Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VAR Tråden
Om VAR da skrotes, hva med utstyret og oppsettet, blir det værende på stadion rundt om?
Vi vet at slik det ser ut i Europa, vil bare VAR utvikles enda mer. Vi og Sverige er ikke nasjoner man lytter til rundt dette. Jeg er ganske sikker på at VAR har kommet for å bli, selvom vi her på fjellet er imot.
Utfordringen jeg ser for framtiden uten VAR her hjemme, er satt på spissen, at vi kan risikere å måtte spille hjemmekamper i Europa på en annen stadion som har VAR.
Jeg kan love at enkelte klubber vil ta opp dette, og da får jo fort pipa en annen lyd vil jeg tro.

Da blir dette fort 2 steg tilbake.

Mulig andre har snakket om dette tidligere i tråden.
Svar
(01-28-2025, 10:25 AM)Flemmern Skreiv: Om VAR da skrotes, hva med utstyret og oppsettet, blir det værende på stadion rundt om?
Vi vet at slik det ser ut i Europa, vil bare VAR utvikles enda mer. Vi og Sverige er ikke nasjoner man lytter til rundt dette. Jeg er ganske sikker på at VAR har kommet for å bli, selvom vi her på fjellet er imot.
Utfordringen jeg ser for framtiden uten VAR her hjemme, er satt på spissen, at vi kan risikere å måtte spille hjemmekamper i Europa på en annen stadion som har VAR.
Jeg kan love at enkelte klubber vil ta opp dette, og da får jo fort pipa en annen lyd vil jeg tro.

Utstyret kan vel bli værende? Og klubbene som skal ut i Europa er selvfølgelig ansvarlige for at de oppfyller kravene til å spille i Europa. Uansett om det gjelder stadion, underlag eller VAR.
Svar
Det er jo bare snakk om noen kameraer. Mellom 5 og 13 pr kamp. Det er ikke noe problem med Europakamper.

Kostnadene til VAR ligger jo uansett ikke der. VAR-dommere, teknisk personell er det som koster. Det er også derfor utvikling av VAR er dødfødt på kort sikt. VAR blir bedre jo flere kamera og jo flere teknikkere som er på jobb. Det koster også penger. Jeg ville uansett vært mot VAR, men det som står mellom oss og en bedre, ikke et perfekt VAR er penger.

Er det bare 5 kamera der så er det 5 vinkler. 42 kamera ble brukt i VM til sammenligning. Men 5 vinkler er og blir 5 vinkler.
Svar
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wg...sk-fotball
Svar
(01-28-2025, 10:25 AM)Flemmern Skreiv: Om VAR da skrotes, hva med utstyret og oppsettet, blir det værende på stadion rundt om?

Det er ikke så mye utstyr som er ute hos klubbene. Det er snakk om kameraer, men de veit jeg ikke om er fastmontert. Det er vel kanskje NEP som står for?
Svar
Og NFF. innstiller på å videreføre VAR så da er bråket i gang
Svar
Dette blir et helvete.. Eller det vil si, dette er som å be supporterne dra til helvete.

Jeg hadde gledet meg til å dra på masse kamper i år. Nå vet man jo ikke om kampene blir gjennomført engang..

Edit: Denne kampen er selvfølgelig ikke over!
Svar
Skulle gjerne likt å høre Klaveness svare på om avstemningene rundt om i klubbene hadde noe som helst å si. 19-13 var ikke nok, så hadde 25-7 vært nok til at NFF innstilte mot VAR? Hva med 32-0?

"Demokratisk prosess" virker det i alle fall ikke å være. Her får NFF det som de vil, enten det gjelder VAR eller å snu cupen.
Svar
(Igår, 02:47 PM)Maefteda Skreiv: Skulle gjerne likt å høre Klaveness svare på om avstemningene rundt om i klubbene hadde noe som helst å si. 19-13 var ikke nok, så hadde 25-7 vært nok til at NFF innstilte mot VAR? Hva med 32-0?

"Demokratisk prosess"  virker det i alle fall ikke å være. Her får NFF det som de vil, enten det gjelder VAR eller å snu cupen.

Lise Klaveness sier: 
– Og når man ikke vinner frem, så har man ikke blitt holdt for narr. Jeg mener det er ganske viktig at vi kan være uenige i saken uten å hele tiden angripe intensjonen og prosessen, legger hun til.

Det er lett å si når du har rigget prosessen slik at du selv bestemmer utfallet..
Svar
Fremmer forslag på Forbundstinget
Vålerenga og 13 andre klubber fremmer forslag til Forbundstinget om å avvikle VAR.
Et enstemmig styre i Norges Fotballforbund (NFF) går mot flertallet av de 32 toppklubbene i norsk fotball og ber forbundstinget om å stemme for videreføring av videodømming (VAR) når delegater fra hele landet samles tidlig i mars.

Vålerenga er uenig i Forbundsstyrets innstilling til Forbundstinget om fortsatt bruk av videoassistert dømming («VAR»). Innstillingen fra NTF var tydelig etter vedtak fra Eliteserie- og OBOS-klubbene om at VAR ønskes avviklet så snart som mulig.

På bakgrunn av dette, finner klubbene Vålerenga, Rosenborg, Brann, Viking, Lillestrøm, Strømsgodset, HamKam, Sandefjord, Tromsø, Mjøndalen, Skeid, Lyn, Start og Stabæk det nødvendig å gi klart uttrykk for vårt standpunkt gjennom å fremme et alternativt forslag til Forbundstinget, der vi anmoder Forbundstinget å avvikle VAR i Eliteserien så snart som mulig.

https://www.vif-fotball.no/nyheter/fremm...undstinget

-------
Det blir et spennende ting, hvor stor er sjansen for at man får med seg breddeklubbene?

Det kommer til å bli mange stoppa kamper og bøter om ikke nei-siden vinner fram.
Kanskje er det NFF sin plan? Å ha så høye bøter at det kan finansiere denne utviklingen av VAR som de snakker sånn om.

Supporteralliansen er heller ikke imponert
https://www.nrk.no/sport/nff-gar-mot-top...1.17227582

Det er nesten imponerende hvor flinke NFF er til å gjøre seg upoppulære, men da kan de flytte cupfinalen til våren uten at folk får det med seg fordi det drukner i VAR bråket.
Skal man ha cupfinalen på våren må man i så fall kun ha finalen der mener jeg. Man kan glede seg til finalen et halvår, men å spille fra kvartfinaler eller semifinaler og inn er helt håpløst.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 4 Gjest(er)