Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VAR Tråden
(Igår, 02:25 PM)Wild Touch Skreiv: Og Idle76, hadde du virkelig "meldt deg ut"? For å få svar på det, må vel VIF prestere som B/G over tid, og så kan vi jo se om fansen synest det er verd å bytte ut styret hver gang dem er missfornøyd med noe. Vet ikke med deg, men jeg ville gjerne heller vært uenig med styre av og til, på bekostning av at vi spillte i Europa HVERT år, og til og med gjør det bra der!

VAR er en teknisk ting, som selv om jeg er sterkt i mot, ville godtatt at vi var for hvis det var en rettferdig behandling på årsmøtene. Jeg ville nok kommet sjeldnere på kamp, men et rettferdig utført vedtak er helt greit. Jeg er med i flere organisasjoner, også i styrer, og det å rette seg etter årsmøtets vilje er alfa og omega, ellers bør man ikke sitte i et styre. Å være uenig er helt greit, men å aktivt jobbe mot årsmøtets vedtak er illojalt.

Så ja, hvis styret hadde kuppet et vedtak ved å legge begrensninger på hvem som skal få bestemme i medlemsdemokratiet, også på grunn av "en filleting som VAR", så hadde jeg 1. stilt mistillitsforslag, og 2. meldt meg ut hvis styret fikk fortsette. Overkjøring av medlemsdemokratiet er ikke en filleting. Da kan vi like godt bare kjøre Red Bull-modellen, og da gir jeg faen uansett. Jeg heier ikke på AS-er.

Det å blande inn hvor bra B/G har gjort det resultatmessig er et blindspor. At styret opptrår redelig er en prinsippiell sak. Hvis et styre ikke vil rette seg etter årsmøtets vedtak, som er foreningas høyeste organ, da bør de gå av. Reka har rett i det, men det krever at styremedlemmene har et minimum av ære og redelighet. Dessverre har styret i B/G vist gang etter gang i mange år vist at de ar alt annet enn det.
Svar
(10 timer siden)idle76 Skreiv: Det å blande inn hvor bra B/G har gjort det resultatmessig er et blindspor. At styret opptrår redelig er en prinsippiell sak. Hvis et styre ikke vil rette seg etter årsmøtets vedtak, som er foreningas høyeste organ, da bør de gå av. Reka har rett i det, men det krever at styremedlemmene har et minimum av ære og redelighet. Dessverre har styret i B/G vist gang etter gang i mange år vist at de ar alt annet enn det.

Det er jeg helt enig i. Det er mange faktorer som spiller inn når vi skal se på hvordan Glimt har skapt sin suksess, men godt styrearbeid/lederarbeid er nok ikke en av dem. På årsmøtet i Bodø i 2018 uttalte Frode Thomassen at han trodde at Bodø/Glimt aldri kom til å vinne et seriemesterskap. Suksessen deres kom like overraskende på dem selv som den kom på alle andre.

Jeg tør påstå at Glimt skylder Covid-19 veldig mye. En kort, komprimert sesong med et tett kampprogram i 2020 favoriserte lag som fikk flyt. Det var et år der lagene hadde veldig ulik sesongoppkjøring, med alt fra permiteringer til treningsnekt. Det favoriserte også lag som hadde stallen sin klar ved nedstengingen. Glimt var jo et godt lag, for all del, de tok jo sølvet året før. Men den enorme sesongen de hadde i 2020 tviler jeg på om de hadde hatt i et normalt år.

De fikk også god hjelp av UEFA. Etter å ha røket ut i første kvalifiseringsrunde til Champions League, så passerte de lag fra Litauen, Island og og Kosovo og kom seg inn i nyvinningen Conference League. En europeisk C-turnering, men også en turnering som gir mye penger i norsk målestokk.

Dette feiret de med å gi faen i alt av norske coronaregler og kjørte en ekstremt lang og mye kritisert treningsleir i Spania spm skaffet dem en enorm fordel. Med det klarte de å gjøre sjarmtrollene fra Molde til de nøytrales favoritt i kampen om seriegullet. De tok gullet i 2021 også, men ganske knepent. 63 poeng, 3 foran Molde. Året etter ble de fullstendig distansert av Molde og endte på 60. Så vant de gullet igjen året etter, og et knepte gull også i 2024 som ble avgjort i siste runde. De ble nok også hjulpet av Covid når det gjaldt å beholde laget i den perioden de etablerte seg i toppen. Internasjonale overganger ble mye mer vanskelig med Covid, og pandemien skapte også mye økonomisk trøbbel for toppklubbene. Europapengene gjorde dem også i stand til å raske med seg gode norske fotballspillere til klubber som sleit med å selge dem utenlands. Jeg tror jo også at vi fikk beholde Dønnum et år ekstra pga Covid.

