Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Petter Myhre tilbake i Enga
#21
(01-03-2024, 05:46 PM)NilsDN Skreiv:
(01-03-2024, 04:43 PM)Oldtimer Skreiv: Sitter nok dessverre veldig langt inne å sparke Bakke.

Det tror jeg også, men Fagermo ble jo ekspedert ganske kvikt når det først ble åpenbart at han ikke kunne fortsette.

Bakke har brukt opp tabbekvoten og det samme har også Jokke. Hvis vi kommer litt seint ut av startblokka så begynner det nok fort å murre. Og da kan det veldig raskt brenne under føttene deres.

De aller færreste klubber beholder en trener ved nedrykk. Nå er det jo litt formildende at Bakke faktisk bare fikk en drøy halvsesong og et dårlig utgangspunkt, men likevel. Hvis man skal ha en vinnerkultur så må det å ikke vinne faktisk få en konsekvens, uansett hvor urettferdig det må virke. Men sånn er faktisk verden, urettferdig. Ingen krevde noe mer av Bakke enn å unngå nedrykk, men selv det klarte han ikke.

Lov å drømme Nils, men når sparket vi en trener sist etter et år eller kortere? Fagermo satt i 3 år ish og Bakke er hentet inn for et lengre perspektiv. Med en treig start kan jeg kanskje strekke meg til at det begynner å brenne under føttene hans etter sommeren.
Svar
#22
Vel, jeg mener at kultur sånn sett er oppskrytt. Hvis man fjerne de som ikke presterer og beholder de som gjør så skaper man en vinnerkultur. Vi trenger ikke kultur, vi trenger resultater. Jeg synes det er bra med inkluderende arbeidsliv, velferdsstaten og sånne ting. Men man kan ikke drive toppidrett på sosialdemokratiske verdier. Vi skal ikke bli kåret til årets arbeidsplass, men vinne OBOS i 2024 og Eliteserien i 2025.

Og som jeg sier så starter det på toppen. Hvis ikke alfa og omega for treneren er å vinne neste kamp så er fokuser feil. Fagermo gikk i den fella og trodde at han ble målt på spillersalg og spillerutvikling. Men det var dårlige resulater som felte han. Hvis Bakke går rundt og tror at han blir målt på hvor mange hekto med kultur han bygger hver dag går det samme veien med han. Det er forsåvidt det samme for meg hva som skjer med Bakke. Problemet mitt er at hvis han ikke lykkes så lykkes heller ikke Vålerenga. Og det siste bryr jeg meg om.

Jeg skjønner ikke hvorfor klubben skal gjøre enkle ting vanskeligere enn de er. Jeg hørte null om at fotballdamene trengte noen runder med kulturbygging før de ble seriemestre. Jeg hører heller ikke noe om at hockeylaget trenger akademier, kulturbygging og sånne ting for å vinne. Så lenge laget vinner så er verden problemfri. Så når man slutter å vinne så må man gjøre absolutt alt som er mulig for å begynne å vinne igjen. Det er ikke noe mer komplisert enn det. Og man trenger ikke noe mer enn det heller.
Svar
#23
(01-03-2024, 07:48 PM)NilsDN Skreiv: Vel, jeg mener at kultur sånn sett er oppskrytt. Hvis man fjerne de som ikke presterer og beholder de som gjør så skaper man en vinnerkultur. Vi trenger ikke kultur, vi trenger resultater. Jeg synes det er bra med inkluderende arbeidsliv, velferdsstaten og sånne ting. Men man kan ikke drive toppidrett på sosialdemokratiske verdier. Vi skal ikke bli kåret til årets arbeidsplass, men vinne OBOS i 2024 og Eliteserien i 2025.

Og som jeg sier så starter det på toppen. Hvis ikke alfa og omega for treneren er å vinne neste kamp så er fokuser feil. Fagermo gikk i den fella og trodde at han ble målt på spillersalg og spillerutvikling. Men det var dårlige resulater som felte han. Hvis Bakke går rundt og tror at han blir målt på hvor mange hekto med kultur han bygger hver dag går det samme veien med han. Det er forsåvidt det samme for meg hva som skjer med Bakke. Problemet mitt er at hvis han ikke lykkes så lykkes heller ikke Vålerenga. Og det siste bryr jeg meg om.

