Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vålerenga 2025 - vurdering av stallen
Nyttår gir tid for refleksjoner rundt tropp, overganger og den kommende sesongen. Deler mine tanker om troppen om hver enkelt situasjon før silly-seson virkelig tar av på nyåret, ut fra en hypotese om fortsatt spill i 4-3-3. Kjør debatt ?

Keeper:
·       Magnus Sjøeng (22) Kontrakt - 31.12.26 (verdi TM - 900 000€)
·       Jacob Storvik (28) Kontrakt - 31.12.25 (verdi - TM 300 000€)
·       Storm Strand-Kolbjørnsen (20) – 31.12.25 (verdi – TM 100 000€)

Vurdering:
Sjøeng har hatt en god sesong i OBOS. Jeg tenker han tatt noen skritt i riktig retning med ballen i beina og i feltarbeidet. På minus siden så glipper det fremdeles på noen frispark fra distanse, og jeg kunne kanskje ønsket meg at han var en enda tydeligere leder. Når det er sagt så er det naturlig å gi Sjøeng tillitt også i 2025, og forutsetningene for å ta nye skritt for ham er til stede. Det må også skje dersom vi skal ha en topp-keeper i eliteserien.

Storvik er en rutinert og meget god keeper å ha som back-up. Han hadde et godt utlån til Viking mot slutten av sesongen, og imponerte. Viking benyttet ikke opsjonen etter lånet, men det er vel ikke umulig at andre klubber melder sin interesse. Jeg vil også tro at Storvik ønsker seg spilletid. Ikke umulig at han forsvinner. Jeg skal ikke skryte på meg å ha sett alle andrelagskampene, og det har også vært en krevende sesong å stå bakerst i PostNord. Samtidig ikke alltid imponerende keeperprestasjoner av Storvik i de kampene jeg har sett der denne sesongen.

Totalt sett har vi en keepertrio som bør kunne levere godt god kommende sesong. I utgangspunktet ikke en posisjon vi bør prioritere ressurser på å forsterke. Forsvinner Storvik må vi naturligvis ut på overgangsmarkedet.

Venstreback
  • Simen Juklerød (30) – kontrakt 31.12.26 – (verdi TM 300 000€)
I tillegg kan Vegard Eggen Hedenstad har spilt og kan spille i denne posisjonen. Men han er høyrebeint og må fylle rollen på en annen måte i det offensive spillet enn Juklerød. Skal vi spille på samme måte som i 2024 er det ikke ideelt med en høyrebent venstreback.

Vurdering:
Den største utfordringen med Juklerød er skadesituasjonen. 11 assist og en scoring på 22 kamper i OBOS forrige sesong er sterke tall. Laget spilte også i en formasjon med innoverkant/overbelastning av midtbanen fra venstre, og det har derfor ligget til rette for en offensiv venstre back som kan komme rundt og bidra offensivt. I tillegg til skaderisiko så stiller jeg spørsmålstegn ved defensiv trygghet og intensitet i duellspillet en mot en hos Juklerød. Mine minner fra 2023 sesongen gjøre meg heller ikke trygg på at en skadefri Juklerød er en god nok løsning i 2025.

Konklusjon; her må det handles! Det bør hentes inn et førstevalg, som kan bidra i det offensive spillet. Så får det være opp til Juklerød å plukke opp hansken.

Høyreback:
·       Christian Dahle Borchgrevink (25) – kontrakt 31.12.25 – (verdi TM 500 000€)
·       Vegard Eggen Hedenstad (33) – kontrakt 31.12.25 – (verdi TM 250 000€)

I tillegg ble Aleksander Hammer Kjelsen testet ut i denne posisjonen mot slutten av OBOS-sesongen.

I likhet med Juklerød på motsatt side i forsvaret har Boch produsert godt med målpoeng, totalt 9 i OBOS-sesongen. Han er opplagt viktig i garderoben, og utad for klubben. Slik vi har spilt i år, så har høyresiden hatt en annen dynamikk, hvor Jones ligget bredt og truet bakrom. Borch har derfor hatt en litt mer «sittende» rolle enn for eksempel Juklerød på motsatt side.
Hedenstad har levert en solid og god sesong både på venstre og høyreback, og vil trolig være et trygt alternativ også i sesongen som kommer.

