Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VAR Tråden
(01-20-2025, 04:06 PM)Glennsoe Skreiv: Perry har mottatt sjekk fra JA siden ser jeg på vg

https://www.vg.no/sport/i/Gy8ye4/per-joa...-supporter

Argumentene hans er jo til å le av. Det viser at han ikke har forstått dette her.

Han spør om hvilke andre bransjer fagfolk blir satt til side. Det skjer hele tiden det. I politikk f.eks. Det er sikkert samfunnsøkonomisk mer smart å avlive folk når de når pensjonsalder. Du finner sikkert tungt utdannede økonomer som kan sette opp et regnestykke på at det lønner seg. At det ikke gjøres er fordi det ikke er en ren økonomisk avgjørelse. Andre forhold spiller også inn. 

Det er også lett å kalle folk bakstreverske og vise til motstand mot farge-TV, V-stilen i hopp og andre ting. Men hva er et som sier at dette er riktige paralleller å trekke? Hva med 3D-TV? Straffesparkkonkurranse ved uavgjort? Og andre ting som har blitt prøvd, men ikke ville ha?

Til syvende og sist så hander dette om hvem som er til for hvem. Er fotballen til for de som finansierer den, direkte eller indirekte, gjennom  å kjøpe sesongkort, TV abonnement, merch. Eller de som har fotball som yrke.
Svar
Mjøndalen også mot VAR
Svar
(01-20-2025, 04:26 PM)NilsDN Skreiv:
(01-20-2025, 04:06 PM)Glennsoe Skreiv: Perry har mottatt sjekk fra JA siden ser jeg på vg

Argumentene hans er jo til å le av. Det viser at han ikke har forstått dette her.

Han spør om hvilke andre bransjer fagfolk blir satt til side. Det skjer hele tiden det. I politikk f.eks. Det er sikkert samfunnsøkonomisk mer smart å avlive folk når de når pensjonsalder. Du finner sikkert tungt utdannede økonomer som kan sette opp et regnestykke på at det lønner seg. At det ikke gjøres er fordi det ikke er en ren økonomisk avgjørelse. Andre forhold spiller også inn. 

Det er også lett å kalle folk bakstreverske og vise til motstand mot farge-TV, V-stilen i hopp og andre ting. Men hva er et som sier at dette er riktige paralleller å trekke? Hva med 3D-TV? Straffesparkkonkurranse ved uavgjort? Og andre ting som har blitt prøvd, men ikke ville ha?

Til syvende og sist så hander dette om hvem som er til for hvem. Er fotballen til for de som finansierer den, direkte eller indirekte, gjennom  å kjøpe sesongkort, TV abonnement, merch. Eller de som har fotball som yrke.

Jeg synes egentlig Perry oppsummerer det jævelig bra!
Han synes at hele debatten er basert på føleri og følelser.

Får vi lov til å spørre tilbake, hva inni helvete hadde fotball vært uten følelser? Vi i Vålerenga har vært der, hvor likegyldighet har tatt over, hvor vi gir litt f... I hva som skjer. 

Det som skjer med Vålerenga nå, og i Eliteserien generelt skal man ikke ta som en selvfølge. 

Fotball skal være til og for følelser, dette kan faktisk vi med Sverige lage en ny kultur av.
Svar
(01-20-2025, 09:37 PM)Kriger'n Skreiv:
(01-20-2025, 04:26 PM)NilsDN Skreiv:

Jeg synes egentlig Perry oppsummerer det jævelig bra!
Han synes at hele debatten er basert på føleri og følelser.

Får vi lov til å spørre tilbake, hva inni helvete hadde fotball vært uten følelser? Vi i Vålerenga har vært der, hvor likegyldighet har tatt over, hvor vi gir litt f... I hva som skjer. 

Det som skjer med Vålerenga nå, og i Eliteserien generelt skal man ikke ta som en selvfølge. 

Fotball skal være til og for følelser, dette kan faktisk vi med Sverige lage en ny kultur av.

Det man kan oppsummere Perry sitt innlegg med er at han vil gi supporterne mindre makt som konsekvens av at han i denne saken er uenig med flertallet.
Han snakker om følelsestyrt debatt og føleri, men selv bruker han ikke lange tiden før han han tyr til usakligheter og nedsettende betegnelser om VAR-motstandere så fort argumentene hans ble tomme. Og hva var nå disse argumentene hans, som var så viktig å belyse i debatten nå?
"VAR er kommet for å bli. Vi faller for langt bak de andre landene hvis vi ikke henger oss på teknologien"

Gjesp. To argumenter som allerede har blitt plukket fra hverandre til det kjedsommelige. 

Det første argumentet er en ren påstand. Det andre argumentet ville jeg gjerne hørt han snakke mer om. For rent teknisk er det beviselig feil. Alle land bruker samme leverandør og teknologi i VAR. Det er altså bare å kopiere samme modell som blir brukt som tilsvarer Norge. 
Dommerne derimot vil ha problemer med å henge med på teknologien hvis de ønsker oppdrag i Europa som VAR-dommere. Så da bunner det hele i at et titalls norske dommere synes at dette er leit. Fortsatt til gode i å høre gode argumenter for hvorfor vi må hoppe på denne teknologiske utviklingen akkurat nå, og hva som er konsekvensene om det blir potensielt innført senere i stedenfor.

"Hvis om atte- dersom atte" bidrar ikke med noe konstruktivt til debatten, Perry. Og du hevder at du har fagfolk på din side som har mye viktigere stemme enn oss. Da må du i det minste komme med noe nytt og saklig.
For en klovn!
Svar
(01-20-2025, 01:55 PM)Wild Touch Skreiv:
(01-20-2025, 10:47 AM)NilsDN Skreiv:
(01-20-2025, 06:59 AM)ForrestGump Skreiv: Rettferdighet er kjernen i dette. 