Jeg skjønner ikke hvorfor klubben skal gjøre enkle ting vanskeligere enn de er. Jeg hørte null om at fotballdamene trengte noen runder med kulturbygging før de ble seriemestre. Jeg hører heller ikke noe om at hockeylaget trenger akademier, kulturbygging og sånne ting for å vinne. Så lenge laget vinner så er verden problemfri. Så når man slutter å vinne så må man gjøre absolutt alt som er mulig for å begynne å vinne igjen. Det er ikke noe mer komplisert enn det. Og man trenger ikke noe mer enn det heller.

Dette henger jo sammen med kultur da, om folk drar i ulike retninger og ingen blir enig i organisasjon eller klubb så vinner vi ikke heller. Det kan sikkert bli for mye prat og fokus på det også, men det må ligge i bunn for at vi skal komme dit vi ønsker å komme. Eller tror du kulturen er ræva i Bodø eller Brann om dagen? Målet nå er jo at alle i klubben skal samle seg og dra i samme retning.

Du sammenligner med hockey, men det har vel ikke gått så veldig bra der heller siste årene med cowboyen Kjær bak i kullissene. Bare et eksempel, mye ræva kultur og dårlig styring, når vi ble kvitt han gikk det brått oppover igjen. 

Så får du kanskje gi Bakke og Myhre en sjanse til å få til dette før du feller en dom. Synes du fremstår i overkant surmaga. Ingen som er fornøyd med nedrykk, men får ikke gjort noe med det og med nesten se fremover for å komme oss opp igjen. For å komme dit må vi også vinne masse fotballkamper, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg sånn for at det ikke står i fokus.
Svar
#24
(01-03-2024, 08:21 PM)Østblokka Skreiv: Dette henger jo sammen med kultur da, om folk drar i ulike retninger og ingen blir enig i organisasjon eller klubb så vinner vi ikke heller. Det kan sikkert bli for mye prat og fokus på det også, men det må ligge i bunn for at vi skal komme dit vi ønsker å komme. Eller tror du kulturen er ræva i Bodø eller Brann om dagen? Målet nå er jo at alle i klubben skal samle seg og dra i samme retning.

Du sammenligner med hockey, men det har vel ikke gått så veldig bra der heller siste årene med cowboyen Kjær bak i kullissene. Bare et eksempel, mye ræva kultur og dårlig styring, når vi ble kvitt han gikk det brått oppover igjen. 

Så får du kanskje gi Bakke og Myhre en sjanse til å få til dette før du feller en dom. Synes du fremstår i overkant surmaga. Ingen som er fornøyd med nedrykk, men får ikke gjort noe med det og med nesten se fremover for å komme oss opp igjen. For å komme dit må vi også vinne masse fotballkamper, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg sånn for at det ikke står i fokus.

Jeg tror du blander sammen begrepene litt her. En kultur i en organisasjon, som f.eks. en vinnerkultur, er et felles verdisyn, hvilke normer og regler som gjelder, hvordan ulike situasjoner løses og håndteres og hva som er og hva som ikke er akseptert. Det er ikke noe som bygges på 1-2-3, det tar lang, lang tid. Og hvis dette er noe som ønskes å skapes så må den kulturen inkludere alle. Fra topp til bunn og uten unntak. Hos oss er nok rammebetingelsene sånn at den kulturen som gjelder tvers igjennom er vanskelig å skape. Mest fordi Vålerengas eliteserielag ikke er en, men faktisk to ulike organisasjoner. Et AS og en fotballklubb som samarbeider.