Selv om jeg liker vår kaptein veldig godt, så er jeg usikker på om han har tilstrekkelig tempo i kroppen til å være et solid alternativ eliteserien. Jeg synes jeg ofte ser spor av at han sliter med tempo i duellspillet. Jeg tror det er nødvendig å jakte en solid forsterkning i denne posisjonen, med Borch og Hedenstad som utfordrere. Her må det med andre ord handles!
Når det gjelder Hammer Kjelsen så har jeg lite til overs for en strategi som handler om å bruke spillere i posisjoner som opplagt ikke er deres beste. La oss ikke gå i Ivan Näsberg fellen her.

Midtstoppere:
·       Aaron Kiil Olsen (23) – kontrakt 31.12.27 (verdi TM 1 200 000 €)
·       Sebastian Jarl (26) – kontrakt 31.12.27 (verdi 600 000 €)
·       Aleksander Hammer Kjelsen (18) – kontrakt 31.12.25 (verdi TM 350 000€)
·       Eneo Bitri (28) – kontrakt 30.06.25 – (verdi TM 500 000€)

Vurdering:
Solide prestasjoner av Kiil Olsen og Jarl forrige sesong. Begge er gode duellspillere, som har utfylt hverandre på en god måte. Sistnevnte med stor grad av tilstedeværelse, leser spillet godt og står opp i banen når det er nødvendig og riktig. Kiil Olsen har bidratt med duellkraft og mye tempo. Det siste er noe vi har savnet de siste årene. Jeg tror dette er et midtstopperpar som vil kunne klare seg godt i eliteserien, men det blir spennende å se hvordan man løser oppspillene med ball i beina når man blir utsatt for et mer aggressivt press og får mindre tid. Her ligger muligens en svakhet.

Når det gjelder Hamer Kjelsen så er talentet udiskutabelt, og jeg håper på en ny kontrakt og et utlån. Han burde ha spilt mere forrige sesong dersom man skal kunne gå inn i en sesong i eliteserien med ham som en back-up i sentrallinjen. Så ligger det alltids en mulighet til å bevise at man holder nivået i oppkjøringen. Skriver han ikke ny kontrakt blir han solgt.

Når det gjelder Bitri så blir han ikke å se i kongeblått. Kun 6 måneder igjen av kontrakten. Han har imidlertid prestert meget godt i Ungarn for FC Győr. Jeg tipper han forsvinner, men de store pengene får man ikke når kontrakten er i ferd med å løpe ut etter to gjennomførte utlån som sikkert har gitt klubben noe inntekter.

Her må det med andre ord handles! Helst med en midtstopper med et godt venstrebein som kan utfordre Jarl og Kiil Olsen. Trolig må vi se utenfor landegrensene for å finne dette.

Ankerrollen på midtbanen
·       Fidel Brice Ambina (23) – kontrakt 30.06.27 – (verdi TM 1 700 000 £)
·       Elias Hagen (24) – kontrakt 31.12.27 – (verdi TM 700 000€)
·       Stian Sjøvold (18) – kontrakt 31.12.26 – (verdi TM 300 000€)

Vurdering:
Lån og signeringen av Ambina var etter min vurdering nøkkelen til vår stabile og gode sesong i OBOS. Det er lenge siden vi har hatt en skikkelig ballvinner og duellspiller som dekker store rom og dominerer foran våre midtstoppere. At han i tillegg, i motsetning til mange vi har hatt i denne rollen, alltid ønsker å spille ballen fremover i banen er gull verdt. Er en maskin som tåler 90 minutter onsdag- lørdag uten problemer. I tillegg til Jones er Ambina kanskje det største salgsobjektet i klubben nå. Hvis man skal ha tillitt til Transfermaket så har hans verdi tredoblet seg i løpet av høsten. Han er et klink førstevalg i sesongen som kommer, og hans egenskaper åpner opp for mere kreative og tekniske indreløpere i midtbaneleddet. Blir meget spennende å se ham i eliteserien hvor alt går raskere.

Sesongene til Hagen og Thorstensen ble i fjor delvis ødelagt av skader. Fint å se Hagen tilbake mot slutten av sesongen, og det er liten tvil om at han har ferdigheter som kan passe i mange lag på øvre halvdel i eliteserien. Min usikkerhet, og trenerteamet dilemma, er knyttet til hvilken rolle han passer best til i Vålerenga. Han mangler mange av de egenskapene jeg holder høyt hos Ambina i ankerrollen, og jeg er usikker på om han har frekvens og tempo som kreves i inderløperposisjonene. I tillegg har han kun vist glimt av sine ferdigheter etter at han kom til Vålerenga (Godset borte 2023 og et kremmerhus mot Stabæk 2024). Har lang kontrakt og ferdigheter, men klarer vi å få det beste ut av ham?

