Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
#21
(10-08-2024, 10:37 AM)Bohem33 Skreiv: Jeg ville heller gitt en 2-er til forsvaret enn angrepet. Der er vi syltynne. 
I angrep mener jeg Jones kunne spilt seg inn på svært mange eliteserielag og at Strand ikke er så ille om det er sånn man vil ha formasjonen. Med en defensiv duracell som ving og ikke en mer tradisjonell offensiv ving. 

Om trenerne er enige i at sjøeng kun fortjener en 3-er bør vi definitivt hente en ny førstekeeper og la Storevik få reise videre. 
Det er ikke så lenge siden folk mente at han var en klassekeeper, men etter ett frispark han kanskje kunne tatt så blir folk skeptiske. 
Kanskje trenger han en bedre trener, hva med å hente Gjermund tilbake? 

Jeg vurderer det, som jeg skriver det, med utgangspunkt i dag. Dvs at spillere som Idumba og Kamara er med i regnestykket. Da mener jeg vi ikke er syltynne i forsvar. Og så må du huske at hele skalaen brukes. En 6'er på keeperplass er soleklar landslagsklasse, samt en mer en god nok backup. VG ga Brann i år en 4'er på keeperplass og de har Dyngeland, som faktisk var innom landslaget.

Når det gjelder Sjøeng så er vurderingen litt vanskelig. Hvis han var 29 så ville jeg sagt at vi trengte bedre. Men han er fortsatt bare 22 da. Jeg ville nok heller byttet ut Storvik med en enda bedre, men også enda eldre keeper. En som faktisk var happy med å være 2.keeper et år eller to, før støvlene legges på hylla. Men fortsatt god nok til å spille hvis det trengtes. Jeg vet ikke hvem som mente han var en klassekeeper? Jeg har i hvert fall ment det samme hele tiden. God på strek, god med ballen i beina, evne til å slå veldig lange pasninger som ofte er presise. Men mangler den auraen av autoritet og selvtillit som en god keeper bør ha. Og som han må skaffe seg hvis han skal ta de neste stegene. Og han gjør en og annen juniorfeil fortsatt.

Du trenger ikke bare å ha sett Premier League for å skjønne hva jeg mener. Jeg er usikker på om Sjøeng pr i dag ville benket en keeper som Haug. Og han ville definitivt ikke benket keepere som Hirschfeld, Perkins, Arni osv når de var i glansdagene. Det betyr ikke at ikke Sjøeng kan utvikle seg og bli enda bedre enn alle dem. Men jeg vurderer han ut fra i dag.

Jeg er ikke uenig i at Jones sannsynligvis hadde spilt på mange Eliteserielag. Men igjen så bruker jeg jo skalaen da. Den angrepsrekka VG vurderte hos Glimt før sesongen resulterte i en 4'er.

Så vi har 3, relativt unge, angrepsspillere i Jones, Brajanac og Rijks. Ingen har vist noe på et så høyt nivå som Eliteserien og det er litt så som så med dekning også. Gitt at et angrep med Hauge, Høgh, Espejord, Bassi osv er en 4'er, så skal du argumentere hardt for at vårt fortjener mer enn en 2'er. De har lite å vise til og det er dårlig dekning. Og da inkluderer jeg også Kamara i det, som har en flott CV, men ikke har spilt regelmessig 1.lagsfotball på snart 2 år.

Men som sagt så gjelder det å legge lista på riktig sted. Å ha unge angripere som kanskje kunne fått en del spilletid på de fleste lag på nedre halvdel i Eliteserien er ikke der lista ligger. Legger vi oss på det nivået så er det nedrykkskamp igjen i 2025.

Så hvis vi ikke gjør noen endringer i troppen, verken ut eller inn, så kommer vi til å måtte sloss hardt for en 10.plass. Så kommer vi så klart til å gjøre endringer i troppen da. Men vi kan ikke lure oss selv til å tro at det vi har i dag er bra nok til å gå rett opp og sloss i toppen. Det er det ikke i nærheten av. Men som sagt, hva vi har 1.april vet vi 1.april. Det er fortsatt neste 3 måneder til overgangsvinduet åpner, så det ikke mulig å si så mye om det nå. Vi må bare ta inn over oss at Vålerengas tropp i 2024 er dårligere enn den som rykket ned i 2023, selv om det er litt mer nyanser i det også. Skal vi unngå å havne i trøbbel igjen alt på første forsøk så må vi faktisk få inn bedre spillere. Og flere av dem. Alt annet er som sagt å lure seg selv.
Svar
#22
Jeg er vel en av de som har nevnt at Sjøeng er en klassekeeper, og står for det.
Vi må legge til grunn hans alder og sammenligne med jevnaldrende. Han har vært på yngre landslag og viser med det at han er blant de beste i Norge i sin aldersklasse. Han har masse kvalitet i spillet sitt, men mangler litt rutine. Juniorfeil gjør alle keepere, men det blir oftest færre med årene bak seg.
Sjøeng er en av de bedre keeperne i landet er min påstand, og hadde du spurt Solbakken, ville han sagt at Sjøeng var i skorpa bak de etablerte på landslaget. Det er min påstand.
Vi bør kvitte oss med Storevik som er en middelmådig keeper, og satse på å få inn en eldre kar som er fornøyd med å sitte benk, men samtidig kan være med på utviklinga av Sjøeng.
I tillegg har vi yngre krefter på keepersiden som også er bra.

