(12-12-2023, 12:24 PM)Hvalkjøtt Skreiv: Jeg har ikke peiling på økonomi så har alltid vært litt forsiktig med å mene for mye om denne avtalen. Det er tydelig litt forskjellige meninger om den, men jeg forstår det slik at alle i grunn ønsker å komme seg ut av den for å bli mer selvstendig.
Her kommer i det minste behovet for å god økonomisk kompetanse i styret inn! Neste år blir nok grundig underskudd uansett, om vi ikke får noen storsalg..
Avtalen er bra i den forstand at det er Trøim som har det økonomiske ansvaret. Som betyr at hvis det blir underskudd så dekkes det av Trøim.
Som en motytelse for det så har Trøim rett til å få overskuddet, hvis det blir overskudd. Fram til han har fått tilbake alt han selv har skutt inn i klubben så skal han ha 100% av overskuddet. Når han har fått tilbake det så deles det 80/20. Dette gjelder da i den perioden vi har en samarbeidsavtale og noe tid etter. For hvis vi i 2028 (siste år i avtalen) vinner serien og spiller Champions League i 2029 så kan man jo si at dette er noe Trøim har vært med på å finansere at skal skje.
Det som er litt komplisert er da at avtalen er inngått mellom to parter som ikke var jevnbyrdige, så den er nok mer i favør Trøim enn den er i favør av klubben. Bl.a. kan Trøim velge å avslutte samarbeidet hvert år, mens klubben ikke kan det. Og det er bindinger som at klubben og AS'et skal ha samme daglige leder og sånt. Som kanskje er litt uheldig i dag, men som var vanskelig å forutse når avtalen ble inngått.
Så har du det formildende igjen, som at Trøim jo ikke er en Onkel Skrue som vil ta ut overskudd. Så hva Trøim har rett til og hva Trøim faktisk kommer til å gjøre tror jeg ikke nødvendigvis er samme sak.
Jeg tror det beste ville vært en reforhandlet avtale mellom klubb og AS. Jeg forstår at Trøim ønsker å ha full innsikt i økonomien, men det er mye rolleblandinger som ikke er heldig. Og jeg tror det er veldig mange av disse uklarhetene som gjør at vi sliter som klubb.
En av de største utfordringene er mangel på forutsigbarhet. Vi kan ikke legge en plan for 2025, for Trøim kan si opp avtalen med oss sommeren 2024. Kanskje et litt dårlig eksempel akkurat nå, men forutsatt at vi ikke rykket ned så ville utfordringen vært der.
Hele avtalen bygger jo på det NFF tillater, dualmodellen. Altså at man kan ha et samarbeidende AS, men at klubben likevel må være medlemsstyrt. Så Trøim eier ikke Vålerenga, han bare låner det så lenge han har en samarbeidsavtale med klubben.
Så lenge vi driver med minus vil det alltid være en fordel for klubben å ha noen som plukker opp regninga. Alternativet er å drive en mye mindre klubb eller å gå konkurs. At noen skal være villig til å dekke underskuddet uten også å få en rett til et overskudd tror jeg er ganske naivt. Så en ny avtale, enten den er med Trøim eller noen andre, vil nok også inkludere noe om det.
Men jeg tror det beste for alle parter hadde vært en mer forutsigbar avtale. Og en avtale som var mer tydelig på hvem som har ansvaret for hva. I følge dualmodellen så kan ikke et samarbeidende AS ha ansvar for det sportslige, det ansvaret må ligge i klubben. Og det er jo det sportslige som svikter nå. Vi rykker ikke ned pga mangel på penger fra Trøim. Det er fordi styret i klubben har stolt blindt på Fagermo og nå stoler de blindt på JJ i stedet.
Og så er det sikkert fint å drømme om en medlemsstyrt klubb, men historien vår og andres er jo at det er vanskelig å finne de beste lederne. For hjertet så lyder demokrati best. Hjernen er litt mer skeptisk. Jeg synes i hvert fall ikke de som sitter i klubbstyret i dag har vist nok til at de også burde få ansvar for alt annet i tillegg til det sportslige som de har i dag.