Jeg tror derfor det er helt meningsløst å snakke om en felles kultur som skal omfatte hele og begge organisasjonene. I f.eks. en transportbedrift er det store forskjeller mellom de ansatte på kontoret og sjåførene. I byggebransjen er det stor forskjell på arkitektene og håndverkerne. Og i en fotballklubb er det stor forskjell på de administrativt ansatte og spillergruppa.

Så jeg tror ikke nødvendigvis kulturen er ræva i Glimt og Brann, men jeg tror ikke de havnet der de gjorde på tabellen fordi den er så ekstremt bra heller. Har man et lag med en definert spillestil, spillere som er individuelt gode og passer inn i rollene sine og medgang så er mye gjort.

Det handler mye om å forenkle ting og ikke ha fokus på alt for mange ting på en gang. Det er vanskelig å skape et vinnerlag, enda vanskeligere blir det hvis man begrenser utvalget av aktuelle spillere ut fra alder, hvor de er vokst opp og sånne ting. Så når jeg snakker om å ikke ha så mange fokusområder så er det det jeg mener.

Når du nevner kulturen i Brann og Bodø/Glimt så kjenner jeg ikke noe særlig til den. Bodø/Glimt ble stiftet i 1916 og det tok 104 år før de vant sitt første seriemesterskap. Så det var ikke den sterke vinnerkulturen som gjorde at de vant, det var fokus på de enkle tingene. Som å ha et godt lag. Så gjorde de det heller ikke unødvendig vanskelig for seg selv når suksessen skulle gjenskapes, de fulgte samme oppskrift om å ha det best mulige laget. Om spillerne kom fra Bodø, Oslo, eller Katmandu ga de f*en i.

Vi derimot gjorde det stikk motsatte. Den kulturen vi har skapt dreier seg mer om at vi ser på spillerne våre som salgsvarer. Vi har hatt en tydelig uttalt strategi om å utvikle og selge spillere. Det betyr at vi har hatt andre kriterier når vi har satt sammen troppen og tatt ut laget enn bare hvem som er best egnet til å vinne. Hvor verdifull spilleren kunne komme til å bli i fremtiden har også vært med på å bestemme hvem som fikk spilletid. Poenget er at også det er kulturbyggende. Hos oss har spillerne lært at de får sjansen og at de får sjansen igjen, uansett om de egentlig er gode nok eller ikke. Vi har sluppet til unge spillere selv om de ikke har ønsket å forlenge kontrakten. Nylige eksempler er Odin og Osame. Som har gjort at vi delvis har vært en spillerstyrt klubb, der unge spillere hadde mye "makt" fordi de visste at den økonomiske verdien de selv representerte var såpass viktig for klubben sånn at de kunne presse gjennom overganger osv. Det var jo til og med en ung afrikansk spiller vi ønsket å signere før sesongen, men som vi droppet i siste liten fordi det ble for mye konkurranse om plassene. Nå synes du sikkert jeg svartmaler, men det er akkurat disse tilsynelatende småtingene og nyansene som bygger kultur. Skal man bygge en kultur så må man være 100% dedikert og Vålerenga har ikke vært 100% dedikert til å vinne. Man har også tatt andre hensyn, hatt andre mål og vært åpne om det. Og vi har sloss på for mange fronter på en gang. Ikke bare skal førstelaget være gode, men vi skal også ha et 2.lag i PostNord, mange spillere på U-landslag som preger treningshverdagen, vi skal selge spillere dyrt og kjøpe billig. Helst bare flytte opp noen juniorer. Det er bare å se på klubbens strategidokument det, så finner du 7 sportslige hovedmål. Men bare et av dem dreier seg om Eliteserielaget.

Så jeg er ikke enig i at jeg er i overkant surmaga. Jeg svarer på en kommentar om kulturbyggingen til Bakke .

I mine øyne burde den som til enhver tid er trener i klubben kun ha et kortsiktig resultatfokus. Og ingen andre ansvarsoppgaver enn akkurat det. Det er den diskusjonen du kommenterer. Jeg mener at om Bakke er en god kulturbygger er ganske underordnet. Han skal skaffe resultater og greier han ikke det må han byttes ut. Jeg vil mye heller ha en god trener og en middels kulturbygger enn en middels trener og en god kulturbygger.

