Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd sommer 2024
Bra synes jeg. Vi må ha noen sånne også.
Svar
(08-18-2024, 11:59 PM)NilsDN Skreiv: Bra synes jeg. Vi må ha noen sånne også
Det kan ha noe for seg, men vi må samtidig bli råere på å forvalte våre importer.  Det er vel bare Ejiuke vi har fått frem opp gjennom av utenlandske talenter? Der har vi noe å lære av Stabekk, Tromsø og Sogndal.

Er og mer fan av av å hente spillere fra Nigeria, Ghana og Sør Afrika, fremfor spillere fra Senegal og Kamerun, men det har noe med språket å gjøre. Viktig at spillerene kan engelsk.
Svar
Spennende, det er vel neppe en de tenker skal inn og dominere fra høsten. 
Kanskje blir det prøvespill nå og at han hentes i neste vindu, kanskje aldri og kanskje hentes han alt nå, men trenger tid til å tilpasse seg. 

Obasi er jo en mann vi har stor tro på, men som til nå har spilt 16 minutter. Om han signeres nå og får 16 minutter de neste 8 månedene så har ikke hvor god dekning vi har på spissplassen nå så mye å si. Kanskje selges Mo om ett år og han da kan gå inn som super reserve for Rijks og så bli vår faste fra 2026. 

Det er uansett en god ting å få vist oss fram og gitt muligheter til spillere fra andre kontinenter så får man håpe det blir bra for alle og kanskje har han en midtstopper eller back-kollega som vi kan hente neste gang.
Svar
(08-19-2024, 10:57 AM)Blue 1978 Skreiv:
Det kan ha noe for seg, men vi må samtidig bli råere på å forvalte våre importer.  Det er vel bare Ejiuke vi har fått frem opp gjennom av utenlandske talenter? Der har vi noe å lære av Stabekk, Tromsø og Sogndal.

Er og mer fan av av å hente spillere fra Nigeria, Ghana og Sør Afrika, fremfor spillere fra Senegal og Kamerun, men det har noe med språket å gjøre. Viktig at spillerene kan engelsk.

Men vi har jo ikke hatt så mange. Fritt ut fra hukommelsen så blir det da sånn:

Ejuke, stor suksess.
Agyiri, lånt inn fra Manchester City. Uklart hvorfor, han var for det meste skadet. Og uansett var det jo et lån.
Ambina er her nå og har fått en bra start.
Obasi er her nå og kom som et stort talent, men samtidig var klubben veldig tydelig på at dette var langsiktig.
Aaron Samuel så jo bra ut, men Rekdal ga han vekk fordi han hadde lua på inne (eller noe sånt).
Ogude var jo bra, men mista vel bakkekontakten når han vant Afrikamesterskapet.
Godly Michael ble aldri noen suksess her.
Ossou, samme som Godly Michael.

Så har vi jo så klart hatt noen andre afrikanere også, men som har kommet fra europeiske klubber. Eller vært mer etablerte. Som Sam Johnson, Konè, osv.  Sånn sett hører jo ikke Agyiri inn på lista, men han kom jo som talent. Idumba er vel ute av talentalderen nå, så tok ikke med han heller. 

Så av de 7 vi har hentet og som jeg kommer på så er 2 her fortsatt og har nylig kommet. Alt for tidlig å si, selv om Ambina har startet bra. Så av de 5 som er hentet som talenter og har reist videre så ble 3 gode, Samuel, Ogude og Ejuke. Godly Michael og Ossou floppa. Og så er det Agyiri da, som aldri ble frisk og som også kun var et lån.

Det er definitivt ikke sånn at alle talenter som hentes fra Afrika slår igjennom. Men de som gjør har ofte et veldig høyt potensial. Og hvis vi klarer å treffe på noe sånt som 1 av 2 så er det absolutt verdt å ha 2-3 sånne spillere i troppen til enhver tid.

(08-19-2024, 11:40 AM)Bohem33 Skreiv: Spennende, det er vel neppe en de tenker skal inn og dominere fra høsten. 
Kanskje blir det prøvespill nå og at han hentes i neste vindu, kanskje aldri og kanskje hentes han alt nå, men trenger tid til å tilpasse seg. 

Obasi er jo en mann vi har stor tro på, men som til nå har spilt 16 minutter. Om han signeres nå og får 16 minutter de neste 8 månedene så har ikke hvor god dekning vi har på spissplassen nå så mye å si. Kanskje selges Mo om ett år og han da kan gå inn som super reserve for Rijks og så bli vår faste fra 2026. 