Keeper er ikke noe vi skal bruke krefter på for å si det sånn.

Ellers liker jeg diskusjonen vi har i denne tråden. Fint at det er så mange som deltar og at vi alle ser dette litt forskjellig. Viser jo bare at det ikke er noen fasit i fotball heller.
Svar
#23
Bra det Flem. Jeg er ikke negativ til Sjøeng altså, bare så det er sagt. Jeg bare sier at Sjøeng fortsatt har en del å gå på, selv om han er god på strek. Jeg vil fortsatt sette Sjøeng, slik han er akkurat i dag, et stykke ned på lista over de beste keeperne vi har hatt. Men jeg tror jo han vil bli bedre i framtiden, så han skal vi holde på. Men det er også greit å huske på hvor lista ligger.

Det er likevel en øvre grense for hvor mange kompromisser vi kan gjøre mellom spillere som blir gode i fremtiden og spillere som er gode her og nå.

Grunnen til at jeg prøver å si fra om det her er fordi jeg vet at Vålerenga er en klubb som fort tar av. Vi har gjort en bra jobb i OBOS i år. Og noen går kanskje rundt og forventer at vi skal gjøre som Brann, LSK og noen andre. Som kom opp og som var med i medaljekampen i Eliteserien året etter. Vi er ikke der. Vi har ikke henta spillere med høyt toppnivå som sleit litt i andre klubber, som da Brann hentet FHM og Finne, og som brukte OBOS-året til å få karrieren på beina. Vi har heller ikke henta spillere som brukte OBOS-året til å vokse seg inn i rollen for så å ta Eliteserien med storm året etter. Selv om vi har fått fram Jones da.

Uten en del oppgraderinger så kommer vi til å være i bunnen i 2025. Det er jo så klart sånn at jeg forventer at en del av dem kommer. Og jeg tror ikke noen ny 1.keeper kommer. Og det trenger vi ikke heller. Det er fortsatt 3 mnd til vinduet åpner og 6 til det stenger. Det er plenty med tid. Men vi ER nødt til å forsterke oss. Også om det betyr at det blir noen litt kjipe valg rundt spillere vi liker. Og i motsetning til mange andre så mener jeg at vi ikke har hentet så mange spillere med tanke på Eliteserien, vi har hentet dem for å komme oss ut av OBOS.

Den gode nyheten er jo at vi har en ganske solid og jevn tropp med grei dekning i mange posisjoner. Vi trenger noen som kan toppe det, men det er jo ikke sånn at vi kommer opp uten en god stamme å bygge videre på. Men vi må bygge videre, det er ikke bra nok for neste år som det er nå.
Svar
#24
(10-08-2024, 01:54 PM)Flemmern Skreiv: Jeg er vel en av de som har nevnt at Sjøeng er en klassekeeper, og står for det.
Vi må legge til grunn hans alder og sammenligne med jevnaldrende. Han har vært på yngre landslag og viser med det at han er blant de beste i Norge i sin aldersklasse. Han har masse kvalitet i spillet sitt, men mangler litt rutine. Juniorfeil gjør alle keepere, men det blir oftest færre med årene bak seg.
Sjøeng er en av de bedre keeperne i landet er min påstand, og hadde du spurt Solbakken, ville han sagt at Sjøeng var i skorpa bak de etablerte på landslaget. Det er min påstand.
Vi bør kvitte oss med Storevik som er en middelmådig keeper, og satse på å få inn en eldre kar som er fornøyd med å sitte benk, men samtidig kan være med på utviklinga av Sjøeng.
I tillegg har vi yngre krefter på keepersiden som også er bra.

Keeper er ikke noe vi skal bruke krefter på for å si det sånn.

Ellers liker jeg diskusjonen vi har i denne tråden. Fint at det er så mange som deltar og at vi alle ser dette litt forskjellig. Viser jo bare at det ikke er noen fasit i fotball heller.