Thorstensen er en spennende spiller, som jeg håper styrer unna skader og får vise hva som bor i ham. Hadde nok fått enda flere sjanser i OBOS om ikke han pådro seg skader i andre halvdel av sesongen.

Vi har altså god dekning her, og det er ingen grunn til å sprenge banken for spillere i denne posisjonen.

Indreløpere på midtbanen:
Henrik Bjørdal (27) – kontrakt 31.12.26 – (verdi TM 800 000€)
Carl Lange (26) – kontrakt 31.12.27 – (verdi TM 650 000€)
Magnus Riisnæs (20) – kontrakt 31.06.27 – (verdi TM 1 500 000€)
Petter Strand (30) – kontrakt 31.12.25 – (verdi TM 400 000€)
Omar Bully (20) – kontrakt 31.12.26 – (verdi TM 250 000€)

Vurdering:
Med Bjørdal, Lange, Risnæs og Strand har vi dobbel dekning og god eliteseriekvalitet i indreløperposisjonene. Om vi fortsetter i samme spillesystem, så kan en indreløper benyttes på venstre kant, aktiv i presspillet og overbelaste sentralt når vi har ballen. Strand løste denne oppgaven godt i OBOS. Lange har tidligere spilt venstre kant, kan trolig også dekke en slik rolle, da med en noe lavere intensitet i presspillet, men vil kunne by på større kreativ kraft sentralt i mellomrommet.

At Bjørdal holder godt eliteserienivå er udiskutabelt, og jeg likte veldig godt det jeg så av Lange i fjor. Han blir meget spennende å følge i eliteserien. Når det gjelder Risnæs så håper jeg dette er sesongen hvor han virkelig får dominere og ta de siste skrittene. Potensialet er skyhøyt og kanskje det er i 2025 vi virkelig får se hva som bor i ham, selv om Bjørdal/Lange har vært foretrukket i disse posisjonen i 2024.

Størst risiko for at noen kan forsvinne er vel knyttet til Bjørdal. Bare å krysse fingrene for at det ikke skjer. Vår beste spiller, i sin beste alder og viktig for kontinuiteten. Skal selvfølgelig bli på Valle.

Når det gjelder Bully er det ikke mulig å regne med en spiller som sliter med så mye skader.

I utgangspunktet ikke en posisjon vi trenger å forsterke.

Kantspillere:
  • Filip Thorvaldsen (18) – kontrakt 31.12.28 – (verdi TM 350 000€)
  • Jones El-Abdellaoui (18) – kontrakt 31.12.27 – (verdi TM 2 300 000€)
  • Onyebuchi Obasi (19) – kontrakt 31.12.28 – (verdi TM 300 000€)
  • Mohamed Ofkir (28) – kontrakt 31.12.26 – (verdi TM 400 000€)

Vurdering:
Som nevnt ovenfor er Petter Strand og Carl Lange et alternativ i den venstre kantrollen. Hvis vi ser bort fra det, så har vi veldig mange unge spillere i disse posisjonene. Hvis jeg før forrige sesong skulle tippe, så hadde jeg holdt en knapp på et gjennombrudd fra Thorvaldsen fremfor Jones. Så feil kan man ta, og Jones tok OBOS med storm. Han blir vår viktigste spiller på høyre kant (selv om han før sesongen ønsket å spille på vestre) i sesongen som kommer. Vi er avhengig av hans tempo og vilje til å utfordre bakrom. Fortsetter han å lage målpoeng på bestilling blir han neppe i Norge lenge. Skulle han forsvinne må vi ha inn en spiller som kan utfordre bakrom tidlig.

Når det gjelder Filip, så slet han med skader gjennom hele sesongen i OBOS. En klassisk driblekant som jeg håper får orden på fysikk og skader. Da kan det bli veldig spennende. Samtidig er han fremdeles ung, og det samme gjelder for Jones. Altså risiko for varierende prestasjoner.

Når vi i tillegg legger til Obasi som en kantspiller, så reduseres ikke akkurat denne risikoen. Han ble hentet for en relativt høy som til å være et talent fra Nigeria, og har enn så lenge verken blitt satset på eller fått vist seg frem. Når man ser ham spille er det utvilsomt mye god ballbehandling og teknikk – mulig vi skal være tålmodige her. Men det er vanskelig å se at han allerede sesongen som kommer skal spille en sentral rolle.