Det siste tror jeg er helt riktig. Det har ingen ting å si at vi allerede har bra dekning i en posisjon når store talenter er tilgjengelig. Noen, som f.eks. Baidoo, gikk rett inn på laget. Andre trenger mye lengre tid. Og om dette er en spiller for 2.halvdel av 2025 og senere så er det ingen som vet hvem vi har i troppen da. 

Jeg tipper at om vi henter han så henter vi han nå. Da har han god tid til å venne seg til Norge. Det er jo ofte det som er problemet. Nytt klima, ny måte å spille på, ny kultur og nytt språk. De bruker jo like lang tid til å venne seg til Norge som vi ville brukt til å venne oss til Senegal. Og er det en 18-åring som reiser langt vekk fra familien for første gang så kan det være krevende.
Svar
(08-19-2024, 11:48 AM)NilsDN Skreiv:
(08-19-2024, 10:57 AM)Blue 1978 Skreiv:

Men vi har jo ikke hatt så mange. Fritt ut fra hukommelsen så blir det da sånn:

Ejuke, stor suksess.
Agyiri, lånt inn fra Manchester City. Uklart hvorfor, han var for det meste skadet. Og uansett var det jo et lån.
Ambina er her nå og har fått en bra start.
Obasi er her nå og kom som et stort talent, men samtidig var klubben veldig tydelig på at dette var langsiktig.
Aaron Samuel så jo bra ut, men Rekdal ga han vekk fordi han hadde lua på inne (eller noe sånt).
Ogude var jo bra, men mista vel bakkekontakten når han vant Afrikamesterskapet.
Godly Michael ble aldri noen suksess her.
Ossou, samme som Godly Michael.

Så har vi jo så klart hatt noen andre afrikanere også, men som har kommet fra europeiske klubber. Eller vært mer etablerte. Som Sam Johnson, Konè, osv.  Sånn sett hører jo ikke Agyiri inn på lista, men han kom jo som talent. Idumba er vel ute av talentalderen nå, så tok ikke med han heller. 

Så av de 7 vi har hentet og som jeg kommer på så er 2 her fortsatt og har nylig kommet. Alt for tidlig å si, selv om Ambina har startet bra. Så av de 5 som er hentet som talenter og har reist videre så ble 3 gode, Samuel, Ogude og Ejuke. Godly Michael og Ossou floppa. Og så er det Agyiri da, som aldri ble frisk og som også kun var et lån.

Det er definitivt ikke sånn at alle talenter som hentes fra Afrika slår igjennom. Men de som gjør har ofte et veldig høyt potensial. Og hvis vi klarer å treffe på noe sånt som 1 av 2 så er det absolutt verdt å ha 2-3 sånne spillere i troppen til enhver tid.

(08-19-2024, 11:40 AM)Bohem33 Skreiv: Spennende, det er vel neppe en de tenker skal inn og dominere fra høsten. 

Det siste tror jeg er helt riktig. Det har ingen ting å si at vi allerede har bra dekning i en posisjon når store talenter er tilgjengelig. Noen, som f.eks. Baidoo, gikk rett inn på laget. Andre trenger mye lengre tid. Og om dette er en spiller for 2.halvdel av 2025 og senere så er det ingen som vet hvem vi har i troppen da. 

Jeg tipper at om vi henter han så henter vi han nå. Da har han god tid til å venne seg til Norge. Det er jo ofte det som er problemet. Nytt klima, ny måte å spille på, ny kultur og nytt språk. De bruker jo like lang tid til å venne seg til Norge som vi ville brukt til å venne oss til Senegal. Og er det en 18-åring som reiser langt vekk fra familien for første gang så kan det være krevende.
Hadde alle de navnene i i tankene, men ingen av de var «talenter»? Aaron var kanskje 19 da han kom og vi tjente ikke noe på han, det er det S08 som gjorde . De andre hadde passert 20, noen var og over 25 sånn som Sam.  Aygiyiri var og på lån. Ambina e jo ingen talent lenger, men han synes jeg har vært god. Blir han satset på fremover så kan han bli veldig god. 

