Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
AHK, Storm, Sjøeng og SJøvold bør resigneres brennkvikt, ja.
Apold-Aasen regnes jo som talent, men har vært skada nesten hele 2024. Her kan vi vente litt.
På Strand er jeg litt delt; han tilfører laget mye, det er klart nok. Men får vi tak i gull på midtbanen så er det fort han som må vike.
Bjørdal er vel mest sannsynlig den viktigste spilleren vår. Han bør være kaptein i 2025. Da bør han også ha en kontrakt som minst varer til ut 26. 1 år til, takk
Svar
(11-06-2024, 10:02 AM)Loffen Skreiv: AHK, Storm, Sjøeng og SJøvold bør resigneres brennkvikt, ja.
Apold-Aasen regnes jo som talent, men har vært skada nesten hele 2024. Her kan vi vente litt.
På Strand er jeg litt delt; han tilfører laget mye, det er klart nok. Men får vi tak i gull på midtbanen så er det fort han som må vike.
Bjørdal er vel mest sannsynlig den viktigste spilleren vår. Han bør være kaptein i 2025. Da bør han også ha en kontrakt som minst varer til ut 26. 1 år til, takk

Det der handler jo bare om risiko da, når det gjelder Apold Åasen og andre.

Reglene sier at det ikke er lov for spillere å signere kontrakt på lenger enn 3 år så lenge de er under 18. Og det er jo det som er vanlig hos oss, de signerer en kontrakt når de er 16, så får de 3-4 nye år når de er 18. Så bruker de et par år til på å slå gjennom og vi står med lua i hånda når spillerne endelig har slått gjennom og bare har et år igjen på kontrakten.

Over tid så vil det da helt sikkert lønne seg for oss å signere en 5 års kontrakt med de unggutta vi tror på når de blir 18 og før de slår gjennom. Da kan vi selge dem for mer enn vi gjør, hvis vi selger dem like tidlig som i dag. Eller vi har nytte av dem i lenger tid. 

Hvis den neste Osame går for 29 millioner i stedet for 19 fordi han er under en lang kontrakt, så dekker de ekstra pengene opp for utgiften det er å sitte med spillere som vi ikke lenger ønsker.
Svar
(11-05-2024, 01:35 PM)JackBlack Skreiv:
(11-01-2024, 07:01 PM)Grimm Skreiv: Ilic var plutselig verdensmester, for god for oss og skapte et helvetes sirkus for å komme seg vekk, så fuck han fyren. Godt å se instant karma for en gangs skyld. Han kan sitte på diverse benker til kontrakt blir terminert og så spille i en eller annen korrupt bakgårdsliga for småpenger og tenke tilbake til da han gjorde et skikkelig dumt valg.

Hæ?

Dette stemmer overhode ikke. 
Det var hele tiden klubbens plan å selge han så fort de kunne cashe ut på investeringen. 
Får en tåpelig påstand. Blir litt banalt å forvente lojalitet fra en spiller som har vært i klubben i et kvarter.

Jeg forventer at han ikke skaper et helvete under forhandlingene for å dra ned prisen sin i forhandlingene.
Svar
Lillestrøm på vei ned i OBOS er på shopper'n. Sikra seg iflg VG to nigerianske talenter, en som spiller på Nigerias U20-landslag. Er VIF-speidere "på ballen" i Afrika? https://www.vg.no/sport/i/rP9GQw/ekspert...sjef-i-frp
Svar
(11-08-2024, 07:19 PM)Paulinho Skreiv: Lillestrøm på vei ned i OBOS er på shopper'n. Sikra seg iflg VG to nigerianske talenter, en som spiller på Nigerias U20-landslag. Er VIF-speidere "på ballen" i Afrika? https://www.vg.no/sport/i/rP9GQw/ekspert...sjef-i-frp

Vi er dessverre ikke kjente for å snappe afrikanske talenter. Er vel bare Ejiuke vi tidligere har hentet som og har lyktes i ettertid? Håper vi i fremtiden henter en speider som utelukkende vi ha ansvar for det afrikanske markedet.
Svar
Første bud for å finne noen der er jo å prøve da.

Husk at i 2020-2023 så hadde vi en trener som så og si kun hentet spillere han kjente fra før.

Ambina har vi truffet bra på. Så får vi se hva det blir til med Obasi. Vi kan fint hente et par til.
Svar
(11-09-2024, 10:07 AM)NilsDN Skreiv: Første bud for å finne noen der er jo å prøve da.

Husk at i 2020-2023 så hadde vi en trener som så og si kun hentet spillere han kjente fra før.