Vi kan ikke enda en gang sette oss i en posisjon der vi ikke kan fjerne en trener pga sviktende resultater, fordi vi håper på en langsiktig positiv effekt ved å la han fortsette. Det er jo hele poenget med å ha en sportslig ledelse som er over treneren. Det er den sportslige ledelsen som skal tenke langsiktig og på den måten frigjøre treneren til kun å ha det kortsiktige resultatfokuset som er nødvendig. Og når resultatene ikke er gode nok så kan treneren skiftes ut, uten at det går ut over klubbens langsiktige planer og strategier. Det er sånn en god kultur skapes. Gjennom å ha fokus på hovedmålet for den rollen man har, ikke blande inn en hel masse andre ting.

Jeg føler jeg har gitt Bakke en sjanse. Han mislyktes. Og jeg er veldig usikker på om han fortjener en til, selv om han kommer til å få det. Delvis skyldes det en veldig svak innsats i de 60% av fjorårssesongen der han faktisk var trener. Han var trener 60% av kampene og er sånn sett 60% ansvarlig for nedrykket i mine øyne. Og delvis skyldes det at jeg ikke ser noen fremtid i den primitive stilen han har stått for som trener hos oss i 2023 og i LSK i 2020-2023. Hvis vi skal få noe positivt ut av det som forhåpentligvis bare blir et år i OBOS så må vi bruke året til å bygge for fremtiden. Brann og Bodø/Glimt er jo eksempler du selv trakk frem. Begge brukte året i OBOS på å rendyrke en stil som også var god nok for nivået over. LSK brukte sitt år i OBOS på å pumpe langballer mot Lene Olsen og Adams. Det holdt til opprykk så vidt.

Så kan man kanskje si at også det fungerte, i og med at LSK tok 4.plass to år på rad med Bakke. Problemet med det er at dette ikke var bygget på noen form for kollektiv, det var først og fremst pumping av lange baller til fysisk sterke spisser som scoret mye mål. Og når de forsvant så raknet også LSK. Mens Brann og Bodø/Glimt har suksess fordi de ikke er like avhengig av enkeltspillere som Geir Bakkes lag.

Men poenget med det innlegget du siterte var at rammebetingelsene i Vålerenga er satt. Det er mye støy og trøkk rundt klubben. Det får man ikke gjort noe med, selv om det ikke alltid hindrer folk fra å prøve. Alle kan likevel lykkes som trener i klubben, så lenge de klarer å holde fokus på det som faktisk er deres ansvar og holde seg unna det som ikke er det. Det eneste som gjelder i så måte er å vinne kamper. Så lenge man vinner er man trygg. Og for å skape de beste forutsetninger til egen suksess så dreier det seg om å ha fokus på akkurat det. Og ikke la seg distrahere av alt annet rundt. Fagermo trodde han var safe fordi det ble solgt en del spillere og at han kunne surre rundt i 10-12 år uten resultatkrav som i Odd. Men der tok han feil. Og Bakke kommer til å få sparken han også om han bruker tiden sin på kulturbygging og andre ting og ikke leverer resultater.

Han blir målt på det han får til her og ikke hva han drev med i 2017. Og foreløpig er ikke det stort dessverre. Sterkt medvirkende i det som må sies å være tidenes svakeste prestasjon for et Eliteserielag ut fra forutsetningene.
Svar
#25
Du er jo helt fastlåst i synsvinkelen din rundt denne diskusjonen? De siste 30 årene har enga ca. 4 gode sesonger, eller tar jeg feil? VIF er IKKE et topplag, det har vært en jojoklubb hele veien så lenge jeg kan huske. Mener du helt oppriktig at VIF er noe annet enn en middelhavsfarer? Det er vel heller ikke første gangen en middelhavsfarer som får lite ut av potensialet sitt rykker ned en divisjon? Kan ta Newcastle, Anton Villa fra nyere tid i England som eksempler. I 2020 var vi en middelsklubb som spilte med selvtillit - det holdt til en 3.plass uten å imponere nevneverdig. I 2023 var vi en middelsklubb sim spilte blottet for selvtillit - det sikret et nedrykk. Poenget mitt er at det helt naturlig med et nedrykk selvom vi ikke liker det.

