Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(01-13-2025, 10:46 AM)JackBlack Skreiv: Bjørdal er vel i utgansgspunktet høyrekant? 
Det var vel DEF som flytta han ned som indreløper. Kan det være en løsning? 
Blir mye kraft på topp dersom dette blir en startoppstilling.

Sørensen - Brajanac/Rjiks - Bjørdal

Han var vel i utgangspunktet spiss tror jeg. Var med på NFFs spissprosjekt fra 2015

https://www.vg.no/sport/i/GaGGLl/nff-sku...s-debatten

Er litt skeptisk til å flytte en spiller som presterer der han spiller i dag.

Men vi begynner å få et aldri så lite luksusproblem. Midtbanen er godt dekket med mange alternativer i de ulike rollene. Ambina, Hagen, Bjørdal, Strand, Lange og Riisnæs er vel alle spillere som egentlig burde forvente å starte. Sørensen og Thorvaldsen dekker fint en venstrekant, mens Obasi og NY høyrekant dekker høyre. Men da er vi over i en mer klassisk 433. Hvis vi angriper med Pallas sånn som vi gjorde med Jukle så er ikke behovet der for en klassisk kantspiller på venstrekanten. Da er det mer for en Riisnæs-type enn for en Sørensen-type, hvis jeg har forstått hans styrker og svakheter riktig.

Sørensen er en spiss/kant, samme som Jones er. Hvis vi henter inn en "Jones-kopi" på høyrekanten så tror jeg det blir litt too much. Derimot er nok Sørensen en bedre kontringsspiller enn Brajanac og Rijks, kanskje spesielt Brajanac. Så sånn sett er det fornuftig å hente han. Det begynner å bli bra dekning i troppen i hvert fall. Om vi klarer å krydre med et par 1'ere så ser det bra ut.
Svar
Vi må jo heller ikke glemme Obasi. Han fyller 20 i Mai, og bør være klar for mere spilletid nå. I utgangspunktet til høyre som Jones, og høyrefotet som han, men Jones hadde også en strålende venstrefot. Tenker Obasi mer på venstre.

Jonsson;

- Skal jeg sammenligne Obasi med en spiller som har vært i klubben før, så vil jeg si Chidera Ejuke. De er ganske like i spillertypen, men Obasi er nok litt lenger fremme enn det Chiddi var på samme alder. Han er et stort talent, men vi kan ikke forvente at han skal komme hit og levere fra dag 1. Han kan selvfølgelig gjøre det allerede i år, men det kan også ta både ett og to år.
Svar
(01-13-2025, 09:51 AM)christian1913 Skreiv:
(01-13-2025, 09:13 AM)NilsDN Skreiv:
(01-12-2025, 05:59 PM)Stenzenga Skreiv: Sørensen er bra, han skal spille.

Ja, men hvor på banen? Hentes han som kant eller som spiss?
Tipper venstrekant

I spillsekvensen fra gårsdagens trening, som ligger på Instagram, så han ut som en venstrekant.
Svar
Syntes det er lovende at Sørensen skal inn som VK. Det har vi virkelig trengt. Ingen av indreløperne våre bør spille på kant, det var tydelig i fjor.

Men ja, vi har per nå et luksusproblem sentralt hvis Riisnæs nå skal være sentral. Jeg tipper en eller to forsvinner fra sentral midtbane, vi kan ikke ha så mange spillere som slåss om samme plass. Strand har vel bare ett år igjen av kontrakten, så det er kanskje han som forsvinner. Om ikke Bjørdal får seg et siste utelandseventyr.

Men jeg stusser litt på at Stenzenga ikke antyder at en VB vil komme inn også. Hvis vi skal låne ut Jukle så trenger vi en til på VB.

Forresten veldig positivt at klubben kliner til med to signeringer uten at noe lekker i forkant. Godt jobbet av JJ!
Svar
(01-13-2025, 01:18 PM)mestah Skreiv: Syntes det er lovende at Sørensen skal inn som VK. Det har vi virkelig trengt. Ingen av indreløperne våre bør spille på kant, det var tydelig i fjor.

