Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VAR Tråden
Glimt er "artig" klubb.
Styreleder er sitert på følgende om hvorfor de bare tillater personlig oppmøte:
"Han tegnet et scenario hvor flere tusen medlemmer fra utlandet i ytterste konsekvens kunne ta kontroll over Bodø/Glimt og drive klubben til grunne.
– Vi må finne ut hvordan vi skal dyrke et godt medlemsdemokrati, sa Andersen."

Tenk å bli så høy på seg sjæl at man presterer å si noe sånt...
Svar
(01-21-2025, 11:06 PM)Loffen Skreiv: Glimt er "artig" klubb.
"Han tegnet et scenario hvor flere tusen medlemmer fra utlandet i ytterste konsekvens kunne ta kontroll over Bodø/Glimt og drive klubben til grunne.

Det er selvsagt helt tåpelig. For å kunne møte opp må man h vært medlem i en periode. Bare spør Jørgen Jalland.

Likevel har han et poeng. Er medlemskap koster vel et par hundrelapper i året. Det er ingen begrensning, folk kan være medlem i så mange klubber de vil. Så hypotetisk sett kan 500 av våre melde seg inn og diktere alt via Teams. Oluf velges dermed som styreleder, Ante Valente blir nestleder og årsmøtet bestemmer seg for å være for VAR og at de skal skifte til røde klubbdrakter. 

Det er jo en av svakhetene med systemet. Bodø er jo et stykke unna, men det er så klart mulig å gjøre det samme i LSK og Stabæk som er kort reisevei. Ikke at jeg skal gi noen ideer, men 4-500 dedikerte folk som meldte seg inn i alt av klubber og var villig til å reise litt vil i praksis diktere hele Fotball-Norge.
Svar
(01-21-2025, 11:45 PM)NilsDN Skreiv:
(01-21-2025, 11:06 PM)Loffen Skreiv: Glimt er "artig" klubb.

Det er selvsagt helt tåpelig. For å kunne møte opp må man h vært medlem i en periode. Bare spør Jørgen Jalland.

Likevel har han et poeng. Er medlemskap koster vel et par hundrelapper i året. Det er ingen begrensning, folk kan være medlem i så mange klubber de vil. Så hypotetisk sett kan 500 av våre melde seg inn og diktere alt via Teams. Oluf velges dermed som styreleder, Ante Valente blir nestleder og årsmøtet bestemmer seg for å være for VAR og at de skal skifte til røde klubbdrakter. 

Det er jo en av svakhetene med systemet. Bodø er jo et stykke unna, men det er så klart mulig å gjøre det samme i LSK og Stabæk som er kort reisevei. Ikke at jeg skal gi noen ideer, men 4-500 dedikerte folk som meldte seg inn i alt av klubber og var villig til å reise litt vil i praksis diktere hele Fotball-Norge.

Tja, det er nå sånn demokrati virker. Det finnes historier om at en gruppe folk har meldt seg inn i lokallag av partier for å få dem til å snu i enkeltsaker, og for å skifte side/vippe flertall i kommunestyrer.

Det er forresten ingen som stopper noen fra å foreslå vedtektsendringer f.eks. om at man må ha vært medlem i mer enn et år for å få stemmerett. Men det minsker mulighetene for å få flere medlemmer inn, og dermed påvirkningsmuligheten. Et tveegget sverd.

B/G-styret ("Sport" som de kaller seg) er svært udemokratiske. Jeg hadde vært flau av å være Bodø/Glimt-supporter som bodde et annet sted i landet, og meldt meg ut av klubben.
Svar
(Igår, 10:49 AM)idle76 Skreiv: Tja, det er nå sånn demokrati virker. Det finnes historier om at en gruppe folk har meldt seg inn i lokallag av partier for å få dem til å snu i enkeltsaker, og for å skifte side/vippe flertall i kommunestyrer.

Det er forresten ingen som stopper noen fra å foreslå vedtektsendringer f.eks. om at man må ha vært medlem i mer enn et år for å få stemmerett. Men det minsker mulighetene for å få flere medlemmer inn, og dermed påvirkningsmuligheten. Et tveegget sverd.

B/G-styret ("Sport" som de kaller seg) er svært udemokratiske. Jeg hadde vært flau av å være Bodø/Glimt-supporter som bodde et annet sted i landet, og meldt meg ut av klubben.

