Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(11-13-2024, 10:06 AM)NilsDN Skreiv: At folk ikke er bekymret for spissplassen skjønner jeg lite av. 

Jo, jeg er bekymret. De to spissene kommer til å møte bedre forsvarere i sesongen som kommer, og det er lite info om dem på det nivået. Det som taler FOR dem er at dem ennå er unge, og kan ta steg, men det har vi ingen garanti på. Mener vi må ha inn en spiss som har bevist på samme nivå, eller helst høyere. Vi vet vi kommer til å slippe inn mange mål, med mindre vi forsterker forsvaret, så vi kommer til å måtte score mange :-)  Confused
Svar
(11-17-2024, 04:22 PM)Wild Touch Skreiv:
(11-13-2024, 10:06 AM)NilsDN Skreiv: At folk ikke er bekymret for spissplassen skjønner jeg lite av. 

Jo, jeg er bekymret. De to spissene kommer til å møte bedre forsvarere i sesongen som kommer, og det er lite info om dem på det nivået. Det som taler FOR dem er at dem ennå er unge, og kan ta steg, men det har vi ingen garanti på. Mener vi må ha inn en spiss som har bevist på samme nivå, eller helst høyere. Vi vet vi kommer til å slippe inn mange mål, med mindre vi forsterker forsvaret, så vi kommer til å måtte score mange :-)  Confused
Nå hadde vi lite info om Illic også. Gjorde det greit til sluttWinkEr ikke enige med Bakke og co om alt, men tenker de har bra call på hva vi bør forsterkeSmile
Svar
Jeg lurer på hva Brajanac har gjort mot Nils. Må være noe personlig.
Svar
(11-17-2024, 10:31 PM)Østblokka Skreiv: Jeg lurer på hva Brajanac har gjort mot Nils. Må være noe personlig.

Det handler jo ikke om Nils, gjør det vel? Er flere av oss som mener han ikke er god nok.
Hvis du ser alle måla han scorer, er det typiske tap-ins, og det kan funke om laget som helhet produserer sjanser på løpende bånn, som vi har gjort i OBOS.
I Eliteserien vil vi ikke produsere like mye fordi vi møter bedre lag. Da vil ikke Braj få disse tap-ins'a og han har ingen kvalitet som spiss alene.

Han er ikke god med ball i beina, ikke god i dueller i lufta eller langs bakken, ikke et godt oppspillspunkt og har ikke fart. 
Hvordan mener du han da vil lykkes i Eliteserien?
Det handler ikke om å mislike eller hate spillere, men se deres begrensninger.
Svar
(11-17-2024, 10:31 PM)Østblokka Skreiv: Jeg lurer på hva Brajanac har gjort mot Nils. Må være noe personlig.

Nei, han har ikke gjort meg noe personlig. Vi har en del spillere, noen ganger flere enn andre ganger, som jeg mener ikke er gode nok. Uten at jeg nødvendigvis må si noe negativt om dem av den grunn. Vi har jo helt klart noen nå også.

Men det er greit å gjøre det når det gjelder spissplassen.

I 2022 går vi inn i sesongen med Kjartansson som spiss. Av diverse årsaker så leverer ikke han, og når vi møter Kristiansund 12.juli så ligger vi på kvalikplassen. Nå snur vi det der, takket være Udahl, vi får en god periode og klarer å ende på en 6.plass ved sesongslutt. Torgeir Børven kommer inn, imponerer ingen. men vi går likevel inn i 2023 med han som førstevalg.

I 2023 er Børven involvert i 24 kamper og scorer bare et mål, etter hvert mest som reserve. Vi rykker ned.

Det er bare et eksempel, det finnes ganske mange tilfeller der vi har drevet med ønsketenkning. Det er en vanlig tankefeil i hverdagen og spesielt kanskje i fotball som man ikke følger såå mye med på. Vi tror noe er sant, fordi vi ønsker det er sant.  Da er det i stedet vanlig å tro på autoriteter, trener eller fotballeder mener sånn, da er det nok sannsynligvis sant fordi han kan mer om det enn meg. Vi er jo i OBOS fordi vi som klubb trodde at akademiet vårt skulle være løsningen på alle problemer, økonomiske og spillemessige. Fordi mange ønsket å tro det, og fordi våre ledere sa det.

Nå har jeg sett Brajanac et halvt år. Han bidro for oss nå i OBOS fordi vi er spillemessig overlegne de aller fleste lagene der. Tror vel samtlige av målene hans kom innenfor 5-meter og alle er like. Det er tap ins, gjerne etter litt klabb og babb i forsvaret. Og hadde det enda vært så bra at han hadde vunnet dueller og i det minste bundet opp forsvarer og skapte mulighet for andre så hadde det kanskje holdt. Han er ingen utfordring på teknikk, på hurtighet, egentlig ikke på duellspill heller. 

Det betyr ikke at jeg mener han er helt ubrukelig. Å sette han på topp i et lag som skaper mange sjanser vil sannsynligvis gi en del mål. Han scoret vel 11 på sine 15-16 kamper hos oss nå i høst og hadde sikkert kommet opp i 20 hvis han var her hele sesongen.. Så problemet er ikke Brajanac i seg selv, men mer det at han ikke kan forvente seg så mange sånne kampbilder neste år. Og siden han til nå har vist fram lite annet han kan by på så er det et berettiget spørsmål om han er god nok, eller i hvert fall riktig nok, til å være vårt førstevalg neste år.