Men ja, vi har per nå et luksusproblem sentralt hvis Riisnæs nå skal være sentral. Jeg tipper en eller to forsvinner fra sentral midtbane, vi kan ikke ha så mange spillere som slåss om samme plass. Strand har vel bare ett år igjen av kontrakten, så det er kanskje han som forsvinner. Om ikke Bjørdal får seg et siste utelandseventyr.

Men jeg stusser litt på at Stenzenga ikke antyder at en VB vil komme inn også. Hvis vi skal låne ut Jukle så trenger vi en til på VB.

Forresten veldig positivt at klubben kliner til med to signeringer uten at noe lekker i forkant. Godt jobbet av JJ!

Enig. Men jeg mener vi ikke har mer dekning enn vi egentlig trenger.

Defensiv midtbane: Ambina. Hagen kan også spille her, men er i mine øyne ikke defensiv nok. Jarl kan nok også vikariere, men da må det komme inn midtstoppere som kan frigi han til denne rollen.

Indreløpere: Strand og Bjørdal er typiske boks-til-boks

Sentral midtbanespillere: Er Riisnæs, Lange og Hagen også egentlig. Riisnæs er i mine øyne nærmere å være en 10'er enn han er en sentral midtbane.

Så vi har 6 spillere her, ikke medregnet Jarl. Og vi kan fint bruke 4-5 av dem i samme kamp. Som alle vet er det jo 5 bytter nå og det er de 2 indreløperne og alle tre foran som hyppigst byttes. Sjelden det er taktiske bytter i forsvarsrekka. Så det som er nøkkelen framover på banen er å rullere på spillerne uten at byttene fører til at vi går ned i kvalitet. 

Samtidig så kommer ikke kampene drepende tett. Så vi trenger ikke å rotere så mye på laget for å få det til å gå rundt. Men jeg mener vi egentlig ikke har for mange midtbanespillere. Men vi har definitivt ikke for få heller. Dette er ikke Fagermo-fotball, der vi kun har en oppstilling, uansett hvem og hva vi møter. Nå blir det i større grad mulig å velge spillere ut fra det kampbildet vi forventer.

Så kan det vel hende de speilvender den formasjonen vi hadde i fjor da. Med en Sørensen i Jones-rollen, bare til venstre. Og at høyrekanten blir en mer tradisjonell kantspiller som ikke har lite stort scoringsansvar som det Jones etter hvert fikk. Men vi får se litt hvem flere som kommer inn. Og om noen eventuelt også går ut. 

Men jeg er litt bekymra for målscoringen. Vi mistet en målfarlig spiller i Jones og selv om Sørensen ser bra ut, så har han stort sett spilt på dansk nivå 3. Brajanac scoret vel alle målene sine innenfor 5-meter og det blir det mindre av i 2025. Hvis Sørensen heller ikke helt tar nivået med en gang, så har de ikke en haug med målfarlige midtbanespillere bak seg.
Svar
Odd har lagt bud på Hammer Kjelsen.
Håper heller han signerer ny kontrakt, så kan han bli lårnt ut.

Han er bare 19, og litt tålmodighet må han ha..
Svar
Jeg ønsker at vi skal hente en solid midstopper som gjør oss bunnsolide defensivt.
Skal vi opp å sloss med de beste så trenger vi tette igjen bakover. En spillende stopper med enorme kvaliteter i lufta.
Må nok utenlands og kanskje også legge en del penger på bordet, men det bør prioriteres.
Svar
(01-13-2025, 01:45 PM)NilsDN Skreiv:
(01-13-2025, 01:18 PM)mestah Skreiv: Syntes det er lovende at Sørensen skal inn som VK. Det har vi virkelig trengt. Ingen av indreløperne våre bør spille på kant, det var tydelig i fjor.

Enig. Men jeg mener vi ikke har mer dekning enn vi egentlig trenger.

Defensiv midtbane: Ambina. Hagen kan også spille her, men er i mine øyne ikke defensiv nok. Jarl kan nok også vikariere, men da må det komme inn midtstoppere som kan frigi han til denne rollen.