Å Sammenligne poengsnitt/prestasjonen til Fagermo vs Bakke fra fjoråret er som å sammenligne epler og pærer. Første halvdel var vi en topp6 klubb som gikk på noen smeller. Andre halvdel var vi en middelsklubb som MÅTTE vinne kamper for å ikke rykke ned. I tillegg nekter jeg å tro at det kom noe positivt med å kreve hodet til SPZ på et fat halve sesongen.

For å skape en vinnerkultur må du ha et fundament i bunnen. Enkelt og greit.
Svar
#26
(01-04-2024, 01:13 AM)Majorstuen Skreiv: Du er jo helt fastlåst i synsvinkelen din rundt denne diskusjonen? De siste 30 årene har enga ca. 4 gode sesonger, eller tar jeg feil? VIF er IKKE et topplag, det har vært en jojoklubb hele veien så lenge jeg kan huske. Mener du helt oppriktig at VIF er noe annet enn en middelhavsfarer? Det er vel heller ikke første gangen en middelhavsfarer som får lite ut av potensialet sitt rykker ned en divisjon? Kan ta Newcastle, Anton Villa fra nyere tid i England som eksempler. I 2020 var vi en middelsklubb som spilte med selvtillit - det holdt til en 3.plass uten å imponere nevneverdig. I 2023 var vi en middelsklubb sim spilte blottet for selvtillit - det sikret et nedrykk. Poenget mitt er at det helt naturlig med et nedrykk selvom vi ikke liker det.

Å Sammenligne poengsnitt/prestasjonen til Fagermo vs Bakke fra fjoråret er som å sammenligne epler og pærer. Første halvdel var vi en topp6 klubb som gikk på noen smeller. Andre halvdel var vi en middelsklubb som MÅTTE vinne kamper for å ikke rykke ned. I tillegg nekter jeg å tro at det kom noe positivt med å kreve hodet til SPZ på et fat halve sesongen.

For å skape en vinnerkultur må du ha et fundament i bunnen. Enkelt og greit.

Det er nok litt akkumulert frustrasjon i det. Deila mente han trengte fire år på å få Vålerenga til å bli et lag som kunne kjempe om medalje. Fire år. 1461 dager. På å få et lag som tok i overkant av 40 poeng til å ta i overkant av 50 i stedet. Vi snakker da om å vinne 3-4 kamper mer. Fagermo ville heller bruke penga på treningsapparater enn nye spillere og bruke årevis på å utvikle unggutta før han kunne prestere noe. Hvis vi nå får et kulturbyggingsprosjekt så klkker det for meg.

Så jeg ønsker å slå et slag for enkelheten. Det er ingen ting som er galt i Vålerenga bortsett fra at det er litt mer trøkk og støy rundt klubben. Men en trener som klarer å stenge det ute og holde fokus på kortsiktige resultater vil lykkes. Fagermo var jo ikke noe fiksfakseri og jåleri det første året. Det holdt i massevis det. Det gikk jo først galt når det å vinne i seg selv ikke var nok, vi måtte gjøre det med unggutter, aller helst fra Oslo. Og jeg synes jeg har sett dette nok ganger nå, trenere som kommer til klubben og som fullstendig mister fokus og brenner seg ut på å løse problemer som egentlig ikke er problemer. Eller tar på seg oppgaver som egentlig ikke burde være deres oppgaver.

Derfor mener jeg bort med kulturpratet og ja til kortsiktighet. Det eneste Bakke, og alle andre trenere, bør ha fokus på er kortsiktige resultater. Fundamentet du etterlyser er der. Vi har stadion, vi har fotballag og alt vi egentlig trenger er å vinne kamper. Gjør vi det så løser også alt annet seg av seg selv.

