Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Postnord 2024
#91
(09-17-2024, 01:46 PM)JackBlack Skreiv:
(09-17-2024, 01:40 PM)NilsDN Skreiv:
(09-16-2024, 03:22 PM)Loffen Skreiv: Det er altså bortekamp i PostNord i Stjørdal med avspark kl 17:00 idag.
Nå har vi jo i praksis rykka ned men taper rekruttene idag så har de rykka ned matematisk også.
Og til den oppgaven sendes en bunke 15- til 16-åringer. Synes bare synd på dem..

Sikkert ikke tilfeldig at denne kom når nedrykket var matematisk sikra

https://www.vif-fotball.no/nyheter/styrk...utviklinga

Det er på tide. 
mange late bloomers som kan bidra.

Ja, helt enig. Å spille på et nivå de egentlig ikke mestrer er ikke den beste veien til å utvikle spillere.
Svar
#92
Mulig jeg er treg, og jeg er ikke så bevandra i systemet for aldersbestemt fotball, så kan noen forklare meg hva som egentlig blir nytt med U21-satsingen? Vi har allerede lag som deltar i nasjonal G17 og G19. VIF2 spiller i neste sesong i 3. divisjon og de beste under 21 vil fortsatt spille i Eliteserien for A-laget i ny og ne (eller fast).
Så, hvem skal dette U21-laget være for? Skal det bare være en ekstra treningsarena for de beste ungguttene fra G17, G19 og VIF2 (og A-laget)? Eller skal de spille sammen som lag? Hvordan skal de bygge en lagfølelse rundt U21-laget dersom de som er en del av denne satsingen skal spille kamper på 4 forskjellige arenaer? Det finnes jo ingen egen U21-liga, så er tanken at dette laget mer eller mindre erstatter VIF2?
Svar
#93
Dette laget både er og er ikke VIF2 tror jeg. Prøver forhåpentligvis å få et tilbud til flere, ikke bare de som kan henge med litt i PostNord fra de er 16-17. Forstår det som at det blir mer fokus på utvikling og ikke på resultat (ta nok poeng til å holde plassen i PostNord)
Svar
#94
(09-17-2024, 08:05 PM)hmchrist Skreiv: Mulig jeg er treg, og jeg er ikke så bevandra i systemet for aldersbestemt fotball, så kan noen forklare meg hva som egentlig blir nytt med U21-satsingen? Vi har allerede lag som deltar i nasjonal G17 og G19. VIF2 spiller i neste sesong i 3. divisjon og de beste under 21 vil fortsatt spille i Eliteserien for A-laget i ny og ne (eller fast).
Så, hvem skal dette U21-laget være for? Skal det bare være en ekstra treningsarena for de beste ungguttene fra G17, G19 og VIF2 (og A-laget)?  Eller skal de spille sammen som lag? Hvordan skal de bygge en lagfølelse rundt U21-laget dersom de som er en del av denne satsingen skal spille kamper på 4 forskjellige arenaer? Det finnes jo ingen egen U21-liga, så er tanken at dette laget mer eller mindre erstatter VIF2?

De som drar på medlemsmøtet i kveld får sikkert høre litt nærmere hva som ligger i dette, men det er nok først og fremst et tiltak for å beholde flere juniorspillere lenger ved å gi dem en trenings- og kamphverdag som er av bedre kvalitet enn per nå.

De siste årene har VIF2 stort sett stilt med U17 + 3-5 spillere fra A-laget som trenger kamptrening. Jeg tipper planen nå blir å stille med et reint U21-lag, som hovedsakelig består av U19-spillere som skal utgjøre stammen i laget. Der vi tidligere har kastet spillere på dør hvis de ikke blir gode nok for A-troppen ila året de fyller 17(!), skal vi nå gi flere spillere ytterligere 1-2 år til å bli gode nok. Dette vil gjelde for 2007-kullet og yngre. Per nå har vi 11 spillere født 2007 i akademiet. Med tidligere praksis ville vi kanskje beholdt 1-2 av dem, nå skal vi kanskje beholde rundt halvparten av dem i minimum ett år til. Disse spillerne kommer nok til å utgjøre stammen i U21-gruppa neste sesong + noen '06 og noen '08.  

Så langt i år har 39 spillere vært involvert i kamper for VIF2, og jeg tror også dette tallet kommer til å gå kraftig ned fom neste sesong.

Til slutt må jeg bare understreke at alt dette er synsing og ukvalifisert gjetning fra min side.
Svar
#95
Tror den måten det har blitt drevet på også har skapt litt frustrasjon og utålmodighet hos de yngre. Du er i praksis ute hvis du ikke er fast på A-laget i hvert fall når du er 18. Kurd Rønning er jo et godt eksempel på det. Han følte han måtte dra, selv om det kanskje ikke var helt berettiget.

Men alle vet jo at spillere utvikler seg i ulikt tempo, avhengig av dem selv og avhengig av hvilken posisjon de spiller. Midtstopper er en posisjon der mye av utviklingen skjer med erfaring. Og krav til "voksenfysikk". Sentral midtbane litt av det samme. Hvis vi faktisk skal si at vi utvikler både til salg og til eget bruk så må vi utvikle mer enn kantspillere. Det er ikke naturlig at en spiller skal gå inn og styre den sentrale midtbanen i en alder av 18, selv om man kanskje kan spille på kanten i samme alder.