Sjøeng er veldig god. 
Men ikke overraskende at han får skylden fra enkelte her når det butter litt i mot. Klaesson var jo hakkekylling nummer én i over et halvt år. Og da ble det skrevet på forumet her daglig at han var altfor dårlig for oss. DEF hadde likevel tillit til han og selvtilliten vokste, og det gjorde prestasjonene også. Da ble det plutselig veldig stille fra kritikerne som var selvutnevnte keeper-eksperter. 

Er jo ganske utrolig at enkelte her vil styrke spissplass og keeperplass da det er de posisjonene vi er desidert best dekket på. Det er klart at det hadde vært digg med Arason og Moa, men Sjøeng kan fort bli bedre enn islendingen og vi har både fettern til Moa (som er dritgod) og en annen som bærer det samme fornavnet som han. Forventningene her er skyhøye til tross for at vi pr dags dato er et OBOS-lag som har én bronsjemedalje som beste plassering de siste ti årene. Kritikerne blir nok aldri fornøyd uansett, men det hadde tjent alle om de spiste en skje med realisme. For dette er utrolig slitsomt å lese for alle oss andre.

Det virker som at det er mange andre faktorer som blir glemt når det gjelder kritikk av egne spillere. Blant annet samhandling på og utenfor banen, og garderobekultur. Jeg vil ikke ha en spiller som er hakket bedre enn én i samme posisjon, hvis det viser seg at han er en tulling. Spillergruppen virker jo å være i harmoni om dagen og det er ikke til å undervurdere. Da kommer alle til å ta store steg, noe som de også har bevist det siste halvåret. Jeg er redd for at den harmonien forsvinner hvis vi erstatter 3-4 spillere i førsteelleveren.
Svar
#25
Helt enig med de som mener det er forsvaret som må styrkes. Her er vi veldig sårbare og behøver sårt forsterkninger. På Midtbanen har vi god dekning og på spissplassen har jeg tro på Brajanec, han er et bra oppspillspunkt og har faktisk gjort det en spiss skal - score mål. Sjøeng er god på det meste men svak i feltarbeidet, dette kommer med fler kamper i beltet.
Svar
#26
Sheriff Sinyan har kontrakt med ODD ut året. Han er vel en spiller som ville forsterket oss på midtstopperplass. Det finnes vel også spillere i LSK som ville forsterket oss. Spørsmålet er om disse er aktuelle. Stabæk har ett par yngre spillere som jeg mener klubben burde siklet etter, men dette er vel spillere Stabæk ønsker 15-30.000’+ for.. Personlig håper jeg vi signerer en stopper, en venstreback, en venstrekant og en spiss. Claudio Braga på AAFK virker spennende. Han var veldig god mot oss, men jeg har ikke sett han noe mer enn den kampen. Deni Dashaev; venstre back på start var bra mot oss.

Nå som vi har rykket opp ønsker jeg at vi kjører Jones på spiss ut sesongen, med Thorvaldsen på kant.
Svar
#27
JJ sier til Dagsavisen at vi er i dialog med noen spillere. 
Han lover ikke at vi klarer å lande noe, men de forsøker i hvert fall. 
Noen små sitater: 
– I hvilke ledd tenker dere å hente forsterkninger?
– Alle ledd, svarer Bakke.
– Er det noen ledd som prioriteres foran andre?
– Nei, men vi må sannsynligvis gjøre tre-fire-fem grep. Det er ikke unormalt når man har rykket opp. 
...
– Det er ikke noe tvil om at vi har færrest spillere i det bakre leddet. Det er naturlig at vi ser der.


---
Er vel ikke helt sjokkerende det som sies her. Så kan man jo diskutere hva som ligger i alle ledd da. Det behøver vel ikke bety spiss og keeper, men det må bety at de også ønsker seg noen på midtbanen. 
Det gir jo mening om noen forsvinner, men skal vi styrke midtbanen selv om ingen forsvinner ut derfra så må det vel være fordi man ser Strand og Riisnæs mest som (venstre) vinger.
Svar
#28
(10-08-2024, 05:38 PM)JohnnyJ Skreiv: Er jo ganske utrolig at enkelte her vil styrke spissplass og keeperplass da det er de posisjonene vi er desidert best dekket på. Det er klart at det hadde vært digg med Arason og Moa, men Sjøeng kan fort bli bedre enn islendingen og vi har både fettern til Moa (som er dritgod) og en annen som bærer det samme fornavnet som han. Forventningene her er skyhøye til tross for at vi pr dags dato er et OBOS-lag som har én bronsjemedalje som beste plassering de siste ti årene. Kritikerne blir nok aldri fornøyd uansett, men det hadde tjent alle om de spiste en skje med realisme. For dette er utrolig slitsomt å lese for alle oss andre.

