Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(Igår, 04:33 PM)NilsDN Skreiv:
(Igår, 03:48 PM)mestah Skreiv: Hvorfor svarer du på denne måten: "men da har jeg nyheter til deg.."?
Kan du ikke heller bare argumentere for poenget ditt heller enn å komme med sånne kommentarer. Det er ikke første gang heller. 

Tilbake til saken: Du har rett når det gjelder formalia. Men jeg er ganske sikker på at det er to aktører her som begge er opptatt av at VIF skal kunne stå på egne ben, og at man finner måter for å bygge EK over tid. Det har vel blitt kommunisert at begge parter er interessert i det, og at løsningen for å få VIF til å stå på egne ben er at man bygger opp en EK til den dagen Trøim evt. ikke lenger investerer i klubben. 

Men det skal gjøres samtidig som det er en sportslig satsning og vi skal levere resultater, så det er en balansegang hvor mye man skal holde igjen og hvor mye man skal bruke. 

For øvrig tror jeg du tar feil hvis du tror at det bare er å gi litt høyere lønn til talentene våre også vil de bli her flere år til. Er det interesse fra utenlandske klubber så vil de som regel kunne betale mye bedre uansett. Men kommer vi oss ut i Europa og de presterer der så vil både prisen gå opp. Både fordi de presterer i Europa og at de får større utfordringer her. I tillegg til høyere lønn, selvfølgelig. Men jeg tror ikke den faktoren (lønn) er nok alene.

Det var faktisk ikke meningen å fornærme deg. Så hvis jeg gjorde det så har du min dypeste og ektefølte beklagelse.

Forslaget ditt om at klubben må bygge opp egenkapital før samarbeidet med Trøim avsluttes er jeg så klart helt enig i. Det er det logiske å gjøre. Men det er veldig vanskelig å få til, siden det er 100.000 kroner i året inn fra AS'et, medlemskontingent, dugnadsinntekter og annet som klubben beholder selv. Resten overføres til AS'et.

Det var ikke spesielt rettet mot deg, men flere sier jo at vi må bygge opp egenkapital. Men sånn rent formelt så bygger salget av Jones opp egenkapital for Trøim, ikke for klubben. Nå har jo Trøim alltid latt klubben bruke de pengene klubben tjener selv da, så sånn sett er det ikke noe problem. Men vi får altså ikke noen penger vi kan sette til side til dårlige tider ut av det. Noen har satt seg bedre inn i ting enn andre, og du er åpenbart av de mer opplyste. Jeg er helt enig med deg i at Trøim sikkert går med på en løsning der også. Men hvis vi forholder oss til avtalen, som vi må, så kommer samarbeidet mellom Trøim og Vålerenga Fotball Elite til å avsluttes på et eller annet tidspunkt, i 2028 eller senere, uten at klubben har noe særlig egenkapital. Det vi vil ha er at vi heller ikke har gjeld og en spillerstall som er verdifull.

Jeg prøver bare å balansere det. For det høres ut som om jeg er mot Trøim når jeg legger det fram. Men jeg er for å forlenge med Trøim jeg, i hvert fall hvis det er mulig å få til en bedre avtale.

Når det gjelder lønn og kontraktforlengelser så tror jeg det er litt todelt. Jeg tror fotballspillere er interessert i å tjene mest mulig. Og jeg tror også at de er interessert i å spille på det høyest mulige nivået de kan. Så om vi tilbyr et par av våre beste unggutter lønn på Heerenveen-nivå i en alder av sånn ca 20 så vil nok det likevel være fristende tror jeg. Vi vil jo så klart fortsatt selge dem hvis interessen er der. Og en bra lønn her sikrer dem uansett hvis den interessen fra utlandet ikke kommer. Å lønne en egenprodusert spiller høyt er fortsatt et fornuftig regnestykke sammenliknet med å legge en stor overgangssum og mindre lønn på bordet. Men om det er noe samtlige vil godta vet jeg ikke. Noen synes sikkert det er greit, andre ikke.