Ambina har vi truffet bra på. Så får vi se hva det blir til med Obasi. Vi kan fint hente et par til.

Første bud burde vært å finne speideren?Ambina er fortsatt ung , men ikke talent lenger, men enig med deg i at vi har funnet gull derSmile 

Par stykker neste år høres fornuftig ut. 18 åringer med stort potensial og x-faktor.

Spent på hvordan det vil være med Obasi fremover. Neste år bør han blomstre ellers bør vi vurdere å selge /leie han ut. Nå har han fått ett år på seg seg.
Svar
Joda, greit med speider. Men det fungerer ikke helt på samme måte der som her. Det er mange akademier som det går an å bygge relasjoner til. Og å ta inn prøvespillere fra dem.

Vi er jo ikke avhengig av 100% suksess. Det er et par Godly Michael pr Ejuke.
Svar
(11-09-2024, 03:28 PM)NilsDN Skreiv: Joda, greit med speider. Men det fungerer ikke helt på samme måte der som her. Det er mange akademier som det går an å bygge relasjoner til. Og å ta inn prøvespillere fra dem.

Vi er jo ikke avhengig av 100% suksess. Det er et par Godly Michael pr Ejuke.

Det ene utelukker ikke det andre. Antallet Godly må ned og antallet Ejiuke må opp.
Svar
Vi må vel kunne si at Vålerenga starta OBOS-liga sesongen ganske svakt, men at etter 16. mai kampen mot xxx så har både spillet og resultatene vært svært sterke. Jeg opplever også at vi hadde et godt sommervindu der vi bygde troppen for både opprykk og tilværelse i Eliteserien. Synes også at troppen virker bedre sammensatt enn på en god stund, med reell konkurranse både på midtbanen og på i alle fall 2 av de 3 fremste plassene.

Jeg tror samtidig at samtlige ser at jobben ikke er ferdig dersom man skal sette sammen en tropp som skal gjøre mer enn å bare overleve i Eliteserien.
Så la oss ta en kjapp gjennomgang med noen, høyst ukvalifiserte, tanker om hvor vi står og hva vi trenger per 11.12.24.

Karakterer gjenspeiler hvordan jeg tror lagdelen vil kunne forventes å prestere i Eliteserien.
Jeg tar også utgangspunkt i hvor spilleren er listet i troppen med tanke på posisjon, f. eks Riisnæs som midtbane selv om han har spilt mest kant i år.

Keeperplass:
I troppen: Sjøeng, Storm Kolbjørnsen.
Ute på lån: Storevik, Stær-Jensen

I Sjøeng og Storevik har vi hatt to rimelig jevngode keepere, der Sjøeng har startet grunnet størst potensial. Jeg tror ikke at Storevik ser for seg enda en sesong på benk, og at han nok forsvinner i løpet av vinteren.
Per nå så ser ikke jeg på Sjøeng som mer enn en midt-på-treet Eliteseriekeeper, selv om inntrykket selvfølgelig er preget av et 2023 der mye annet enn keeperspillet gikk galt. Vi har talentfulle reserver, men de har til gjengjeld null erfaring med A-lags fotball.

Karakter: 3 hvis Storevik forsvinner, 4 hvis Storevik blir eller blir erstattet med tilsvarende spiller.

Midtforsvaret:
I troppen: Jarl, Kiil-Olsen, AHK, Idumba.
Ute på lån: Bitri

Jarl er god, og Kiil-Olsen har tatt steg. Etter mitt syn ligger de an til å kunne danne et solid stopperpar i Eliteserien. Bak dem er det mer usikkert. Bitri og Idumba forsvinner. Da har vi plutselig bare AHK med erfaring på A-laget, og han skal visst satses på som høyreback - noe jeg sliter med å forstå.
Dette blir en topptung lagdel, der vi trenger i alle fall én spiller som kan utfordre inn.

Karakter: 3 per i dag grunnet usikkerhet bak Jarl og Kiil-Olsen.

Backer:
I troppen: Borch, Hedenstad og Jukle.

Vår svakeste posisjon, der vi både er usikre på kvaliteten og tilgjengeligheten til spillerne vi har.
Borch er en flott fyr, men har også tydelige mangler for en fotballspiller på høyeste nivå. Jukle er god offensivt på sitt beste, men med mangler defensivt og en rimelig utrygg skadehistorikk. Hedenstad blir 34 neste år.
Her trenger vi nye backer på hver sin side.
Karakter: 2. Ganske strengt, men det skyldes tydelige og lett identifiserbare bekymringer.

Midtbane:
I troppen: Hagen, Bjørdal, Strand, Sjøvold, Lange, Ambina, Riisnæs.

