Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
Fra Telemarksavisen

Gir ikke opp Kjelsen
Odd er fortsatt interessert i Vålerenga-stopperen Aleksander Hammer Kjelsen (19).

19-åringen har ett år igjen av kontrakten med Oslo-klubben, og skal ønske seg en overgang til Odd.

Etter det TA erfarer vil Vålerenga ha en erstatter på plass før de slipper Kjelsen. Også KFUM skal ha vist interesse for spilleren.

– Jeg har ikke noe mer å melde der, sier Rønningen om Kjelsen-interessen.

– Vi har en form for dialog, men det tar litt tid, sier Odds sportssjef.
Svar
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor ikke Kjelsen bare forlenger med oss. Det er nok enda en konsekvens av den idiotiske ungdomssatsingen. Det er klart gutten blir utålmodig etter å ha vært flere år i A-stallen. Han hadde nok utviklet seg mye bedre i U21-stallen.

Alt for mye hastverk med å få fram disse unggutta. Tror den ungdomssatsinga har ødelagt 5 ganger så mange talenter som faktisk har kommet frem.

Det skapes helt urealistiske forventninger. Inn i A-stallen fra 16-17 år. Fast på laget fra 18-19. Ut av landet i alder av 20-21. Det der fungerer på kantspillere. Til dels på spisser. Hammer Kjelsen er født i 2006. Forrige stoppere vi fikk fram var født i 1996 og het Markus og Ivan. 10 år mellom Jatta og Håvard Nielsen. En klovn av en trener som ikke vil ha utenlandske spillere går rundt og kaller Odin og Kjelsen for de største talentene i Europa. Som om han vet noe om det.

Er så glad for at den gjengen som tenkte ut det der nå er endelig ute av klubben.
Svar
(8 timer siden)NilsDN Skreiv: Personlig skjønner jeg ikke hvorfor ikke Kjelsen bare forlenger med oss. Det er nok enda en konsekvens av den idiotiske ungdomssatsingen. Det er klart gutten blir utålmodig etter å ha vært flere år i A-stallen. Han hadde nok utviklet seg mye bedre i U21-stallen.

Alt for mye hastverk med å få fram disse unggutta. Tror den ungdomssatsinga har ødelagt 5 ganger så mange talenter som faktisk har kommet frem.

Det skapes helt urealistiske forventninger. Inn i A-stallen fra 16-17 år. Fast på laget fra 18-19. Ut av landet i alder av 20-21. Det der fungerer på kantspillere. Til dels på spisser. Hammer Kjelsen er født i 2006. Forrige stoppere vi fikk fram var født i 1996 og het Markus og Ivan. 10 år mellom Jatta og Håvard Nielsen. En klovn av en trener som ikke vil ha utenlandske spillere går rundt og kaller Odin og Kjelsen for de største talentene i Europa. Som om han vet noe om det.

Er så glad for at den gjengen som tenkte ut det der nå er endelig ute av klubben.

Ingenting hadde gledet meg men enn om han forlenget, men det er ikke så vanskelig å skjønne at han vil til Odd. 

I 2023 spilte han mye fra runde 13 til 18 da fikk han fire fulle kamper og mer enn 66 min i resten. 
Deretter spilte han kun en omgang og var ubenyttet reserve i de 12 andre kampene (året vi rykket ned). 

Jeg vil tro at han i fjor tenke at et nivå ned ville være perfekt for han og bety langt mer spilletid. Det var jo gjennomgangsmelodien fra meg og andre her på forum og, nå får Hammer prøvd seg. 
Men ser man på de 25 første rundene i obosligaen så var han ikke i troppen 3 kamper, ubenytta reserve i 17. Han startet ingen av dem og hadde kun ett innhopp der han spilte mer enn 25 min. 
Det ble bedre etter at opprykket var sikret (og vi fikk en skade) han spilte 90 minutter fire av de fem siste kampene. 
Men jeg tviler på at han forventer å utkonkurrere Jarlen eller Olsen, han vet det kommer minst en ny stopper inn og at Myhre og Bakke ikke liker så godt å rullere på laget i hvert fall ikke bakover. 
Sjansen for langt mer spilletid i obosligaen for odd er nok langt større og det han trenger mest av alt er spilletid. 

For klubben vår ville det vært en nydelig løsning at han signerte en lang kontrakt for så å bli lånt ut til feks odd ett år. Men for Odd er de selvfølgelig langt mer interessant å eie han selv. 

Jokke har hypa han siden før Jokke begynte her (hør Enga på Pod episode 71 fra 22 februar 2021 tid fra 16.20 som var Kjelsens første trening med a-laget), men mye spilletid har det jo ikke blitt enda.

open.spotify.com/episode/1Vh0KsXWpKsPnAwrusXQxX?si=My1djGlwS5GqQc2Obdqpjg&nd=1&dlsi=8a8340275d2241fd
Svar
(8 timer siden)Bohem33 Skreiv: Sjansen for langt mer spilletid i obosligaen for odd er nok langt større og det han trenger mest av alt er spilletid. 

