Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
https://www.vartoslo.no/aleksander-hamme...fen/783643

Jokke melder til Vårt Oslo at vi er svært nære noen signeringer. Mer enn overskriften har jeg ikke siden det er pluss sak.
StenzEnga meldte at vi etter all sannsynlighet måtte gi opp de to stopperne vi har forsøkt å få i lang tid, så det blir spennende å se om de da har gått lengre ned på lista over forsvarsspillere eller om det er i andre posisjoner at det hentes inn folk.

Det har dukket opp noen skader og som vi kanskje må ta høyde for med tanke på hvem vi skal hente.

Apold Åsen spilte for første gang på flere måneder i går og da gikk det ikke bedre enn at kjeven hans brakk to steder og at han må opereres. Så da blir det nok noen måneder til på sidelinje.

Bully og Thorvaldsen vet jeg ikke status på, men de var ikke med til syden pga skade og heller ikke i troppen i går. Om Bully får orden på skadene så er vel det nesten for bonus å regne, men Thorvaldsen har jeg mer tro på at snart er klar igjen.

Mees Rijks var ute med vond rygg, han var jo med på treningsleiren så det må vi vel kunne håpe og tro at er forbigående.

Førstkommende lørdag er neste kamp, da møter vi skeid. Her blir det vel mye likt som i gårsdagens kamp med at alle får prøve seg og de fleste spille en omgang.
Om to uker (17 februar) reiser laget til La manga igjen, da ville det vært veldig fint om flest mulig at de som kommer er klare.

Det er under to måneder til vi har spilt første seriekamp.
Svar
(01-31-2025, 05:09 PM)Oldtimer Skreiv: Synes det er veldig merkelig at han ikke fikk prøve seg etter at opprykket i praksis var sikret.  Han kunne fått de siste 10 kampene fra start som midtstopper.
Da hadde klubben hatt et solid grunnlag for å se om han har en stor fremtid som stopper,  eller om han kan selges.

Han spilte vel etter at opptrykket var klart. Og det er helt greit. Det var viktigere å rykke opp enn å gi spilletid til juniorer. De ser jo på trening og i kamper på 2.laget. Trenger ikke spille i OBOS for det. Dessuten møtte vi lag som stort sett parkerte bussen. 

Han blir god han. Om 2-3 år. Det er klart han kan klare å ødelegge karrieren sin med et feil klubbvalg. Å bli her er null risiko for han. Han kan spille på utlån. Mulig agenten hans mener noe annet, men 18 år gamle stoppere spiller ikke fast på 1.laget. Alt for mye hastverk på han. Stoppere har en annen kurve enn kantspillere.
Svar
(02-02-2025, 07:07 PM)NilsDN Skreiv:
(01-31-2025, 05:09 PM)Oldtimer Skreiv: Synes det er veldig merkelig at han ikke fikk prøve seg etter at opprykket i praksis var sikret.  Han kunne fått de siste 10 kampene fra start som midtstopper.
Da hadde klubben hatt et solid grunnlag for å se om han har en stor fremtid som stopper,  eller om han kan selges.

Han spilte vel etter at opptrykket var klart. Og det er helt greit. Det var viktigere å rykke opp enn å gi spilletid til juniorer. De ser jo på trening og i kamper på 2.laget. Trenger ikke spille i OBOS for det. Dessuten møtte vi lag som stort sett parkerte bussen. 

Han blir god han. Om 2-3 år. Det er klart han kan klare å ødelegge karrieren sin med et feil klubbvalg. Å bli her er null risiko for han. Han kan spille på utlån. Mulig agenten hans mener noe annet, men 18 år gamle stoppere spiller ikke fast på 1.laget. Alt for mye hastverk på han. Stoppere har en annen kurve enn kantspillere.
Han er jo god allerede, men kan være bedre om 2-3 år forutsatt spilletid. Så er det store spørsmålet om han føler seg satset på eller ikke. Lån kan være bra, men han må komme til en klubb der han får spilt fast og som ikke er nedrykkskandidat.
Svar
Tror det er en tilvenningsgreie. Unggutta er vant til å bli kastet rett inn i veldig ung alder. Men utlån bør være en viktig del av det. Jones var jo på utlån i Kåffa i 2023. Men Fagermo brukte ikke utlån. Før det så tok jo spillere som Dønnum og Zahid store steg på utlån. Det er den beste måten. Da blir de lånt ut til klubber som passer deres nivå og får de ikke spille bytter de bare klubb å være på utlån i.
Svar
Kan jo bli en interessant dag i dag da.

