01-20-2025, 11:23 AM
Det de aller fleste kan enes om i Norge, være seg eksperter, spillere, supportere eller trenere er at VAR ikke fungerer slik man skulle ønske og at det trengs utvikling. Så kommer det helt opplagte spørsmålet; Hvorfor i alle verden skal vi utvikle dette? Vi har da ingen forutsetninger overhodet for å klare å utvikle VAR til å bli bra nok. Ikke har vi hatt fokus på profesjonalisering av dommerstanden og ikke har vil økonomiske midler til å ha nok utstyr til at VAR skal fungere tilnærmet slik det fungerer i de ligaene som bruker mest penger og teknologi på dette.
Det eneste smarte grepet slik jeg ser det, er å ta alle VAR millionene, bruk det på dommerutvikling og når de store ligaene i Europa har utviklet VAR til å bli bra nok, så kan vi vurdere å innføre teknologien her.
Det er helt absurd å tenke at vi skal klare å utvikle VAR i noen som helst retning, og så er jeg ganske overbevist om at man som dommer ikke trenger å dømme kontinuerlig med VAR for å holde seg oppdatert på hvordan det funker.
Det eneste smarte grepet slik jeg ser det, er å ta alle VAR millionene, bruk det på dommerutvikling og når de store ligaene i Europa har utviklet VAR til å bli bra nok, så kan vi vurdere å innføre teknologien her.
Det er helt absurd å tenke at vi skal klare å utvikle VAR i noen som helst retning, og så er jeg ganske overbevist om at man som dommer ikke trenger å dømme kontinuerlig med VAR for å holde seg oppdatert på hvordan det funker.