Men en spiller som Riisnæs, som har kontrakt til sommeren 2027 er jo da et typisk eksempel på hvem jeg mener. Vi må selge han i løpet av 18 måneder. Og jeg vil vel si at det virkelige gjennombruddet hans ikke har kommet en gang.

Takker for det! Og selvfølgelig ingen sure miner. 

Ellers er jeg egentlig ganske enig i det du skriver, så her får noen andre kommentere om vi skal ha en diskusjon Big Grin
Svar
Er det fullstendig rykte tørke? Nå er vi svekket etter salget av Jones. Kjenner at nervene trykker på...
Svar
(Igår, 04:44 PM)Wild Touch Skreiv:
(Igår, 02:48 PM)NilsDN Skreiv: og at klubbdemokratiet får fram ledere som Koteng og Tuva. 

Takker høflig nei til Tuva.

Hehe. Herfra også. 

Poenget var likevel ikke å henge ut Tuva, men at medlemsdemokratiet kanskje ikke alltid får fram de beste lederne. Nå har vi en som driver Bane Nor. Det er sikkert vel og bra det også, så lenge økonomien styres av AS'et og det sportslige virker å være på stell. Da blir de ikke satt på de helt store prøvene. 

Men medlemmene som skal stemme inn et styre vet jo ikke så mye om kompetansen og hva disse styremedlemmene står for. Så selv om det kommer inn dyktige folk, Tuva er også sikkert en dyktig person, så vet vi jo veldig lite om hva de faktisk kan og står for når det gjelder fotball. Det holder jo ikke bare å være dyktig, men man må jo forstå fotball osgå. Dessuten har det vært litt for mange CV-byggere innom klubben, og jeg er sikker på at det hadde kommet enda flere om styret i klubben faktisk hadde litt større betydning enn det har i dag. 

Hvis vi skulle drive klubben uten Trøim så stilles det jo så klart helt andre krav til styret. Da nytter det ikke med toppledere som er vant til å styre tusenvis av ansatte fra 20.000 fots høyde. Eller folk som ønsker seg et styreverv på CV'n. Da må det inn folk som kan drive en fotballklubb, ikke folk som har erfaring fra styret i Equinor og DnB. Eller folk som ønsker seg litt erfaring fra organisasjonsarbeid.

Så selv om medlemsdemokrati i prinsippet er bra, så er ikke jeg overbevist om at vi 100% sikkert kommer bedre ut av det om vi hadde det og bare det. Hvis vi kan reforhandle en avtale med Trøim, som er litt bedre for klubben, så er jeg i hvert fall positiv til det.
Svar
https://www.vif-fotball.no/nyheter/jones...celta-vigo

Nå vet vi mer hva vi har å rutte med så forventer spillere inn nå.
La ryktene flomme!
Svar
Stort salg, men vi er ikke en bank. Håper Jonsson har noe klart snart!
Svar
Håper vi fortsetter på den linja vi la oss på i vinduene i fjor - at vi ikke nødvendigvis går for "store" eller etablerte navn, men heller identifiserer kvaliteter som vi trenger inn for å gjøre en forskjell i laget. Ikke mange av oss som hadde satt penger på spillere som Rijks, Ambina, Brajanac, Jarl og Lange inn, men samtlige av disse bidro godt inn i laget i fjor. Tror vi kan ha mye moro av i alle fall Jarl, Ambina og Lange i fremtiden også.

