Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd overgangsvindu sommer 2025
(Igår, 07:36 AM)Glennsoe Skreiv: Vi trenger 2 uforutsigbare angreps spiller. 1 ving og 1 spiss..

Savnet etter Jones er større enn ventet..

Er vel ikke helt overrasket over det der. Å selge et stortalent til La Liga og erstatte han med en fra dansk nivå 3 og tro at det er samme sak er vel litt i overkant naivt. Så at vi i angrep var svakere med Sørensen enn med Jones visste vel alle. Og at Brajanac ikke kom til å score en hel masse mål på dette nivået var vel egentlig også noe vi måtte regne med. Han scorte jo knapt mot god motstand i OBOS heller. Så vi gikk ned i kvalitet samtidig som motstanden ble bedre. 

Men det er ikke bare fravær av gode spisser, vi er også veldig tynne på topp. Obasi fikk spille i 1-5 tap mot Bjarg på nivå 4 i stedet for benken mot RBK. Så den eneste angrepsspilleren på benken mot RBK var da Mees Rijks. Vi trenger i hvert fall at Thorvaldsen blir frisk fort. Frykter litt 2023 nå, der vi spiller ålreit, men sliter med å score.
Svar
(Igår, 09:38 AM)NilsDN Skreiv:
(Igår, 07:36 AM)Glennsoe Skreiv: Vi trenger 2 uforutsigbare angreps spiller. 1 ving og 1 spiss..

Er vel ikke helt overrasket over det der. Å selge et stortalent til La Liga og erstatte han med en fra dansk nivå 3 og tro at det er samme sak er vel litt i overkant naivt. Så at vi i angrep var svakere med Sørensen enn med Jones visste vel alle. Og at Brajanac ikke kom til å score en hel masse mål på dette nivået var vel egentlig også noe vi måtte regne med. Han scorte jo knapt mot god motstand i OBOS heller. Så vi gikk ned i kvalitet samtidig som motstanden ble bedre. 

Men det er ikke bare fravær av gode spisser, vi er også veldig tynne på topp. Obasi fikk spille i 1-5 tap mot Bjarg på nivå 4 i stedet for benken mot RBK. Så den eneste angrepsspilleren på benken mot RBK var da Mees Rijks. Vi trenger i hvert fall at Thorvaldsen blir frisk fort. Frykter litt 2023 nå, der vi spiller ålreit, men sliter med å score.

Det er noen grunnleggende forskjeller fra 2023 til dagens scenario. For det første har vi et teknisk team som tydeligvis leter etter løsninger og endrer teamet, selv om det er sent. Det ville ikke forundre meg om Strand begynte å spille neste kamp, faktisk tror jeg det er positivt og sannsynlig at dette vil skje. Med vårt nye taktiske paradigme (selv om det var veldig sent og kostet poeng i Østfold) spilte vi uten tradisjonelle Wingers (fuck Guardiola) og vi begynte å ha et spill som favoriserer en mer spillbyggende tilnærming som involverer våre gode spillere mer i stedet for å lete etter 2v1 på vingene.

En annen ting som har endret seg fra 2023 og utover er at vi har bedre aktører med flere ressurser til å levere bedre resultater. Vi spiller ikke feil spillere i feil posisjoner. Og til slutt, det er minst 4 grusomme lag i mesterskapet. Derfor er jeg ikke bekymret.

Nå er likhetene: når vi spiller dårlig taper vi. Når vi spiller bra taper vi. Hvis to av våre forsvarere går til verftet, slik det skjedde i 2023, er vi i store problemer. Jones sin erstatter var ikke dårlig, men jeg tror vi nå trenger tid for Sørensen til å tilpasse seg sin nye taktiske rolle, da vi kastet bort 3 måneder med forberedelser på å gjenta OBOS sin taktikk til vi så at det ikke funker i eliten, jeg synes Strand burde ta over fordi han er veldig god på alt han gjør og er praktisk talt en andre trener på banen, 130 IQ spiller.

Om spillerne vi trenger: vi mangler mål, og mangler penger, men i hovedsak mangler utlendingsplasser, noe som fører til at vi ser etter: Norske spillere som går uten kontrakt i juli og som scorer mål. Norske midtstoppere, spiller gjerne mer enn én posisjon som DM eller FB.