Indreløpere: Strand og Bjørdal er typiske boks-til-boks

Sentral midtbanespillere: Er Riisnæs, Lange og Hagen også egentlig. Riisnæs er i mine øyne nærmere å være en 10'er enn han er en sentral midtbane.

Så vi har 6 spillere her, ikke medregnet Jarl. Og vi kan fint bruke 4-5 av dem i samme kamp. Som alle vet er det jo 5 bytter nå og det er de 2 indreløperne og alle tre foran som hyppigst byttes. Sjelden det er taktiske bytter i forsvarsrekka. Så det som er nøkkelen framover på banen er å rullere på spillerne uten at byttene fører til at vi går ned i kvalitet. 

Samtidig så kommer ikke kampene drepende tett. Så vi trenger ikke å rotere så mye på laget for å få det til å gå rundt. Men jeg mener vi egentlig ikke har for mange midtbanespillere. Men vi har definitivt ikke for få heller. Dette er ikke Fagermo-fotball, der vi kun har en oppstilling, uansett hvem og hva vi møter. Nå blir det i større grad mulig å velge spillere ut fra det kampbildet vi forventer.

Så kan det vel hende de speilvender den formasjonen vi hadde i fjor da. Med en Sørensen i Jones-rollen, bare til venstre. Og at høyrekanten blir en mer tradisjonell kantspiller som ikke har lite stort scoringsansvar som det Jones etter hvert fikk. Men vi får se litt hvem flere som kommer inn. Og om noen eventuelt også går ut. 

Men jeg er litt bekymra for målscoringen. Vi mistet en målfarlig spiller i Jones og selv om Sørensen ser bra ut, så har han stort sett spilt på dansk nivå 3. Brajanac scoret vel alle målene sine innenfor 5-meter og det blir det mindre av i 2025. Hvis Sørensen heller ikke helt tar nivået med en gang, så har de ikke en haug med målfarlige midtbanespillere bak seg.

Jeg mener Sjøvold også må regnes med her, og da har vi totalt syv spillere på de tre plassene på midtbanen (ikke medregnet Jarl eller Bully). Det er ekstremt god dekning for en klubb som ikke skal ut i Europa. Her er det bare å få solgt i hvert fall en spiller. 

Hvis vi har et supertalent på akademiet i samme posisjon så kan vi selge to.
Svar
Jeg mener det aller viktigste er en skikkelig forsterkning på midstopperplass.En spiller som gjør at vi blir bunnsolide defensivt.
Helst en med god pasningsfot og ekstrem i lufta. Da må vi nok utenlands og kanskje også legge litt ekstra i potten.
Svar
(01-13-2025, 04:08 PM)mestah Skreiv: Jeg mener Sjøvold også må regnes med her, og da har vi totalt syv spillere på de tre plassene på midtbanen (ikke medregnet Jarl eller Bully). Det er ekstremt god dekning for en klubb som ikke skal ut i Europa. Her er det bare å få solgt i hvert fall en spiller. 

Hvis vi har et supertalent på akademiet i samme posisjon så kan vi selge to.

Enig. Glemte han i farta.

Men jeg vet ikke hvem i så fall. Petter Strand blir 31 i år og nærmer seg "best før" datoen sannsynligvis. Hagen sliter jeg litt med å se at kommer til å slå virkelig gjennom her. Lange går på utenlandskvota og kan erstattes av en norsk spiller hvis nødvendig. Bjørdal, Riisnæs, Ambina og Sjøvold mener jeg vi ikke skal kvitte oss med. Får vi store bud så fair enough. Men de 4 bør ikke stå på en liste over spillere som er overflødige.

Så enten Lange, fordi han tar opp en plass på utenlandskvota, og kanskje kan erstattes av Hagen/Sjøvold/Strand.
Eller Hagen, fordi han ikke kommer til å få så mye spilletid sentralt. Strand tror jeg er verdt såpass lite at det er bedre å ha han i stallen enn å gi han bort for småpenger.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: Greb22, Leikvoll, MikkelK, 76 Gjest(er)