Men det er klart at styret der har en god del goodwill. Den enorme sportslig suksessen gjør så klart at folk ser en annen vei. Og ting som normalt ikke ville vært greit aksepteres likevel.

I hele VAR-saken har klubben lagt seg på en veldig konfronterende linje med egne supportere. Flere av de som kastet fiskeboller ble utestengt i ett og to år. De klarte ikke å se forskjell på det å kaste ting på banen fordi man er idiot og det å delta i en organisert sivil ulydighetskampanje mot VAR, som ikke var unik for Bodø/Glimt. Det skjedde i mange andre klubber. De harde straffene og mangel på gangsyn førte til at det ble forsøkt å kreve et ekstraordinært årsmøte i fjor sommer for å kaste styrelederen. Det ble det vel ikke noe av, siden flere av spillerne gikk ut og truet med å dra. Og den samme frykten for egne medlemmer er sannsynglivs det som også førte til dette relativt spesielle årsmøtet de hadde nå.

Men VAR-saken er nok en tankevekker for hele fotballnorge. Det viser at medlemsdemokratiet fungerer. Og folk bør jo nå ha lært seg at det å møte opp på årsmøter er viktig. Styreledere som har vært vant til å få banket gjennom sine saker i et glissent besøkt og nærmest proforma årsmøte kommer til å møte en helt ny hverdag. Jeg tror det er en veldig bra ting. Jeg tror ikke lenger at norske fotballklubber kommer til å akseptere snikinnføring av nyvinninger av fotballstyrer nærmest i halvsøvne. Og jeg tror styrer og styremedlemmer framover i mye større grad må innse at de faktisk vil måtte forsvare og bli stilt til ansvar for sine valg enn de har måttet fram til nå. Jeg tror rett og slett at norske fotballstyrer må være mye mer "på" framover. Og å kjenne medlemmenes meninger mye mer på pulsen enn hva de har måttet før.

Og for vår del så håper jeg at vi framover slipper å få inn karrierepolitikere og andre CV-byggere i styret vårt. Og jeg håper også at dette tvinger fram et endelig brudd mellom topp og bredde i norsk fotball. At fotballnorges mest diskuterte enkeltsak nå skal avgjøres av norske breddeklubber og ikke av toppklubbene viser en svakhet ved systemet. Det samme skal forslaget om å spille cupfinalen om våren.
Svar
Graff er i VG i dag med det jeg opplever som et veldig godt utspill: https://www.vg.no/sport/i/wg5X7G/vaalere...balltinget

I sterkt kontrast med hvordan denne situasjonen er håndtert i B/G, så vil jeg berømme hvordan vår egen klubb har håndtert denne situasjonen. Jeg opplever at klubben hele tiden har vist veldig god forståelse og tatt innspillene fra supporterne om VAR på en seriøs og god måte. Og at de virkelig har tatt dette til seg og aktivt jobbet mot VAR.

For det første burde VAR blitt avgjort av NTF, ikke fotballtinget. Slik Graff også sier.

Samtidig har jeg forståelse for at klubbledere kan frykte å bli overkjørt/detaljstyrt av medlemmer, eller at man kan frykte en "hostile takeover" av utenforstående. Det er på ingen måte reelt i dag, og det er absolutt ikke det som har skjedd. Men for min del kan vi gjerne sette noen grenser på at ikke medlemmer skal bestemme laguttak, eller kunne detaljstyre klubbene på andre måter. Jeg tror ingen supportere ønsker å gjøre dette, og vi har ikke sett noen tegn til dette. Men det skal selvfølgelig være profesjonell klubbdrift, og vi kan absolutt være føre var på dette.

Men verdispørsmål, forslag som endrer sporten eller supporteropplevelsen, osv.. Der skal vi ha en hånd på rattet. Og det er jeg ikke villig til at vi skal gi fra oss. Det er ikke spørsmål som "ekspertene" skal kunne bestemme på egenhånd for å deretter tre nedover hodene på supporterne. Det er ikke aktuelt at vi skal miste vår innflytelse over idretten, og bli behandlet som lommebøker som bare skal betale og ellers holde kjeft.
Svar
(Igår, 03:26 PM)NilsDN Skreiv: Og stemmer de ja til fortsatt VAR så blir det garantert bråk. Da bør norsk toppfotball og norsk breddefotball skille lag. Profesjonelle norske klubber med omsetning i mangehundremillionersklassen noen av dem kan jo ikke leve med å bli styrt av et tilfeldig utvalg av breddeklubber i viktige saker.