For klubben vår ville det vært en nydelig løsning at han signerte en lang kontrakt for så å bli lånt ut til feks odd ett år. Men for Odd er de selvfølgelig langt mer interessant å eie han selv. 

Jokke har hypa han siden før Jokke begynte her (hør Enga på Pod episode 71 fra 22 februar 2021 tid fra 16.20 som var Kjelsens første trening med a-laget), men mye spilletid har det jo ikke blitt enda.

Ja, men det er jo hele poenget. Gutten fylte akkurat 19. Han spiller i en posisjon på banen som ikke er så lett å komme inn på. Og hvorfor driver vi i det hele tatt og hyper opp en guttunge?

Det er enorm forskjell på å komme inn i en kantrolle, spille helt ordinært i 88 minutter og så ha et par øyeblikk der man scorer 2 mål. Kontra det å skulle spille mot voksne menn og ikke gjøre en eneste feil i løpet av 90 minutter.

Fysisk er man på topp når man er 26-27. Men du kan egenlig starte på topp og legge på 5 år for hvert ledd. Spiss kan fort være best når de er 20. Midtbane best når de er 25. Forsvar best når de er 30 og keepere best når de er 35.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skaper så enorme forventninger hos han. Går rundt og kaller han Europas største talent og sånne ting. Når de som sier sånne ting vet, eller i hvert fall burde vite, at sånne ting er helt umulig å si om spillere i den alderen der.

Hele vår ungdomssatsing har jo handlet om å forsere naturlig utvikling. I hele Premier League i fjor så spilte tenåringer til sammen 19 484 minutter. 5% av total spilletid ble gitt til tenåringer. Det er så klart forskjell på tempo og alt mulig annet der. Men likevel. Her mener vi at spillerne skal spille fast fra 18-19 år. Det fungerer ikke sånn. I hvert fall ikke i sentrallinja.

Stoppere har en veldig erfaringsbasert utvikling. Sondre Langås ble i dag solgt fra Viking til Derby i England. Han blir 24 om noen dager. Han er altså roughly rundt 5 år eldre enn Kjelsen. For 5 år siden hadde han 5 kamper i OBOS, totalt 286 minutter. Og det er hele poenget. Kjelsen kan ikke sammenlikne seg selv med en ung kantspiller. Jones fikk sitt gjennombrudd hos oss på våparten, scoret 12 mål var det vel i OBOS og var plutselig på vei til Spania. Stoppere når senere toppnivået. Til gjengjeld blir de der lenger. Kjelsen kommer til å være på sitt beste om 12-14 år fra nå. En kantspiller kan være på vei nedover alt fra midten av 20 årene.

Det beste Kjelsen kan gjøre er å bli her og gå på utlån. Vi kommer til å satse på han, men han må også gjøre jobben selv. Utviklingen går ikke i en rak linje oppover. Det er platåer. Nå må han stabilisere seg på OBOS-nivå. Det greier han. Så har han kanskje Eliteserienivået året etter. Og etter et par år der er han klar.

Måler han seg etter Jones og andre av våre unggutter så føler han nok at han sakker akterut. Samtidig, 300 minutter med OBOS-fotball i 2025 og han er der Sondre Langås var når han var på Kjelsens alder.

Men alle våre unggutter har så jævelig hastverk. Og det tror jeg er fordi vi skaper de forventningene hos dem. Og at vi dropper alle ved 20 års alder, uansett om det er kantspiller eller om det er stopper. PÅ kanten er det kanskje riktig. På stopper er det definitivt ikke det. Men de bør spille på utlån på sitt nivå. De må ha erfaring for å ta nye steg. Og det er mye bedre å få til gjennom utlån. Da kan de lånes ut til nivået de hører hjemme på. Hvis Kjelsen går til Odd OG han havner på benken der så er det nok kjørt for han. Hvis han blir her og går på utlån og havner på benken, så ordner vi bare en ny klubb for han.
Svar
Jeg er enig i det aller meste du skriver NilsDN, men på spørsmålet om hvorfor han ble så hypa tror jeg noe av det svaret er at Jokke da han hypa han var TV-ekspert og ikke ansatt i klubben.

Da lever han av å hype og skape overskrifter pluss at han ville vise hvor god oversikt han har, at han er god på å spotte talenter og si noe spennende som blir lagt merke til.

"Han guttespilleren dere hadde på trening her i dag kommer til å bli stor"

Når han så får rollen som sportsdirektør lenge etterpå er det vanskelig å gå tilbake til det eller å ikke fremstille han som et så stort talent lenger.

Fagermo kan kritiseres for mye, men han turte å satse på unge også når det kosta oss poeng som Klaesson i starten.
Hadde han vært treneren vår i fjor er jeg ganske sikker på at Kjelsen hadde spilt mer, og hadde Kjelsen spilt mer i fjor tror jeg han hadde signert ny kontrakt.
Ser vi bort fra de fem siste rundene i fjor så har han omtrent ikke vært på banen siden runde 18 året før. Det er nesten halvannet år det.
Og utsiktene til å få spilletid her er ikke kjempestore nå heller.