Vi er utrolig endimensjonale når det gjelder å utvikle spillere. Det er stort sett raske kantspillere med god teknikk. Vi klarte å få fram Jatta i en slags spissrolle, i hvert fall tilstrekkelig fått fram til at noen ville kjøpe han. Forrige spiss vi fikk fram var Håvard Nielsen. Hvis vi får fram Hammer Kjelsen så er vel han første stopperen siden Ivan og Nakkim. På backplass har vi fått fram Borch, men forrige back vi fikk fram har jeg glemt. Odin og Berge er sentrale midtbanespillere vi kan hevde vi har fått fram, men de kom jo utenfra da. Så har vi jo Riisnæs nå, men sliter med å huske forrige sentrale midtbanespilleren som kom fra egne rekker og etablerte seg.

Så vi er veldig langt unna å være selvforsynt på spillersiden. Kantspillere kommer som perler på en snor og tydeligvis også keepere. Men kampen mot Åsane starter vi med to egenutvikla kantspillere og egenutvikla keeper.
Svar
#96
Tja, vi får dem jo fram, men vi beholder dem ikke. Jfr zacharias Opsahl og Felix. Og så har du jo Osame og Gayas.
Svar
#97
Vet ikke helt om jeg er enig i at vi får dem fram. Uansett så mener jeg hele veien til etablert førstelagsspiller.

Tror det rett og slett mangler erkjennelse (fram til nå i hvert fall) i klubben og også hos spillerne at enkelte roller tar lenger tid å spille seg inn i enn andre. Jeg skjønner at Premier League og Eliteserien ikke er helt det samme. Men de brøker knapt tenåringer. Tror tenåringer spilte 7-8000 minutter i Premier League i fjor. Det høres kanskje mye ut, men det er fordelt over 20 lag, 90 minutter, 38 seriekamper og 11 posisjoner på banen. Vi forventer at våre skal prege serien fra de er 18-19. Det er klart vi går glipp av mange vi kan være litt mer tålmodig med.

Når det er sagt så er ikke lista veldig lang når det gjelder spillere som har reist andre steder og virkelig slått til der, selv om så klart det finnes noen eksempler. Jeg tror rett og slett vi er veldig mye dårligere til å utvikle spillere enn vi liker å tro selv.

For det er ingen grunn til at vi skal være dårligere enn det enn f eks Ajax. At Eliteserien er dårlig og det kanskje ikke er så utviklende å spille det er en ting. Men i aldersbestemt så er det litt annerledes. Da er det som skjer på trening veldig mye mer viktig enn kamp. Norge deltar jo også jevnlig i sluttspill på aldersbestemte landslag, selv om det er helt mørkt på seniornivå. Til tross for færre lag og trangere nåløye på aldersbestemt.

Jeg vil absolutt ikke si at vi er spesielt flinke på spillerutvikling. Det er stort sett raske kanter med god teknikk. Og ikke noe mer. Spillere som ikke passer helt inn i lysløypa vår om PostNord fra 16-17 og førstelag fra 17-19 er vi veldig kjappe med å kassere. Det er 3 år siden vi kasserte Brage Skaret og nå er han på U21 landslag for FFK
Svar
#98
(Igår, 04:12 PM)Oldtimer Skreiv: Tja, vi får dem jo fram, men vi beholder dem ikke.  Jfr zacharias Opsahl og Felix. Og så har du jo Osame og Gayas.

Er du sikker på at du husker riktig her? 
Sakarias Opsahl og Felix Horn Myhre er korrekt. 
Men Ghayas Zahid og Osame Saharoui slo jo gjennom før de ble solgt. 
Her er vel tanken å gi et alternativ til de som trenger mer modningstid. 

Da kan man heller trekke frem spillere som Zafeiris, Cornic, Nije etc.. Denne listen kan bli skummelt lang.
Svar
#99
(Igår, 04:45 PM)JackBlack Skreiv:
(Igår, 04:12 PM)Oldtimer Skreiv: Tja, vi får dem jo fram, men vi beholder dem ikke.  Jfr zacharias Opsahl og Felix. Og så har du jo Osame og Gayas.

Er du sikker på at du husker riktig her? 
Sakarias Opsahl og Felix Horn Myhre er korrekt. 
Men Ghayas Zahid og Osame Saharoui slo jo gjennom før de ble solgt. 
Her er vel tanken å gi et alternativ til de som trenger mer modningstid. 

Da kan man heller trekke frem spillere som Zafeiris, Cornic, Nije etc.. Denne listen kan bli skummelt lang.

Det kan sikkert bli en liste (som hos mange andre klubber), men Nije og Cornic har det ikke blitt stort ut av.
Svar
(Igår, 04:53 PM)Ettlagioslo Skreiv:
(Igår, 04:45 PM)JackBlack Skreiv:
(Igår, 04:12 PM)Oldtimer Skreiv: Tja, vi får dem jo fram, men vi beholder dem ikke.  Jfr zacharias Opsahl og Felix. Og så har du jo Osame og Gayas.

Er du sikker på at du husker riktig her? 
Sakarias Opsahl og Felix Horn Myhre er korrekt. 
Men Ghayas Zahid og Osame Saharoui slo jo gjennom før de ble solgt. 
Her er vel tanken å gi et alternativ til de som trenger mer modningstid. 

Da kan man heller trekke frem spillere som Zafeiris, Cornic, Nije etc.. Denne listen kan bli skummelt lang.

Det kan sikkert bli en liste (som hos mange andre klubber), men Nije og Cornic har det ikke blitt stort ut av.


Det er jo alltids et diskusjons tema. Men de er i det minste eliteseriespillere.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 14 Gjest(er)