Og jeg er heller ikke så tilhenger av å se på historie. Vi har fem seriemedaljer de siste 20 årene. Som vel er en mer enn Bodø/Glimt tror jeg (?). Men det er lite interessant egentlig. Man må gripe muligheten når den er der. At vi ikke alltid har vært gode før har lite å si. Bodø/Glimt brukte som sagt 104 år på å vinne sitt første seriemesterskap. Likevel er de milevis foran oss nå. Det var ikke lang tid med å bygge kultur schtein på schtein, langtidsplanlegging og sånne ting. De hadde en trener som satte sammen et bra lag og det var det.
Svar
#27
Deila trengte 4 år, og sett på med etterpåklokskap ble laget han suksess i år 5 - altså første sesongen til Fagermo. Dette laget ble mer eller mindre oppløst av Fagermo i løpet av 2021 sesongen. Jeg personlig var en av de som ønsket Deila ut av klubben fra og med slutten av den andre sesongen hans. Sett på med etterpåklokskap så har Deila vunnet med godset og Celtic før han underpresterer med VIF. Det som er interessant er at de neste to sesongene imponerer han stort både i usa der han tar cupen med NEW YORK før han imponerer stort i Belgia året etter.

Deila er et eksempel, men det kan også være interessant å se på alle spillerne som virkelig ikke når opp til potensialet sitt i VIF. Dette har vi vel slitt med helt siden midten av 2000-tallet.

Kjetil Knutsen brukte vel ca. 4 år på å ta Gull med Glimt. Men det blir også som å sammenligne Epler og Pærer. Ingen i Bodø sendte kritikk rettet mot Knutsen dersom de ikke vant fotballkamper de første årene.I Vif ville han etter i løpet av sesong 2 høstet en god del kritikk for å ikke være i nærheten av gullet samtidig som deler av klubben ville byttet han ut.

Mitt inntrykk er at Trøim og As’et stopper pengebruken dersom de mister troen/har dårlig kjemi med treneren (dette var noe vi så under fagermo) Vi leste også en artikkel i sommer om at Trøim hadde stoppet en potensiell overgang for Forlan fordi han var for lav - dette er enda et eksempel. Når vi som klubb er avhengig av å nyte tillit av Trøim for å ha tilgang på penger vil jeg si at vi IKKE har et godt fundament på plass til tross for at vi nå endelig har fått vår egen stadion.

Når det gjelder Trøim situasjonen kan vi som klubb se på det på to forskjellige måter.

1. Vi kan se på det med en negativitet fordi Trøim har innvirkning på hva som skjer på Valle.Eller

2. Vi kan finne en løsning der vi klarer å samarbeide med Trøim der han skal spille på lag over tid. Trøim har flere ganger vist at han vil klubbens beste med å bruke millioner av kroner på alt fra å redde klubben fra undergang til spillerkjøp.

Om jeg har forstått det riktig var det nettopp dette samarbeidet Kjetil Siem ar så dyktig på sist han var her. Han hadde relativt lett vei til å pengesekken til Trøim. (Arason, Iversen, Flo, Ronny Johnsen, Magne Hoseth, Fredheim Holm ble alle kjøpt mellom 2004 og 2005)

Håpet mitt er at Trøim stoler på Siem over tid på nytt. Jeg vet ikke omdere har merket det, men hver gang vi har byttet trener har pengesekken inneholdt mer penger enn det forgjengeren hadde tilgang til. Dette kommer nok av at Trøim har mistet tillit til prosjektet. Og der kommer viktigheten av å ha en ledelse som fungerer inn i bilde! Om jeg kan bruke Ronny Deila som eksempel vil jeg tro at ledelsen spurte Trøim om penger til å ansatte Deila. Deila har sikkert krevd et visst overgnagsbudsjett for å nå målene styret har solgt inn til Trøim og når målet blir fjernere og fjernere er det ikke rart at pengesekken blir mindre og mindre - jeg hadde reagert helt likt som trøim i lignende scenario om det var mine penger - og når noen roter bort pengene dine gang etter gang er det naturlig å bli mer egenrådig. Vi er avhengig av å ha ledere som ikke lover gull og grønne skoger til hverken Trøim, spillere, støtteapparat eller fans. Layouni, Strandberg og NilsDN er alle skuffet over lovnadene og forventningene klubben har skapt på egenhånd.

