skal ha samme daglige leder. Så da har vel egentlig ikke klubbstyret noe med det å gjøre. AS-et har ansatt en daglig leder, som klubben er forpliktet å ha som daglig leder. Dette i henhold til samarbeidsavtalen.

Om dette er en god løsning er en helt annen sak. Men for å gjøre noe med det må vel samarbeidsavtalen endres.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 27 Gjest(er)