– Alle i norsk fotball er tjent med en debatt om hvilke saker som hører hjemme på et årsmøte eller tinget i framtiden, og i hvilken grad NIFs lover og regler er tilpasset toppfotballen og klubbene som er store bedrifter med mange hundre millioner i omsetning, sier Graff til VG i dag.

Da noterer jeg meg at Graff og jeg er på samme linje her.

NFF klarer ikke å være til for både topp og bredde samtidig. Toppklubbene bør bryte ut og danne et eget forbund, på lik linje med f eks Premier League i England.

Jeg er helt sikker på at NTF hadde klart å styre toppfotballen på en helt annen og mye bedre måte enn NFF har gjort til nå.

Økonomien i Norge er god. Likevel så ligger norske klubber milevis unna Europeisk nivå. Sveits, et land med 8 millioner innbyggere og god økonomi, som her er jo et greit sammenlikningsgrunnlag? De er litt flere enn oss, men deler f.eks. dette med ski og hockeyinteresse. De er litt større enn oss i antall innbyggere og har litt flere folk på kampene. Serien deres har rundt 2,3 millioner tilskuere totalt, mot våre 1,7 millioner. Men omsetningen i sveitsisk toppfotball er likevel 55% høyere enn hos oss. Dansk superliga er 78% mer i omstening, med 1,5 millioner tilskuere totalt. Og så videre...

Det igjen tror jeg skyldes at NFF ikke er så interessert i norsk toppfotball som produkt, altså kommersielt Det er mer et verktøy de kan holde på med for å få fram landslagsspillere. Det er jo bare å se på hvordan de behandler cupen for tiden. I stedet for å hype fotball-NM som produkt, en viktig turnering osv, så er de mest interessert i ofre den for å gi europalagene noen ekstra hviledager. Og det er sånn de gjør det. De lytter til fotballekspertise som snakker om viktigheten av hviledager og opptrer ikke som en bedriftseier som burde være mest interessert i å hausse opp produktet sitt. Det er igjen fordi inntekter fra cupen tilfaller klubbene, inntekter fra landslaget tilfaller NFF. Altså en klar interessekonflikt der.

Så å gå rundt å tro at NFF er en god forvalter av norsk toppfotball er å lure seg selv. Det er en etterlevning fra tiden da norsk toppfotball var amatører eller non-amatører fram til sånn ca midten av 1990-tallet at NFF skal styre den kommersielle delen av fotballen.
Svar
(7 timer siden)NilsDN Skreiv:
(Igår, 03:26 PM)NilsDN Skreiv: Og stemmer de ja til fortsatt VAR så blir det garantert bråk. Da bør norsk toppfotball og norsk breddefotball skille lag. Profesjonelle norske klubber med omsetning i mangehundremillionersklassen noen av dem kan jo ikke leve med å bli styrt av et tilfeldig utvalg av breddeklubber i viktige saker.

– Alle i norsk fotball er tjent med en debatt om hvilke saker som hører hjemme på et årsmøte eller tinget i framtiden, og i hvilken grad NIFs lover og regler er tilpasset toppfotballen og klubbene som er store bedrifter med mange hundre millioner i omsetning, sier Graff til VG i dag.

Da noterer jeg meg at Graff og jeg er på samme linje her.

NFF klarer ikke å være til for både topp og bredde samtidig. Toppklubbene bør bryte ut og danne et eget forbund, på lik linje med f eks Premier League i England.

Jeg er helt sikker på at NTF hadde klart å styre toppfotballen på en helt annen og mye bedre måte enn NFF har gjort til nå.

Økonomien i Norge er god. Likevel så ligger norske klubber milevis unna Europeisk nivå. Sveits, et land med 8 millioner innbyggere og god økonomi, som her er jo et greit sammenlikningsgrunnlag? De er litt flere enn oss, men deler f.eks. dette med ski og hockeyinteresse. De er litt større enn oss i antall innbyggere og har litt flere folk på kampene. Serien deres har rundt 2,3 millioner tilskuere totalt, mot våre 1,7 millioner.  Men omsetningen i sveitsisk toppfotball er likevel 55% høyere enn hos oss. Dansk superliga er 78% mer i omstening, med 1,5 millioner tilskuere totalt. Og så videre...