Som du skriver så har vi ingen garantier for at de vil slå gjennom, men det kan absolutt ha noe for seg og hente noen spillere derfra. Det optimale hadde vært å henta noen som akkurrat  hadde fylt 18 og de vi hadde hentet burde man ha scoutet på over tid, altså fra de var 16-17 år.
Svar
Jo, de var jo talenter, stort sett.

Aaron Samuel er 1994 årgang og kom til oss i 2012. Altså det året han fylte 18. Han kom vel ikke rett fra et akademi, han spilte i det nigerianske seriesystemet.
Chidera Ejuke kom det året han var 19. Han kom vel fra et akademi.
Godly Michael var 19 da han kom, men ble 20 samme året. Tror han også kom fra et akademi, men mulig jeg husker feil.
Ogude var vel litt eldre. 22-23. Han hadde flere sesonger bak seg i Nigeriansk Premier League, så litt samme der som Ambina.
Ossou var 18-19 når han kom. Også han kom fra et akademi.

Vi har ikke lov til å hente disse før de blir 18, så de er jo 18 og noe når de tidligst kan komme. Dette er jo spillere som mange ganger er alt for gode for Eliteserien egentlig. Men de har vanskeligheter med å få arbeidstilatelse i større land. Nå er jo konkurransen blitt litt hardere om de største talentene, i og med at flere av de største klubbene driver med spillerutvikling i et konsern der de eier flere klubber og flytter litt rundt på spillerne så er det kanskje veier rundt.

Det her er jo noe du ser kanskje spesielt i belgisk fotball. Klubbene i England kan heller ikke hente inn utenlandske talenter under 18, også fra EU. Så de kjøper seg opp i andre klubber, f.eks. i Belgia, der de fyller opp lagene med talenter. Belgia krever vel ikke mer enn at 8 av 25 spillere skal være utviklet i Belgia. Og er vel ganske liberale i forhold til å gi arbeidstilatelse til talenter fra Afrika. Så de har eierandeler i akademier i Afrika, samler talentene der. Så flyttes de videre til f.eks. Belgia. Eller andre land, som kanskje Danmark.

Så var vel Jokke ute for en stund siden og pratet om at Afrika var gjennomscoutet. Det var vel noen av de greiene her han mente med det. Samtidig er det alltid en del som går under radaren. Se f.eks. Baidoo i Sogndal. Gikk rett inn på laget og preger divisjonen. Mens vi nok er mer forsiktig med Obasi. Eller det kan være spillere som utvikler seg litt tregere og ikke får seg en kontrakt i Europa med en gang de blir 18. Så det er nok av spillere å finne.
Svar
Vet at vi ikke kan hente spillere før de fyller 18. men vi må starte med scoutingen før de fyller 18 og hente dem i det de har fylt18. Å si at Afrika er gjennomscoutet er selvfølgelig feil.Det vil alltid finnes spillere som Bailldo,men de er vanskeligere å finne fordi man har fått opp et øye for spillere fra kontinentet

Etter fylte 19 år er du ikke talent lenger i min bok. Trodde at Aaron var året eldre, men uansett så har ingen slått til hos oss med unntak av Ejiuke. 

Obasi har vi knapt sett i år. Det er synd. Synes generelt at Bakke og co kunne brukt det året på å gi unggutta litt mer kamperfaring i år. Både Hammer Kjeldsen og Thorvaldsen burde fått mer matchtrening i tillegg til Obasi. Hvorfor ikke sistnevnte ikke ble sluppet innpå i går fremfor Camara er for meg en gåte.
Svar
Du må gjerne kalle de talenter eller noe annet Smile

I vår egen sportsplan så kaller vi aldersgruppen 19-23 for "gjennombruddsalder".

Akkurat hva du kaller det er i hvert fall akkurat det samme for meg. Men det er spillere som fortsatt er unge og som er 0-24 måneder unna å få sitt gjennombrudd. Og så vet vi at av de igjen så trenger de noe tid til å tilvenne seg Norge. Jo yngre de er, jo mer tid.

Ellers er jeg enig med deg i at vi burde ta oss råd til å hvile noen for å gi andre litt tid. Thorvaldsen er vel nærmest, han kommer som regel inn og bidrar. Men han har vel aldri startet. Hammer Kjelsen lider vel litt under at vi sjelden gjør taktiske bytter på stopperplassen. Mens grunnen til at Obasi ikke slapp til i går var at han ikke var i troppen. Vi reiser jo med litt færre spillere i år.
Svar
(08-19-2024, 01:28 PM)NilsDN Skreiv: Du må gjerne kalle de talenter eller noe annet Smile

I vår egen sportsplan så kaller vi aldersgruppen 19-23 for "gjennombruddsalder".