Ofkir er vel på vei tilbake til Valle fra Hamar i disse dager, men det har allerede vært rykter om en permanent overgang. Spilleren er ikke ønsket og spilleren ønsker en overgang – da pleier slikt å løse seg. Ikke en spiller det vil bli satset på i 2025, og forsvinner nok.

Oppsummert så er vi tynne og ganske unge på kantene. Her bør det handles! Det kompenseres noe ved bruk av en indreløper Strand/Lange i en skjev formasjon, men det er fremdeles for ung og for tynt. Vi bør jakte en kantspiller, primært venstre kant. I en perfekt verden en spiller som både kan spille spiss og kant – men det er ikke lett å finne.

Spisser:
  • Muamer Brajanac (23) – kontrakt 31.12.27 – (verdi TM 900 000€)
  • Mees Rijks (21) – kontrakt 31.12.26 – (verdi TM 500 000€)
  • Lorents Apold-Aasen (17) – kontrakt 31.12.26 – (verdi TM 100 000€)
Vurdering:
To unge spisser på vei frem i karrieren. En nederlender med 13 mål i 2024 som man ikke kan unngå å elske, og en danske med 11 mål på 14 kamper forrige sesong. To veldig forskjellige spillertyper hvor Rijks er en hardtarbeidende link-up, mens Brajanac er en typisk box-spiller som ofte har vært på rett sted. Hvis man legger en talentfull 17 åring på toppen av dette så er det vel ingen grunn til bekymring?

Litt bekymret er jeg hvis vi ikke forsterker oss i denne posisjonen. Jeg elsker vår nederlandske venn og tallene til Brajanac er suverene, men er det nok kvalitet for det øverste nivået? Er de kliniske nok i avslutningene når markeringene blir litt tettere og tiden knappere, og er har de den x-faktoren som er nødvendig for å levere 15 mål i eliteserien? Jeg er usikker. Det er tydelig at Brajanac av trenerne er rangert foran Reijks. Hvis vi velger å hente en ny spiss, så blir det et spørsmål om vi får beholde nederlandske flagg på blokk og sanger om Zinedine Zidane. Det må vurderes. Samtidig har Reijks også spilt i en offensiv indreløperrolle, så helt umulig er det ikke. Etter mye tankevirksomhet så tror jeg vi må hente en spiss – og da bør vi hente et førstevalg.
Svar
En grei oppsummering av stallen pr idag. Det største usikkerhetsmomentet er vel Juklerød. Såvidt jeg har forstått har han vært mer eller mindre halvskadet eller skadet siden han kom tilbake.
Er man ikke sikre på skadeproblemene hans er løst i god tid før sesongstart, trenger vi to nye venstrebacker.
Svar
(Igår, 05:02 PM)Oldtimer Skreiv: En grei oppsummering av stallen pr idag.  Det største usikkerhetsmomentet er vel Juklerød. Såvidt jeg har forstått har han vært mer eller mindre halvskadet eller skadet siden han kom tilbake.
Er man ikke sikre på skadeproblemene hans er løst i god tid før sesongstart,  trenger vi to nye venstrebacker.

Veldig enig. Fordelen med Hedenstad er at han kan spille i begge posisjoner bak. Er vel derfor vi forlenget. Men det bør være en nødløsning og ikke en hovedplan.
Svar
Litt uenig. Defensivt er det greit med Hedenstad på venstreback. Men ikke offensivt, spesielt ikke hvis vi fortsatt skal spille med en høyrebeint innoverkant.
Det viktigste argumentet mot, er det vi sitter igjen med på høyreback, hvis Hedenstad skal på venstre.
Svar
Er redd Ambina vil få mye fokus fra dommerne neste sesong. Albuene hans er litt for tydelig "der de ikke bør være" i hode dueller og dette tror jeg dommerne i eliteserien er klar over og vil slå ned på. Samt at motstanderne på slutten av sesongen i år ble "flinkere" til og få dommerens oppmerksomhet..