En annen løsning ville jo så klart vært om alle norske klubber la sitt årsmøte på samme dag. Da vil i hvert fall muligheten for at samme folk vil være til stede på flere årsmøter reduseres.

Så jeg er helt enig. Det er sånn det fungerer. Det er et potensielt problem der, men det er veldig teoretisk. I hvert fall frem til nå.

Det beste verktøyet mot dette er jo likevel å få medlemsdemokratiet til å faktisk fungere da. Ved at folk møter opp på disse møtene. Det er så klart mye mer vanskelig å påvirke et årsmøte med 1000 deltakere enn et med 28.

Så vi bør møte tullpratet fra Bodø på samme måte som Stoltenberg ville møte Putin. Trusselen mot medlemsdemokratiet må møtes med mer demokrati, ikke mindre.

For det er like teoretisk mulig at Bodø skyter seg selv i foten her. Om plutselig 1000 kinesere melder seg inn i Bodø/Glimt og den kinesiske stat chartrer 5 fly til Bodø så trenger de medlemmene som er med digitalt.

Så Glimtledelsen prater tull, de ser spøkelser på høylys dag. Men det å kuppe et årsmøte er likevel en reell mulighet, selv om den innbilte trusselen bare er et vikarierende motiv for å ekskludere de som er uenige. Skal de bruke dette som grunn så må de også kunne dokumentere at de har hatt en veldig høy økning i antall medlemmer som ikke er bosatt i/har røtter i Bodø. Og fram til de eventuelt legger fram noe sånt så er det bare tull og tøys.
Svar
Tror ikke det er Kinesere dem er redde for, men egne medlemmer. Det dem har fått til der oppe er helt sinnsykt, og skal det rives bare fordi endel medlemmer er imot noen saker. Skjønner dem.godt jeg. Som sagt før, la dem som har peiling få bestemme, så kan supportere gjøre det dem er best til, heie frem laget. Alle må svelge kameler av og til, og hvis den kamelen heter VAR så er det bare å begynne å svelge, og komme seg videre. Folk som truer med å ikke komme på kamp, og noen som aktivt prøver å stoppe kamper. Faen for en gjeng. Og Idle76, hadde du virkelig "meldt deg ut"? For å få svar på det, må vel VIF prestere som B/G over tid, og så kan vi jo se om fansen synest det er verd å bytte ut styret hver gang dem er missfornøyd med noe. Vet ikke med deg, men jeg ville gjerne heller vært uenig med styre av og til, på bekostning av at vi spillte i Europa HVERT år, og til og med gjør det bra der! Eneste saken jeg ville ha vært med på lignene massesuggesjon er den dem hadde i England, og planen om å lage en ny europeisk topp liga. Det en MEGA forandring, og ikke sammenlignbar med en filleting som VAR. Og hvis noen lurer på hva dem som virkelig vet hva som er best for klubben, og norsk fotball mener, kan jo bare gå tilbake til den første avstemningen om temaet, FØR supportere blandet seg inn.
Svar
(Igår, 02:25 PM)Wild Touch Skreiv: Tror ikke det er Kinesere dem er redde for, men egne medlemmer. Det dem har fått til der oppe er helt sinnsykt, og skal det rives bare fordi endel medlemmer er imot noen saker. Skjønner dem.godt jeg. Som sagt før, la dem som har peiling få bestemme, så kan supportere gjøre det dem er best til, heie frem laget. Alle må svelge kameler av og til, og hvis den kamelen heter VAR så er det bare å begynne å svelge, og komme seg videre. Folk som truer med å ikke komme på kamp, og noen som aktivt prøver å stoppe kamper. Faen for en gjeng.  Og Idle76, hadde du virkelig "meldt deg ut"? For å få svar på det, må vel VIF prestere som B/G over tid, og så kan vi jo se om fansen synest det er verd å bytte ut styret hver gang dem er missfornøyd med noe. Vet ikke med deg, men jeg ville gjerne heller vært uenig med styre av og til, på bekostning av at vi spillte i Europa HVERT år, og til og med gjør det bra der! Eneste saken jeg ville ha vært med på lignene massesuggesjon er den dem hadde i England, og planen om å lage en ny europeisk topp liga. Det en MEGA forandring, og ikke sammenlignbar med en filleting som VAR. Og hvis noen lurer på hva dem som virkelig vet hva som er best for klubben, og norsk fotball mener, kan jo bare gå tilbake til den første avstemningen om temaet, FØR supportere blandet seg inn.