Akkurat hva du kaller det er i hvert fall akkurat det samme for meg. Men det er spillere som fortsatt er unge og som er 0-24 måneder unna å få sitt gjennombrudd. Og så vet vi at av de igjen så trenger de noe tid til å tilvenne seg Norge. Jo yngre de er, jo mer tid.

Ellers er jeg enig med deg i at vi burde ta oss råd til å hvile noen for å gi andre litt tid. Thorvaldsen er vel nærmest, han kommer som regel inn og bidrar. Men han har vel aldri startet. Hammer Kjelsen lider vel litt under at vi sjelden gjør taktiske bytter på stopperplassen. Mens grunnen til at Obasi ikke slapp til i går var at han ikke var i troppen. Vi reiser jo med litt færre spillere i år.
Poenget er vel at vi er vel enige om at den eneste afrikaneren som virkelig har slått til hos oss er Ejiuke?WinkDer har vi åpenbart er stort forbedringspotensial ift hente riktige spillere som vi klarer å utvikle. 

Ikke mange rykter hos oss siste tiden. Lurer på om noen er på vei ut eller inn de neste dagene?
Svar
(08-19-2024, 01:58 PM)Blue 1978 Skreiv:
(08-19-2024, 01:28 PM)NilsDN Skreiv: Du må gjerne kalle de talenter eller noe annet Smile

Poenget er vel at vi er vel enige om at den eneste afrikaneren som virkelig har slått til hos oss er Ejiuke?WinkDer har vi åpenbart er stort forbedringspotensial ift hente riktige spillere som vi klarer å utvikle. 

Ikke mange rykter hos oss siste tiden. Lurer på om noen er på vei ut eller inn de neste dagene?

Vi er vel ikke uenige om noe? Ejuke slo til best for oss. Samuel hadde sannsynligvis gjort det hvis Rekdal hadde vært litt mer tålmodig. Og Ogude slo også til og var helt enorm for oss i 2011 sånn jeg husker det. Så er Ossou og Michael flopper, mens Obasi og Ambina fortsatt er her. Så vanskelig å komme med noen annen dom enn at Ambina virker veldig lovende. 

Så vi er vel egentlig tilbake der vi startet? Jeg er helt enig med deg i at vi kan bli mye bedre på afrikanske spillere. Eller utenlandske unge spillere, enten de er 18 eller 20. Men vi må jo starte et sted og det er med å gi dem sjansen.

Jeg tror Jokke er positiv til det. Og Myhre og Bakke også. De hadde jo stor suksess med et par i LSK (selv om de kom via Sogndal). Og Bakke hadde jo også Diatta i Sarpsborg. Det var jo kanskje først og fremst Fagermo og også Espeseth sin strategi om ungt Oslolag som holdt det der tilbake. Fagermo hadde vel først og fremst en hangup i å få fram lokale, samme hangup han hadde om spillere fra Grenlandsområdet i Odd. Mens Espeseth visste vel ikke bedre. Det er klart det er flere talenter å finne blant 1,2 milliarder mennesker i Afrika enn det er blant en million i og rundt Oslo. Vi skal ikke ha bare det ene og vi skal ikke ha bare det andre mener jeg i hvert fall.

Ellers enig i at det er stille på ryktefronten. Jeg tror ikke vi kommer til å miste noen, i hvert fall ikke som vi ønsker å beholde. På spillere inn tror jeg vi også er forsynt. Vi har jo grei dobbelt dekning. Stoppere og back er vel kanskje eneste hvor det er litt tynt. Men som jeg skrev i en annen tråd her så håper jeg vi kan hente inn noen av dem vi kanskje egentlig har planlagt inn foran Eliteserien i 2025 allerede nå. Jeg mener vi bør være 55/45 favoritt mot FFK. Så er vi kanskje 50/50 mot Kåffa og 80/20 mot Stabæk i semi. Det er vel verdt å forskuttere en overgang eller to. I hvert fall hvis vi slår Lyn. Da tror jeg det kun er teoretisk mulig at vi ikke rykker opp. Men vi har jo så klart muighet til å ta inn noen prøvespillere. Ellers er det stille rundt Jores Okore Smile
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 28 Gjest(er)