Nå har jeg en følelse av at det kommer til å snu. Trøim har åpenbart vist at han har tillit til Siem. Spørsmålet er bare hvor lenge den varer.

Og dette var bare noen argumenter på hvorfor vi IKKE har fundamentet på plass. Det er alt for mye variasjonen i hva vi har tilgang på av penger etc. (uten noe håndfast - bare slik det fremstår)
Svar
#28
Kjetil Knutsen ble ansatt som hovedtrener i Bodø/Glimt i 2018. Det var første året tilbake i Eliterserien og da holdt de plassen så vidt. Så ble det sølv, gull, gull, sølv og gull.

Så med vesentlig dårligere forutsetninger enn Deila så skapte han et vinnerlag på mye kortere tid enn det Deila så for seg. At Deila i 2017 mente at vi skulle kunne ta medalje i 2020 fikk han jo rett i. Men jeg mener det likevel er meningsløst lang tid å bruke på å forbedre poengfangsten med 10 poeng. Problemet med Deila var at han var for ambisiøs og tok på seg alt for mange oppgaver. Hadde han, som Kjetil Knutsen gjør, holdt seg til å være trener og overlatt resten til andre hadde det gått mye bedre. Han har jo både før og etter tiden her vist at han er en brukbar trener.

Riktig at ingen i Bodø krevde seriegull av Knutsen. Men det er ingen som krever gull av trenerne her heller. I mine øyne fremstår jo klubben mer som en vernet bedrift enn som en toppklubb. Fagermo fikk holde på i flere år selv om pila pekte kraftig nedover. Deila fikk flere år på seg uten å levere noe som helst. Og nå skal Bakke tydeligvis få lang tid på seg etter å ha prestert å rykke ned i sin første sesong. Så å påstå at det er et urimelig press på trenerne her er vel kanskje litt drøyt. Rekdal 1 fikk jo fem år før han avsluttet selv. Så fikk Martin Andresen fem år før han avsluttet selv. Så fikk Rekdal fire år til før han selv hentet inn Deila. Deila på sin side var her i tre år, før han selv valgte å dra til NY. Så når vi sparket Fagermo så var vel det første trener som fikk sparken siden Tom Nordli.

Så nå har vi i et kvart århundre prøvd å ha trenerne våre nær sagt uansett hvordan det går. Kanskje på tide å begynne å stille litt mer krav til dem? Det samme gjelder jo måten klubben drives på. Store underskudd får ingen konsekvenser det heller. SPZ leverte 30 millioner i underskudd i 2018, men fikk ny kontrakt. Så klarte vi å unngå store underskudd et par år med å selge noen spillere. Før det gikk sportslig dårlig i 2022 og vi ikke ville selge. Da ble det nye 40 millioner i underskudd. Lærer vi noe av det? Nei, i 2023 selger vi spillere for 100 millioner og rykker ned i stedet.

Det virker som sagt mest som en vernet bedrift der alle bare kan komme inn, peke på noen problemer og fortelle hvor mange år de trenger på å løse dem. Mens de henter ut millionlønninger i årevis uten noen som helst form for resultatkrav. Og uten kritiske spørsmål. Og vi fjerner dem ikke før dassen så og si har brent ned. Da kommer nestemann inn og så følger vi heller han blindt noen år og på den måten bare gjentar prosessen.

