Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
En av mange kjipe ting med å spille i obosligaen er at det er langt vanskeligere å få oversikt over skadesituasjoner særlig for motstander. 

Hadde vi vært i eliteserien kunne man sjekket fantasy eller før runden saker som pleier å være godt oppdatert. 

Nå må man se på små meldinger fra klubben eller selv være på treningene. 

Er Bjørdal klar feks og i så fall er han klar fra start eller kun for innhopp? 

Hedenstad var syk da vi skulle møte Tromsø, men er han nå klar igjen? 

Mitt inntrykk var at Fagermo var mer åpen om skadesituasjonen til spillerne mens Bakke og Myhre holder kortene tettere til brystet. 

En annen ting jeg savner er sånne korte 2-5 minutters intervjuer med en av trenerne før kamper. Det spørs om riksmedia tar den jobben så klubben vil nok måtte lage det selv, men jeg tror det har en stor verdi for folk som gleder seg til kamp. 

Morgendagens kamp er ekstremt viktig og kampen på onsdag er også ganske viktig. Vinner vi begge har vi tre hjemmeseiere på rad og kan definitivt begrave inntilityspøkelset og se fram mot kvartfinale i oktober. Oddsen for at vi vinner cupen har sunket fra 50 hos Norsk Tipping før Tromsø kampen til 15 nå. Med seier onsdag og en litt heldig trekning er vi langt på vei, og vi har god tid til å få orden på laget før vi skal møte de største hindrene. Når det er sagt er cupen selvsagt bare en bonus og alt handler om å gjøre jobben i serien. Seier mot Bryne er langt mer verdt enn seier mot Ham Kam, men det er vel ingen grunn til å nøye seg med en.
Svar
(05-03-2024, 08:46 AM)Bohem33 Skreiv:
(05-02-2024, 10:02 PM)Krolla Skreiv: Takk for svar - Thorvaldsen besitter kanskje noen av de samme egenskapene samtidig som han funker bedre i laget.

Var vel få av oss som hadde trodd at han skulle rett inn, men håper selvfølgelig at gutten tar steg kjapt og kommer inn i laget i løpet av sesongen.
Vi trenger spillere som kan gå av en mann eller to.

Håper på følgende lagoppstilling til helga (gitt at Bjørdal er tilbake og at alle andre er fit for fight):

Storevik - vet at Sjøeng satses på, men føler meg unektelig tryggere med Storevik mellom stengene.
Borch - Idumba - Kiil Olsen - Jukle
Bjørdal - Strand - Riisnæs
Håkans - Rijks - Thorvaldsen

Akkurat hvem som skal spille hvor på midtbanen veit jeg ikke - men håper i alle fall at Riisnæs flyttes inn i banen og at Bjørdal er tilbake.
Lenge siden Hagen har hatt en god match, og Ambina er jo... ujevn... så både han og Hagen kan gjerne benkes.

Jeg har veldig tro på Thorvaldsen, men synes ikke han har vært så god de siste kampene han har spilt. Jones derimot virker i kanonform så å  starte med han hadde vært gull. Gjerne en halvtime til Kurd Rønning og. Nå tror jeg ikke det blir noen av dem, jeg tipper Håkans kommer inn på høyre og at det blir en midtbanespiller på venstre trolig Riisnæs, men Strand har jo også vært brukt der. 

Jeg skjønner argumentet for Storevik, men han er i utganspunktet cupkeeper og neste cupkamp er allerede på onsdag. Så kan vi ikke se hvem som ser best ut. Sjøeng i morgen eller Storevik mot kamma. Virker Storevik bedre der er et bytte helt innafor, for det er ingne tvil om at Storevik har levert i cupen. Tre smultringer på tre kamper er godkjent. 

Ellers lurer jeg på om Borch bør få hvile en kamp for Hedenstad om sistnevnte er frisk og fin igjen. Kampene kommer tett nå og Borch har vært litt rufsete. Men det aller viktigste er at ikke Kreuz starter mener jeg.

Enig i at Thorvaldsen ikke har vært på topp når han har spilt - men han har spilt i de første cup-matchene der vi ikke spiller med toppa lag (riktig nok ikke langt unna), og ellers fått innhopp der han ikke får nok tid til å prege matchen. Håper han får det snart. 
Ellers enig i at Jones har gjort sakene sine godt og fortjener spilletid! Kurd Rønning bør også få et innhopp.
Svar
Ber til høyere makter om at vi slipper å se Ambina på banen mot Bryne. Har et sjokkerende bunn-nivå. Prøver å tenke på spillere som har mislykkes mer enn han men samtidig får fornyet tillit. Men her klarer jeg ikke å komme på én eneste spiller etter årtusenskiftet.
Blir litt som å bruke Levan Melkadze eller Sid Oussou i hver lagoppstilling. Det er tragikomisk!