Om vi ikke mister noen i dag så er det kun følgende land vi kan miste til

Nederland - stenger i morgen
Israel - stenger 5.februar
Østerrike - stenger 7.februar
Sveits - stenger 17. februar

I tillegg kommer de nordiske landene og en haug av serier vi neppe mister spiller til uansett. Som en del på Balkan, i Baltikum og Øst-Europa.
Svar
(02-03-2025, 11:09 AM)NilsDN Skreiv: Kan jo bli en interessant dag i dag da.

Om vi ikke mister noen i dag så er det kun følgende land vi kan miste til

Nederland - stenger i morgen
Israel - stenger 5.februar
Østerrike - stenger 7.februar
Sveits - stenger 17. februar

I tillegg kommer de nordiske landene og en haug av serier vi neppe mister spiller til uansett. Som en del på Balkan, i Baltikum og Øst-Europa.

Det skjedde vel ikke noe for vår del natt til i går så da er det vel endelig småklubbenes tid til å sloss om restene. 

Kanskje har det nederlandske vinduet noe å si, men det er vel uansett ikke mange timene igjen der. 

Hvor mye de andre tre påvirker oss er jeg usikker på. 

Så til det virkelig store spørsmålet hvem skal vi hente. 

Midtbane er vel alle enige om at vi ikke trenger, keeper har vi vel heller ikke noe behov for om Storevik blir her. 
Forsvar vet alle at vi trenger så har det vært mer diskusjoner om kanter og spiss. 

I en sak i Dagsavisen som egentlig handler om å skryte av Obasi og fortelle hvor god han er og at han har trengt tida til nå før gjennombruddet så sier Myhre: 

– Nå er han en av de som fighter om kantposisjonene. Vi har Filip Thorvaldsen som fortsatt sliter med skade, Riisnæs, Elias Sørensen og Petter Strand som er et alternativ. Per nå leter vi ikke etter noen andre kanter, sier Myhre.

Sørsen har sett bra ut siden han kom og blir kanskje førstevalget på venstresiden i hvertfall om Riisnæs skal vær midtbane. 
I så fall er vel Thorvaldsen første utfordrer der om han snart er skadefri og frisk igjen 

På høyre side er kanskje Obasi fremst i køen Thorvaldsen kan brukes der og pluss Aasen da når kjeven er operert. Men veldig god dekning har vi vel ikke på høyre kant. '

Vi har mye spennende i angrepsrekka, men om de fra dag er gode nok for et lag på øvre halvdel er jeg usikker på. 
Det føles kanskje litt risky. Da må vi i hvert fall få inn skikkelig kvalitet i forsvaret for å starte med deffensiv trygghet. 

Avis Oslo meldte for noen dager siden at vi er svært nærme noen nye signeringer så vi får vel håpe og tro at det skjer noe denne uka og kanskje allerede en av de nærmeste dagene.
Svar
Meldingen fra Stenz kom vel omtrent samtidig som artikkelen i AO/VO gikk "i trykken" så tipper artikkelen handlet om de to som røyk.
Svar
Ny prøvespiller: https://www.vif-fotball.no/nyheter/ny-pr...r-pa-plass

Om han skulle vise seg å være så god som vi håper, samt at vi henter Promise, så har vi vel fra august ingen ledige plasser til utenlandske spillere med mindre noen selges. Altså ettersom Promise kun kan komme når han blir 18 i august.
Svar
(02-04-2025, 12:03 PM)mestah Skreiv: Ny prøvespiller: https://www.vif-fotball.no/nyheter/ny-pr...r-pa-plass

Om han skulle vise seg å være så god som vi håper, samt at vi henter Promise, så har vi vel fra august ingen ledige plasser til utenlandske spillere med mindre noen selges. Altså ettersom Promise kun kan komme når han blir 18 i august.

Tror det er noe som heter 2 måneders turistvisum. Så Promise kan være her en del fram til 18 år. Men før den tid så kan vi vel bare signere på en intensjonsavtale om å signere han når han blir 18. Litt usikker på hvor mye hold det er i den type kontrakter, men sånn er det jo bare.