Det poenget som går veldig mange VAR-tilhengere hus forbi er at det VAR vi faktisk har ikke er svar på dette. VAR tar feil avgjørelse et sted mellom 1 av 3 og 1 av 4 ganger. Som sannsynligvis er en høyere feilprosent enn en hvilken som helst dommer på elitenivå. 

Sorry, men det skjønner jeg ikke. Tar VAR feil 1-3 ganger, og blir gjeldene mener du, eller er det slik at VAR melder feil, og så overstyrer dommer VAR sin ingripen? Mener NFF påsto at riktige avgjørelser hadde steget med 60 % eller noe.

Du må huske på at VAR er folk. Folk tar feil. VAR er ikke annet enn en ekstra dommer som ser på en situasjon og vurderer den ut i fra de bildene og den kunnskapen de har. Det er vanskelig å si hvordan NFF regner ut dette, siden det er en best-guess. Du kan ikke, rent metodemessig, si at "korrekte avgjørelser" har steget så så mye uten å vurdere samme situasjon to ganger. Skal du finne ut om dommerne hadde "løst situasjonen rett" så måtte de ha spilt samme kamp flere ganger med samme situasjoner med og uten VAR. I tillegg veit vi ikke om andre dommere ville sett situasjonen og dømt "korrekt".

Det er forskjellige situasjoner i hver sesong og du veit ikke hvordan dommerne hadde reagert om det ikke hadde vært VAR.

En ting VAR virkelig har endret er oppfatningen av offside. Vi har gått vekk fra "ved tvil skal det angripende laget få fordel" til "nå skal vi se om vi finner feil på millimeternivå". For meg så endrer teknologien fotballens regler. Det er en utvikling jeg ikke liker.
Svar
https://www.vg.no/sport/i/8qv722/beholde...ntry=53411

Kåffa er for VAR og dermed er det 20-12 i favør avvikling. Eventuelt 19-13 hvis Glimt snur. I Eliteserien er det 11-5 i favør avvikling, eventuelt 10-6 hvis Glimt snur.
Svar
(01-21-2025, 01:21 PM)NilsDN Skreiv: https://www.vg.no/sport/i/8qv722/beholde...ntry=53411

Kåffa er for VAR og dermed er det 20-12 i favør avvikling. Eventuelt 19-13 hvis Glimt snur. I Eliteserien er det 11-5 i favør avvikling, eventuelt 10-6 hvis Glimt snur.

Her er det ugler i mosen. Søstera til Karl Petter Løken (selve frontfiguren blant VAR-tilhengerne) har sittet i styret og vært med på fatte vedtaket. KFUM selv mener at hun ikke er inhabil, men der er jeg sterkt uenig. Ingen informasjon om hvor mange som deltok på dette ekstraordinære årsmøte, og det samme gjelder for Hødd som også stemte Ja til VAR i går. Her savner jeg transparent kommunikasjon utad, for det er fort gjort å tenke konspiratorisk angående disse JA-klubbene. 
  Det går igjen at klubbene der det er lite oppmøte på årsmøtene, at det er nettopp de klubbene som er positive til VAR. Styret har åpenbart trukket i trådene og fått viljen sin. 

Men hvorfor er "alle" styrene FOR VAR? Akkurat det er ett spørsmål som er problematisk og burde undersøkes. NFF har garrantert gitt insentiver i forkant av VAR-kampen, akkurat som de gjorde i Qatar-debatten. Istedenfor å la demokratiet få spille ut, velger de igjen å innta førersetet. Det begynner jeg å bli mektig lei av. 

Mange av disse klubbene tjener ingenting på å beholde VAR og videreutvikle det, men tvert i mot er det mer sannsynlig at de taper store penger på dette. Da vil jeg gjerne høre mer om hvorfor de kom frem til dette vedtaket og hva som skjedde bak disse lukkede dørene. Dette er den desidert største presisjesaken for NFF og de har bevist gjentatte ganger at de kan spille et skittent spill for å få viljen sin
Svar
Klavenes ønsker å bli kvotert inn i UEFA-styret. For å bygge robuste fotball-økoaystemer

https://www.nrk.no/sport/lise-klaveness-...1.17209782
Svar
(01-21-2025, 07:01 PM)NilsDN Skreiv: Klavenes ønsker å bli kvotert inn i UEFA-styret. For å bygge robuste fotball-økoaystemer

https://www.nrk.no/sport/lise-klaveness-...1.17209782

Har kanskje ikke så mye med VAR å gjøre. 
Men må jo forsvare Klaveness her, for hun har selv aldri uttrykt et ønske om et verv i UEFA eller FIFA, men det er NFF selv som har vedtatt at de ønsker å ha en representant høyt i politikken. Og da gjør hun dette for å følge vedtaket, ikke nødvendigvis av egen interesse. 

Hun var aktuell om de åpne plassene for to år siden, men der er det komplett umulig for Lise å bli stemt inn etter Qatar-talen hennes. Det sies at hun er veldig upopulær i både UEFA og FIFA. Den talen var vedtatt på årsmøte at Lise skulle holde, like etter at hun ble innsatt. 
Det står respekt i at hun gjør dette på vegne av demokratiet, selvom hun egentlig ikke har noe valg. 

Det er mye jeg er misfornøyd med Klaveness når det gjelder blant annet VAR-debatten men akkurat her gjør hun bare som hun har fått beskjed om.
Svar
Glimt snudde og er nå for VAR.

https://www.vg.no/sport/i/o3P1Og/bodoe-g...oersmaalet
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 17 Gjest(er)