Hvis vi bare stoler blindt på at han skal score målene for oss neste år så er det i mine øyne bare ønsketenkning. Det kan godt hende han gjør det, det vet jo ingen av oss. Kanskje han tar noen steg og forbedrer seg på svake områder. Men vi kan ikke belage oss på det og ikke ha noen andre planer hvis det vi ønsker skal skje ikke skjer. Det er flere ting vi bør ha lært av nedrykket. Å ha nok spillere med riktige ferdigheter er en av dem.

Det er også greit å huske på når vi faktisk kjøpte Brajanac. Han kom til oss 17.juni. Vi startet sikkert ikke å se etter en spiss 16.juni heller. Da hadde vi akkurat krøpet inn på direkte opprykk og Rijks hadde vel scora 4 på 13. I runden etter scorer Rijks 4 mot Sandnes og også Rijks, sammen med resten av laget, begynte etter hvert å se en god del bedre ut. Likevel hadde vi bare Rijks og Kamara på spissplassen. Vi hadde vel kanskje planlagt også med Jones, men han hadde startet å herje ute på kanten i Håkans fravær. Så at vi skulle ha inn en spiss i sommervinduet tror jeg ble bestemt en del tidligere. Kanskje etter kampen mot xxx, eller i hvert fall ikke så lenge etterpå.

Så jeg tror ikke vi kjøpte Brajanac ut fra en plan om at han skulle herje for oss i Eliteserien. Jeg tror han ble først og fremst kjøpt fordi vi trengte alternativer på spissplassen for å komme oss ut av OBOS. Vi var langt fra garantert noe opprykk når han faktisk kom hit. Nå er jo resten historie da, i løpet av høsten ble det jo aldri noe særlig spennende om opprykket. Men når vi hentet Brajanac så kunne vi ikke vite det. Han kom dagen etter at vi spilte uavgjort mot Egersund...en måned og 5 seriekamper etter at vi hadde tapt hjemme mot xxx på 16.mai. Vi har og hadde sikkert et håp om at han kan bidra på et høyere nivå også. Men vi drev forhåpentligvis ikke å planla for Eliteserien tidlig i juni 2024. Det er også en vanlig tankefeil, å tro at alt som skjer skjer ut fra en vel gjennomtenkt og langsiktig plan. Kan det ha vært så enkelt som at vi i 2.halvdel av mai, starten av juni, tenker at vi må ha inn forsterkninger for å rykke opp?

Og jeg mener det er helt greit. Vi har spillere som kommer for å gjøre en jobb. Sånn som Fasika er her i år og har ikke andre oppgaver enn å sitte på benken i tilfelle noen blir skadet. Sånn er det også med andre spillere, kanskje også Brajanac. De kommer, de gjør en jobb og når den er ferdig så kan de gå videre. Vi trengte et lag for å komme oss ut av OBOS, vi trenger et annet lag for å holde plassen i Eliteserien og enda et lag for å komme høyt i Eliteserien. Det kalles for spillerlogistikk, det nytter ikke bli alt for følelsemessig opphengt i enkeltspillere. Spillere kommer og spillere går. Av kamptroppen mot Kristiansund i kvalik for et år siden er 9 spillere borte. Jeg tipper at vi har minst skiftet ut 10-12 til foran sesongestart i 2026. Og at i hvert fall 4-5 utskiftninger skjer i vinter foran 2025. De som er gode nok og som vil får så klart bli med videre. Men spillere som vi mener ikke er gode nok kan vi ikke drive med ønsketenkning rundt.

Jeg hadde vært mer positiv til å beholde Brajanac hvis han ikke var utenlandsk. Men jeg tror som sagt vi må finne oss en ny spiss i utlandet og uten at noen går ut så har vi da brukt 3 av 9 plasser i utenlandskvota på spissplassen, der bare 1 spiller om gangen. Vi bør ha 3 spisser, men vi trenger ikke 3 utenlandske spisser. Vi kan finne en ung norsk spiss som 3.valg, vi kan gi Kamara en sesong til. Og da blir det en ut av Rijks eller Brajanac. Og av dem så mener jeg Rijks har best potensial. Uten at Brajanac har gjort meg noe personlig. Det var ikke noe verre enn det.
Svar
Enig med NilsDN her. Tror ikke vi er tjent med å ha en ren tap inn spiss når vi skal spille i eliteserien neste sesong.
Svar
Noen som har sett rykter eller har Stenzenga kanskje gåter til oss?
Svar
(10-24-2024, 11:52 AM)Stenzenga Skreiv: Jeg har hatt en god sesong i en liga som er bedre enn Obos.

Noen oppdateringer her? Smile
Svar
Er det stor forskjell på KFUMs Nunez og vår Brajanac eller Rijks?
Svar
(11-19-2024, 11:54 AM)ehauger Skreiv: Er det stor forskjell på KFUMs Nunez og vår Brajanac eller Rijks?

Du kan jo kikke litt her, en video fra når han var i Skeid. Her viser han i hvert fall fram rykk og teknikk som jeg foreløpig ikke har sett fra Brajanac i hvert fall.  https://www.youtube.com/watch?v=rn-Nr4MwwqQ

Men Nunez har vel spilt på begge kanter i tillegg til sentral spiss, så må jo forvente at han har noen flere triks på lur enn bare ren styrke. 

Nunez blir jo 28 om noen dager da, og jeg håper vel egentlig ikke vi henter han. Han er 6-7 cm kortere og sikkert noen kilo lettere enn de to. Så de har sikkert litt ulike styrker og derfor også litt ulik spillestil. 

Men jeg ser sjelden Kåffa, så jeg vet egentlig ikke.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: andgus, 33 Gjest(er)