Det er helt klart at vi trenger en vb, midtstopper og kanskje to vinger nå som Jones forsvinner. Spiss hadde også gjort seg, men det er kanskje ikke topp pri.
Håper det er identifisert spillere med de kvalitetene vi trenger inn på de ulike posisjonene, slik at vi opprettholder en god balanse i laget - som jeg føler at vi for første gang siden 2020 klarte å skape i fjor. Kvaliteter og egenskaper > Riktige navn.
Svar
Jeg synes vi skal være stolte og glade for det salget.
Jones fikk 5 min spilletid for oss i eliteserien 2022, 54 min i 2023 han ble utlånt til KFUM som spilte i Obos og fikk der 251 min på 10 kamper.
I fjor slo han ut i full blomst på nivå 2 med 13 mål og 4 assist på 26 kamper. Han er en av de fineste fyrene i troppen og den som var mest ivrig på å takke miniklanen for kampen.
Han signerte ny kontrakt i august og selges nå for 50 mill. Stort bedre klubbdrift er det ikke mulig å få til.
Selvfølgelig skulle jeg ønske han hadde vært her lenger, men som flere påpekte i tråden før sesongen så har han enda ikke prestert i eliten så vi har ingen garantier for at årets sesong skulle fortsette i samme spor. Når man da har muligheten til å cashe inn 50 mill og han har muligheten til å mange doble lønna si gjennom en 4,5 års kontrakt og komme inn i et nytt sportslig milljø på langt høyere nivå så måtte det bli sånn.
I fjor bidro salget av Illic til å begrense de økonomiske konsekvensene av nedrykket i år bør salget av Jones gi oss langt bedre forutsetninger for å styrke stallen.
Bakke og Myhre sa til Dagsavisen i går at det er trist at Jones forsvinner:

– Vi skulle gjerne vært i den posisjonen at det å bli værende hos oss litt lenger er enda mer attraktivt. Det er klart at det er enklere å få til i Bodø/Glimt eller Molde, som spiller i Europa år etter år, som gjør at det kan være lettere for både spillere og agenter å ha mer is i magen

Myhre sier at han ikke vet om det har vært aktuelt å låne El-Abdellaoui tilbake til VIF, men at det uansett ikke er noe de ønsker for mye av.

– Hva som eventuelt har vært sagt eller diskutert i forhandlingene vet jeg ikke, men vi ønsker oss spillere som vil være her. Det er klart at vi kan få en kortsiktig effekt av å låne inn gode spillere, men på sikt er det bedre med spillere som er her permanent for å bygge et lagt og en spillestil over tid. Da kan vi ikke ha for mange lånespillere, forteller Myhre.
---
Jeg har ikke fått med meg at noen har spekulert i lån i dag, men det ville jo i så fall ha vært helt perfekt.

Ellers har Dagsavisen også en sak om Ofkir som er tilbake etter utlånet til Ham Kam.

Både han og trenerne våre er ganske kryptiske i kommunikasjonen om han skal spille for oss i år. Ofkir sier at klubben må ønske å ha han for at det skal funke.

Ofkir:
Jeg tror 2025 er et godt Vålerenga-år, og så får vi se om det er med eller uten meg.

Bakke:
Nå må vi bare kjøre på fremover og ta ting som det kommer, og det gjelder alle spillere, egentlig. Så får vi se også om han har den gløden for å ha på seg Vålerenga-drakta igjen, svarer Bakke.
---
Det er vel få som tror noe særlig på at Ofkir er her til seriestart vel?

Jeg mener jeg leste et sted fra Jokke at vi skulle ha minst fire inn, men om det er pluss erstatter for Jones vet jeg ikke og heller ikke om et salg av Ofkir betyr enda en inn.

Men treffer man like godt som med Jarl og Lange som vi henta i forrige vindu så kan det bli veldig gøy. Og nå har vi vel mer å rutte med og får man tro.

Om vi henter en back, en stopper og en kant som spiller fast og hever laget tror jeg det kan bli veldig bra.

Jeg har på følelsen at Obasi og eller Thorvaldsen har tatt store steg og sammen vil legge beslag på den ene av kantplassene.

Forhåpentligvis har jokke planen klar for hvordan noen av pengene skal brukes og at det ikke tar lang tid før det kommer spillere inn nå som salget er klart.