Vår sterkeste lagdel på papiret, men det kommer litt an på hvor Riisnæs er tenkt å spille neste sesong.
I 2024 synes jeg at vår beste kombinasjon var Bjørdal - Ambina - Lange. Det er usikkert hvordan Ambina og Lange tar nivået i Eliteserien, men jeg våger å være forsiktig optimist. Her er Strand, Riisnæs og Hagen svært gode utfordrere, mens Sjøvold fort blir det samme om han fortsetter utviklingen. Riisnæs er nok tiltenkt en startposisjon grunnet ferdigheter og potensial, men vanskelig å identifisere hvor han er tiltenkt - selv om jeg, og han selv, mener han er best som midtbanespiller.
God kamp om plassene, men det er kun Bjørdal, Hagen og Strand som har vist at de holder ES-kvalitet - selv om noen vil si at Strand mangler litt på toppnivået samtidig som han fyller 31 neste år. Riisnæs har også definitivt Eliteseriekvalitet, men har verken en full sesong i Eliteserien eller OBOS under beltet - samt at han har blitt brukt i flere ulike posisjoner.
Her tror jeg ikke at vi kommer til å gjøre noe særlig, med mindre noen forsvinner eller Riisnæs skal brukes som kant.
Karakter: Sterk 4er.

Kant:
I troppen: Thorvaldsen, Jones, Onyebuchi, Dicko.
Ute på lån: Ofkir

Jones bør være 100% klink på høyrekant. Mindre tydelig hva planen på venstrekanten blir. Vi kan ikke regne med Dicko i fremtiden, men vi krysser selvsagt fingrene. Her mener jeg at vi trenger en venstrekant inn, også Riisnæs eller Strand kan brukes der. Ofkir forsvinner nok.
Jeg mener at verken Riisnæs eller Strand er kantspillere, og synes vi mister mye på venstrekanten når de spiller der - spesielt når Juklerød ikke spiller som overlappende venstreback.
Karakter: 3, men fort 4 dersom vi får inn en god venstrekant eller Onyebuchi/Thorvaldsen tar steg i vinter.

Spiss:
I troppen: Rijks, Brajanac, Usman, Apold-Aasen, Kamara.

I Rijks og Brajanac har vi spisser som scorer mål, i alle fall på nest øverste nivå. Usman og Apold-Aasen kan nok ikke regnes med noe særlig neste år.
Kamara får vel neppe ny kontrakt da han tross alt er 35 og ikke spilte særlig i år. Regner med at Brajanac blir førstevalg også neste år, og da spørs det hva Rijks tenker/ønsker. Har ikke gjort nok til å selges til en større klubb, men kan fort ønske seg tilbake til Nederland om han blir benka. Om han ikke forsvinner så tror jeg ikke det blir gjort særlig i denne posisjonen, men kan uansett tenke meg én utfordrer inn - enten et yngre talent eller en veteran ala Kamara.
Karakter: 3 grunnet usikkerhet rundt hvorvidt Rijks og Brajanac tar nivået.

Til slutt: Bully. Er listet som angrepsspiller, men usikker på om han er tiltenkt kant eller midtspiss siden han ikke har spilt. Det lille han har spilt har vært midtbane, men der er nok bredden såpass god at han nok er tiltenkt en plass lenger opp i banen. Skadehistorikken viser at han nok dessverre ikke kan regnes med, men at han i beste fall kan være en utfordrer på noen forskjellige plasser.

Oppsummert:

Samlet karakter: 3 per nå. En bedre sammensatt tropp på midten og fremover, men likevel med klare forbedringspotensialer. Skal ikke mange grep til før det ser betydelig bedre ut (backer og venstrekant inn).
Jeg er kanskje litt streng i noen av vurderingene - jeg skal ikke underkjenne at laget gjorde sine saker ekstremt godt fra 17. mai og inn, men man møter ikke Sandnes Ulf og Raufoss i Eliteserien.

Ut: 5 - Bitri, Idumba, Ofkir, Storevik, Kamara. Ingen store tap. Tror ingen av de vi frykter mest å miste (Jones, Riisnæs) forsvinner i dette vinduet - men det vet man aldri.
Kan ikke regnes med: Bully, Dicko. På grunn av skader/skadehistorikk.
Ønskes inn: 5 - Minst en midtstopper, venstre- og høyreback, Venstrekant, spiss.

Så, hvem skal de 5 som ønskes inn være? Det er selvfølgelig vanskeligere.

Tanker/meninger/slakt?
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: ep1fo, mtjoh, Wild Touch, 32 Gjest(er)