Både Hagen og Thorstensen er mye bedre alternativer.
Svar
Synes Thorvaldsen var bra når han kom inn mot Tromsø, men enig i at han ikke har vært så bra i tidliger jammer i år.
Jones virker i godt slag, skulle gjerne sett at han fikk spille spiss i et par kamper.
Umulig å misslike Rijks, men er redd han ikke helt har nivået som skal til.
Svar
(05-04-2024, 11:12 AM)JohnnyJ Skreiv: Ber til høyere makter om at vi slipper å se Ambina på banen mot Bryne. Har et sjokkerende bunn-nivå. Prøver å tenke på spillere som har mislykkes mer enn han men samtidig får fornyet tillit. Men her klarer jeg ikke å komme på én eneste spiller etter årtusenskiftet.
Blir litt som å bruke Levan Melkadze eller Sid Oussou i hver lagoppstilling. Det er tragikomisk!

Både Hagen og Thorstensen er mye bedre alternativer.

Er forsåvidt ikke uenig i at Ambina er en for dårlig fotballspiller, men han er den eneste ballvinneren vi har på midten. Der er Hagen dårlig, og Thorstensen for ung (kanskje). Strand avskjærer ofte ball, men er for veik i duellspillet. Bjørdal er ok, men når begge de to starter lenger fram på banen er det grunnen til at Ambina starter.

Hvis vi skal fortsette i 4-3-3/4-2-3-1 må vi ha minst en ballvinner på midten. Jeg ser helst Riisnæs som den offensive, og så kan Bjørdal eller Strand være ballvinner og Hagen være playmaker.
Svar
(05-04-2024, 12:18 PM)idle76 Skreiv:
(05-04-2024, 11:12 AM)JohnnyJ Skreiv: Ber til høyere makter om at vi slipper å se Ambina på banen mot Bryne. Har et sjokkerende bunn-nivå. Prøver å tenke på spillere som har mislykkes mer enn han men samtidig får fornyet tillit. Men her klarer jeg ikke å komme på én eneste spiller etter årtusenskiftet.
Blir litt som å bruke Levan Melkadze eller Sid Oussou i hver lagoppstilling. Det er tragikomisk!

Både Hagen og Thorstensen er mye bedre alternativer.

Er forsåvidt ikke uenig i at Ambina er en for dårlig fotballspiller, men han er den eneste ballvinneren vi har på midten. Der er Hagen dårlig, og Thorstensen for ung (kanskje). Strand avskjærer ofte ball, men er for veik i duellspillet. Bjørdal er ok, men når begge de to starter lenger fram på banen er det grunnen til at Ambina starter.

Hvis vi skal fortsette i 4-3-3/4-2-3-1 må vi ha minst en ballvinner på midten. Jeg ser helst Riisnæs som den offensive, og så kan Bjørdal eller Strand være ballvinner og Hagen være playmaker.

For meg er det åpenbart at svakhetene hans er så tydelige at de styrkene han har ikke veier opp.

Når du nevner at han er en ballvinner så må det sies at vi ikke akkurat snakker om en Fegor Ogude her. Han var en spiller med et begrenset reportoar, men fysikken hans og duellkraften gjorde at det var verdt å bruke han likevel. Og ikke minst viljen til å stoppe motstanderen for en hver pris. Akkurat det finner vi ikke i Ambina.

Han er temposvak, noe som ikke nødvendigvis er så viktig for en spiller i hans rolle. Men da må han kunne være rask i hodet, orientere seg og være flink til å lese spillet. Det er han definitivt ikke. Kan ligge foran forsvaret, presse og takle en gang i ny og ne. Men så fort en spiller har klart å passere han, så ser du han aldri sprinte etter. Nei, da jogger han i et bedagelig tempo med null intensjon om å avverge situasjonen. Noe som gjør at forsvaret blir eksponerte. 
Det at han kan takle en gang i ny og ne og bryte når han er plassert komfortabelt foran forsvarsfireren er selvfølgelig noe som er forventet av han. 

Av styrker så har han en OK pasningsfot og er ikke redd for å gå med ballen fremover, i tillegg kan han skyte hardt. Men han bruker ofte et touch for mye noe som bremser det offensive spillet og motstanderen klarer å enten komme tilbake i posisjon eller løpe han opp for å avverge. Da er det like greit at han bare gir den fra seg fort istedenfor. Når det gjelder skuddfoten så har han prøvd seg et titalls ganger utenfor 16 meteren (hvis man teller med treningskampene), men hver gang har den gått himmelhøyt over. 

Kan konkludere med det samme jeg skrev, om at dette er en såpass begrenset fotballspiller og at svakhetene hans skinner gjennom altfor ofte i denne tut og kjør-fotballen man finner i OBOS-ligaen. Da er det direkte uansvarlig å bruke han!
Svar
(05-04-2024, 01:16 PM)JohnnyJ Skreiv:
(05-04-2024, 12:18 PM)idle76 Skreiv:
(05-04-2024, 11:12 AM)JohnnyJ Skreiv: Ber til høyere makter om at vi slipper å se Ambina på banen mot Bryne. Har et sjokkerende bunn-nivå. Prøver å tenke på spillere som har mislykkes mer enn han men samtidig får fornyet tillit. Men her klarer jeg ikke å komme på én eneste spiller etter årtusenskiftet.
Blir litt som å bruke Levan Melkadze eller Sid Oussou i hver lagoppstilling. Det er tragikomisk!