Jeg tror 2025 blir et godt år nå handler det om å ta neste steg og etablere oss som en øvre halvdel klubb først da er det litt lettere å beholde spillere lenger.
Når vi tar enda ett steg og er jevnlig i Europa vil vi le av bud på 50 mill og så når vi endelig når verdensherredømme så er det hit alle spillere vil etter å ha vunnet gullballen.

---
Edit: 
I tv2 saken fra i forrigårs står det at vi skal ha fire inn. Men det er ikke et direkte sitat, men journalistens oppsummering: 

– Vi må være ærlige å si at vi ikke er der. Det er realiteten. Mange tenker at Vålerenga har et større inntektsgrunnlag enn hva man egentlig har, sier Jonsson som sier han er fullt klar over at det skapes forventninger om at noe skal skje når klubben selger for store penger.

Slik situasjonen er nå ønsker VIF å signere fire spillere før sesongen sparkes i gang.
Vålerenga, Jones El-Abdellaoui | Juvelen forsvinner for store penger: Vålerenga har fått Trøim-beskjed 

I fjor sa han imidlertid det samme i oppkjøringa: 

Varsler VIF-signeringer: – Vi må ha inn fire-fem stykker - TV 2
Svar
Hyggelig for Jones med La Liga men dessverre litt dumt for klubben. Det er svært liten sjanse for at får nok spilletid til noen bonuser eller videresalg-prosenter her så sånn sett hadde det vært bedre om det var mulig med 50 mill fra Nederland eller Belgia men det er lite aktuelt at de har råd til å ta en sånn sjanse.
Uansett er det bra å få maksbeløpet up front så bra jobba av klubben.
Svar
(4 timer siden)Bohem33 Skreiv: Forhåpentligvis har jokke planen klar for hvordan noen av pengene skal brukes og at det ikke tar lang tid før det kommer spillere inn nå som salget er klart.

Det tror jeg ikke nødvendigvis han har. Enda.

Men jeg tror det er en enorm forskjell for oss å kunne kjøpe spillere, sammenliknet med sånn vi stort sett har gjort, valgt de vi tror er best ut fra de vi kan få gratis eller tilnærmet gratis.

Nå kan vi forhåpentligvis handle fra en litt høyere hylle og det gir jo også større sannsynlighet for å treffe på de spillerne vi henter. Sommeren 2023 hentet Børven fordi han var gratis. Sommeren 2024 hentet vi Ilic fordi vi hadde penger etter salg.

Men jeg håper vel ikke vi kaster alle planer vi allerede hadde i søpla bare fordi vi nå har litt mer penger. Bedre å bruke pengene for å få ballen i mål, for å bruke et sånt uttrykk om forhandlinger om overganger til fotballspillere, med de vi sikkert allerede har på blokka. Og heller gå for noe ekstra.

Gratulerer til Jones med en bra overgang. Synd du ikke kunne bli værende, men sånn er det jo bare. Og et bra salg for oss. Fint å gjøre dette i starten av januar. Det gir oss bedre tid til å planlegge, så vi ikke risikerer å måtte panikkhandle sånn på slutten fordi en viktig spiller forsvinner ut i siste liten.
Svar
(4 timer siden)Grimm Skreiv: Hyggelig for Jones med La Liga men dessverre litt dumt for klubben. Det er svært liten sjanse for at får nok spilletid til noen bonuser eller videresalg-prosenter her så sånn sett hadde det vært bedre om det var mulig med 50 mill fra Nederland eller Belgia men det er lite aktuelt at de har råd til å ta en sånn sjanse.
Uansett er det bra å få maksbeløpet up front så bra jobba av klubben.

Her var man positiv. 
Du lever opp til navnet ditt i det minste.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: Bohem33, Flemmern, Loffen, Peeer, 28 Gjest(er)