Trivia: Er det noen som husker vårt siste hat-trick i ES?
Svar
(Igår, 10:11 AM)papajoao Skreiv:
(Igår, 09:38 AM)NilsDN Skreiv:

Det er noen grunnleggende forskjeller fra 2023 til dagens scenario. For det første har vi et teknisk team som tydeligvis leter etter løsninger og endrer teamet, selv om det er sent. Det ville ikke forundre meg om Strand begynte å spille neste kamp, faktisk tror jeg det er positivt og sannsynlig at dette vil skje. Med vårt nye taktiske paradigme (selv om det var veldig sent og kostet poeng i Østfold) spilte vi uten tradisjonelle Wingers (fuck Guardiola) og vi begynte å ha et spill som favoriserer en mer spillbyggende tilnærming som involverer våre gode spillere mer i stedet for å lete etter 2v1 på vingene.

En annen ting som har endret seg fra 2023 og utover er at vi har bedre aktører med flere ressurser til å levere bedre resultater. Vi spiller ikke feil spillere i feil posisjoner. Og til slutt, det er minst 4 grusomme lag i mesterskapet. Derfor er jeg ikke bekymret.

Nå er likhetene: når vi spiller dårlig taper vi. Når vi spiller bra taper vi. Hvis to av våre forsvarere går til verftet, slik det skjedde i 2023, er vi i store problemer. Jones sin erstatter var ikke dårlig, men jeg tror vi nå trenger tid for Sørensen til å tilpasse seg sin nye taktiske rolle, da vi kastet bort 3 måneder med forberedelser på å gjenta OBOS sin taktikk til vi så at det ikke funker i eliten, jeg synes Strand burde ta over fordi han er veldig god på alt han gjør og er praktisk talt en andre trener på banen, 130 IQ spiller.

Om spillerne vi trenger: vi mangler mål, og mangler penger, men i hovedsak mangler utlendingsplasser, noe som fører til at vi ser etter: Norske spillere som går uten kontrakt i juli og som scorer mål. Norske midtstoppere, spiller gjerne mer enn én posisjon som DM eller FB.

Jukle?..
Svar
(Igår, 10:11 AM)papajoao Skreiv: Det er noen grunnleggende forskjeller fra 2023 til dagens scenario. For det første har vi et teknisk team som tydeligvis leter etter løsninger og endrer teamet, selv om det er sent. Det ville ikke forundre meg om Strand begynte å spille neste kamp, faktisk tror jeg det er positivt og sannsynlig at dette vil skje. Med vårt nye taktiske paradigme (selv om det var veldig sent og kostet poeng i Østfold) spilte vi uten tradisjonelle Wingers (fuck Guardiola) og vi begynte å ha et spill som favoriserer en mer spillbyggende tilnærming som involverer våre gode spillere mer i stedet for å lete etter 2v1 på vingene.

Det er forskjeller, det er likheter. I 2023 så startet vi ikke så verst...egentlig. Vi vant borte mot Aalesund. Så et litt surt hjemmetap mot Sarpsborg, borte mot Brann før vi også taper hjemme mot LSK. En kamp vi burde vunnet. Så reiser vi oss, slår RBK borte, tar med oss poeng hjem fra Haugesund og cruiser inn 3-0 hjemme mot HamKam 16.mai. Vi har 10 poeng etter 7 kamper med et par sure tap. Spesielt LSK, der vi burde gå opp til 4-2 med Kiil Olsen i spill 10 mot 11 etter at Jukle ble utvist.

Men så starter tapene. Det er ikke stygge tap, stort sett bare med ett mål. Men jeg er så klart enig i at det spillemessig er ulikheter. Men det er også det mentale i en gruppe som ikke får resultater. Og når vi ikke scorer mål så får vi heller ikke resultater.

Jeg har ikke helt 2023-troa foreløpig, men jeg mener det er grunn å være på vakt for mentale mekanismer hvis vi ikke får med oss resultater. Kampprogrammet er tøft, de enklere motstanderne spiller vi mot borte og møter de beste lagene hjemme. At vi taper mot FFK og RBK etter hederlig innsats kan vi sikkert tåle. At vi virker vaksinert mot å score er mer bekymingsfult. Vi har spilt 5 omganger på rad nå uten å score et mål. 7 omganger pluss ekstraomganger hvis vi tar med cupen og ikke inkluderer straffemålet til Hagen.