Digger spilleren men de albuene kan koste oss poeng neste sesong
Svar
Enig i mye. Venstreback og stopper mangler i troppen. Stopper etter Fasika og venstreback har vi manglet i hele år. Spiss må vi helt klart ha, men vi trenger en annen spillertype enn det vi har. Kantspiller er vel det vi trenger minst av det vi trenger.
Svar
En god gjennomgang av stallen vår. Jeg er jo veldig spent på om noen (særlig Jones) blir solgt og om vi stoler på spissene våre eller vil ha inn enn ny og kvitter oss/låner ut Rijks, men som du skriver er det utvilsomt i forsvar at vi må handle. Selv med en back og en stopper inn er vi tynne der så helst bør vi få inn to stoppere eller begynne å gi Hammer spilletid.
Så er det også spennende og Riisnæs og Strand sees på som venstre vinger eller indreløperne.
Jeg liker dem best på midten, men da blir det veldig mange der. Ambina kommer nok til å spille det aller meste så å ha både Sjøvold og Hagen som backup for han er i overkant.
Så kan vel de også brukes som indreløpere, men da blir det fort veldig mange der og.
Så ja vi har en ganske ubalansert stall, veldig tynne i forsvar, masse kvalitet på midten, spørsmålstegn på venstre kant og spiss plass.

En liten detalj er at jeg tror det er Bitiri sin lånekontrakt som går ut til sommeren, han har vel kontrakt med oss ett år lengre enn det. men enig i at vi neppe ser mer til han eller Ofkir og neppe så mye til Bully heller selv om alle de tre i teorien kunne fått en ny vår her og bidratt masse. 

For Bully er det kun skadene som ødelegger de to andre har jeg inntrykk av at brant mange broer etter nedrykket.
Svar
(Igår, 09:35 PM)Bohem33 Skreiv: En god gjennomgang av stallen vår. Jeg er jo veldig spent på om noen (særlig Jones) blir solgt og om vi stoler på spissene våre eller vil ha inn enn ny og kvitter oss/låner ut Rijks, men som du skriver er det utvilsomt i forsvar at vi må handle. Selv med en back og en stopper inn er vi tynne der så helst bør vi få inn to stoppere eller begynne å gi Hammer spilletid.
Så er det også spennende og Riisnæs og Strand sees på som venstre vinger eller indreløperne.
Jeg liker dem best på midten, men da blir det veldig mange der. Ambina kommer nok til å spille det aller meste så å ha både Sjøvold og Hagen som backup for han er i overkant.
Så kan vel de også brukes som indreløpere, men da blir det fort veldig mange der og.
Så ja vi har en ganske ubalansert stall, veldig tynne i forsvar, masse kvalitet på midten, spørsmålstegn på venstre kant og spiss plass.

En liten detalj er at jeg tror det er Bitiri sin lånekontrakt som går ut til sommeren, han har vel kontrakt med oss ett år lengre enn det. men enig i at vi neppe ser mer til han eller Ofkir og neppe så mye til Bully heller selv om alle de tre i teorien kunne fått en ny vår her og bidratt masse. 

For Bully er det kun skadene som ødelegger de to andre har jeg inntrykk av at brant mange broer etter nedrykket.

Det er helt riktig at Bitri har kontrakt til 31.12.26. My bad. Det kunne vært et problem, men slik han har prestert i Ungarn så er det nok bare en fordel. Vil tro at det er mulig å få til et salg, alternativt et nytt utlån mot en brukbar sum. Hvis man skal stole på transfermarket så fikk vi 75 000€ for det første lånet til Polen og trolig tilsvarende for lånet til Ungarn. Skal vi tippe på et salg denne gangen?yöri
Svar
Ikke lett å lage en full oversikt uten at et tall bli feil.
Bra at han storspiller, men opsjoner føles det som vi sjelden lykkes så godt med.
Når lånet går ut vil de ofte betale mindre og spilleren er lite motivert for å komme tilbake.
Amor var vel her et kvarter etter en sånn opsjon før han ble solgt til en annen klubb for en beskjeden sum om vi fikk noe i det hele tatt. Ofkir vil kamma gjerne ha men helst ikke betale så mye som opsjonen sier, tipper de ender med å betale mindre og at det fort skjer med Bitiri og, men vi får se.
Ingen av dem var vel noen store suksesser her og i følge ryktene var de lite lystne på å gå ned en divisjon eller å få mindre i lønn. Tror ikke trenerne våre er så veldig lystne på å få dem tilbake og det gjelder sikkert dem selv og pluss spillergruppa. Det trenger ikke stemme, men gjør det det så er det vanskelig for oss å stå på krava og da vet nok kjøpende klubb at de kan presse oss.
Svar
Bare tull at vi liksom skal trenge ny spiss.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 12 Gjest(er)