Det igjen tror jeg skyldes at NFF ikke er så interessert i norsk toppfotball som produkt, altså kommersielt Det er mer et verktøy de kan holde på med for å få fram landslagsspillere. Det er jo bare å se på hvordan de behandler cupen for tiden. I stedet for å hype fotball-NM som produkt, en viktig turnering osv, så er de mest interessert i ofre den for å gi europalagene noen ekstra hviledager. Og det er sånn de gjør det. De lytter til fotballekspertise som snakker om viktigheten av hviledager og opptrer ikke som en bedriftseier som burde være mest interessert i å hausse opp produktet sitt. Det er igjen fordi inntekter fra cupen tilfaller klubbene, inntekter fra landslaget tilfaller NFF. Altså en klar interessekonflikt der.

Så å gå rundt å tro at NFF er en god forvalter av norsk toppfotball er å lure seg selv. Det er en etterlevning fra tiden da norsk toppfotball var amatører eller non-amatører fram til sånn ca midten av 1990-tallet at NFF skal styre den kommersielle delen av fotballen.

Det er sikkert mye utfordringer med dagens organisering. Men PL er for meg skrekkscenarioet. Det er der hvor penger bestemmer alt. Klubber flyttes ut av byer, utenlandske eiere som mer eller mindre gir f*** i klubben sin. Billettpriser som er helt spinnville. Supportere som har 0 påvirkning på klubben eller idretten. 

Kan vi unngå alt dette om vi velger en slik modell? 

Og hva betyr dette i så fall for breddeidretten. Vil det ha konsekvenser for de? For jo da, toppfotballen er viktig den. Men det er ikke i nærheten av så viktig som breddeidretten (for meg).

Dette er et lite sidespor, men det viser altså at dårlig argumenter angående VAR ikke er et engangstilfelle. Men at dommerne kommer med det også når det gjelder andre "kreative" løsninger de ønsker å innføre i fotballen. Denne gangen i forbindelse med "blått" kort.

Etter tilbakemeldinger fra de som har vært prøvekaniner her, og Tottenham-treneren, om at dette bare kommer til å føre til mer drøying. Så er altså svaret fra dommeren:
– Målet er å redusere usportsligheter. Da kan man ikke spekulere om andre usportsligheter.

Med andre ord så lukker man øynene for at tiltak kan ha utilsiktede og negative konsekvenser. Det er helt fullstendig absurd å kunne svare dette. Jeg vil heller si at man MÅ spekulere i konsekvenser av et tiltak før man innfører det. Både tilsiktede og utilsiktede.

https://www.nrk.no/sport/tottenham-sjefe...1.17214296
Svar
(4 timer siden)mestah Skreiv: Det er sikkert mye utfordringer med dagens organisering. Men PL er for meg skrekkscenarioet. Det er der hvor penger bestemmer alt. Klubber flyttes ut av byer, utenlandske eiere som mer eller mindre gir f*** i klubben sin. Billettpriser som er helt spinnville. Supportere som har 0 påvirkning på klubben eller idretten. 

Kan vi unngå alt dette om vi velger en slik modell? 

Og hva betyr dette i så fall for breddeidretten. Vil det ha konsekvenser for de? For jo da, toppfotballen er viktig den. Men det er ikke i nærheten av så viktig som breddeidretten (for meg).

Det vil jo forstatt være sånn at Norges Idrettsforbunds lover gjelder så klart. Så du får ikke situasjoner der noen eier en klubb. Den delen vil bli som før.

Problemet, sånn som jeg ser det, er at NFF ikke forvalter produktet norsk fotball spesielt bra kommersielt. Det er uviktig for dem, fordi deres hovedmål er ikke best mulig serie. Men best mulig spillere til egne landslag.

Mens klubbene ønsker høyest mulig inntekter og omsetning. I motsetning til spillerne kan jo ikke de melde overgang til større serier.

At penger er en viktig faktor i toppfotball kommer vi nok ikke utenom. Det må gjøres en mye bedre jobb der. Litt av ansvaret ligger så klart hos klubbene selv. Men de mangler noen som kan hype norsk klubbfotball generelt. Det gjør ikke NFF.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 4 Gjest(er)