Så jeg er derfor helt uenig med deg. Ingen kommer til et ferdig dekket bord med en god spillertropp og noen blankosjekker fra Trøim. Men sånn er det faktisk overalt. Det handler om å forvalte de ressursene man faktisk har og vi har mer enn de aller fleste andre.
Svar
#29
(01-04-2024, 12:41 AM)NilsDN Skreiv: Begge brukte året i OBOS på å rendyrke en stil som også var god nok for nivået over. LSK brukte sitt år i OBOS på å pumpe langballer mot Lene Olsen og Adams. Det holdt til opprykk så vidt.

Så kan man kanskje si at også det fungerte, i og med at LSK tok 4.plass to år på rad med Bakke. Problemet med det er at dette ikke var bygget på noen form for kollektiv, det var først og fremst pumping av lange baller til fysisk sterke spisser som scoret mye mål. Og når de forsvant så raknet også LSK. Mens Brann og Bodø/Glimt har suksess fordi de ikke er like avhengig av enkeltspillere som Geir Bakkes lag.

Altså; jeg orker ikke se på at dette gjentas gang etter gang som et slags feilaktig MAGA-mantra - så nå måtte jeg lage konto bare for å si dette, mulig det har interesse siden dere nå har tatt blåkopi av grepene som ble gjort etter nedrykket i 2019, i motsatt fall bare ignorer.

LSK under Bakke & Myhre var LANGT i fra pumping av ball på stor spiss. Snarere tvert i mot; det var frispill bakfra _hver_ enda gang. Det var småpasningsspill som drev et Åråsen-publikum, som kan sette pris på direktespill, fra vettet, særlig ute på venstrekanten med Åsen (VK), Dragsnes (VVB) og venstre stopper. Når Adams/Fridjonsson/TLO var tilgjengelige i en duo ble det heller ikke pumping av ball - det var endeløst pasningsspill på tvers og til tider veldig lite bevegelse selv om det også var mye som fungerte så lenge vi hadde en lynrask stopper (Ogbu) som gjorde at vi kunne stå høyt, norges kanskje beste 6'er i Mathew og TLO som scora på alt.

Mye av kritikken fra LSK-supportere var at det ble altfor omstendelig og lite variasjon mellom frispilling bakfra og på tvers og direkte fremoverfotball. Adams spilte ikke i LSK før 2022 så i den grad det ble pumpet baller på han i 2020 var det nok som motstander i Sogndal der han var da. LSK spilte forøvrig 4-3-3 i OBOS. LSK startet også 2021-sesongen i eliteserien med 4-3-3 og tildels katastrofalt forsvarsspill før vi gikk over til diverse varianter av 3-4-2-1 og 3-4-3.

Slitasjen mellom spillerstall og trenerteam gikk i hovedsak ut på at spillergruppa vil ha en mer synlig Bakke på bekostning av Myhre, en rolleforskyvning som hverken Bakke eller Myhre ønsket. Spillergruppa derimot syntes så vidt jeg vet at det ble vel mye Myhre'rsk filosofi og litt for lite Bakke'sk.
Svar
#30
(01-04-2024, 11:53 AM)lskmann Skreiv: Slitasjen mellom spillerstall og trenerteam gikk i hovedsak ut på at spillergruppa vil ha en mer synlig Bakke på bekostning av Myhre, en rolleforskyvning som hverken Bakke eller Myhre ønsket. Spillergruppa derimot syntes så vidt jeg vet at det ble vel mye Myhre'rsk filosofi og litt for lite Bakke'sk.

(Greit med input fra LSK" lskmann om hva som oppfattes fra den leiren).
Nå er det vi som har duoen, gul og blå som Geir BAKKE flåsete sier.

Dette sier Petter Myhre til VG nå når han ble assistenten til Geir Bakke hos oss. 
Sitat fra VG; jeg får ansvaret for alt en hovedtrener skal ha ansvar for. Jeg har hovedansvar for det som skjer på feltet, sier Petter Myhre. 
Håper det går bra hos oss da med den rollefordelingen som er satt. 

Lurer på hva Bakke sier han har ansvaret for i 2024 sesongen og hva han mener han hadde ansvar for i 2023 sesongen.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 4 Gjest(er)