Du har rett i at de har fått til der oppe er helt sinnsykt. Men, har de egentlig ønsket å fjerne styret? Det var vel en fyr som sa det en gang, så vidt jeg vet. Og det var vel en anonym konto, så hvem vet om det i det hele tatt var en B/G-supporter. Hvor er ellers kildene dine på at de ønsker å kaste styret hver gang de er misfornøyd? Og ville det egentlig revet ned B/G? 

Og det er absurd at de skal være redde for egne medlemmer, fordi medlemmene er uenig i en - 1 - sak! Som om supporterne har forsøkt å overstyre styret på absolutt alt, slik de har antydet i media. Det er jo fullstendig feil. Det handler om en sak som ikke ble demokratisk forankret, og som endrer hele opplevelsen med fotball. Den gjør i hvert fall det for meg, og mange andre. Så om den ikke endrer din opplevelse WT, så tror jeg du bør ta deg til deg at for andre er dette en "MEGA"forandring. Og at nettopp dette er en kamel vi ikke er villige til å svelge. 

Er forresten helt uenig i premisset ditt om at resultat er viktigere enn alt. For meg er resultater mindre viktig enn å forsvare fotballdemokratiet. Slike maktsyke idrettsledere har vi nok i av i fotballen, og det gjør meg kvalm uansett om de er i UEFA, FIFA eller B/G. De står for alt annet enn jeg vil at min klubb skal stå for.
Svar
Det bunner jo ut i hvilken opplevelse vi betaler for. Om de skal fjerne toppene og bunnene fra dette så forsvinner mye av opplevelsen for min del i hvert fall. Normalt stemmer jeg bare med lommeboka, men dette har jo vært en viktig del av livet mitt så jeg vil jo helst slippe å måtte gjøre det og vil heller unngå å bli satt den i posisjonen.

Jeg har fulgt Enga i såpass mange år at medalje-ambisjonene egentlig aldri har vært der (og Reka I var derfor en veldig hyggelig overraskelse) og jeg tror aldri vi kommer til å etablere oss i toppen så lenge jeg lever. Klubben finner alltid en måte å fucke opp og skyte seg i trynet på selv om de sitter alene i et tomt rom så å sette så mye lit til disse lederne er som å hylle en random fyllik på en brun bar. B/Gs resultater er kun et resultat av Knutsens fotballfilosofi. Molde sin suksess skyldes økonomisk doping men det som virker som et fornuftig styre som kanskje ikke setter fyr på selv ved første anledning. Ingen andre styrer har vel noe å vise til?

(Igår, 02:25 PM)Wild Touch Skreiv: [...] Og hvis noen lurer på hva dem som virkelig vet hva som er best for klubben, og norsk fotball mener, kan jo bare gå tilbake til den første avstemningen om temaet, FØR supportere blandet seg inn.

Du mener der de stemte over om de skulle utrede MULIGHETENE for VAR og NFF valgte å insta-innføre VAR i stedet ? Føler du det var en suksess altså?
Svar
(Igår, 02:55 PM)mestah Skreiv: Er forresten helt uenig i premisset ditt om at resultat er viktigere enn alt. For meg er resultater mindre viktig enn å forsvare fotballdemokratiet. Slike maktsyke idrettsledere har vi nok i av i fotballen, og det gjør meg kvalm uansett om de er i UEFA, FIFA eller B/G. De står for alt annet enn jeg vil at min klubb skal stå for.

Helt helt enig. Denne saken dreier seg ikke om VAR lenger, men om hvem som bestemmer i norsk fotball.

Jeg tror isolert sett det er helt til å leve med norsk fotball at den er uten VAR. Og jeg tror det er helt til å leve med for tilskuere at scoringer sjekkes. At det ikke er ønskelig er så sin sak. Men det er sannsynligvis til å leve med.

Men VAR-protestene ble avblåst i fjor da det kom en plan for hvordan VARs fremtid skal avgjøres. Fotballdemokrati i praksis kalte Klaveness det da. Og nå har planen blitt fulgt, det har kommet en VAR rapport. Alle toppklubber har en mening om VAR forankret i medlemsmassen. Problemet nå er at den meningen er ikke NFF enig i.