Som du skriver han bør etablere seg i Obos og kan så bygge videre derfra. Men da tror jeg han har langt større sjanse for å bli satsa på om han går til en klubb i Obos enn om han signerer ny kontrakt her og blir leiesoldat. Da har klubben han skal spille Obos for større insentiver for å satse på han. Og han kan vise trenerne våre at han burde fått mer tillit før.

Det er synd for deg meg og Enga for alle tre tror på han. Men hva taper han egentlig på å blir solgt til en Obos klubb som da har alt å tjene på å gi han tid?
I Telemark er det veldig stille og kun trær som får med seg kampene. De hyper ikke om han gjør det bra og de maser ikke om han gjør noen feil. Litt ro og tillitt vil gjøre underverker.
Svar
(6 timer siden)Bohem33 Skreiv: Det er synd for deg meg og Enga for alle tre tror på han. Men hva taper han egentlig på å blir solgt til en Obos klubb som da har alt å tjene på å gi han tid?
I Telemark er det veldig stille og kun trær som får med seg kampene. De hyper ikke om han gjør det bra og de maser ikke om han gjør noen feil. Litt ro og tillitt vil gjøre underverker.

OK. Det han har å vinne på å gå til Odd er at han får en enklere vei inn på laget sannsynligvis. Men det er OBOS. Hvis, og det er et stort HVIS, Odd rykker opp igjen så spiller han på et Eliteserielag i 2026, som i dag.

Det han kan tilbys her er å spille i OBOS, men på utlån. Ulempen med det er at han kanskje ikke får gå til en like god OBOS-klubb. Fordelen med det er at om han ender opp på benken så bytter vi bare klubb på han.

Så i 2025 så tenker jeg det er hipp som happ hva han velger. Hvis han går til Odd så er det nok meningen han skal spille, men han kan så klart havne på benken der også. Og da er ikke alternativene like mange. Han vil ha en viktig rolle som cover på midtstopperplass der uansett. Mens havner han på benken i klubben vi låner han ut til så kalles han bare tilbake.

I 2026 så tilhører han da en Eliteserieklubb, jeg antar vi ikke rykker ned. I Odd tilhører han kanskje en Eliteserieklubb. Tipper det er rundt 50/50 om de rykker opp eller ikke. Om han har tatt Eliteserienivået gjennom utlån til OBOS så kan han spille her. Er han i Odd så blir det nok et år i OBOS om de ikke rykker opp. Alternativt må han bli solgt fra Odd.

Jeg tror ikke at Odd har mulighet til å være uendelig tålmodig med han. De vil nok opp og de topper nok laget for å få til det.

Så jeg vil vel mer si hva har han å vinne med å gå til Odd? Hvis han vil spille på OBOS-nivå så kan vi låne han ut. Hvis han ikke spiller i den klubben han lånes ut til er det bare å kalle han tilbake. Han er ung og kan gå hit og dit utenfor overgangsvinduer. I Odd fanger nok bordet litt mer.

Å gå til en OBOS-klubb er jo noe han alltid kan gjøre. Han trenger ikke gjøre det nå. Jeg mener i hvert fall at han risikerer mye mer med å gå til Odd permanent enn han gjør med å spille OBOS på utlån fra oss. For alt vi vet kan han etter et halvår i OBOS være klar for vårt 1.lag. Da kan han kalles tilbake og rett inn på laget. Å dra herfra betyr at Eliteseriespill krever at enten Odd rykker opp eller selger han.

Så kort og godt så er flere dører åpne for han ved å bli. Jeg mener han absolutt ikke har hastverk. Det er ikke noe vits å ta det valget nå.
Svar
Synes det er veldig merkelig at han ikke fikk prøve seg etter at opprykket i praksis var sikret. Han kunne fått de siste 10 kampene fra start som midtstopper.
Da hadde klubben hatt et solid grunnlag for å se om han har en stor fremtid som stopper, eller om han kan selges.
Svar
Kjelsen er i en situasjon der han vil miste tittelen som supertalent dersom han ikke spiller fast i løpet av 2025. Enkelt og greit. Vi her inne kan ikke forvente at vi som en nyopprykket klubb - med en utad uttalt målsetning om å «bite fra oss» i eliteserien. Situasjonen hadde vært en annen dersom vi utfordret topp 4 kontinuerlig. Vi kan ikke drive klubb som Molde og B/G per nå. Så enkelt er det.

Jeg er også enig i at han burde spilt mye mer mot slutten i fjor. Dersom han ikke hadde prestert optimalt i de kampene hadde det vært lettere for han å akseptere at han ikke spilte fast hos oss. Jeg vil også tørre og påstå at Kiil Olsen aldri burde ha blott signert for å være backup da det var minimale forskjeller på han og kjeksen. Fagermo hadde så mye tro på Aron at han valgte å bruke han som spiss i flere innhopp. Da kunne man like gjerne latt kjelsen holdt den backupplassen. (Sett i dag er jeg glad for at Kiil Olsen kom til oss, men vi brukte 18 måneder på å få han optimal. Den tiden kunne vi like gjerne testet og feilet med Kjelsen).
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: andgus, Fredmidt, 23 Gjest(er)