Virker fornuftig å hente inn en såpass ung venstreback som utfordrer bak Pallas. Det er nok ikke så veldig mange unge venstrebacker på vei opp i Norge. Han her er jo 19 så sannsynligvis litt kortere tilvenning enn de som fortsatt må kjøre moped til treningen.

Men jada, det blir utfordringer med utenlandskvota. Pallas og Sørensen har vi akkurat signert. Obasi og Ambina kvitter vi oss ikke med. Så oppgradering av utenlandskvoten går da sannsynligvis på bekosting av Lange, Brajanac og Rijks.

Det finnes noen norske stoppere som jeg tror vil passe bra. Spørsmålet er om de er tilgjengelige. Tror Lode i Sverige, Rosted, Risa, Gregersen og Utvik i USA kan være muligheter. Skal ikke påstå at de er aktuelle eller at vi har råd til å hente til markedspris. Men hvis en spiller av en eller annen grunn vil hjem til gamlelandet så pleier man å finne løsninger. Det er i hvert fall norske stoppere i utlandet som jeg tror det i det minste er en viss realisme i. Og som kan styrke forsvaret vårt og samtidig ha norsk pass. Det finnes sikkert også andre stoppere i Eliteserien da. Men med dagens priser så er det jo fort 10 millioner for en av dem.

Men Promise er jo uansett ikke klar for oss før til sommeren da. Og jeg vet ikke om vi allerede har avskrevet spissen heller 

Jeg mener i hvert fall at vi trenger mer. Jeg har ikke troa på Brajanac, men jeg tror også at om den oppfattelsen deles av trenerteamet så erstatter vi en av Rijks, Brajanac med en annen utenlandsk spiller. Så det hjelper ikke på utenlandskvota.

At Obasi virker bra er veldig bra. Men jeg synes fortsatt det er litt tynt ute på kanten etter Jones. Vi trenger også en forsvarssjef. Begge disse kan ikke være utenlandske som det ser ut i dag. Da regner jeg venstreback prøvespiller inn og Promise inn først fra sommeren av. 

Jeg mener at Brajanac i beste fall er marginalt bedre enn Rijks, hvis han i det hele tatt er det. Vi hadde tjent på et enda klarere 1.valg som spiss. 

Vi har mye lovende i angrep. Men vi skal også huske på at Sørensen ikke har bemerket seg noe særlig over nivå 3 i Danmark. Det er store spørsmålstegn ved om Brajanac er god nok som 1.valg som spiss. Og om Obasi er jevn nok til å virkelig ta høyrekanten i hele år. En etablert stopper og en etablert spiss inn burde være noe som sto på handlelista. Så får vi sjonglere de utenlandske spillerene etter det. Lange spiller i en posisjon der vi ikke engang trenger å hente en erstatter og vil frigjøre en plass. Brajanac og Rijks. Spørs om ikke en av dem bør oppgraders.
Svar
Offensivt er jeg fornøyd om vi henter Promise. Jeg har ikke sett hverken kamper eller treninger så langt, så dette er kun basert på rapporten fra Stenzenga, samt trenerne sine rapporter til media. Hvis Promise er så god som det sier så blir jeg overrasket om vi henter spissen også, med mindre han da tar over plassen til Rijks eller Mo.

Ja, vi kunne trengt en erstatter til Jones. Men Obasi skal få spille mye i år. Og Strand kan spille HK. Sørensen kan også spille HK når har vi Riisnæs eller Thorvaldsen på VK. Så det er ingen mangel på kanter egentlig. Det er heller forsvaret som mangler spillere.

Vi trenger absolutt en VB til også, så positivt om vi kan hente en 19-åring omtrent gratis som kan få tid på seg til å finne seg til rette. Men om ingen forsvinner ut så blir det tydelig at vi helst trenger en norsk midtstopper til. Om HK da også forsvinner ut så trenger vi altså to norske stoppere. Det er ikke bare, bare å hente norske stoppere til en ok pris - som også er gode nok til å løfte laget.

Men, en annen mulighet er selvfølgelig at HK signerer ny kontrakt og at vi i stedet for å hente en ny stopper heller løfter opp en spiller fra ungdomsavdelingen til å blir fjerdevalget på stopperplass. I så fall forutsetter vel det at enten Granli eller Renshusløkken har imponert i pre-season. Noen som har noe innsikt i hvordan de har prestert?
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 23 Gjest(er)