Både Hagen og Thorstensen er mye bedre alternativer.

Er forsåvidt ikke uenig i at Ambina er en for dårlig fotballspiller, men han er den eneste ballvinneren vi har på midten. Der er Hagen dårlig, og Thorstensen for ung (kanskje). Strand avskjærer ofte ball, men er for veik i duellspillet. Bjørdal er ok, men når begge de to starter lenger fram på banen er det grunnen til at Ambina starter.

Hvis vi skal fortsette i 4-3-3/4-2-3-1 må vi ha minst en ballvinner på midten. Jeg ser helst Riisnæs som den offensive, og så kan Bjørdal eller Strand være ballvinner og Hagen være playmaker.

For meg er det åpenbart at svakhetene hans er så tydelige at de styrkene han har ikke veier opp.

Når du nevner at han er en ballvinner så må det sies at vi ikke akkurat snakker om en Fegor Ogude her. Han var en spiller med et begrenset reportoar, men fysikken hans og duellkraften gjorde at det var verdt å bruke han likevel. Og ikke minst viljen til å stoppe motstanderen for en hver pris. Akkurat det finner vi ikke i Ambina.

Han er temposvak, noe som ikke nødvendigvis er så viktig for en spiller i hans rolle. Men da må han kunne være rask i hodet, orientere seg og være flink til å lese spillet. Det er han definitivt ikke. Kan ligge foran forsvaret, presse og takle en gang i ny og ne. Men så fort en spiller har klart å passere han, så ser du han aldri sprinte etter. Nei, da jogger han i et bedagelig tempo med null intensjon om å avverge situasjonen. Noe som gjør at forsvaret blir eksponerte. 
Det at han kan takle en gang i ny og ne og bryte når han er plassert komfortabelt foran forsvarsfireren er selvfølgelig noe som er forventet av han. 

Av styrker så har han en OK pasningsfot og er ikke redd for å gå med ballen fremover, i tillegg kan han skyte hardt. Men han bruker ofte et touch for mye noe som bremser det offensive spillet og motstanderen klarer å enten komme tilbake i posisjon eller løpe han opp for å avverge. Da er det like greit at han bare gir den fra seg fort istedenfor. Når det gjelder skuddfoten så har han prøvd seg et titalls ganger utenfor 16 meteren (hvis man teller med treningskampene), men hver gang har den gått himmelhøyt over. 

Kan konkludere med det samme jeg skrev, om at dette er en såpass begrenset fotballspiller og at svakhetene hans skinner gjennom altfor ofte i denne tut og kjør-fotballen man finner i OBOS-ligaen. Da er det direkte uansvarlig å bruke han!

Nydelig innlegg, og godt det er andre som ser at Ambina er alt for svak. Eier ikke tempo med eller uten ball og forflytter seg ekstremt dårlig når vi forsvarer oss (noe bedre når vi har ballen i laget).
Gang på gang blir han enten fratatt ballen eller spiller en dårlig pasning under press. Jeg klarer ikke å se at han er bedre på annet enn fysikk, men når man er treg som sirup hjelper det ikke med muskler heller.
Få Bjørdal og Strand ned som de 2 på defensiv midtbane, Riisnæs på venstre, Hagen i midten framme, Håkans på høyre og Jones som spiss.
Bjørdal og Strand kan garantert gjøre en veldig god ryddejobb foran forsvaret vårt, og de 4 framme (4-2-3-1) vil være en trussel mot alle lag om de får flyten.
Synes det er merkelig at de ikke har forsøkt et slikt oppsett, som vil styrke oss veldig defensivt da våre 2 mest løpssterke vil demme opp store rom foran forsvaret, og de mest tekniske og målfarlige spiller i sine "riktige" posisjoner.

Jaja, vi får se om det dukker opp en og annen endring, men jeg er redd vi tråkker i det gamle også denne kampen.
Svar
Vi starter med:
4-2-3-1

Magnus Sjøeng

Christian Borchgrevink (K)
Høyreback

Martin Kreuzriegler
Stopper

Aaron Kiil Olsen
Stopper

Simen Juklerød
Venstreback

Fidel Brice Ambina
Defensiv midtbane

Elias Hagen
Defensiv midtbane

Daniel Håkans
Offensiv midtbane

Petter Strand
Offensiv midtbane

Magnus Riisnæs
Offensiv midtbane

Ola Kamara
Spiss
Svar
Totalt uenig i dagens 11'er. Men kultur byggeren vet sikkert bedre enn meg, kanskje....
Svar
Sjøeng og Kreuzriegler heldig som beholder plassen sin. Lurer om Idumba kanskje ikke er helt match fit enda…
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 11 Gjest(er)