Personlig ville jeg kjørt Strand ut på kanten nå og satt Sørensen som midtspiss. Tror Vicinius kan bli en viktig spiller som tar bort behovet for en ren venstrekant. Sånn at vi angriper langs venstre på samme måte som i fjor, men med Juklerød. Det er i hvert fall et eller annet grep der vi kan gjøre. Eller kanskje kjøre Riisnæs på venstre og la Sørensen ta høyrekanten som Jones.
Svar
Vårt siste hat trick i eliteserien er Vidar i 2020. Om vi kun ser på utgående kontrakter på Norske spillere så er det en del som kan være spennende. King er nevnt, jeg tror det er utopi å få han til å spille mange kamper i eliteserien med kunstgress. Ellers er listen med spillere på utgående som kunne vært noe ganske lang:

Høibråten
Oldrup
Risa
Erlien
Rosted
Utvik
Kristoffer Hansen
Brunstad Fet
Rakneberg
Andresen
Kornelius Hansen

Ellers er det nok kanskje mulig å få noen gamle helter rimelig som Håvard Nielsen, spilt halvparten av kampene i 2 bundesliga, Ivan på benk i Viborg eller Ghayas som desverre er skadet.
Svar
Av disse liker jeg Kristoffer Hansen som har prestert på et godt nivå de to siste årene i Polen, til og med spilt bra mot Molde og prestert på et godt nivå i europeiske spill.

Jeg vet ikke hvordan lønnen og kontraktslengden ville vært for en 30 år gammel spiller, men han kan score mål og gi assists i Polen.

Apropos Midstoppers, det er en 19-åring fra Wolfsburg u19 som også vil være uten kontrakt. Han spiller for ungdomslaget, men hvis han var god nok ville han allerede ha rykket opp til Wolfsburgs førstelag. Anders Børset heter han.
Svar
Er det så prekært med stoppere da?
Selv om det var friminutt-fotball ved det første målet i går føler jeg de tre stopperne vi har holder mål.
Trenerne bør bestemme seg hvilke to som skal brukes fast. 
Ønsker heller at vi bruker 30 mil på en spiss kontra å forsterke andre lagdeler. 
Vi har kanskje ikke så mye penger heller..
Liker tanke på Sørensen som spiss midlertidig. Han tror jeg kan treffe innenfor stengene uten for mye tilløp.
Svar
Stopper er nok ikke det som er mest prekært, men dersom Birk Riisa er på samme nivå som tidligere og kan være aktuell er dette en spiller vi må signere 7/7 dager i uken. Han var i alle fall i en annen liga enn resten for noen år siden.
Svar
(Igår, 11:47 AM)Leksa Skreiv: Er det så prekært med stoppere da?
Selv om det var friminutt-fotball ved det første målet i går føler jeg de tre stopperne vi har holder mål.
Trenerne bør bestemme seg hvilke to som skal brukes fast. 
Ønsker heller at vi bruker 30 mil på en spiss kontra å forsterke andre lagdeler. 
Vi har kanskje ikke så mye penger heller..
Liker tanke på Sørensen som spiss midlertidig. Han tror jeg kan treffe innenfor stengene uten for mye tilløp.

Nei, nå er det ikke prekært. Men hvis en av dem blir skadet så må de 2 andre spille 90 minutter hver kamp fram til han er frisk igjen.

Vi har jo heller ikke så mange som kan gå inn å vikariere. Pallas, Hedenstad og Sjåtil er høydemessig et sted på 1,70-tallet og ikke akkurat midtstopperemner. Og ingen midtbanespillere å dra ned heller. 

Sørensen er jo opprinnelig spiss da. I Portsmouth spilte han ikke så mye, men var vel spiss der. I Esbjerg spilte han omtrent 50/50 mellom spiss og venstrekant. På Newcastle's 2.lag spilte han nærmest utelukkende spiss. Så han er opprinnelig spiss, men har blitt omskolert til venstrekant. 

Å kjøre inn Strand på venstrekanten og la Vinicius overlappe er en mulighet til å bruke Sørensen som midtspiss. Eller vi kan flytte Riisnæs over på venstre og la Sørensen ta høyrekanten og sånn sett være en direkte erstatter til Jones. Rijks på topp, Sørensen på høyre og Vinicus som offensiv back på venstre er i hvert fall et angrep med litt mer hurtighet. Og det er litt mer likt det vi spilte i fjor.
Svar
Noen som vet hva som har skjedd med Obasi?
Ble skrevet her på forumet at han hadde tatt store steg i vinter, og ble vel også antydet at han kunne bli en liten sensasjon i eliteserien.
Mot RBK ble han ikke engang funnet god nok for en plass på benken.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 5 Gjest(er)