Hva de gjør og ikke gjør i Bodø følger jeg ikke så veldig tett. Men i fjor sommer ønsket deler av dem å fjerne styreleder for å straffe VAR-demonstranter alt for strengt. Ikke så rart han har utviklet en liten redsel for medlemsdemokratiet.
https://www.an.no/vil-kaste-glimt-toppen...-4-2018304

Når det gjelder VARs framtid så har vel Norsk Toppfotball sitt møte i dag, der 19 klubber vil stemme nei og 13 klubber vil stemme ja til å fortsette med VAR. Norsk Toppfotballs innstilling vil veie tungt, i følge NFF da, når NFF skal gjøre sin innstilling til Fotballtinget i mars. Der skal NFF si om de anbefaler sine medlemmer, breddeklubbene, om å stemme ja eller nei til VAR.

Første utfordring blir da møtet i NTF. Der vil flertallet av medlemmene stemme nei. Noe annet vil være helt sjokkerende. Men om styret i NTF vil følge dette er litt mer uklart. For styret i NTF består av representanter for Ranheim, FFK, Sarpsborg, AaFK, Glimt, Viking og Odd. Så selv om det er 19-13 blant de 32 medlemmene mot VAR er det 5-2 i styret for.

Det er vel derfor litt usikkert hva NTF vil skrive i sin innstilling til NFF. En litt mer tvetydig innstilling fra et VAR-positivt styre kan åpne for at NFF vil anbefale sine medlemmer å si ja til VAR likevel, og å gjemme seg bak en litt utydelig innstilling fra NTF. Til syvende og sist spiller det ingen rolle, for saken avgjøres der den minst av alt hører hjemme. Nemlig hos breddeklubbene i norsk fotball.

Og igjen, dette er klubber som sannsynligvis ikke har noe forhold til VAR, representantene derfra er sannsynligvis i mange tilfeller ikke bundet opp av noe vedtak i sine klubber og står dermed fritt til å stemme etter eget hode. I hvert fall mange av dem.

Og stemmer de ja til fortsatt VAR så blir det garantert bråk. Da bør norsk toppfotball og norsk breddefotball skille lag. Profesjonelle norske klubber med omsetning i mangehundremillionersklassen noen av dem kan jo ikke leve med å bli styrt av et tilfeldig utvalg av breddeklubber i viktige saker.

Og så har vi jo så klart alle disse udemokratiske påfunnene som har dukket opp underveis. Glimts frykt for egne medlemmer. Mossestyret som stiller kabinettspørsmål, Løken som dukker opp på årsmøter. Og potensielt Norsk Toppfotball som ikke følger flertallet av sine egne medlemmers syn. Og potensielt NFF som vil gjemme seg bak norske breddeklubbers avgjørelse.

Så det lukter en del bråk i norsk fotball fremover ja...
Svar
https://www.vg.no/sport/i/zAeQKv/opplysn...ar-vraking
Syv toppklubber valgte rett før onsdagens møte å kreve et tillegg til NTFs endelige innstilling til fotballforbunds styret.

Det skal lyde: «NTF ber om at NFFs styre innstiller til, og at forbundstinget vedtar, avvikling av videoassistert dømming så snart som mulig, og at VAR ikke brukes i Eliteserien 2025".

De syv klubbene er etter det VG forstår Haugesund, Vålerenga, HamKam, LSK, Stabæk, Start og Rosenborg

.VG er kjent med at flere klubbledere og sentrale personer i norsk fotball er spent på om enkelte klubbledere vil stemme mot flertallet i egen klubb under dagens avstemning - fordi den er hemmelig.

For selv om deler av supporterne i norske klubber har uttrykt kraftig motstand mot VAR, så har støtten til videodømming vært overveldende i styrerommet til de ulike klubbene, samt i toppen av Norges Fotballforbund
  • Styret i Norsk Toppfotball leverer i dag en innstilling til Norges FotballforbundI 
  • Neste uke vil styret i Norges Fotballforbund deretter komme med sin innstilling i VAR-spørsmålet
  • Første uken i mars avholdes det ekstraordinært forbundsting i norsk fotball. Der vil samtlige norske fotballklubber ha stemmerett i VAR-spørsmålet.
Svar
Aldersdiskriminerende fontstørrelse på slutten der ass! Big Grin
Edit: Awww, ble fiksa
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 17 Gjest(er)