Hvis du synes det er slitsomt å lese innlegg du er uenig i, så er kanskje ikke et diskusjonsforum stedet for deg?

Når det gjelder det å aldri være fornøyd så vet jeg ikke helt hva du mener. Det å aldri være fornøyd, alltid ville forbedre er jo det toppidrett, og mange andre ting her i livet, går ut på. Jeg er kjempefornøyd med at vi kom oss ut av OBOS. Men neste år må ambisjonene være å i det minste ikke sloss med ryggen mot veggen mot nedrykk igjen. I år var målet å bli Norges 17. eller 18. beste fotballag. Neste år er det å bli blant de 10 beste. Det som var bra nok i år er ikke bra nok neste år. Sånn er det bare.

Og helt ærlig, det laget vi har nå er i kvalitet dårligere enn det laget som rykket ned. Det tror jeg du bare må innse. Og hvis du mener vi skal la angrep og keeper være, hvem er det da du mener vi trenger å oppgradere i en antatt startoppstilling?

Den troppen mange her trodde skulle ta medalje i 2023 rykket ned. Mye på grunn av mangel på fungerende spiss, selv om det så klart var litt flere ting i tillegg. Børven var ikke god nok. Heldigvis hadde Jatta tatt steg i løpet av vinteren så det hjalp oss litt. Men fram til sommervinduet åpnet så hadde vi bare scoret 18 mål på 15 kamper og hadde 5 poeng opp til trygg plass. Det kan veldig fort skje igjen hvis vi går inn i en sesong en gang til der vi rett og slett mangler spillere.

Så skjønner også jeg, og sikkert alle andre også, at vi ikke kan bruke penger vi ikke har. Har vi ikke penger til å forsterke oss, så får vi spille med det beste laget vi kan og så får det gå som det går. Men det er egentlig bare enkel matematikk det her. I år har Rijks og Brajanac scoret 21 seriemål fra spissplass. Håkans og Jones har scoret 17 fra i hovedsak høyrekanten. Det er over halvpartene av målene våre til sammen. Neste år scorer vi sannsynligvis færre, men vi er nødt til å score over 50 på 30 runder for ikke å havne i sumpa igjen. Som igjen betyr at vi er avhengig av å ha en midtspiss som kan score minst 15. I tillegg må vi ha kantspillere som bidrar med det samme til sammen. Hvis vi ikke får minst 30 mål ut av angrepsrekka alene i 2025 så kommer vi til å slite.

Du må gjerne komme med noen gode fotballfaglige argumenter for hvorfor du mener at Brajanac kommer til å score 15+ neste år og hvorfor du mener vi ikke trenger å erstatte Kamara i troppen. Heller det, enn at du uffer deg over å måtte lese innlegg du er uenig i. Vålerenga må jo være en av veldig få klubber der deler av supporterne ser på gode spillere inn som en personlig fornærmelse.
Svar
#29
Det er åpenbart at vi trenger å forsterke forsvarsrekke vår inn mot neste år.
Regner med at Fasika ikke forlenges og Hedenstad har utgående kontrakt så usikkert der.
Så vi trenger 2 til 3 spillere inn som kan forsterke førsteelleveren.

Offensivt så tenker jeg at Kamara ikke er med videre og Bully er jo skadet mye.
Her kan vi isteden hente inn noe x-faktor i fart på venstrekanten og kanskje en annen type spiller med ekstrem hodekraft.

Så Bakke sin uttalelse om 3-5 nye inn stemmer nok ganske bra.
Heldigvis var opprykket klart tidlig, så vi kan være i forkant. En stor fordel i forhold til mange andre klubber som vi konkurrerer med.
Svar
#30
(10-09-2024, 09:00 AM)VIF123 Skreiv: Det er åpenbart at vi trenger å forsterke forsvarsrekke vår inn mot neste år.
Regner med at Fasika ikke forlenges og Hedenstad har utgående kontrakt så usikkert der.
Så vi trenger 2 til 3 spillere inn som kan forsterke førsteelleveren.

Heldigvis var opprykket klart tidlig, så vi kan være i forkant. En stor fordel i forhold til mange andre klubber som vi konkurrerer med.

Hedenstad har signert kontrakt for 2025: https://www.vif-fotball.no/nyheter/heden...-valerenga

Enig i at det bør være en kjempefordel at vi nå vet hva som gjelder for 2025.
De andre i OBOS er ikke klare (ennå)
I Eliteserien er 5 lag i direkte nedrykksfare og noen til kan rote seg inn i nedrykk hvis de slutter å ta poeng.
Så ja, en hel haug av konkurrenter har mer enn nok med å tenke på hvordan sesongen ender og må operere med 2 sett med planer.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: Arneg, 14 Gjest(er)